Lite fakta saxat från SOE.
http://forum.soe.se/showpost.php?p=297293&postcount=326
Vad skall jag använda GPS-navigatorn till?
En GPS-navigator för MC har två huvudsakliga användningsområden:
• Att hitta snabbaste vägen till en bestämd adress utan hänsyn till vägvalet. I detta fall utnyttjar man ofta navigatorns inbyggda ruttberäkning och guidning via röst och/eller textmeddelanden. Fungerar utmärkt på stora vägar och i städer.
• Att följa en i förväg uppgjord rutt. Rutten skapats i en PC för att sedan laddats upp till navigatorn. Här handlar det oftast om att köra på en så trevlig väg som möjligt och undvika motorvägar, städer, etc. I detta fall fungerar navigatorn mest som en rörlig karta och den inbyggda ruttberäkningen utnyttjas sällan.
Vilken navigator skall jag köpa?
Här följer vad jag tycker just nu (nästa vecka kanske marknaden ser annorlunda ut). En viktig detalj är hur stort kartminne som navigatorn har. 64 MB räcker endast för lokala resor. Jag rekommenderar minst 128 MB. Med 2GB minne så ryms hela europakartan.
Undvik de modeller som inte har "turn-by-turn" navigering. Undvik oxå de med inbyggd disk eftersom de inte är lika robusta. Kontrollera att ruttplaneringsprogram för PC och karta på DVD ingår i priset.
En mycket viktig detalj vid begagnatköp är kartversion. Till Garmins GPS'er bör det vara version 5 eller senare såvida inte du tänker köra i Norge för då krävs minst version 6. Att uppgradera kartan kostar c:a 750 kr. Till en fabriksny Garmin ingår f n version 9 i priset. OBS: vid begagnatköp skall "cupon code", ibland kallad "customer code", liksom original CD/DVD för både MapSource och karta följa med. Utan dessa är navigatorn i princip värdelös!
Garmin GPSMAP 60CX
Finns även med inbyggd kompass & höjdmätare och heter då 60CSX. Har microSD minneskort som rymmer "obegränsat" med kartor. Bra val för den som även cyklar eller fjällvandrar eftersom den är kompakt och går 15 timmar på ett par små standardbatterier. Lagrar alla rutter i "off-road" format och räknar om till "vägrutt" vid aktivering vilket ställer krav på många viapunkter för att säkerställa ruttena. Förutom 50 vanliga rutter så kan man ladda in 20 spår att köra efter i områden med dåligt kartunderlag. Kan logga oändligt långa körningar direkt på SD-kortet. Bra GPS-mottagare gör att den nästan aldrig tappar kontakten med satelliterna. Pris c:a 7500 kr inkl bilmonteringssats, europakarta, MC-hållare och 1 GB kartminne. Ganska liten skärm som ger begränsad överblick och som även lider av att Garmin valt svårlästa färger på kartbilden. Likväl är den ett bra val inte minst för offroad och äventyr. Garmin säljer oxå en upp-och-nervänd 60CX med namnet GPSMAP 76CX. En smaksak vilken man väljer.
Garmin eTrex Venture CX
Ett enklare och billigare, men fullt användbart, alternativ till Quest & 60CX. Liten skärm men bra hantering av spår. Mycket lång batteritid gör att man slipper elanslutning. Kostar c:a 5100 kr inkl europakarta, MC-fäste och 1GB kartminne.
Garmin Street Pilot 3
Såldes även under namnet BMW Motorrad Navigator. Den första riktigt bra MC-navigatorn! Tillverkas ej mer och begagnad är den värd högst 2000 kr om MC-fäste, europakarta version 7 samt minst 128 MB minne ingår. Med 32 MB minne och karta version 4 är den knappt användbar för MC-bruk. Att köpa ett minneskort på 256 MB kostar c:a 900 kr på
www.gpsw.co.uk men det är knappast meningsfullt. Bättre i så fall att köpa t ex en begagnad SP2610. SP3 har begränsat minne för spår, waypoints och rutter men största nackdel är att den är tämligen långsam.
Garmin Street Pilot 2610
En liknande såldes även under namnet BMW Motorrad Navigator 2. Fungerar i stort sett som SP3 ovan men är 8 ggr snabbare, har bättre inbyggda navigeringsprogram och mycket billigare minneskort. Nackdelar är ömtålig skärm, begränsat minne för spår, waypoints och rutter, att de viktiga zoomknapparna saknas samt att den inte har inbyggt batteri. Tillverkas inte längre. Reades ut hösten -06 för c:a 3000 kr. Mycket navigator för det priset!
Garmin Street Pilot 2720
Lik SP2610 men har bättre användargränssnitt och bättre skärm. Hela europakartan är förinstallerad. Nackdelar är begränsat minne för spår och rutter, att de viktiga zoomknapparna saknas samt att den inte har inbyggt batteri. Pris c:a 8300 kr inkl MC-fäste. Klart bra för bilbruk och för touring. Duger även för aktiv körning och grusbus.
Garmin Street Pilot 2820
Säljs även av BMW under namnet BMW Motorrad Navigator III fast då med 4 extra knappar. Har större spårminne än 2720, mycket bättre skärm och c:a 400 MB ledigt minne utöver den förinstallerade europakartan. Saknar inbyggt batteri. Passar utmärkt bra för bilbruk. Ett mycket bra val för dem som bara kör asfalt men den är oxå helt OK för all annan sorts MC-åka. Pris c:a 9300 kr inkl MC-fäste. Reas ut för halva priset på Touratech i Lidköping. Kanonköp!
