Stannar du för polisen?

Stannar du om polisen vinkar in dig?


  • Antal röstningar
    0

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om jag vet med mig att jag har kört mindre fort än körkortsindragning så stannar jag, annars inte... så enkelt är det, kortet behöver jag!

//jaG
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
på den hojjen jag har idag så skulle jag nog göra det i alla lägen! men om jag hade suttigt på en R1:a eller ännu bättre en busa så beror det nog väldigt mkt på situationen!
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
tjo, det är ju kanske inte det lättaste att dra en snut med 125a sporthoj, om det hade varit offroad hade det kanske gått men det är ju den där förbaskade skylten.....me tex R1a blir det ju mer lockande :fakta
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Jag stannar ibland och åker ibland.
Man måste ju ta det lugnt ett tag och fundera igenom läget innan man smiter/stannar.
*Vilket straff riskerar jag om jag stannar/smiter?
*Kan jag lätt och säkert komma undan?
*Riskerar jag mitt eller andras liv för att rädda en plastbit?

Ett av mina problem är att jag i "ett tidigare liv" är straffad.
Vilket gör att om polisen gör en datakoll på min hoj så behandlas jag som en buse vid stopp.


Exempel.
I Lördags var det dags för premier turen på hojen.
Efter en tankning och de två första milen för året kommer jag fram till en rondell.
Ut ur rondellen öppnar vägen upp sig i två filigt i en uppförsbacke.
Jag gasar och hjulet spinner fint tills värmen ger däcket fäste och framhjulet lyfter mot himlen.
Precis då möter jag en målad polisbil så jag tappar direkt gasen.
Jag sätter mig upp och kollar oroligt bakåt för att se polisens ilskna blåljus som snurrar runt rondellen och vänder tillbaka mot mig.

Jag funderar snabbt igenom läget och beslutar mig för att det inte är värt att malas i byråkratins kvarnar halva sommaren.
Jag gasar fullt fram till ett trafikljus där jag i och försig kör mot rött men är nästan stillastående för att se om det kommer bilar.
Färden fortsätter snabbt men säkert in i ett industriområde som jag kan väl.
Första bästa möjlighet att gömma sig utnyttjas och efter en halvtimmes pause kör jag vidare.
 
Last edited:

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
En sak är iaf säker. På våren är risken större att man gasar.
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
Jag stannar. Det kommer ju inte som en överraskning att jag inte har följt reglerna, och då får jag väl ta straffet också.
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag stannar. Jag kör inte så att det är risk för körkortet, det är jag rädd om. Det enda som kan hända är att jag får böter, och det kan jag ta. Att riskera att åka dit för något värre för att komma undan en betalning på 600 kr är ingenting jag gör.

Har bara haft bekymmer två gånger. Ena gången cykelbana, andra gången heldragen linje. Polisen som stannade mig för att ha kört cykelbana var riktigt trevlig, så jag skrev under utan att ifrågasätta, och blev genast en mycket bättre medborgare.
 

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Ort
kba
Hoj
mellan hojar
jag stannar , det låter som om kolven skall komma farande om jag kör fortare än 130 och där jag bor så är jag ensam med att köra lvreggad endurohoj på vägen. men jag kör väldigt försiktigt när länsman är i närheten så man inte påkallar deras uppmärksamhet.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Säger som zyklon, om chanserna är mycket goda att komma undan och risken att bli av med plasten är stor så, går det långsamt och vi pratar böter stannar jag.

Gjorde samma sak som zyklon förra sommaren på premiärturen, mötte en polispiket som vände och körde efter, det var dock inte någon jakt så att säga. höll fullt på en raka, svängde av och stannade bakom några parkerade lastbilar och väntade lite, knappast mycket till jakt...

Sen att ta straffet som en karl, njaa, fattar inte varför det är så manligt att stanna och erkänna varför man kört för fort? :confused:

/F
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Är vägen tom och man vet att man blir av med kortet om man stannar så kan man väl prova....
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Det beror på när, var och hur. Då jag behöver kortet i tjänsten så är jag nog mindre benägen att stanna om jag har legat över 30+. Har jag kört långsammare stannar jag i i 100% av fallen.

Ekorrstoryn är ett exempel då det var "läge"... ...har jag hört, alltså.
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
Hammet skrev:
tjo, det är ju kanske inte det lättaste att dra en snut med 125a sporthoj, om det hade varit offroad hade det kanske gått men det är ju den där förbaskade skylten.....me tex R1a blir det ju mer lockande :fakta

Klarade man att köra ifrån både polisbilar och polismotorcyklar med mopeden (MT5 med mycket trim) så kan det väl inte vara några större problem med en 125a?

Men det är naturligtvis bättre att stanna om man inte är 100% säker på att man kommer undan.

Själv kör jag nästan alldrig lagligt så det är inte någon större chans att jag skulle stanna.
Har jag inte gjort något olagligt så stannar jag naturligtvis.
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Beror helt på läget, som tidigare nämnts.

Då mitt hojåkande inte är helt lagligt är jag lite extra känslig för närmare granskning. Förutom oförmågan att följa den angivna hastigheten och att endast klara av att ha ett hjul i backen åt gången så saknar jag bakbroms...

De få gångerna som jag har blivit invinkad och stannat så har de tack och lov inte haft några större synpunkter på detta. Men det är ju alltid en risk, särskilt om man har gjort något dumt/roligt.


Exempelvis vart jag kallad till förhör efter min kraftiga vurpa maj förra året. Nivån på vurpan var den att man inte går därifrån själv, inte med bruten rygg och krossat bäcken i alla fall. Hursomhelst vart jag kallad till förhör och även om bromsarna inte hade någonting med själva olyckan att göra skulle jag få dagsböter för detta. Enligt den förhörande polisen borde det röra sig om c:a 20.000:-, för det var vad som var brukligt att dela ut vid dylika förseelser.

Måttligt nöjd gick jag från förhöret och avvaktade min dom. Efter ett par veckor dimper det ner ett brev från åklagaren som säger att jag ska få böta 1.600:-! Då har de även kommit på att min framlycka är olaglig (Acerbis DHH), så jag fick böter för det med. Men VISS skillnad... :D


Men för att återgå till ämnet. Jag smiter bara om jag ser att det finns goda möjligheter att komma undan:

- Riskerar körkortet.
- Gott om soppa.
- Kan vägarna.
- Lagom med trafik.
- Rätt underlag, dvs inte regn.

Det är så lätt gjort med hoj, risken kan anses vara minimal för en olycka. Kör inte fortare än vad jag gör när jag är på bushumör i alla fall. Så länge man är lugn och metodisk går det bra... Gemene man hetsar oftast upp sig och full med adrenalin så gör han ett misstag som kan visa sig öderstigert.


/R
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Goodstuff skrev:
If you act like a bitch you get slapped like a bitch.

Jag stannar.

Samma här.

Det jag tycker är konstigt är att flera personer säger att dom skulle försöka sig på en ifrånåkning om dom trodde att körkortet redan hade gått förlorat? Alltså, är det det värsta straffet som man kan tänka sig?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top