W650

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Flyttat från tråden med bilder hit.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=176853 sidorna 5-6 blev lite väl interna.
Svar till Rejsputte
Jag har ett dynojetkit stage 3. Går också lite fett men känns bättre än original. Ska bänka när jag kommer åt. Lite seg i reaktionen. Misstänker att det blir bättre utan vaccuum förgasare. Klart sugen på att byta förgasare och porta. Vad tror du det kommer gå loss på? Finns ett 720cc kit med annan kam + oljekyl i Japan men det är rätt saftiga pengar också.

Missade att skriva att du fått till en snygg cykel, men det kanske du förstår att jag tycker eftersom min är ganska lik.
Vad är det för pipor och ljuddämpare du kör med, ser ut som det Silverneck säljer. Jag har Raask som jag hittade på blocket. Ljudet är maffigt men lite väl smattrigt på högre varv. Körde avsågade originalpipor med ett par gamla Decibeldämpare förut vilket gav en sjysst men lite lägre ton. Tyvärr har den ena dämparen skrammlat sönder. Raask piporna har större innerdiameter och det känns som man tappar lite vrid i det lägre registret med dem.

Jag har bytt till Wirth gaffelfjädrar och kört ned gaffelbenen några cm i kronorna. Mycket roligare att svänga nu. Mina koni bak är tyvärr lite väl hårda. På min 2001a var originalfjädringen hopplöst svampig.

Om någon som läser behöver har jag en fabriksmanual som jag kan scanna sidor ur.
 
Last edited:

CaféPilot

Det var bättre förr
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Kawa W650, 05 "Caferacer"
Hej ADAM! Bra idé med en ny tråd, börjar bli mer text än bilder nu:D .

Jag tackar och bugar ödmjukt för dina synpunkter på min hoj, gillar din skarpt också. Funderade själv på en "sprintertank" men kom fram till att jag ville ha en med större volym, min rymmer 20 L.

Om jag inte minns fel så tar EBOS 6000:- för portning steg 1. Lectron kostar 4100:- styck. Vet inte när jag portar (kanske till hösten) men skall passa på då att mäta om det går att borra upp cylindern och isf hur mycket. Fast det där 720cc kitet lät intressant, vad kostar det.

Avgassystemet har jag köpt hos Silverneck, men minizoomarna har jag bytt ut mot några med perforerat innerrör med ljuddämparull runt om. De som följde med var alldeles för tilltäppta, skall ha dem som besiktningsdämpare. Fast jag är inte nöjd med ljudet, väldigt "knattrigt" på lägre varv men brölar friskt på högre. Funderar på att rätta ut rören något så att det inte blir en så skarp uppåtvinkel på dämparna samt sätta i en mindre insats direkt i rören och ta bort innerrör och konan på zommarna alternativt köpa ett par Manxmegafoner. finns mycket man kan laborera med.

Har inte gjort något med stötdämperiet än. Skulle vilja byta gaffelfjädrar först och främst eftersom original är alldeles för mjuk. Bakdämparna vet jag intte än vad jag vill ha, det finns både Öhlins, Wilber, Ikon och Hagon att välja på. Rent estetiskt föredrar jag nog Hagon med kromade fjädrar:yoparty .

Ha det
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Jag har haft bättre länkar men kolla om du får ut något av denna. Man ser kitet men jag fattar det som att det bara är kammen som går på 3000 kr.
http://se.babelfish.yahoo.com/trans...online/yz-eng2065/&lp=ja_en&btnTrUrl=Översätt
Har inte riktigt smält att du har så grymma fuggar och att jag måste mata min kamskaftsducce med alla mina MC pengar just nu.
Undrar hur mycket effekt man kan få ut ur motorn utan att trimma sönder den. Har bilder på en turbo W som ser helt sjuk (och snygg) ut.
Studsare. Öhlins funkar på mig, varje gång.

Vi hörs.
 
Last edited:

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Bakåtflytt

Här kommer bilderna på hur kick och bromspedal inte kommer överrens.
 

Bifogat

  • IMG_0381.jpg
    IMG_0381.jpg
    177.8 KB · Visningar: 312
  • IMG_0382.jpg
    IMG_0382.jpg
    214.6 KB · Visningar: 284
Last edited:

CaféPilot

Det var bättre förr
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Kawa W650, 05 "Caferacer"
Hej ADAM!
Tack för bilderna. Har funderat lite på om man skall fixa bakåtflytt från grunden själv eller den lättare men kanske lite dyrare vägen och köpa RAASK för att sedan modifiera.

Genom att bygga från grunden skulle man i princip bara kunna hålla det original men vända det bakåt, kortare bromspedal, vända växelpinnen bakåt etc,etc. Det blir inte så mycket bakåtflytt kanske men borde räcka för mig. Har provat och köra med tårna på fotpinnarna och det känns ganska behagligt.

Om man utgår från RAASK, kanske det går att flytta fram "paketet" i fästet så bromspedalen går fri ifrån kicken. Alternativt att man bygger om/ny bromspedal och göra själva "trampytan" så att den blir ledad som fotpinnen, så är det bara att fälla upp bägge och kicka. För kunna kicka skall jag, fanimig :yoparty

Jag var inne på den japanska sidan och kollade, verkar klart intressant. Kunde bara hitta en prisuppgift så det borde gälla hela paketet men samtidigt låter det alldeles för billigt:confused: .
Personligen tror jag nog att jag nöjer mig med portning, lite borr samt högkompkolvar. Fast man skall aldrig säga aldrig:D .

Ha det
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Kommer ihåg att jag plockade av originalfotpinnarna och provade ett sidbyte. Något tog i, det kan ha varit avgassystemet. Det går säkert att komma runt.
Men jag skulle ändå välja något annat än Raask såhär med facit i hand. Finnishen är trist, reglaget med splines för bromsen har en jättediameter och jag fick ta ned den mycket för att gå fri från avgassystem, länkaget till växel är rackligt och fotpinnarna ser ut som om de var för en cross.
Fick med mig cykeln och den bra kameran på samma dag och, tada, det dyker upp en till cool caferacer. Inte illa!
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    64.6 KB · Visningar: 450
  • 10.jpg
    10.jpg
    91.2 KB · Visningar: 769
  • 9.jpg
    9.jpg
    100.3 KB · Visningar: 642
  • 8.jpg
    8.jpg
    85.2 KB · Visningar: 491
  • 4.jpg
    4.jpg
    104.6 KB · Visningar: 494
  • 3.jpg
    3.jpg
    79.2 KB · Visningar: 463
  • 2.jpg
    2.jpg
    113.4 KB · Visningar: 482
  • 1.jpg
    1.jpg
    94.8 KB · Visningar: 739
Last edited:

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Hej ADAM!
Tack för bilderna. Har funderat lite på om man skall fixa bakåtflytt från grunden själv eller den lättare men kanske lite dyrare vägen och köpa RAASK för att sedan modifiera.....

Kolla sist i prislistan på www.raasks.se. Där finns de svåra bitarna med splines, inte så blodigt dyrt. Sedan kan du montera valfri pinnsats tillverka fästerna själv. Om du får det kickbart och snyggt beställer jag gärna ett par fästen av dig.

Adam
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Kommer ihåg att jag plockade av originalfotpinnarna och provade ett sidbyte. Något tog i, det kan ha varit avgassystemet. Det går säkert att komma runt.
Men jag skulle ändå välja något annat än Raask såhär med facit i hand. Finnishen är trist, reglaget med splines för bromsen har en jättediameter och jag fick ta ned den mycket för att gå fri från avgassystem, länkaget till växel är rackligt och fotpinnarna ser ut som om de var för en cross.
Fick med mig cykeln och den bra kameran på samma dag och, tada, det dyker upp en till cool caferacer. Inte illa!

Läckra hojar!
Tillhör trajjan en mek på johans mc? likt iaf :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:hej

Jag skickade ett PM (kommer inte nu ihåg till vem av er det var) med fråga hur W650'an var att köra. men inget svar. :(

Så, jag ställer väll frågan här då :tungan

Hur är den att köra? Jo, jag vet att det inte är en CBGXSZXR1 etc etc, men det är ju inte det jag är ute efter. :)

Hur är servicar et på den?
Kan man använda den för daglig (nåja, "soligt väder dagligt" då altså) pendling till jobbet?
etc, dvs hur är hojen att leva med? Jag har en TLR så jag är van vid ett visst mått av mekande för att hålla donnan rullande. Och hade ju gärna önskat en hoj utan altför mkt mekande...

Har funderingar på en Guzzi LeMans, Thruxton, W650, eller dyligt. :)

:hej
 
Last edited:

CaféPilot

Det var bättre förr
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Kawa W650, 05 "Caferacer"
Kolla sist i prislistan på www.raasks.se. Där finns de svåra bitarna med splines, inte så blodigt dyrt. Sedan kan du montera valfri pinnsats tillverka fästerna själv. Om du får det kickbart och snyggt beställer jag gärna ett par fästen av dig.