Garmin GPSMAP 278
Ett bra val för den som har både MC & segelbåt. Snabb, stor, högupplöst och ljusstark skärm som ger en utmärkt överblick över vägnätet. Bra inställbart användargränssnitt och inbyggt batteri. Har rymligt minne för rutter, spår & waypoints. Förutom 50 vanliga vägrutter så kan man ladda in 15 spår att köra efter i områden med dåligt kartunderlag. Har 2 GB inbyggt kartminne och hela europakartan förinstallerad. Uttag för extra minneskort för t ex sjökort eller topografiska kartor. Överlägset bästa MC-navigator på marknaden för den mer krävande användaren. Outstanding för grusbus och äventyrsåka. Pris c:a 10000 kr inkl bilfäste och MC-fäste.
Garmin GPSMAP 276C
Identisk med 278 utom två viktiga skillnader. Den saknar inbyggt kartminne och därmed förinstallerad karta. Den saknar även möjlighet att ladda upp intressepunkter, t ex fartkameror. Nypris c:a 9500 kr inkl 128+512 MB kartminne, europakarta, bilfäste och MC-fäste. 278 är ett bättre nyköp men till rätt pris är 276C ett mycket bra begagnatköp eftersom den i praktiken fungerar lika bra som 278. Exemplar tillverkade 2006 och senare har en bättre skärm än äldre enheter.
Garmin Quest
Ett billigare alternativ till 60CX för den som vill ha en kompakt, bärbar och batteridriven navigator. Är bra på det mesta även om skärmen är liten och ruttminnet är något begränsat. Kartminnet på 243 MB räcker ganska bra men kan tyvärr inte byggas ut. Kostar c:a 5000 kr inkl karta & MC-fäste.
Garmin Quest 2
Ungefär som Quest ovan men har 2 GB minne, hela europakartan förinstallerad och dessutom c:a 500 MB plats kvar för egna kartor. Skärmuppdateringen något trög i vissa lägen. Pris c:a 6500.- inkl karta & MC-fäste. OK köp men varning för att många Quest 2 fungerar dåligt. Instabila och hänger sig ofta. 60CX är dyrare men synes vara ett bättre val för många.
Garmin Zumo
Lättanvänd, robust, inbyggt batteri och extra känslig GPS-mottagare. Mycket bra fästen för både bil och MC ingår liksom MapSource för PC. Smidigt användargränssnitt via pekskärm men som tyvärr inte kan anpassas till egna önskemål. Kan lagra oändligt många rutter och spår på SD-kort som importeras till Zumons minne vid behov. Spåren konverteras därvid till rutter vilket fungerar förvånansvärt bra både där vägar finns och off-road. Har även en del andra finesser som gör att den passar perfekt för långtouring typ Nordkap-Gibraltar och helt suverän på långresan med bilen. Skärmen är ljusstark, tydlig och lättläst. Bra för alla typer av asfaltåka inklusive sportig körning. Pris för Zumo 500 är c:a 6400 kr inkl extraminne medan Zumo 550 som har större inbyggt minne, bilfäste mm kostar c:a 7400 kr.
TomTom Rider
Speciellt gjord för MC-bruk och har en del intressanta finesser. Men eftersom den saknar lättanvänd PC-programvara för ruttplanering så kan den i första hand bara rekommenderas för den genuine datorhataren som inte bryr sig så mycket om vilken väg navigatorn väljer och vet med sig att han aldrig någonsin kommer att utbyta rutter med kompisarna. Å andra sidan så är arkitekturen öppen och för datornörden finns en hel del hjälpprogram att tanka hem från webben. T ex ruttplanering med Google Earth och diverse plugins. Rider kostar c:a 6000 kr inkl europakarta och MC-fäste.
Nokia N95
Trots det högst rimliga priset på 6400 kr så ingår kartor över 100 länder till Nokias GPS. Och trots den ringa vikten på 120 gram så är apparaten fullproppad med FM-radio, ficklampa, 5 megapixel autofokuskamera, väckarklocka, 7-bands mobiltelefon, MP3-spelare, bra webbläsare, videokamera med digital-TV kvalitet, stoppur, kalkylator, e-postprogram, USB-minnespinne och lite till. Perfekt för den som cyklat vilse på Österlen och vill webba in på SMHI's väderradar. Lika perfekt för affärsmannen i hyrbilen som navigerar från Le Bourget till konferenslokalen i La Défense samtidigt som han lyssnar till radio P4 Kristianstad på webbradion. Inte lika bra på MC eftersom den inte är tillräckligt robust och dessutom saknar programvara för ruttplanering. Sannolikt rätt oduglig i offroadsammanhang. Men apparaten demonstrerar tydligt vart utvecklingen är på väg. Kameramobilen slog ut den enklare digitalkameran och på samma vis kommer GPS-mobilen att rensa GPS-marknaden.
Var kan man köpa navigator?
Några websiter att leta pryttlar på är:
www.aspidshop.com,
www.unserkleinerladen.de,
www.sportextreme.com,
www.touratech.se,
www.migsel.com,
www.clover.se,
www.sportmanship.se www.ram-mount.com,
www.gpsbitz.co.uk,
www.pam.se,
www.gpscity.com,
www.gps.dk, komplett.se,
www.netcentrum.se,
www.askdirect.co.uk,
www.malfix.no,
www.gpsw.co.uk,
www.powerpc.se,
www.dustin.se,
www.bikertech.de, tbh.se,
www.amazon.com,
www.gps4less.co.uk m fl, m fl.
Navigator i bilen
Observera att i vissa moderna bilar med värmeskyddande rutor krävs extern antenn för att navigatorn skall fungera. Antennen kostar 150 kr hos Kjell & Co. Om inte antennkontakten passar så finns alla sorters kontakter hos Kjell & Co för c:a 25 kr. För dem som skall ha MCX-kontakt finns antenner på Teknikmagasinet för 160 kr.