Vilka ska till Falkenberg med SMC på fredag?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Den här gången tänkte jag inte ta släp själv men delar gärna släpkostnad eller liknande om någon annan ska ner. Annars kanske det finns nån som vill samåka??

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag ska köra ner med en tom skåpbil så det vore fint om du ville åka med :)

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Vad är det som händer på fredag? Typ broms- och kurvkurs eller är det vanlig bandag?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
kostar styvt 1000 kr om jag inte minns helt fel. blir andra gången för mig i falkenberg och det även totalt. ska bli hur kul som helst. var typ adrenalinhög i flera veckor efter senaste gången.... :)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Backspeglar är lämpligt att demontera alt. tejpa över.
Backspeglar behövs inte vid bankörning. Du skall koncentera din blick framåt och hålla ditt spårval. Omkörningar är helt den omkörandes grej att fixa på ett säkert sätt. Öronproppar är bra för att inte bli skrämd av ljudet från omkörande hojar.
Jag kör bana både på SMC kurser och andra bandagar rätt så ofta. Tycker det är jättebra körträning. I och med att man ofta hanterar hojen i högre hastigheter på bana än på landsvägar. Så upplever jag att man kör med större marginaler vid normal landsvägskörning.

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Klockrena

SMC's kurser är enligt min åsikt klockrena.
Bra ordning och bra instruktörer.
Otroligt lärorikt, och sjukt kul.

Om jag ska dit på fredag...JA!

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Fan jag borde ha gått med smc för länge sedan. Skulle vilja göra denna kursen!

Gå med idag, det gjorde jag; gratis resten av 2008. :tummenupp
Snabbt gick det: fick mailkontakt med en vänlig själ på SMC och hon gav mig mitt medlemsnummer direCkt. Anmälde mig som reserv på lördag men det blir nog svårt att slinka med då det var 5 före eller så... :rolleyes:

Funderar dock på att göra en liten nöjesutflykt nedåt Falkenberg på okända vägar, titta lite på raketerna och sedan leta sig hemåt framåt eftermiddagen.

Jag är långsam, försiktig och har aldrig varit där förut...men kanske vill ngn hänga på/åka före/göra sällskap? :tummenupp

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Fireblade -07
Gå med idag, det gjorde jag; gratis resten av 2008. :tummenupp
Snabbt gick det: fick mailkontakt med en vänlig själ på SMC och hon gav mig mitt medlemsnummer direCkt. Anmälde mig som reserv på lördag men det blir nog svårt att slinka med då det var 5 före eller så... :rolleyes:

Funderar dock på att göra en liten nöjesutflykt nedåt Falkenberg på okända vägar, titta lite på raketerna och sedan leta sig hemåt framåt eftermiddagen.

Jag är långsam, försiktig och har aldrig varit där förut...men kanske vill ngn hänga på/åka före/göra sällskap? :tummenupp

Tje, enligt Smhi så kommer det ju inte att regna:D Så det är mycket väl möjligt att jag och en annan kompis ska ut och köra, kan mycket väl bli ner till Falkenberg;) Hör av mig isåfall innan;)

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Fick plats

Har nu fått plats på lördag, spännade och nervöst. :tummenupp
Jag har inget annat än skyddskläder och hoj, så jag måste ta hojen ner (tidigt!) med bara en ryggsäck med, så:

Hur gör man med bensin?
Finns det möjlighet att åka iväg från banan och tanka under dagen eller brukar det finnas sådant på plats? Eller kan det räcka med en tank? Läste ngnstans att det blir ca 15 mils körning...det brukar funka för mig på gata men bana kanske är ngt helt annat...

Vad bör man ha med sig i ryggsäcken?
Vattenflaska och lite frukt kanske (lunch ingick vad jag kunde se), men behöver man ombyten och så eller ngt annat som man lätt missar om man inte är van?

Vad gör jag vid regn?
Jag har ju de däck jag har så...funkar det att köra med dessa eller *måste* man ha regndäck för att kunna köra när det är blött?

Klarar min hoj ljudkravet?
Kör VFR -91 med ett GPR-slip on; ett ganska dovt ljud. Jag tycker inte den låter speciellt mkt men jag har å andra sidan inte en aning om hur mkt det låter vid den gränsen som är? Jag får chansa. :rolleyes:

Någon annan som ska ta hojen ned/är i samma situation?
Hör av er så kanske vi kan göra sällskap. Eller om du har en bil med plats. :D

Annat att tänka på?
Alla tankar är välkomna! :)

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Jag och en polare ska köra steg 3 på Lördag.

Bensin: Preem finns vid motorvägsavfarten där man svänger av. Vi ska stanna där och fylla upp på vägen till banan. Om du ska iväg och tanka finns risk att du missar ett körpass, är ca 6km till macken. I Juni var vi på steg 2 och då började soppalampan lysa framåt eftermiddagen, då hade vi iofs kört släp ner och hade dunkar med. Nu blir det till att hoppas att det räcker... Det gör det förhoppningsvis.

I ryggsäcken: Fukt och lite kex brukar det bjudas på, ta med extra om du vill. Vattenflaska är praktiskt.

Ljudkrav: Bör nog inte vara problem. Allmän rekommendation, särskilt om man är osäker på hur mycket det bullrar, är att slå av på gasen något precis i slutet på start/mål-rakan där mätningen sker.

Vädret verkar bli bra, kommer att bli en toppendag!

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Grymt, tack för svar! :tummenupp

Ni kör alltså hoj ner, hur lång tid tar det i hyfsat laglig fart?

Låter bra med ljudet; de mäter alltså hela tiden?

En annan sak slog mig just: mitt styrlager knäpper en aning vid inbromsning. Har varit på Kenneths MC och frågat om läget (jag är okunnig) men meken där tyckte inte det var ngn fara och att det kunde bytas vid nästa service/vintervilan. Hur noga är de med sånt? Jag fattar att det ytterst handlar om min safety, men eftersom meken inte tyckte det var ngn fara lät jag nöja mig med det... :gnissla

Nåväl, får hoppas på det bästa! :D

Jag och en polare ska köra steg 3 på Lördag.

Bensin: Preem finns vid motorvägsavfarten där man svänger av. Vi ska stanna där och fylla upp på vägen till banan. Om du ska iväg och tanka finns risk att du missar ett körpass, är ca 6km till macken. I Juni var vi på steg 2 och då började soppalampan lysa framåt eftermiddagen, då hade vi iofs kört släp ner och hade dunkar med. Nu blir det till att hoppas att det räcker... Det gör det förhoppningsvis.

I ryggsäcken: Fukt och lite kex brukar det bjudas på, ta med extra om du vill. Vattenflaska är praktiskt.

Ljudkrav: Bör nog inte vara problem. Allmän rekommendation, särskilt om man är osäker på hur mycket det bullrar, är att slå av på gasen något precis i slutet på start/mål-rakan där mätningen sker.

Vädret verkar bli bra, kommer att bli en toppendag!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...