rasad gpz 1000 rx -86?

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
efter en liten tur idag så började min hoj låta väldigt illa :(
ljudfil
så låter den nu.
Jag gissar på lagerras, någon med mer kunskap än mig som kan ge en bättre diagnos?
så hur ska man gå vidare? vilka motorer passar till en GPZ 1000 rx -86?a
passar gpz 900 R motorerna? gpz 1100? Var hittar man begagnade motorer till bra pris för en stackars fattig student?
någon som vet av om och var man kan hitta lager till den motorn?
Och i så fall göra en renovering.
alla tips är välkomna

Mvh Jonas
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Lät inte vackert det där, skulle nog börja med att tömma ut oljan och kolla efter metall från staklagren. Är oljan ren och fin kan det vara kamkedjesträckaren som havererat så kammen kuggat över med ventilsallad/kolvhaveri som följd.

Generatorkedjan kan också skapa bra med slammer om sträckaren för den havererar men den borde inte låta så mycket.
Lossa på kopplingskåpan så kommer du åt den.

900:a motorn tror jag passar rakt av förutom att man kan få stöka lite med framdrevet för att få kedjan att stämma.

Beg. motor? prova mcskrotar och köp/sälj här på Sporthoj.

Lager borde vilken kawasakihandlare som helst få fram men är felet där så kan nog vev/stake vara väck också.

Har manual till 900:an men motorerna är väldigt lik så den går att jobba efter, har även 1000RX bilagan men bara på tyska.
 

Solid snake

Guest
Hur uppkom ljudet? Högt varv? Glasskörde du?

Jag tycker inte det låter som lagerknack, sjukt lagerknack isf, är förvånad över att motorn fortfarande går runt isf om det skulle vara ett lager.

Har hört liknande ljud på en R1 och då var det primärdrevet (har jag för mig) som hade blivit kass, eller om det var kopplingskorgen, minns inte riktigt.
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Hur uppkom ljudet? Högt varv? Glasskörde du?

började uppmärksamma att hojen börja låta lite annorlunda och gå inte lika bra som vanligt, så när jag tryckte in kopplingen så dog hojen, ingen tomgång alltså.
Sen när jag stannade så droppade det ut någon droppar olja i bakkant på motorn, samt att det klonkade lite vid lite högre varv. samt blev det oljerök direkt när man startade hojen.
så då tänkte jag försöka köra tillbaka hem, så jag körde på låga varv (~100km/h på 6:an) men jag hann inte så långt förrens det börja låta ännu värre, och då stannade jag och ringde runt efter hämtning.
men då när jag stannade andra gången så droppade det inte ut någon olja och ingen oljerök heller, fast jag har fullt med olja i hojen.

Har manual till 900:an men motorerna är väldigt lik så den går att jobba efter, har även 1000RX bilagan men bara på tyska.

har en haynesmanual, och tycker dom verkar ganska lika motorerna, tror den innefattar bägge om jag inte har helt fel.
Vad ligger dom motorerna i effekt på?
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ostypt är den på 115hk men 1990 och senare årsmodeller är lite svagare pga. avgaskrav (bla. kompsänkning tror jag det var).
 

Solid snake

Guest
Bara att riva och räkna på om det är lönt att laga, annars letar du ny motor.
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Bara att riva och räkna på om det är lönt att laga, annars letar du ny motor.
jo jag tänkte göra så, värsta är att jag inte har tid att göra det nu, utan det blir nog i höst.
Kommer inte vara på samma ort som hojen från och med torsdag :(
sucks bigtime, alternativt skruva lös motorn och ta med sig den ner i sommar... men det blir mycke strul me det också...
 

kneteson@yahoo.

FZ 750 återfalls åkare
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Härnösand
Hoj
88 FZ 750
hejsan har en hel hoj med lamellras på å förgasar justering på för 8000:- om det är intressant 1000 CC motorn är en borrad 900 CC motor om annat lycka till ska lägga ut den på blocket nu för samma pris.......
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Motor lått lika dant som min motor, min va en kawasaki zx10motor 89a. jag rasade 1ans cyl från vänster vevlager lägge på vevpartit.

Försökte renovera men va lönlöst, rasade nya uppsättningar med lager efter bara 20min lungnt körning på maxs 3000varv.

Innan min rasade, dagen inna hade jag kört o låg på varv bryttet ett antalgånger innan jag åkte hem o stälde den, dagen den rasade så startade den som vanligt o körde maxs 6000varv det första 3km på alla växslar förutom från 3an o upp då körde jag på kanske 3000varv sen körde jag sakta på 6an genom en liten dal o sen tänkte jag nu ska jag dra på som jag gjorde går, drog på kanske maxs 7000 o tyckte den kändes ovanligt slö i accset men tänkte inte mer på det, vart 11000+ dagen innan ett antal gånger, 1-2an o sen sakta jag in o svängde höger o börja accsa 1an 2an 3an o sen tänkte jag varför känns den så himla slö o växsla ner till 2an o sa typp klonk o så börja den första lager låsnigen som en liten klipppppp eller nått o sen startade den o sen andra gången så drog den bakhjulslåsning o ville inte starta mera, vart la tur man inte bode långt från platsen, bara putta hem o plocka i sär o konstatera att 1ans stacks lager va borta, vevlager utan hade blivit slitten o mindre nån 100del.

Ytan va inte specielt skadad men borrade upp alla oljekanaler för säkerhetskull + nya lager till veven + vevstackarna, nya packnigar + olja + filter, startade upp den o fungera hur bra som hälst, lått den va på tomgång en 10min för att kolla så allt fungera, oljetrycket kom på bara nån sek så smörjde gjord den, men renoverigen va förjäves :(

Så häl ut oljan, hittar du guld + silver i oljan e de rätt kört tuvär.
 
Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Om man hittar guld och silver i oljan så kanske det räcker till att köpa en ny motor.:D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Rekomendation nr. 1
Starta inte motorn nå mera alls utan genomgång. Därför att skadan kan bli värre å dyrare om man provar å köra mera.

Sedan beroende på kunskaper å stålar om de e värt att gå igenom motorn å byta å reparera de som e skadat.
Kan du mecka så kostar de en packningssats och de som e trasigt i delar å ev. bearbetning.

Eller leta rätt på en beg. motor. Tillfället avgör ofta om de finns någon till bra pris och skick.
GPZ 750R 84-86 (obs inte den luftkylda)
GPZ 900R 84-91
GPZ 1000RX 86-87
Är exakt samma motorfamilj å ska passa hand i handske.

Sedan finns en GPZ1100 (halvtouring) nyare modell där likheten är skrämmande lik den gamla motorn.
De kan vara ide att kolla på nån MC-skrot om typ ZX10 och ZZR1100 motorerna kan vara liknande.
Kolla motorfästena baktill och det främre vid topplocket är karaktäristika.

Hoppas de löser sig på något sätt iaf :tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
ZX10 och ZZR1100 motorerna kan vara liknande.

ZX10 och ZZR1100 motorerna har exsakt samma motorfästen.

Har en cyl rad + vev till en ZZR1100 1994a, skulle konventera min zx10motor till 1100cc men skaffade bara cyl rad med kolvar stakar o vevpart.

Men när jag kom så långt att fräst upp alla foder hål i blocket o montera så märkte jag att balansaxselns drev ska vara annan storlek + att kopplingskorgen e annan storlek så kom bara så långt, sen sålde jag av allt.

Men har kollat på ZZR1100 motor o finns inte många skildnader, zx10blocket, förutom skildnaden på borr/slag, balansaxseln, kopplingskorgen, förgasar storlek & att hålerna i övre blocket e större på grund av 1100foder.

Hoppas de löser sig med din hoj :)
 
Last edited:

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
oj här har det varit aktivitetet,
Öppnade motorn igår och upptäckte att en kolv har gått sönder och repat cylindern. Det tillsammans med slitna nockar till kamaxlarna betyder att motorn inte är värd att reparera.
Därför är nytt motorköp eller säljning av hojen som den står nu de alternativ jag har.

tack för alla svaren här, hoppas jag hittar något så jag får möjlighet att köra hoj i sommar (blev ju inget förra) *mc-abstinens*
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Ljus i tunneln.
Maila iväg till en mc-demontering och kollade om dom hade någon motor.
Fick svar för en halvtimme sedan och dom hade en ZX-10 motor till salu.

Kommer motorn att passa i min rx 1000?, enligt min haynesmanual så är det samma motornummer i 88:ans rx 1000 och zx-10:an från 88 - 91.
Det kan väl inte vara så att motorfästena har ändrats mellan 86-88 på rx:en?

vad säger ni experter?
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
1000rx

Hej!
Det är samma botten i stortsätt men allt från cylinderfoten och uppåt är annat som gör att det inte passar. det är fallförgasare på ZX 10:an vilket gör att dom inte går in under tanken.
Mvh
Peter

ZX10 och ZZR1100 motorerna har exsakt samma motorfästen.

Har en cyl rad + vev till en ZZR1100 1994a, skulle konventera min zx10motor till 1100cc men skaffade bara cyl rad med kolvar stakar o vevpart.

Men när jag kom så långt att fräst upp alla foder hål i blocket o montera så märkte jag att balansaxselns drev ska vara annan storlek + att kopplingskorgen e annan storlek så kom bara så långt, sen sålde jag av allt.

