Förslag på bättre däck än dessa önskas!

Majjen07

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Hoj
Harley Davidson XR 1200-08
Hej allihop!

När jag körde hem från jobbet i Västerås till Hufudstaden i går kväll så blåste det nästan storm på motorvägen från Kungsängen. Kastvinden kom från sidorna i bland från vänster i bland från höger!
Så fort jag passerade 70-75 så "vobblade" framhjulet dvs flyttade sig i sidled och det släppte nästan helt greppet mot asfallten.
Även vid ca: 60 km/h uppförde sig cykeln ibland som att den skulle lägga sig på sidan.
På vissa sträckor där det var ny asfalt som var blöt efter lite regn, där var det som att köra i "rena oljepölar".
Hojen jag körde är en Aprilia Pegasu Trail "offroad" rackare med följande däck:

Fram Pirelli MT 90 Scorpion S/T 100/90 19 tum m/c 57H
Bak Pirelli MT 90 Scorpion S7T 130/80 17 tum m/c 57H.

Däcken har endast gått 230 mil och är i synligt bra skick, med massor av möster kvar.

Förslag till bättre däck för mer asfalt körning önskas!

Mvh
Majjen

Låter skumt. Har du kollat däcktrycket?
Så mycket skall det inte påverkas av kastvindar och lite vatten.....

Låter ju helfel, kolla lagren med när du ändå håller på.

Jag snurrar ledigt på i 80 knutar på asfalt med rena enduro/cross-racedäck på geggmoppen till och från crossbanan, obalanserat med däcklås och grejer, nog känner man att det är obalans å det grövsta, men den går oerhört stadigt, våt asfalt eller inte.

/J

Låter läskigt!

Jag kan varmt rekommendera Metzeler Tourance. Det förstnämnda är mest för asfalt, jag åker på dem nu, inga problem i vare sig regn eller rusk. MC-buden i stockholm kör också tourance, utom vintern då ere cheng shin med bildubbar som gäller.

Metzeler sahara är också mycket bra på asfalt och bättre än tourance om du kör på grus ibland.

Låter läskigt!

Jag kan varmt rekommendera Metzeler Tourance. Det förstnämnda är mest för asfalt, jag åker på dem nu, inga problem i vare sig regn eller rusk. MC-buden i stockholm kör också tourance, utom vintern då ere cheng shin med bildubbar som gäller.

Metzeler sahara är också mycket bra på asfalt och bättre än tourance om du kör på grus ibland.

Jag kör själv med Tourance, främst för den långa livslängdens skull. De är dock i halaste laget när det är blött. Michelins Anakees har bättre grepp i vått, men kortare livslängd.

Som andra redan har sagt: kolla däckstryck och hjullager/styrlager/svinglager. Kolla även så att ekrarna är jämnt spända om den har trådekerfälgar. Om den börjar på att vara ett par år (du nämner inget om årsmodell) och fjädringskomponenterna börjar bli lite slitna så kan det påverka vägegenskaperna (men iofs inte våtgreppet, tänkte snarare på wobblingen).

Lämpligt däckstryck borde vara någonstans över 2 både bak och fram. På vissa "offroadare" så anges ett ganska lågt däckstryck anpassat för skogskörning. Trots att hojen till största del är anpassa för landsväg/grusväg.

När det är dags att byta däck så rekommenderar jag Michelin Anakee. De har hyfsat våtgrepp och är ungefär lika lämpade för grusväg som Pirelli MT90 Scorpion. Och de borde överleva lite längre tid på din 650 än vad det tar för Starstrikers buss att tugga i sig ett par. :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT