CPMS
Medlem med medel-lem
Varvräknare på en SM, går det?
JAVISST
Saknade en varvräknare på min SM så här är vad jag gjorde:
Började att kolla ang. varvräknare på KTM LC8, det finns en KTM varvräknare att köpa men den ska tydligen inte passa på SM:en.
Hmmm... varför då?
Jo, det finns ingen signal att koppla in sig på. Kollade lite i elschema och partnummer för att se vad som sitter på dom olika modellerna - 950 Adventure har varvräknare kopplad till databoxen och har samma box som 950SM.
Aha... det ska nog gå det här.
Köpte en RevLight på Ebay för 35£ och en ny instrumentpanel (dyrt men ville inte kapa sönder originalet om det skulle gå på tok).
Tejpade runt området som skulle bort, grovkapning med en fräs som följde med Dremeln. Sen fram med lite filar, går nästan inte att fila i denna plast så det fick bli fasttejpat smärgelduk på en planfil istället.
Provade först att ta upp hålet så RevLight:en passade utan medföljande hållare men det såg för djävligt ut så jag fick ta upp hålet lite större så hållaren fick plats.
Silikon på baksidan för att hålla allt på plats.
Under tiden silikonet härdade var det dags att fundera ut hur man skulle koppla in allt, när jag hade lös tanken tidigare för att montera Xenon-ljus såg jag att det satt en AMP-kontakt på databoxen som jag kände igen (har kollat på många olika kontakter för mitt insprutarprojekt) och AMP-kontakter brukar gå att få isär på något vis.
Mycket riktigt, det sitter en vit platta inuti kontakten som man trycker åt sidan för att lossa kontakthylsorna, lossade hylsa 20 (EPC-utgången) och klippte tråden några centimeter från hylsan, tog lös blindpluggen från stift 6 och växlade placering på dom. EPC:n är nu bortkopplad och förhoppningsvis har jag en varvräknarutgång som går att använda.
Tog bort EPC ventiler och slangar, pluggade trottel-lock, luftburk och monterade ett Jet-kit med förfilter när ändå tanken var av.
Sen var det bara att återställa alllt och prova.
Det funkar
Lite bilder på montaget och film på resultatet (i både Bar och Dot-läge, det finns även ett Trackday-läge då den inte visar varven utan den visar bara maxvarvtal). Varvade inte fullt men vid inställt maxvarvtal ska alla dioder tok-blinka.
Den är inte riktigt kalibrerad på 4000rpm ännu men det ser lovande ut.
[YOUTUBE-ID]g17eFszvNFw[/YOUTUBE-ID] [YOUTUBE-ID]GeObbzYEajo[/YOUTUBE-ID]
JAVISST
Saknade en varvräknare på min SM så här är vad jag gjorde:
Började att kolla ang. varvräknare på KTM LC8, det finns en KTM varvräknare att köpa men den ska tydligen inte passa på SM:en.
Hmmm... varför då?
Jo, det finns ingen signal att koppla in sig på. Kollade lite i elschema och partnummer för att se vad som sitter på dom olika modellerna - 950 Adventure har varvräknare kopplad till databoxen och har samma box som 950SM.
Aha... det ska nog gå det här.
Köpte en RevLight på Ebay för 35£ och en ny instrumentpanel (dyrt men ville inte kapa sönder originalet om det skulle gå på tok).
Tejpade runt området som skulle bort, grovkapning med en fräs som följde med Dremeln. Sen fram med lite filar, går nästan inte att fila i denna plast så det fick bli fasttejpat smärgelduk på en planfil istället.
Provade först att ta upp hålet så RevLight:en passade utan medföljande hållare men det såg för djävligt ut så jag fick ta upp hålet lite större så hållaren fick plats.
Silikon på baksidan för att hålla allt på plats.
Under tiden silikonet härdade var det dags att fundera ut hur man skulle koppla in allt, när jag hade lös tanken tidigare för att montera Xenon-ljus såg jag att det satt en AMP-kontakt på databoxen som jag kände igen (har kollat på många olika kontakter för mitt insprutarprojekt) och AMP-kontakter brukar gå att få isär på något vis.
Mycket riktigt, det sitter en vit platta inuti kontakten som man trycker åt sidan för att lossa kontakthylsorna, lossade hylsa 20 (EPC-utgången) och klippte tråden några centimeter från hylsan, tog lös blindpluggen från stift 6 och växlade placering på dom. EPC:n är nu bortkopplad och förhoppningsvis har jag en varvräknarutgång som går att använda.
Tog bort EPC ventiler och slangar, pluggade trottel-lock, luftburk och monterade ett Jet-kit med förfilter när ändå tanken var av.
Sen var det bara att återställa alllt och prova.
Det funkar
Lite bilder på montaget och film på resultatet (i både Bar och Dot-läge, det finns även ett Trackday-läge då den inte visar varven utan den visar bara maxvarvtal). Varvade inte fullt men vid inställt maxvarvtal ska alla dioder tok-blinka.
Den är inte riktigt kalibrerad på 4000rpm ännu men det ser lovande ut.
[YOUTUBE-ID]g17eFszvNFw[/YOUTUBE-ID] [YOUTUBE-ID]GeObbzYEajo[/YOUTUBE-ID]
Bifogat
Last edited: