Ta bort Katalysator

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -07
Hjälp mig:pannkyss.

Har en R1 -07 som jag gjort om burkarna från original till utan insats (racedämpare). Om jag nu tar bort katalysatorn för att få fria "luftvägar", så är mina frågor:va;

-Hur reagerar systemet (ecu'n):confused:
-Skall man ta bort vajrarna och spjällfunktionen:confused:
-Måste man mappa om:confused:
-Övrigt att tänka på/göra:va

Tacksam för konkreta svar från er som VET:tummenupp.

Tony.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
-Övrigt att tänka på/göra

Utnyttjar du dom där 180 hk så pass mycket att det är värt att offra miljötänkandet helt för 5 hk till?
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Klart du ska plocka bort skiten för lite extra hk.. Den som jiddrar om miljön kan ju ta en tur till Bombay..
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Hur miljövänlig är din gamle GPZ?

Vi har alla olika ekonomiska möjligheter/ prioriteringar, en GPZ kostar avsevärt mycket mindre att äga än en R1, och har ingen katalysator som standard.

Jag håller med Agent Apelsin i hans uttalande att det är onödigt att tabort katalysatorn när det väl sitter en monterad då effektökningen knappast gör att det blir en så mycket snabbare hoj.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Vi har alla olika ekonomiska möjligheter/ prioriteringar, en GPZ kostar avsevärt mycket mindre att äga än en R1, och har ingen katalysator som standard.

Jag håller med Agent Apelsin i hans uttalande att det är onödigt att tabort katalysatorn när det väl sitter en monterad då effektökningen knappast gör att det blir en så mycket snabbare hoj.
Tror inte jorden går under för att han tar bort sin katalysator, vikt och hk kan det nästan inte bli för lite av.

Hur miljövänlig är din YZ då?
Går på solenergi.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall du öht få ut något av att plocka bort katten så måste du mappa om. Köp ett y-rör som ersätter katten och en PCIII samt lämna in för bänkning, kostnad 7kkr och du får inte ens 3hk. En välsmord och korrekt justerad kedja ger mer.....
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
-Övrigt att tänka på/göra

Utnyttjar du dom där 180 hk så pass mycket att det är värt att offra miljötänkandet helt för 5 hk till?

säger killen som rullar på en GPZ från -83... katalysator på den eller??

Jag byte nyligen slipon på min R1 -06 och satte ditt en kat-ersättare (ett tomt y-rör). har inte gjort ngt mer med den och de fungerar perfekt.
ang de xtra hästarna så finns de garanterat där!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ang de xtra hästarna så finns de garanterat där!

Och det säger din kompetenta byxdyno eller?

Cykeln som vann REC 2007 åkte med katten kvar då där inte fanns en effektvinst med att åka utan så pengarna lades på annat.

Att plocka bort katten ger tuffare ljud och så ger det minst 10hk i byxdynon men när man mäter lite mer vetenskapligt så är skillnaden marginell, är man ute efter mer effekt så är det helsystem som gäller.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Varför ta bort en kat?
Ser ingen som hellst anledning, då jag inte tror att du tjänar en enda hk på den manövern. En reäl mappning med kat, helsystem ger nog lika mycket som utan kat.

Vi alla får dra vårat strå till stacken. För om alla tänker en liten kat gör inget. Så sitter hela världen som "bombay".
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vilken diskussion det blev på en enkel fråga, är väl bara att hoppas att bilprovningen börjar testa avgasvärden på hojar (torde väl komma) så borde problemet med folk som plockar bort katen minska (även om man kan langa tillbaka katen så torde det krävas ommappningar som kostar vartannat år)
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
Och det säger din kompetenta byxdyno eller?

Cykeln som vann REC 2007 åkte med katten kvar då där inte fanns en effektvinst med att åka utan så pengarna lades på annat.

Att plocka bort katten ger tuffare ljud och så ger det minst 10hk i byxdynon men när man mäter lite mer vetenskapligt så är skillnaden marginell, är man ute efter mer effekt så är det helsystem som gäller.

yes det är alldeles riktigt. Inte alla som har en tillräckligt stor som kan mäta av sånt där.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
yes det är alldeles riktigt. Inte alla som har en tillräckligt stor som kan mäta av sånt där.

Det måste vara fantastiskt att ha en som är så stor att man känner av en effektökning på strax under 2%. Har du käkat sådanadär piller de gör reklam för med SPAM?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fakta från ett test av en 675:a kanske kan tillföra något?

J. D. Hord, en avdankad räserkille "over there" har trimmat sin 675 enligt konstens alla regler och dokumenterat sina erfarenheter med dyno.

Länk till tråden: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=9870
Länk till Dynopapper med kommentarer: http://www.hordpower.com/gallery/Triumph-675-Tech
Länk till Cat removal sheet: http://www.hordpower.com/gallery/Triumph-675-Tech/675cattest

Slutsats: Han fick 0.8 hk mer genom denna operation. Tyvärr kom Tuneboy lite senare men tittar Ni på bild 10-11 fick han ut ca 2-3 hk mer efter att ha moddat både soppa- och tändkurvor. Vilket faktiskt borde verifiera att BorisJR är rätt ute med sina siffror och uttalanden.

Nu gäller ju dessa erfarenheter inte en R1, men ska Du inte gå på racesoppa eller behöver den sista lilla gnuttan kraft från Din hoj verkar det ju lite bortkastat att ta bort katalysatorn och eliminera smalbandslambdan (closed loop) för den lilla effektvinsten.

Jag har valt att optimera tänd- och bränslekurvan men behåller både katalysator och "closed loop" för att minska miljöpåverkan vid vanlig körning men ändå få bra effekt vid banåkning och fullgas.

Det känns ju mer än lovligt fånigt att plocka bort en fungerande och miljövänlig konstruktion för vardagskörning när effektvinsten är så ringa vid banåkning. För mig personligen ger det nog mer att sätta pengar och tid på mera träning i stället:)

Mina 2p - lycka till!
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skall du öht få ut något av att plocka bort katten så måste du mappa om. Köp ett y-rör som ersätter katten och en PCIII samt lämna in för bänkning, kostnad 7kkr och du får inte ens 3hk. En välsmord och korrekt justerad kedja ger mer.....
Å sen åker man i jeans å fladdrig huvtröja så luftmotståndet äter upp dom där extra hästarna, å drygt det...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top