Skoda/vw pickup . Dumt att köpa?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Har först och främst kollat på Skoda pickup ifrån -99/-00 som rullat ca 10000mil som borde landa på ca 25000kr.

Har hört att det är samma bil som skoda har satt sitt märke på som den äldre karossen av caddyn som vw har gjort. Stämmer det? Den äldre caddyn verkar dock vara lite dyrare.

Positiva saker:
#Går att lasta min motard på
#Vi är bara två och behöver därför bara två platser
#Verkar dricka 0,6 vid blandad körning (0,7 mindre än den jag har nu)
#Billig att köpa

Negativa:
#Rost

Är den billig att äga?

Någon som kan fylla på med anledningar till varför man inte borde köpa den eller saker som kanske ofta går isönder?

Hur är det med reservdelar, finns det i mängder på skrotarna?

Om den har en överdel går det lätt att slänga av den och bara ha flak med pressening över?

Jag har också varit sugen på en Caddy eller Skoda pickis. Men tyvärr så verkar 90% av alla privatpersoner och företag som äger en sån bil ha behandlat den som en påse bajs så det är vad den till sist har blivit.

Har en diesel Skoda som ser ut som en påse skridskor. Kan bero på att jag nog aldrig har tvättat den:huvet
Riktigt klockren bil. Jag tar mig härifrån till dit o hojen eller varför inte tysköl
(70 flak under lemkanten) får jag me mig.
Tror ja ger 2500 i helförs o samma i skatt...
tjöp!!:tummenupp

Har en diesel Skoda som ser ut som en påse skridskor. Kan bero på att jag nog aldrig har tvättat den:huvet
Riktigt klockren bil. Jag tar mig härifrån till dit o hojen eller varför inte tysköl
Ja, om du lastar till lemkanten är det ju fulla hytten i pilsner.

Jobbar på Autoforum Skoda i Södertälje, och vi har fått in några 5000-milare. Kommer nog hamna mellan 15-20 000kr.

Skick? Ja du...använda :)

Pm:a mailadress om det låter intressant så kan jag ta reda på mer imorrn.

//Johan

Skodas egna 1.3 liters motor är väl ingen höjdare.
Skramlar ju innan den ens har gått 10000 mil.
Satsa på 1.6:an (VW) eller dieseln 1.9 istället.

Är det tillval med ac?

Vad dricker din?

Är riktigt sugen på att köpa en men innan det skall jag bli av med en 740 GLT -91 om vi nu bestämmer oss för att köpa något lite mer bränslesnål bil.

Någon som är sugen:gnissla

Är det tillval med ac?

Vad dricker din?

Är riktigt sugen på att köpa en men innan det skall jag bli av med en 740 GLT -91 om vi nu bestämmer oss för att köpa något lite mer bränslesnål bil.

Någon som är sugen:gnissla

jag kör mkt korta sträckor, till jobbet, handla o sånt. Då ligger den på 0,7 och landsväg 0,5 om den inte är speciellt tungt lastad.
är en 97:a 1,9 diesel.
Komforten suger verkligen o om hojen ska me så måste lemen va nerfäld. Men för mig så funkar de o brudarna e som tokiga i den:rolleyes:

jag kör mkt korta sträckor, till jobbet, handla o sånt. Då ligger den på 0,7 och landsväg 0,5 om den inte är speciellt tungt lastad.
är en 97:a 1,9 diesel.
Komforten suger verkligen o om hojen ska me så måste lemen va nerfäld. Men för mig så funkar de o brudarna e som tokiga i den:rolleyes:

Låter bra. Vi åker 7km varje morgon och eftermiddag vintertid så det blir mycket statstrafik med kallstarter. Men är väldigt intresserad av att etanolkonvertera i sånt fall.

Är det insprut eller förgasare? Hade du ac eller?

23000kr, stort skåp som skall bort, 16000mil, caddy är ett plus
http://www.blocket.se/vi/16727681.htm?ca=7_s

28000kr, går den stora bakdelen enkelt att ta bort?, 7500mil, caddy är ett plus, alu fälgar.
http://www.blocket.se/vi/16168459.htm?ca=7_s

26000kr, verkar bra med hardtop på flaket, dock -98 och skoda, 7900mil
http://www.blocket.se/vi/16725323.htm?ca=7_s

Du bör kika efter rost framförallt i stötdämpartornen i bak. Har själv lagat en Skoda pickup just där.
Sett även på flera att de är extra rostbenägna just där, vilket man kanske inte kollar det första man gör.
Sen är det väl sparklådor, nedre dörrkanter osv. as usual som du ska kika efter.

Annars verkar det vara en driftsäker, lastbar och bra liten bil!

Du bör kika efter rost framförallt i stötdämpartornen i bak. Har själv lagat en Skoda pickup just där.
Sett även på flera att de är extra rostbenägna just där, vilket man kanske inte kollar det första man gör.
Sen är det väl sparklådor, nedre dörrkanter osv. as usual som du ska kika efter.

Kan jag bara skriva under på, farsans Skoda Pickup rostade också igenom i stötdämpartornen. Inte mycket mer att göra än att skrota den, inte värt jobbet att laga den. Han hade dieseln, grymt snål bil faktiskt.

Jo har sett att många har rost (skoda) vid mitten av bilen längs balken. Ett stötdämpartorn måste vara svårt att laga.

Mycket bra tips som vanligt. Tur att sporthoj finns:)

Den sista är min tjejs, men den är såld nu så du missade en fin Skoda! Billig, driftsäker och ekonomisk bil att äga. 1.6.an är riktigt stark.

Låter bra. Vi åker 7km varje morgon och eftermiddag vintertid så det blir mycket statstrafik med kallstarter. Men är väldigt intresserad av att etanolkonvertera i sånt fall.

Är det insprut eller förgasare? Hade du ac eller?

23000kr, stort skåp som skall bort, 16000mil, caddy är ett plus
http://www.blocket.se/vi/16727681.htm?ca=7_s

28000kr, går den stora bakdelen enkelt att ta bort?, 7500mil, caddy är ett plus, alu fälgar.
http://www.blocket.se/vi/16168459.htm?ca=7_s

26000kr, verkar bra med hardtop på flaket, dock -98 och skoda, 7900mil
http://www.blocket.se/vi/16725323.htm?ca=7_s

Kan jag bara skriva under på, farsans Skoda Pickup rostade också igenom i stötdämpartornen. Inte mycket mer att göra än att skrota den, inte värt jobbet att laga den. Han hade dieseln, grymt snål bil faktiskt.

Tjenare mannen!

Var det endast där den var genomrutten? Isf hade det nog lönat sig att laga, men ser resten av bilen ut som en jättekexchoklad så är det inte värt mödan att laga.

Jo har sett att många har rost (skoda) vid mitten av bilen längs balken. Ett stötdämpartorn måste vara svårt att laga.

Mycket bra tips som vanligt. Tur att sporthoj finns:)

Vilken balk syftar du till?

Både ja och nej. Den jag lagade hade rosten inte hunnit leta sig alltför långt ned på tornet i fråga.
Bytte bara några cm2 plåt. Men har det hunnit leta sig runt själva tornet/innerskärmen kan det bli lite klurigt då det är lite konstiga, välvda, former där.
Men är det på toppen "bara" är det inga större svårigheter eftersom du sitter på flaket och svetsar så slipper du en del jobbig maskering osv.

Men som sagt, skulle jag ha en mindre pickup att lasta grejer i så skulle jag inte tveka att köpa en Skoda.
Får man ett hyfsat välbehållet exemplar går den med största sannolikhet många tusen billiga mil till!

Last edited:
har kört 20000mil med min, har aldrig haft en bättre bil. Har caddy pick up 1,6l -97. Motorn går som en klocka, visst rostar den i trösklar men undertill verkar den vara bra behandlad när jag drog ett varv med mejseln sist.

1,3 L SKODA har e skit, satsa på 1,6l bensin eller 1,9l diesel.

Den sista är min tjejs, men den är såld nu så du missade en fin Skoda! Billig, driftsäker och ekonomisk bil att äga. 1.6.an är riktigt stark.

Det var ju synd då. Vet du vart hon hade fått den luckan ifrån? Den enda bil jag sett som hade en sån och den såg väldigt smidig ut att ha.

Gammelcaddys ska det va !
Denna en 1.6 Turbo diesel intercooler , 5-vxl.

Funderade ett tag på att importera en från Usa , priserna ligger dock på omkring 25000-45000kr för en fin så dom planerna sket sig ganska fort.

Bifogat

• DSCN3481 (Large).JPG
    DSCN3481 (Large).JPG
    163 KB · Visningar: 219
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick