Busan bänkad hos Kamikaze Racerepairs

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Var förbi Kamikaze idag och fick Busan bänkad. Syftet var inte att få fram skrythästar att visa upp utan dels att kolla att hojen går med rätt A/F ratio, dels att se vilken inverkan dB-killern till Yoshi R-77 har på effektkurvan.

Hojen kördes först utan dB-killer med en mapp för samma typ av hoj och system som jag har laddat ner på www.powercommander.com Mappningen såg ut att vara riktigt bra genom att A/F kurvan låg ganska exakt på 13:1 över hela varvtalsområdet. Effektkurvan är också extremt rak vilket visar att vridmomentet är så nära helt plant som man kan komma. Hojen går brutalt bra med denna mapping. Den ger en bit över 170 hp på slangen och levererar hög effekt långt ner i varvtalsområdet utan att ha några svackor :)

Sedan kördes några svep med imonterad dB-killer. Den sänker ljudnivån med 4 dB på 50 cm avstånd från pipan, alltså en rätt så hyfsad minskning av ljudnivån genom att även de skarpa ljudtransienterna lugnas ner. dB-killern sänker nivån från drygt 102 dBA till 98 dBA vilket innebär att hojen lätt kan besiktigas med systemet. Hojen fungerar bra även med dB-killer utan konstigheter men det har känts som att den tappar andan lite på slutet, från 9 500 till 11 000 rpm. Bilden nedan visar att så är fallet, maskinen ger ca 10 hp lägre effekt med dB-killer och en hel del av ytan i effektgrafen har reducerats. Med dB-killer gick maskinen även lite fett uppe på varv, A/F-värdet var då ca 12:1 och knappt ens det vilket är bra att veta.

Jag rekommenderar stark att de som behöver bänka och justera hojen bokar tid hos www.racerepairs.se Inget krångel med att man inte får närvara och en helt annan möjlighet till stöd i tekniska frågor än hos många andra firmor genom att Kamikaze är kunnig och ger bänkningen den tid som krävs.

Vi passade även på att bänka en Blackbird som går bra. Efter bänkningen lär den gå ännu bättre genom att den nu fick rätt huvudmunstycken och läge på förgarasnålarna.
 

Bifogat

  • med o utan Dbkiller.jpg
    med o utan Dbkiller.jpg
    90.1 KB · Visningar: 387
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Fina kurvor det där!

Själv så tror jag att du hade fått tillbaka största delen av den tappade effekten med dB monterad killern i om du hade mappat om den så du legat på 12,5-13:1 i blandningsförhållande på fullgas. Fet blandning dödar effekt väldigt bra!!!

Testade du att köra delgas, halvgas och 3/4gas osv för att se vad du hade för A/F där? Bara en tanke då dem flesta endast verkar intresserad av hur
hojen går på full patte och inte bryr sig om att man kanske kan vinna vrid, körbarhet eller minska förbrukningen på olika lägen av delgas.

Förhoppningsvis skall jag upp och bänka mitt bygge där i höst. Tyvärr blir det nog inte mycket mer än en tredjedel av effekten du har:rolleyes:
 

Dr.Bike

Guest
Kul kul! :tummenupp
Spannande siffror - de ligger helt i linje med engelska Superbike, sa det verkar helt ok.
Men visst, vi kan stalla om lite varden i banken sa att du far "akta dynojetpallar" om du vill :D


Vad fick Jussi for siffror nu da!!!? *nicke nyfiken*
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Fina kurvor det där!

Själv så tror jag att du hade fått tillbaka största delen av den tappade effekten med dB monterad killern i om du hade mappat om den så du legat på 12,5-13:1 i blandningsförhållande på fullgas. Fet blandning dödar effekt väldigt bra!!!

Testade du att köra delgas, halvgas och 3/4gas osv för att se vad du hade för A/F där? Bara en tanke då dem flesta endast verkar intresserad av hur
hojen går på full patte och inte bryr sig om att man kanske kan vinna vrid, körbarhet eller minska förbrukningen på olika lägen av delgas.

Förhoppningsvis skall jag upp och bänka mitt bygge där i höst. Tyvärr blir det nog inte mycket mer än en tredjedel av effekten du har:rolleyes:

Tror också att det skulle gå att mappa hojen så att den går utmärkt med dB-killern och den går förvånasvärt bra även ojusterad med den. Normalt sett brukar ju en dB-killer kunna döda en hoj men den här fungerar. På delgas, halvgas, 3/4 gas går den kanonbra med dB-killer och det skulle nog gå att minska det stora tappet en hel del på fullvarv som orsakas av dB-killern. På riktigt låga varv, under 3000 rpm är hojen mycket starkare med dB-killer än utan. Det uppväger förstås inte 10 hp tapp på topp samt att effektkurvan svackar med dB-killer :gnissla .

