Vilken förgasare ska jag välja? (KTM640)

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hej och hå allihopa.
Har kommit på att jag vill har en riktig flat side-förgasare till min 640.
Vet att många här på forumet bytt ut sina trötta vakuum-fuggar. Min fråga är vilken är det som är bäst? Ska det vara den som sitter original på 625an?

En liten grej till... när jag väl har valt en, hur lätt är det att sätta i den? Är det "bolt-on". Eller krävs det modifieringar?

//han-som-vill-ha-mer-klipp-i-maskinen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
För den ekonomiske: Dellorto PHM som sitter på LC4 motorn innan BST skräpet introducerades. Betydligt bättre än BST och går att få för 30€ beg men färdigbestyckad på www.ebay.de

Det bästa: Keihin FCR 39/41, sitter på 625/660 och alla race LC4. Den absolut bästa förgasaren men smakar det så kostar det. Runt 1500 för en beg och minst det dubbla för en ny.

Det tredje alternativet: Mikuni TM. Duger utmärkt och ligger mellan PHM och FCR i pris. Är dock enl min uppfattning inte tillräckligt mycket bättre än Dellorton för att motivera sitt pris.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
För den ekonomiske: Dellorto PHM som sitter på LC4 motorn innan BST skräpet introducerades. Betydligt bättre än BST och går att få för 30€ beg men färdigbestyckad på www.ebay.de

Det bästa: Keihin FCR 39/41, sitter på 625/660 och alla race LC4. Den absolut bästa förgasaren men smakar det så kostar det. Runt 1500 för en beg och minst det dubbla för en ny.

Det tredje alternativet: Mikuni TM. Duger utmärkt och ligger mellan PHM och FCR i pris. Är dock enl min uppfattning inte tillräckligt mycket bättre än Dellorton för att motivera sitt pris.

summa summarum... det man ska ha är alltså en Keihin FCR 39/41...
1500? inte så farligt... ens om man köper en ny för 3000. Trodde lätt att de bästa kostade uppåt 5000...

Är det bara att kasta på den rakt av? Stämmer alla mått m.m.?

Tack för svaret Boris JR... :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
summa summarum... det man ska ha är alltså en Keihin FCR 39/41...
1500? inte så farligt... ens om man köper en ny för 3000. Trodde lätt att de bästa kostade uppåt 5000...

Är det bara att kasta på den rakt av? Stämmer alla mått m.m.?

Tack för svaret Boris JR... :tummenupp

1500kr inkluderar inga fästanordningar/wire etc och att du köper beg från div crosscykel så där är en hel del pill innan allt är klart. Ett komplett boltonkit till en 640 kostar http://cgi.ebay.de/FCR-41-mm-FOR-KT...9126935QQcmdZViewItem?_trksid=p3286.m20.l1116
men då ingår allt du behöver.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
1500kr inkluderar inga fästanordningar/wire etc och att du köper beg från div crosscykel så där är en hel del pill innan allt är klart. Ett komplett boltonkit till en 640 kostar http://cgi.ebay.de/FCR-41-mm-FOR-KT...9126935QQcmdZViewItem?_trksid=p3286.m20.l1116
men då ingår allt du behöver.

Fan, detta är exakt det jag efterfrågar... Tack!
För mig är Bolt-on det bästa... :D
Sen krävs väl lite finjusteringar, men det är nog inga probs.

Är det väldigt stor skillnad med en sån här fugge istället? Hästantalet borde inte öka nämnvärt, men den borde bli bra mycket rappare...

Tack för hjälpen igen!!... :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det väldigt stor skillnad med en sån här fugge istället? Hästantalet borde inte öka nämnvärt, men den borde bli bra mycket rappare...

Det ger en del i rena hästkrafter men framförallt ger det en helt annan känsla och den är betydligt enklare att bestycka så det liknar något. Enda nackdelen är att bränsleekonomin blir lidande.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det ger en del i rena hästkrafter men framförallt ger det en helt annan känsla och den är betydligt enklare att bestycka så det liknar något. Enda nackdelen är att bränsleekonomin blir lidande.

Hur lätt är det att bestycka rätt själv? Ska man lämna in den till nån, eller kan man ge sig på det själv? Borde finns nån mer som har en 640 med slip-on och öppnad burk som kan berätta hur dem har bestyckat sin kanske...

bränsleförbrukning som höjs gör ingenting om "rolighetsfaktorn" på hojen höjs :D

//M

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur lätt är det att bestycka rätt själv? Ska man lämna in den till nån, eller kan man ge sig på det själv? Borde finns nån mer som har en 640 med slip-on och öppnad burk som kan berätta hur dem har bestyckat sin kanske...

bränsleförbrukning som höjs gör ingenting om "rolighetsfaktorn" på hojen höjs :D

//M

KTM original med ett hack större huvudmunstycke fungerar utmärkt

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Köp en fugge av bra i gasen här i sverige!!! Han är toppen att ha göra med har beggade förgasare av olika märken men framför allt mikuni som jag föredrar framför fcr kehin ...Om du köper en ex 40mm tm mikuni som är lämpligt till din ,,,,så bestyckar han in den åt dig,,och blir det lite fel så kan du byta in munstycken gratis till cycklen går:tummenupp Typ 2000kr för en sådan beg.. Köper du en fcr för 2500kr så får du köpa nålar ,munstycken för lika mycket till!!
Sök på BRA I GASEN" Han har betydligt mer än hemsidan visar!!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Great!

Detta kommer att bli mitt vinterprojekt. Tänker inte riva ner hojen nu när det fortfarande är torrt ute... :D
Tack ska du ha!

edit:
Denna verkar vara ännu mer prisvärd:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Keih...008QQitemZ180283358696QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Fast begagnad...

Ropar du in en beg FCR på amerikanska ebay skall du inte batala mer än max 150$, där går ett tiotal auktioner i veckan och slutpriserna varierar så har du tid att vänta några veckor bör du vinna en kring 130$ strecket....

Betydligt billigare men kräver en del pill fast det är inte värre än att du klarar av det.

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Hojlös...
Vet att det inte kanske e ett bra svar men mit tips är att byta hojen till en 660 istället, har vart i samma läge som dej förut försökte få min 640 och gå bättre, tyvär blev den stulen och då bytte jag till 660 och då undrade jag varför jag inte valde en 660 från början...

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Vet att det inte kanske e ett bra svar men mit tips är att byta hojen till en 660 istället, har vart i samma läge som dej förut försökte få min 640 och gå bättre, tyvär blev den stulen och då bytte jag till 660 och då undrade jag varför jag inte valde en 660 från början...

Köpa en 660? Nja, en 625a istället då. Fast då kan jag lika väl ha kvar min hoj o byta fuggen och nästan få en 625a. Jag är så nöjd med min hoj och den är precis genomgången i motor m.m. så jag vill inte sälja den billigt nu när lagt ut en massa pengar på den. Därför tänkte jag att jag fixar till den lite och lär mig nåt på köpet också.

Slappa:
Har inte köpt nån förgasare än. Gör det när säsongen är över. Pallar inte plocka ner hojen nu när vädret fortfarande är ok.

Boost 3:
Ska kolla "Bra i gasen" också. Tack för tipset. Läst innan nångång att du föredrar mikuni... De är billigare va? En bestyckad mikuni för runt 2 pix låter faktiskt rätt intressant... :D (26 dagar till lön..:huvet )

Tack alla för era tips o tankar!

//M

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har nyss satt på en Mikuni HSR 42 och börjar närma mig rätt bestyckning...:) ( jag skall bara höja nålen ett snäpp, -och testa igen)

Jag köpte den av "bra i gasen" i göteborg.
Gasaren är lite stor, men jag skall nog porta toppen och byta några ventiler i vinter. Den kommer att passa utmärkt :D

Jag skulle rekommendera en TM40 !!

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag har nyss satt på en Mikuni HSR 42 och börjar närma mig rätt bestyckning...:) ( jag skall bara höja nålen ett snäpp, -och testa igen)

Jag köpte den av "bra i gasen" i göteborg.
Gasaren är lite stor, men jag skall nog porta toppen och byta några ventiler i vinter. Den kommer att passa utmärkt :D

Jag skulle rekommendera en TM40 !!

Grattis till en riktigt fugge :D
Hur stor skillnad tycker du att det är?
Själv tänkte jag ha en värre förgasare o nån kugg ner på framdrevet. Sen borde det faktiskt bli en riktigt kul hoj...

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
TM 40 är lite mindre och hastigheten på "inluften" är högre än på hsr42. Detta betyder att 40´n har bättre gasrespons.

Skall du trimma mycket så har 42´n mer kapacitet.

40´n är mindre och tar mindre plats.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
TM 40 är lite mindre och hastigheten på "inluften" är högre än på hsr42. Detta betyder att 40´n har bättre gasrespons.

Skall du trimma mycket så har 42´n mer kapacitet.

40´n är mindre och tar mindre plats.

Den stora frågan är varför man skall strula med att bestycka upp en HSR 42 när det finns färdiga FCR41?

Om man nu inte är sådär jättehaj på att mecka och bestycka om till förbannelse så känns det åtminstone i mina ögon bättre att använda den förgasare som fungerar utmärkt på tusentals andra LC4 istället för att börja experimentera på egen hand.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Den stora frågan är varför man skall strula med att bestycka upp en HSR 42 när det finns färdiga FCR41?

Om man nu inte är sådär jättehaj på att mecka och bestycka om till förbannelse så känns det åtminstone i mina ögon bättre att använda den förgasare som fungerar utmärkt på tusentals andra LC4 istället för att börja experimentera på egen hand.

Men det som du skriver där gäller inte TM40 va? För den är ju vanlig på många LC4or...

Men jag som inte ska trimma vidare (vad jag vet nu) borde väl ändå sikta på en TM40... enklare än HSR 42 och billigare än FCR.... ?!?!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024