Men har kollat på ZZR1100 motor o finns inte många skildnader, zx10blocket, förutom skildnaden på borr/slag, balansaxseln, kopplingskorgen, förgasar storlek & att hålerna i övre blocket e större på grund av 1100foder.

Hoppas de löser sig med din hoj :)


Det är annan vev och grövre bultar till vevhuset också.
 
Last edited:

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Hej!
Det är samma botten i stortsätt men allt från cylinderfoten och uppåt är annat som gör att det inte passar. det är fallförgasare på ZX 10:an vilket gör att dom inte går in under tanken.
Mvh
Peter

Det är annan vev och grövre bultar till vevhuset också.

du är alltså helt säker på den informationen?

anslutningen till förgasarna ser som du säger annorlunda ut mellan rx 1000 och zx-10.

men är det så illa att det inte finns något hopp att få det att passa?
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
du är alltså helt säker på den informationen?

anslutningen till förgasarna ser som du säger annorlunda ut mellan rx 1000 och zx-10.

men är det så illa att det inte finns något hopp att få det att passa?

Hej!
Det är inga problem. Flytta övar din gamla cylinder med kolvar, topp, kammar, förgasare, avgassystem och tändsystem så funkar det. Motorfästena är desamma, du kan dessutom använda ZX 10:ans motordrev om du vill åka med 530 kedja. För att få den bättre startmotorkedjan så köper du ZZR 1100:ans delar så får du nått som håller bättre.
Är det nått mer du undrar så är du välkommen att höra av dig.
Mvh
Peter
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
tar mig friheten att skriva in det Peterr skrev in i min gästbok, eftersom det kan finnas fler som tycker den här informationen är bra information.

Peterr inlagt: 16/3-09 18:36
Problemet är inte ramen där är det fritt. Problemet är tanken för där ska nämligen förgasare och luftfilter få plats. Det enklaste är att göra som jag skrev att flytta över allt från cylinderfoten annars behöver du svetsa i tanken. Följande motorer passar rakt av utan att du behöver göra nått: GPZ 750R, GPZ 900R, GTR 1000, ZL 1000. Följande borde passa utan problem GPZ 1100 den vattenkylda som kom nånstans 1995. ZRX 1100 och ZRX 1200. alla dessa har horisontalförgasare vilket gör att de får plats under tanken. Så kolla om ingen av dessa går att få tag i. Ett annat förslag är att lämna vev och vevstake till Stigs motormekaniska i Axvall han fixar det garanterat, han har fixat 3 vevaxlar åt mig och mina kompisar ch det var inte dyrt heller. Mvh Peter

----------------------------------------------------------------------
Problemet är att det är en kolv och dens cylinder samt nockarna på kamaxlarna som är trasiga på min nuvarande motor, det gör det svårt att flytta över grejerna till den nya motorn.
Det är därför komplett motor som jag behöver. och jag har redan beställt motorn (ZX-10) så det får blir bästa möjliga av den motorn.

Skulle väl behöva bränslepump, och zx-10 förgasare för det ska bli riktigt bra. samt lite annat småplock.
 
Last edited:

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Fick hem motorn igår och jag måste säga att den är väldigt lik rx 1000 motorn.
Fick även hem förgasarna till zx-10 motorn så det kommer nog inte bli något problem där hoppas jag.

Funderade med luftburken och tanken och hurvida mycket plats det finns där och funderade på en sak.
Kan jag köra med små koniska luftfilter på förgasarna istället för att hålla på och krångla med luftburken?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Fick hem motorn igår och jag måste säga att den är väldigt lik rx 1000 motorn.
Fick även hem förgasarna till zx-10 motorn så det kommer nog inte bli något problem där hoppas jag.

Funderade med luftburken och tanken och hurvida mycket plats det finns där och funderade på en sak.
Kan jag köra med små koniska luftfilter på förgasarna istället för att hålla på och krångla med luftburken?

Visst passar orginal RX-luftburken på ZX-föggarna?
Kolla de, om de gör de då rekomenderar jag att du använder den.

Undvik att experimentera med att köra utan luftburk till org. CV-föggar. Risken att den går som en låda skit är stor om man inte kan justera in dom.

Och på RX:n är det rena drömmen med åtkomlighet för just luftburken. På äldre "skunkar" med bubbelvaggram är de nästan alltid ett skit att ta dän luftburken.

Du kan köra utan luftburk med separata filter, men den justering som krävs i bänk e frågan om de e värt.

Andra fallet å skita i luftburken e om man sätter dit Mikuni VM / RS, Keihin CR / FCR, men dom e inte gratis heller.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top