Kul kul! :tummenupp
Spannande siffror - de ligger helt i linje med engelska Superbike, sa det verkar helt ok.
Men visst, vi kan stalla om lite varden i banken sa att du far "akta dynojetpallar" om du vill :D


Vad fick Jussi for siffror nu da!!!? *nicke nyfiken*

Du får PM, vill inte lägga ut värden på andras hojar utan samråd.
 
Last edited:

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Mappning

Grattis Sydney. Hur många mil har den rullat? Ganska låga värden iaf med tanke på att 08:an (197hp) skall ha 22 hp mera original redan eller kanske t o m 24 hp(173 eller 175?)? Tar man original 197 hp och räknar med 12% avdrag så är det ca 173 rwhp vilket många klämt ur sina "gamla" busor med samma moddar som detta helrör och pc3. Om man slänger på bättre andning och mappar i bänk hur kan siffrorna vara så låga - de pratas om 8 hp med bolton helsystem, samt betydligt mera med mappning - eller är det bara skräp och siffror som inte sämmer = snack :rolleyes: ? Bilar kan jag förstå eftersom de har mycket längre väg - vevaxel - v-låda - bakaxel - hjul men på hoj så är det väldigt kort och direkt vilket bör betyda bra mycket mindre försluster? Berätta lite ngn som håller på med bänkningar och kan lite mer hur det är så låga siffror gentemot rena fabriksuppgifter? Ok - alla hojar har givetvis inte samma hp osv. Hörde precis om en innan som bromsat 195rwhp med liknande moddar vilket jag tyckte var nästan lite väl optimistiskt men han hävdade på fullaste allvar att så var fallet och de bromsade innan helrör/pc3/filter och då gav den ca 173 rwhp - lite klarhet i detta skadar inte - kan väl inte skilja ca 20 rwhp indivuellt på hojarna isf är det riktigt kass produktion :D .//R
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tar man original 197 hp och räknar med 12% avdrag så är det ca 173 rwhp vilket många klämt ur sina "gamla" busor med samma moddar som detta helrör och pc3. Om man slänger på bättre andning och mappar i bänk hur kan siffrorna vara så låga - de pratas om 8 hp med bolton helsystem, samt betydligt mera med mappning - eller är det bara skräp och siffror som inte sämmer = snack :rolleyes: ?

. Hörde precis om en innan som bromsat 195rwhp med liknande moddar vilket jag tyckte var nästan lite väl optimistiskt men han hävdade på fullaste allvar att så var fallet och de bromsade innan helrör/pc3/filter och då gav den ca 173 rwhp - lite klarhet i detta skadar inte - kan väl inte skilja ca 20 rwhp indivuellt på hojarna isf är det riktigt kass produktion :D .//R

Alla bänkar visar olika, där har du svaret.
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Alla bänkar visar olika, där har du svaret.

Väl medvten om detta också :) men samtidigt så hade den jag surrade om ca 173 rwhp original och 195 rwhp efter mappning vilket är gjort i samma bänk - vi pratar ökning på 22 hjulhästar vilket jag tycker är riktigt mycket med de få moddar som gjordes eller är det sådan enorm skillnad på mapparna (personerna) som utför dessa :rolleyes: ? Kollade sjäv på gamla mappar på en 99:a och sedan min senaste på en 02:a liknande modifieringar - 99:an släppte klart mera ifrån sig på papperet och om man kollar luftfuktighet osv som också stod där så var det väldigt lika = skumt, samtidigt gick 02:an som ett skott :rolleyes: . De var dock mappade på olika ställen men båda hojarbnas kurvor såg fina och jämna ut :va .//R
 

yamayzfr1

gixxer750
Gick med
20 Apr 2007
Ort
skåne
Hoj
ingen nu
mapp

och sen de där med ramair ger också hp men jag vet bara en som kan simulera det och de mp racing än så länge alltså tryker luft med fläktar in i luft burken :tummenupp min går kanon
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
och sen de där med ramair ger också hp men jag vet bara en som kan simulera det och de mp racing än så länge alltså tryker luft med fläktar in i luft burken :tummenupp min går kanon

Vad tar de för en mappning? Det stämmer nog det du säger eftersom de flesta får anta(!) att den får mera luft och därmed ökar lite bränslet vid de sista tusentals varven i kurvan innan rödmarkeringen för att kompensera. Vore dockkul om ngn som mappar eller med kännedom kommenterade lite också :rolleyes: . Bör ju vara ett gäng här med bra insyn :) .//R
 

yamayzfr1

gixxer750
Gick med
20 Apr 2007
Ort
skåne
Hoj
ingen nu
mapp

du kan gå in och läsa på mp racings hem sida där står hur de funkar och priser som sagt de gör inte någon störe skilnad förän man kör typ 150 km och uppåt de e där hästarna kommer så kolla här www.mp-racing.se:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det stämmer nog det du säger eftersom de flesta får anta(!) att den får mera luft och därmed ökar lite bränslet vid de sista tusentals varven i kurvan innan rödmarkeringen för att kompensera. ...

Jag mappar min 675 med bredbandslambda och loggade körningar. Den har trycksatt burk men betydligt mindre pållar än Din. När jag var på väg till Marklund för bänkning i våras körde jag några repor, sedan loggade jag lambdavärdena även när hojen var uppspänd i bänken.

Differansen mellan AFR-loggarna (Logg - Bänk) blev Denna när vi började och jag gjorde samma experiment på vägen hem med liknande resultat.

Som Du ser ligger skillnaden inom AFR 0.2, d v s den går något magrare i verkligheten än i bänken. Skillnaden är dock inte så stor att den har någon avgörande betydelse för prestanda, men kan nog anses som fastställd då bägge mätningarna visade ungefär samma resultat.

Nu är jag inte så intresserad av att mappa för toppfart så mätningarna gjordes på 3:ans växel både i bänk och vid verklig körning. Dessutom reserverar vi oss som vanligt för att 675:an är en annan hoj än Din, och var bestyckad med ett öppnare filter.

Erfarenhetsmässigt är dock tillverkarna rätt duktiga på att kompensera mapparna för olika växlar, min hoj får väldigt likartade avgasvärden oavsett växel.

Jag vet inte om Du har någon nytta av ovanstående men det är i alla fall någon form av dokumenterad erfarenhet med samma lambda både i bänk och vid verklig körning.
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
du kan gå in och läsa på mp racings hem sida där står hur de funkar och priser som sagt de gör inte någon störe skilnad förän man kör typ 150 km och uppåt de e där hästarna kommer så kolla här www.mp-racing.se:tummenupp

Tack, jag har läst på deras sida för flera år sedan :) - fick trimförslag också som inte gick av för hackor. Det jag hänger mig på att vi alla skall nöja oss med låga värden medans de gärna berättar dittan och dattan hur mycket pulver det finns och därefter formas försäkringar etc - sedan plockar man på lite grejer till för 10 - 15k och mappar för ytterligare 3 - 4k och så visar siffrorna sk....it då tycker jag att det är ngt som inte riktigt stämmer :va . Om man kör ett pull - helt original så skall den väl visa riktiga siffror som stämmer med fabriken, eller? Det kan inte vara så att det är ett (1) företag i hela Sverige som kan mappa på ett riktigt sätt :rolleyes: ? Obs - körbarheten är det inget fel på men vart kommer alla siffror ifrån som inte ser ut att existera förutom i säljannonserna och hos fb vilka båda är negativa för oss som kunder.//R
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Man ska inte stirra sig blind på siffervärden i en bänk och man vara helt säker på att egna mätningar om de är seriösa alltid ger lägre värden än Internethästar och tillverkarnas uppgifter. Mätonoggranheten i Dynojet's bänkar är stor men bäkningen är ett jättebra sätt att se vilken inverkan olika åtgärder har som man inte klarar med röv-dynon och att hojen går med rätt bränsle/luft-blandning. Det kräver dock att jämförelsen görs i samma bänk och helst även vid samma tillfälle.

Roade mig med att rita in Busans effektkurva i en graf från en moddad Blackbird som jag har haft som gick mycket bra. Original ger BBn ca 135 hp på slangen efter portning mm gav den 150+.
 

Bifogat

  • FILE0047.JPG
    FILE0047.JPG
    183.4 KB · Visningar: 99

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Vill du byta hoj med mig ;-)

Vill du det ? Du ser ju att nyss ha förvärvat din via "kastbyte" :)

Bilden nedan visar Busans effektkurva med originalsystem. Här framgår vilken nytta helsystem och PC gör för att få en fin kurva som i första posten.
 

Bifogat

  • 146_0804_19_z+comparison_test+hp_and_tq.jpg
    146_0804_19_z+comparison_test+hp_and_tq.jpg
    73.6 KB · Visningar: 67
Last edited:
Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

Top