Var förbi Kamikaze idag och fick Busan bänkad. Syftet var inte att få fram skrythästar att visa upp utan dels att kolla att hojen går med rätt A/F ratio, dels att se vilken inverkan dB-killern till Yoshi R-77 har på effektkurvan.
Hojen kördes först utan dB-killer med en mapp för samma typ av hoj och system som jag har laddat ner på www.powercommander.com Mappningen såg ut att vara riktigt bra genom att A/F kurvan låg ganska exakt på 13:1 över hela varvtalsområdet. Effektkurvan är också extremt rak vilket visar att vridmomentet är så nära helt plant som man kan komma. Hojen går brutalt bra med denna mapping. Den ger en bit över 170 hp på slangen och levererar hög effekt långt ner i varvtalsområdet utan att ha några svackor
Sedan kördes några svep med imonterad dB-killer. Den sänker ljudnivån med 4 dB på 50 cm avstånd från pipan, alltså en rätt så hyfsad minskning av ljudnivån genom att även de skarpa ljudtransienterna lugnas ner. dB-killern sänker nivån från drygt 102 dBA till 98 dBA vilket innebär att hojen lätt kan besiktigas med systemet. Hojen fungerar bra även med dB-killer utan konstigheter men det har känts som att den tappar andan lite på slutet, från 9 500 till 11 000 rpm. Bilden nedan visar att så är fallet, maskinen ger ca 10 hp lägre effekt med dB-killer och en hel del av ytan i effektgrafen har reducerats. Med dB-killer gick maskinen även lite fett uppe på varv, A/F-värdet var då ca 12:1 och knappt ens det vilket är bra att veta.
Jag rekommenderar stark att de som behöver bänka och justera hojen bokar tid hos www.racerepairs.se Inget krångel med att man inte får närvara och en helt annan möjlighet till stöd i tekniska frågor än hos många andra firmor genom att Kamikaze är kunnig och ger bänkningen den tid som krävs.
Vi passade även på att bänka en Blackbird som går bra. Efter bänkningen lär den gå ännu bättre genom att den nu fick rätt huvudmunstycken och läge på förgarasnålarna.
Hojen kördes först utan dB-killer med en mapp för samma typ av hoj och system som jag har laddat ner på www.powercommander.com Mappningen såg ut att vara riktigt bra genom att A/F kurvan låg ganska exakt på 13:1 över hela varvtalsområdet. Effektkurvan är också extremt rak vilket visar att vridmomentet är så nära helt plant som man kan komma. Hojen går brutalt bra med denna mapping. Den ger en bit över 170 hp på slangen och levererar hög effekt långt ner i varvtalsområdet utan att ha några svackor
Sedan kördes några svep med imonterad dB-killer. Den sänker ljudnivån med 4 dB på 50 cm avstånd från pipan, alltså en rätt så hyfsad minskning av ljudnivån genom att även de skarpa ljudtransienterna lugnas ner. dB-killern sänker nivån från drygt 102 dBA till 98 dBA vilket innebär att hojen lätt kan besiktigas med systemet. Hojen fungerar bra även med dB-killer utan konstigheter men det har känts som att den tappar andan lite på slutet, från 9 500 till 11 000 rpm. Bilden nedan visar att så är fallet, maskinen ger ca 10 hp lägre effekt med dB-killer och en hel del av ytan i effektgrafen har reducerats. Med dB-killer gick maskinen även lite fett uppe på varv, A/F-värdet var då ca 12:1 och knappt ens det vilket är bra att veta.
Jag rekommenderar stark att de som behöver bänka och justera hojen bokar tid hos www.racerepairs.se Inget krångel med att man inte får närvara och en helt annan möjlighet till stöd i tekniska frågor än hos många andra firmor genom att Kamikaze är kunnig och ger bänkningen den tid som krävs.
Vi passade även på att bänka en Blackbird som går bra. Efter bänkningen lär den gå ännu bättre genom att den nu fick rätt huvudmunstycken och läge på förgarasnålarna.
Bifogat
Last edited: