Hojen starat inte, brunnen regulator.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Obs! Uppdaterad längre ned på sidan med skiss!




I morse när jag satt mig på hojen för att åka till jobbet så gick min hoj ( cbr 900 från 1993) inte igång. Varningslamporna lös men när jag tryckte på startknappen så hände inget annat än att lamporna slocknade.
Fick inte igång hojen.

Nu när jag kom hem kollade jag alla säkringar och dom var ok.
Däremot hade sladdarna till laddningsregulatorn brunnit. (borde inte en säkring ha gått då?)

Har hört att det är ett ganska vanligt fel på cbr:er. Det märkliga är bara att min redan verkar vara bytt till en bra eftermarknadsregulator. (En sån med kylflänsar)

Var köper jag en ny som håller? Måste det vara en som passar just cbr 900 eller kan man ta vilken som helst som funkar för 12 volt?

/mattias
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Generator och laddningsregulator (liksom startmotorns huvudkrets) är inte avsäkrade utan är kopplade stumt till batteriet, därför går ingen säkring vid överlast av den delen.
Angående din andra fråga så hänvisar jag till nedanstående tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188696

Tack för tipsen!

Låter vettigt att man inte behöver använda just hondas laddningsregulator.
Vad jag däremot tycker är konstigt vad det som som beskrevs på den engelska sidan om att att man inte ska använda loctite för på muttern som håller fast regulatorn då det kan orsaka dålig jord.
Regulatorn i sig själv behöver väl inte jorda mot ramen eller?
Själv tänkte jag montera min nya på en aluminium skiva för att sänka temperaturen.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Biltema batteri? Har haft ett par kunder som kört med det och bränt regulatorn.. Där rök de pengarna som var intjänade på batteriet :näsblod
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Biltema batteri? Har haft ett par kunder som kört med det och bränt regulatorn.. Där rök de pengarna som var intjänade på batteriet :näsblod

Hej!

Nej jag har inget biltema batteri, tror jag inte i alla fall. Det är något av geltyp som satt på hojen när jag köpte den. Tycker att det låter konstigt att batteriet skulla kunna bränna regulatorn, det är klart om nu batteriet inte kan ta laddning så att regulatorn ligger och maxar hela tiden så kanske den lättare blir överhettad?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Det verkar ha brunnit ganska friskt:mad:

Har nu fått tag på en ny regulator från en R1 som ska funka...

När jag tog av den gammla regulatorn så såg jag att det verkar gått väldigt hett till :)rolleyes: ). Kontaktstycket som är till regulatorn är helt uppbrännt.

Det går 5 sladdar in i regulatorn. 1 röd/vit 1grön och 3 gula.
Den mittersta av dom gula sladdarna var helt uppbrännd. Om man följer de gula sladdarna så kommer dom till ytterligare ett kontaktstycke. Det stycket är också lite brunt och en av sladdarna ser lite brännd ut.

Vad kan ha hänt????

Finns det risk för att regulaton har tagit med sig massa annat? typ cdi boxen och allt möjligt???? Snälla sig att det inte kan vara så!

När jag var ute och tittade till den nu så vred jag om nyckel- helt dött, inga lampor lös. I batteriet finns det dock lite kräm (gick att tända en blinkers med det i alla fall, vilket i och för sig inte säger så mycket.)

Hur som helst, vad kan ha hänt och hur felsöker jag?
 

Bifogat

  • brännd regulator.jpg
    brännd regulator.jpg
    26.6 KB · Visningar: 92
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom tre gula är kablarna till Generatorn - dom andra är plus och minus.


Mest troligt har regulatorn arbetat för bra och jordat ner allt som kommer från generatorn - noll ut med andra ord.
Därför är dom gula brända.

Det kan även ha blivit en annan typ av fel - nämligen att regulatorn gått sönder på ett sånt sätt att batteriströmmen gått in i generator lindningarna och bränt generatorn men det verkar vara mindre troligt för då skulle batteriet vara helt tomt.

Så du behöver inte felsöka mera utan bara koppla in den nya.
Ladda fort upp batteriet , det förstörs väldigt fort när det är djupurladdat - antagligen är det redan skadat men en bra batteriladdare kan rädda det.
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Jag laddade batteriet och satte det tillbaka och nu verkar hojen funka fint igen:tummenupp
Skönt att slippa felsöka massa annat!
Men jag måste väl byta ut dom gula sladdarna som är brännda eller:va

Hur kommer det sig att dom går sönder? Jag såg att den som satt på nu inte var orginal utan någon en lite rackare med kylfänsar. Den var dock lite mindre än den regulator från R1 som jag sätter på nu.

hoppas den håller!


Tack för alla tipsen!







Dom tre gula är kablarna till Generatorn - dom andra är plus och minus.


Mest troligt har regulatorn arbetat för bra och jordat ner allt som kommer från generatorn - noll ut med andra ord.
Därför är dom gula brända.

Det kan även ha blivit en annan typ av fel - nämligen att regulatorn gått sönder på ett sånt sätt att batteriströmmen gått in i generator lindningarna och bränt generatorn men det verkar vara mindre troligt för då skulle batteriet vara helt tomt.

Så du behöver inte felsöka mera utan bara koppla in den nya.
Ladda fort upp batteriet , det förstörs väldigt fort när det är djupurladdat - antagligen är det redan skadat men en bra batteriladdare kan rädda det.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)

Hur långt kan man åka utan inkopplad regulator?


Jag behöver komma till ett garage med verktyg och plats att greja lite. Klarar jag mig 2 mil utan att batteriet dör? (laddar batteriet fullt innan)

Vad drar mest, tändning, lampor eller soppapump?
Lamporna kan man ju ha avstängda om man kör fösiktigt på dan.

Är det någon ide eller bör jag hya ett släp direkt?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Strålkastarna tar mest. Hur långt du kommer beror helt på hur stort och fräscht batteri du har. När spänningen sjunker under en viss nivå kommer hojen att gå orent. 2 mil utan påslagna lysen med nytt, fullt uppladdat batteri bör fungera, men jag vet inte om jag skulle chansa... Det är inte säkert att batteriet orkar dra igång startmotorn igen när du mekat färdigt.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Update!

Det var inget problem för hojen att ta sig drygt två mil utan laddning.
Jag lyckades dessutom efter lite klurande att installera en regulator från en R1 som jag fick för rimliga 300:-
Drog nya sladdar från statorn hela vägen till regulaton och skruvade fast den nya under ramen på en aluminium skiva för att öka värmeavledningen. Så nu håller det förhoppningsvis:tummenupp

Tänkte jag skulle bjuda på nån bild, men hittar inte kamerasladden.


Strålkastarna tar mest. Hur långt du kommer beror helt på hur stort och fräscht batteri du har. När spänningen sjunker under en viss nivå kommer hojen att gå orent. 2 mil utan påslagna lysen med nytt, fullt uppladdat batteri bör fungera, men jag vet inte om jag skulle chansa... Det är inte säkert att batteriet orkar dra igång startmotorn igen när du mekat färdigt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top