Adam

Hej ADAM!
Har införskaffat RAASK samt Paolo Tarozzi, så just nu ser det ut som på din. Min idé om att flytta fram fotpinnarna i fästet funkar inte eftersom kicken kommer att ta i själva bromsarmen istället för trampytan. dessutom så tar kicken i bulten till främre fästet :gnissla Fast bulten borde räcka med att slippa ner nån mm samt kapa distansen nån mm, enligt mitt ögonmått iaf.
I vilket fall som helst så tänker jag köra okickbart till hösten och ta itu med problemet då :va
När/om jag får till det så kommer du att bli den förste som får reda på det, det lovar jag. Skulle du få nån snilleblixt så hör gärna av dig.

Ha det

:hej

Jag skickade ett PM (kommer inte nu ihåg till vem av er det var) med fråga hur W650'an var att köra. men inget svar. :(.....

Hej PutteLiten
Du har PM.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Fick det, har svarat!! :hoppa tackar! :)

Nu ska jag bara få hem XR'n till garaget så jag kan sälja den / byta mot en W650.
 

jeanroule

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa W650 & Yam RD250 Racer
Yo!
Vad roligt att hitta W'n här, tänkte jag var ensam i Sverige med den hojen. Och då är det en cool caferacer som jag hittar i Göteborg !

Här 2 bilder av min W650, skulle vara kul att träffas!
J

8ca3b448730974e1c5414a86f8ac18eb



d620f118b3a14905f942a225e99ba8f1
 

CaféPilot

Det var bättre förr
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Kawa W650, 05 "Caferacer"
Om vädret och tiden tillåter det så hänger jag med.

Visserligen 30 mil till Gbg, men lite får man offra sig när man tillhör en sån liten exklusiv skara. :yoparty

Ha det
 

jeanroule

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa W650 & Yam RD250 Racer
Kanske vi kan träffas i mitten.

Var på besiktiging idag, icke godkänt :
+ ingen reflex back ???
+ bromsljus funkade inte , f*n ingen aning vad detta kan vara...

Skall till Gelleråsen på söndag, titta classic race där uppe!
J.
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Träff i Halmstad alltså.

Ser att du har Lucas bak (mannen som uppfann mörkret). Kolla lampan innan du börjar mäta upp hela elsystemet. Min hoj har käkat baklysen. Just nu har jag nog en bra lampa för den har suttit i rätt länge.
Du har Raasks bakåtflytt också. Jag hade lite problem att justera in fjäderlängden till bakbromsens givare när jag satte dit mina. Bromljuset gick på lite som det ville och överhettade lamporna hela tiden.
Kan också vara jordningen. Om bakskärmen eller lyktfästet är taskigt jordad blir det svart.
Ska du riva i elen har jag elschema.

Reflex har jag också fått fel på så det ligger en under sadeln.
Kollade reglementet för vad man måste ha på sin cykel. Det måste vara julafton att vara övernitisk besiktningsman. Egentligen ska nästan varenda pryl på hojjar från '99- ha olika e-märkningar. Dessutom ska man ha minst 2 backspeglar och håll i er (!) passagerarhantag mm.

Ha det kul på racet!
 

CaféPilot

Det var bättre förr
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Kawa W650, 05 "Caferacer"
Reflexen löste jag genom att göra ett nytt fäste till originalreflexen som jag skruvade fast i de 2 nedre hålen för originalbaklampan, ser helt ok ut för min del. (se bild)

Jordningen till baklampan löste jag genom att lödda dit en egen jordsladd och det funkade klockrent.

Med bromsljuset är det som ADAM skriver, kolla fjädern så att den är i rätt längd. Hade själv bekymmer med den när jag satte på RAASK.

Ha det
 

Bifogat

  • DSCN0080 copy.jpg
    DSCN0080 copy.jpg
    96.7 KB · Visningar: 268
Last edited:

jeanroule

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa W650 & Yam RD250 Racer
Yo, det är lampan ! Var handlar man lamporna & reflex i Göteborg , blir det biltema? Lampan är samma som en billampa men på typ 12V5W, har nu en billampa 12V4W i den och det funkar ju.

Snyg back har du där Cafepilot ! Bra lösning med reflexen, skall fundera lite på saken.

Och A D A M, en vis Sir K. Jörnevall hälsar ;-)

J.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top