Invandrare/Utlänningar

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Farlig topic, jag vet! Men hear me out.
Har läst väldigt mycket på sistone om invandrare/utlänningar och spkulationer om det ena och det andra. Satt och funderade lite och tänkte bara skriva av mig!

Visst begås mycket brott av invandrare, men det utesluter dock långt ifrån inte svenskfödda "svensson"-medborgare ur bilden. Något jag reflekterat över de senaste åren är att många invandrare antagligen känner sig tvugna att följa trenden och dra på sig en "stämpel" och en fasad inför andra människor här i Sverige. Låt oss fokusera på invandrar-ungdomar i detta fallet. Det tillhör idag ofta det "normala" för invandrare att på skolor och i umgänge med andra ungdomar (svenskar och utlänningar) på något patriotiskt vis yttra sig om sitt ursprung och därmed låta inta någon form av fientligt första-intryck gentemot andra människor. Detta utesluter dock inte som sagt svenskarnas del i det hela. Rebelliska ungdomar vill gärna yttra sig och visa vilken grupp man tillhör. Många svenskar är nog precis lika dåliga på det här med första-intryck själva. Om jag försöker se det ur invandrarnas perspektiv är det nog inte alltid så lätt att hitta sin "tillhörlighet" eller "grupp" i umgänge med folk som inte riktigt mognat, så att säga. Svenskar hjälper nog inte riktigt till så mycket med att rättfärdiga deras bild av hur vi tycker att saker och ting skall vara.

Nu drar jag absolut inte alla utlänningar över en kant, så vi är överens om detta.

Jag tänker mest på de "bråkiga" utlänningar som vi svenskar många gånger ser det. Om vi bortser från MTV, west/east side, filmer och diverse rap-låtar så ligger det nog väldigt mycket i en rejäl kulturkrock. Det blir svårt som fan för en invandrare att anpassa sig efter våra normer. Det KAN inte vara en barnlek att komma till en annan kultur, även om man kanske till och med är en svenskfödd med utländska föräldrar. Sättet vi alla blir uppfostrade på formar oss något enormt. Jag vill inte påstå att jag vet hur en familj från Albanien uppfostrar sina barn, men jag kan nästan lova att det skiljer sig rätt mycket från hur en svensson-familj uppfostrar sina barn. När barnen sedan växer upp och hamnar på högstadiet börjar den stora förändringen. Helt plötsligt vill ungdomar (svenskar som utlänningar) börja tala för sig själva och den själva "tillhörligheten" jag talade om tidigare börjar visa sig.

Resultatet blir då interna små "rasist-krig", uppkäftighet och allmänt svårt att anpassa sig. Trots detta tror jag MTV har hjälpt till en hel del med att forma samhället, så att säga. Som tuff ungdom är det ballt att vara rebellisk och det är alltid roligt att leva farligt. Om en person med utländskt ursprung går med två utländska kompisar till en svensk en mörk kväll blir svensken direkt misstänksam och börjar fundera på om han ska springa eller slåss. Är det verkligen helt och hållet utlänningarnas fel att det är på detta viset? Ska hudfärg och ursprung verkligen behöva innebära en automatisk stämpel i det fallet? Statistiken må tala för att utlänningar begår mer våldsbrott än svenskar, men i det stora hela tvekar jag på det verkligen är rätt att bara skicka hem packet, som många här hävdar.

Jag tycker i allmänhet att folk är rätt dumma i huvudet oavsett ursprung. Visst blir jag också nervös om ett gäng utlänningar förföljer mig på väg hem från krogen, men jag gör mitt bästa för att se dem precis som vilka människor som helst. Vi har alla hjälpt till att forma ett främlingsfientligt samhälle. Jag känner många idioter som gjort en jävla massa idiotiska saker, men inte fan dömer jag folk efter ursprung. Är du svensk och slår ner en annan människa utan anledning är du dum i huvudet. Är du utlänning och slår ner en annan människa är du dum i huvudet. Punkt.

I lördags blev min bästa polare nerslagen och rånad på mobil, plånbok, halsband och klocka av två killar på väg hem från krogen. Han kom till mig igår med sprucken läpp och en jävligt besviken blick. Dessa två personer som gjorde detta skulle jag utan tvekan kunnat slå på tills de inte kan stå igen om jag hade varit där, men istället för att som många andra blicka tillbaka och döma ytterligare två idioter för att de kom från ett annat land nöjer jag mig med att säga att de helt enkelt också var dumma i huvudet. Jag vill nämligen inte vara lika dum i huvudet och plötsligt tillhöra den grupp av svenskar som tycker att alla utlänningar ska skickas hem. Personerna i fråga var alltså två utlänningar.

Svea rikes befolkning bör alla därför se över hur fan de beter sig. Samma straff bör gälla alla, sen skiter jag fullständigt var du kommer ifrån. Gör du något idiotiskt ska du stå för det och känna av konsekvenser. Släpp det här jävla tramset om att allt är utlänningarnas fel. Det spelar som sagt ingen roll vilket ursprung du har. Är du svensk medborgare skall du rätta dig efter svea rikes lag, svensk som utlänning. Vett och etikett gäller var du än befinner dig och så länge folk fortsätter dra på sig sina skeva verklighetsuppfattningar kommer saker aldrig att förändras.

Jag är inte jätteinsatt i invandrarpolitik men tycker att man som invandrare skall tvingas anpassa sig till samhället och jobba som vilken svensson som helst. Tro mig, det finns jävligt många svenska idioter som går arbetslösa och ställer till problem i landet också. Kommer man till ett annat land får man räkna med förändring i det offentliga livet, så att säga. Vad man gör i sitt eget hem, vad man tror på, hur man uppfostrar sina barn eller vad man äter till frukost spelar ingen roll. Allt handlar om att när man kommer ut i verkligheten skall det finnas normer för hur man bör bete sig mot sina medmänniskor.

I framtiden önskar att jag alla som bor i detta land tänker efter en extra gång och ger varandra en chans. Önsketänkande, jag vet, men visst fan hade världen varit mycket lättare om folk slutade vara så jävla korkade och började inse vikten av vänskap, kärlek, drömmar, hopp och glädje?

PS. Håll nu denna tråden fri från idiotiska kommentarer (rasism och liknande alltså)
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
"Nu drar jag absolut inte alla utlänningar över en kant" är nog det som irriterade mig mest i din text.
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
popcorn.gif


...alla över en kam (säger jag ;) )
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Är själv en andra generationens invandrare. Är ju främling i det här landet, självklart, men den dära känslan att man inte hör hemma här kommer aldrig att försvinna.
Min bästa vän är svensk. Man hör ju honom ofta prata om jäkla araber, turkar somalier osv, men försäkrar mig att mitt folkslag är helt reko, och att han ser på mig som svensk. Tack? Jag har aldrig ens sagt något överhuvudtaget. Han nämnde att han skulle hänga upp sin svenska flagga vid balkongen, med betoning på att det är en SVENSK flagga. Bra för dig? När har jag hindrat dig tidigare?
Jag har polare från alla möjliga länder.
Somalier, bosnier, svenskar osv, you name it. Gissa vilka man trivs mest med? Utlänningarna. Känns tryggare att dra en pistol när man ska utföra ett rån, uppbackad av en "nysvensk" istället för en "svensk".
"Svensken" är ju för bekymrad med att hänga upp sin flagga:D

Smaklöst skämt!


With love

/the crew from Monday Night Live.
 

Dark_Messenger

Guest
Det är ju fullt naturligt att människor med samma ursprung söker sig till sina landsmän när de kommer till ett nytt land. Det har inte med ras eller folkslag att göra utan det styrs av praktiska och psykologiska faktorer. Se på våra invandrare liksom ni ser på de infödda Svenskarna, det är svårt för som infödd Svensk anser man(jag) sig(mig) liksom ha mer rättigheter än invandrarna, men kan man se bortom det så är det ganska enkelt egentligen. En människa som begår brott och belastar samhället ska straffas oavsett nationalitet och ras.

Bra info rörande integration och invandrarnas samhällsekonomiska påverkan från ITPS.
http://www.itps.se/Archive/Documents/Swedish/Publikationer/Rapporter/Allm%E4nna/A2003/A2003_010.pdf
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Aha! Där har vi problemet. Svenskarna har inte varit tillräckligt välkomnande...
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Svenskarna fel som som vanligt att invandrarna inte kommer in i samhället. Vårat fel att "vissa" av dom våldtar svenska flickor, vårat fel att "vissa" rånar svenskar, vårat fel att "vissa" slår ner svenskar för att dom är JA Svenskar, vårat fel att dom inte trivs, vårat fel att dom får gå på bidrag, vårat fel att dom inte flyttar hem igen, vårat fel att det är krig i deras hemland, vårat fel att killen blev döpt till mohammed.

Nu drar jag inte alla över en kant eller så nej nej nej. Skriver faktiskt "vissa" :tummenupp

Nu var ju detta ett inlägg med lite ironi i, så det behöver inte kommer 58st inlägg om det nu.

Det jag menar är att allt skylls jämt på SVENSKARNA, WHY !!
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Intressant ämne. Nötter finns överallt oavsett ursprung.
Ibland känns det dock som ett visst "folkslag" har mer andel av dessa än andra. Kan vara för att de syns & hörs mest. Många är spydiga & har överlägsen attityd.
& pengar har de som ogräs... Har alla verkligen fått tag i alla pengar lagligt?

...

...

Läste du in "nationalitet" i ovanstånde stycke läste du fel.
SKÄMS PÅ DIG!

Jag pratar givetvis om Stockholmare. De sitter i överlägsen majoritet på ledningspossitioner, hörs & syns med korkade utalanden i TV och tjänar massor med pengar.
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Tycker att många Svenskar i allmänhet är så rädda att bli kallade för rasister så fort det börjar diskuteras om invandrare. Man ursäktar sig, dem och alla andra. Politikerna som har noll koll, fortsätter den här onda spiralen. Man skickar iväg pengar till länder för att visa jajamän, vi är helgon, inga rasister alls ser ni. Sen plockas fem familjer in i landet. Det borde ha varit ett tvär nej! Men det blev ett JA och en klapp på ryggen. Frugan i en av familjerna nämner att Askim och Östermalm är fina områden att bo på. Välkommen in!
Sedan länge får man inte sjunga nationalsången i skolan längre! o_O
Det gjorde man när jag gick i lågstadiet, i en skola med 70% invandrare och 30% svenskar. Fullt normalt och naturligt tyckte alla, förutom skolledningen då, så man slopar det av respekt:va
Svenska flaggan hänger Nisse inte upp längre för rädslan att han ska stämplas som rasist, trots att Ali har hängt upp sitt forna lands flagga som är h3 x b4 stor:lol Den inkräktar till och med på Nisses trädgård:hihi
Nisse däremot, han tänker att han inte vill trampa på Alis fot, så han gömmer flaggan i garderoben istället för att hänga upp den:rolleyes:

Jaja, jag överdriver och generaliserar kraftigt:D
Kände för att lattja lite efter en seg dag i skolan;)
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Tycker att många Svenskar i allmänhet är så rädda att bli kallade för rasister så fort det börjar diskuteras om invandrare. Man ursäktar sig, dem och alla andra. Politikerna som har noll koll, fortsätter den här onda spiralen. Man skickar iväg pengar till länder för att visa jajamän, vi är helgon, inga rasister alls ser ni. Sen plockas fem familjer in i landet. Det borde ha varit ett tvär nej! Men det blev ett JA och en klapp på ryggen. Frugan i en av familjerna nämner att Askim och Östermalm är fina områden att bo på. Välkommen in!
Sedan länge får man inte sjunga nationalsången i skolan längre! o_O
Det gjorde man när jag gick i lågstadiet, i en skola med 70% invandrare och 30% svenskar. Fullt normalt och naturligt tyckte alla, förutom skolledningen då, så man slopar det av respekt:va
Svenska flaggan hänger Nisse inte upp längre för rädslan att han ska stämplas som rasist, trots att Ali har hängt upp sitt forna lands flagga som är h3 x b4 stor:lol Den inkräktar till och med på Nisses trädgård:hihi
Nisse däremot, han tänker att han inte vill trampa på Alis fot, så han gömmer flaggan i garderoben istället för att hänga upp den:rolleyes:

Jaja, jag överdriver och generaliserar kraftigt:D
Kände för att lattja lite efter en seg dag i skolan;)

Det där är ju precis resultatet efter hur korkade människor är. Vad jag ville få sagt med mitt första inlägg var att om folk bara slutade se varandra som "olika människor" så hade det inte behövt vara så. Visst fan ska man enligt tradition sjunga Nationalsången på skolavslutningen utan att det på något vis är rasistiskt! Bara för att man kommer från ett annat land är man varken mer eller mindre människa än någon svensk. Samhället är så förpestat av mer eller mindre omedvetet förtryck så det är inte klokt. Från båda hållen..

Folk är så jävla rädda för varandra och vad jag syftar mycket på är att många utlänningar säkerligen känner sig tvugna att spela macho inför svenskar eftersom vi själva låter oss skruva till det hela så jävla mycket. Med oss syftar jag då mycket på de som sitter och har makten över Svea rike. Politikerna tror jag har en stor det i den skeva verklighetsuppfattning som verkar råda. Om Nisse får stryk för att han hänger upp svenska flaggan i sin trädgård så borde Nisse fan ta mig sluta vara så mesig och säga ifrån. Ali får jättegärna hänga sin flagga utanför sitt hus, men han ska ge fan i att klaga på Nisses flagga :huvet

Fast allt är ju bara önsketänkande, som sagt..
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Folk är så jävla rädda för varandra och vad jag syftar mycket på är att många utlänningar säkerligen känner sig tvugna att spela macho inför svenskar eftersom vi själva låter oss skruva till det hela så jävla mycket. Med oss syftar jag då mycket på de som sitter och har makten över Svea rike. Politikerna tror jag har en stor det i den skeva verklighetsuppfattning som verkar råda. Om Nisse får stryk för att han hänger upp svenska flaggan i sin trädgård så borde Nisse fan ta mig sluta vara så mesig och säga ifrån. Ali får jättegärna hänga sin flagga utanför sitt hus, men han ska ge fan i att klaga på Nisses flagga :huvet

Fast allt är ju bara önsketänkande, som sagt..

Är från "högrisk" området i Bergsjön, GBG. Du vet det där området där man blir skjuten om man joggar runt med kostym och versace skor`?:rolleyes:
Där behandlar folk varandra lika illa och lika bra. Aldrig riktigt varit med om "vi" emot "dom". Oftast så målas det upp mycket värre än vad det är.
När man växte upp med alla dessa människor från alla möjliga länder, så var det ingen som brydde sig om hudfärg, ursprung(läs även svensk), eller religion.
De där macho killarna du pratar om, är väldigt oftast kriminella personer som frossar i Sveriges patetiska rättssystem, och en hel del Svenskars rädsla för utlänningar. De är som gamar, de ger sig på alla som verkar ha en fet spargris under sängen.
Sen menade jag aldrig att Ali skulle slå Nisse. Snarare är det så att Ali skrattar åt Nisse för att Nisse tänker som han gör. Skulle inte du som invandrare tycka att det är lustigt, om du flyttar till Danmark:D och hänger ut din flagga, men din danske granne Ove inte vill hänga ut sin Danska flagga, för han känner att du kanske uppfattar det som jävelskap? Det är ok för utlänningen att visa stolthet över sitt ursprung, men inte dansken?
Ser du hur skevt tavlan hänger?
 
Last edited:

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Är från "högrisk" området i Bergsjön, GBG. Du vet det där området där man blir skjuten om man joggar runt med kostym och versace skor`?:rolleyes:
Där behandlar folk varandra lika illa och lika bra. Aldrig riktigt varit med om "vi" emot "dom". Oftast så målas det upp mycket värre än vad det är.
När man växte upp med alla dessa människor från alla möjliga länder, så var det ingen som brydde sig om hudfärg, ursprung(läs även svensk), eller religion.
De där macho killarna du pratar om, är väldigt oftast kriminella personer som frossar i Sveriges patetiska rättssystem, och en hel del Svenskars rädsla för utlänningar. De är som gamar, de ger sig på alla som verkar ha en fet spargris under sängen.
Sen menade jag aldrig att Ali skulle slå Nisse. Snarare är det så att Ali skrattar åt Nisse för att Nisse tänker som han gör. Skulle inte du som invandrare tycka att det är lustigt, om du flyttar till Danmark:D och hänger ut din flagga, men din danske granne Ove inte vill hänga ut sin Danska flagga, för han känner att du kanske uppfattar det som jävelskap? Det är ok för utlänningen att visa stolthet över sitt ursprung, men inte dansken?
Ser du hur skevt tavlan hänger?


Ja, jävligt snett.

img48bd7810c64ad.jpg
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Ja fy vad mycket utlänningar det finns i Sverige!
Om det ska fortsätta så här så flyttar jag till något annat land där det inte
finns några utlänningar eller invandrare!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Ja fy vad mycket utlänningar det finns i Sverige!
Om det ska fortsätta så här så flyttar jag till något annat land där det inte
finns några utlänningar eller invandrare!

(citat från en skinnskalle i göteborg på -90talet om jag inte missminner mig..):D :D

Svenskarna fel som som vanligt att invandrarna inte kommer in i samhället. Vårat fel att "vissa" av dom våldtar svenska flickor, vårat fel att "vissa" rånar svenskar, vårat fel att "vissa" slår ner svenskar för att dom är JA Svenskar, vårat fel att dom inte trivs, vårat fel att dom får gå på bidrag, vårat fel att dom inte flyttar hem igen, vårat fel att det är krig i deras hemland, vårat fel att killen blev döpt till mohammed.

Nu drar jag inte alla över en kant eller så nej nej nej. Skriver faktiskt "vissa" :tummenupp

Nu var ju detta ett inlägg med lite ironi i, så det behöver inte kommer 58st inlägg om det nu.

Det jag menar är att allt skylls jämt på SVENSKARNA, WHY !!

:tummenupp klart de e vårat fel...vi tog ju in drägget..:D :D
 
Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Det många inte tänker på är att tredje generationens invandrare fortfarande räknas som "invandrare" i brottsstatistiken. Det gör en stor del av brottsstatistiken helt irrelevant. Kommer din mormor eller liknande från exempelvis Finland är du alltså en invandrare.
Rätt intressant att gemene man inte känner till detta.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top