Är jag en mes och/eller fegis?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
På plussidan finns, att jag hittills hållit mig upprätt på två hjul under alla år jag kört. På minussidan finns, att jag börjar undra om jag inte är lite av en mes, alternativt fegis, eller kanske både och?

Frågan jag har, är om man på ett par sporttouringdäck (Michelin Pilot Road 2CT bak och Pirelli Diablo Strada fram just nu) kan köra än snabbare i en väl vald kurva och därmed luta hojen ännu mer för att ta sig igenom den, utan att tappa greppet en höstdag som idag?

Titta på fotona, där man tydligt ser att det finns en strimma av ej använt gummi, och låt mig få höra er åsikt, ni gamla motorcykelrävar! Går det att använda resten av gummit också utan att kasa av vägen i varje kurva?


Borde antagligen göra en poll också, men trots jag är uttråkad och därför skapade den här tråden vill jag helst inte se vetenskaplig säkerställd statistik, som inte lämnar något utrymme åt subjektiva bedömningar, över hur mesig jag är. :)
 

Bifogat

  • h_fram.jpg
    h_fram.jpg
    62.3 KB · Visningar: 275
  • h_bak.jpg
    h_bak.jpg
    62.2 KB · Visningar: 243
  • v_fram.jpg
    v_fram.jpg
    63.7 KB · Visningar: 195
  • v_bak.jpg
    v_bak.jpg
    63.3 KB · Visningar: 219

Pizzabagarn

Guest
tycker inte du är en mes....lite feg kanske. :pannkyss

Edit: man får inte bjuda in till den här sortens frågor :D Däcken går givetvis att använda hela vägen ut. Bort med fegranden nu :tummenupp
Better safe than sorry så kör inte över din förmåga.
 
Last edited:

_rills_

Guest
jag vet inte, borde ju gå, jag är kanske helt galen jag då i stället men mina vanliga pilot road(dom gammla) har jag nött hela vägen ut på, men då var framförallt framdäcket lite väl oroligt ibland.

Säger nu inte att du ska ut och skrapa knäpuckar med dom, man ska aldrig köra ver sin förmåga! Ska tilläggas att mina däck nöttes på gokartbana och en flygbas.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ja, man har ju sett de som kört på bana, att de har en liten krullig gummikant längst ut på däcket. Men de kör väl knappast med sporttouringdäck? Hur stor är risken för en lowsider med lite hårdare däck? Eller det är bara att chansa, undersöka saken i praktiken och hoppas på det bästa? :hihi
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Det är stor skillnad att lägga ner den sista ½-1cm på kanten, fullt nerlägg dvs. Inget man gör vanligtvis i trafiken...:rolleyes:
Men du kan helt klart bryta ner lite till! det är ju minst 2-3cm som du inte har introducerat asfalt för!:pannkyss

Lycka till och hoppas det löser sig.:tummenupp
 

_rills_

Guest
Ja, man har ju sett de som kört på bana, att de har en liten krullig gummikant längst ut på däcket. Men de kör väl knappast med sporttouringdäck? Hur stor är risken för en lowsider med lite hårdare däck? Eller det är bara att chansa, undersöka saken i praktiken och hoppas på det bästa? :hihi

Som sagt, prova lägga ner lite eftersom, man börjar känna när det börjar bli orolig :) men en bit till en det du har lär du lätt klara av
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kan ett bra tips vara, att köra i en stor rondell (vid en tidpunkt det inte är trafik där) och öka hastigheten lite grand för varje varv? :va

Kan man räkna med att fotpinnen tar i innan däcket släpper, efter ett par någorlunda lugna varv tills gummit fått upp temperaturen?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag har fanimej inte varit ända ut til kanten heller.
På gotland ring körde jag tills det var 4-5mm kvar längst ut på power pilot.
Dom flesta däck krullar sig när man kör bana, det beror på att dom blir mycket varmare där än på gatan för oss som inte brassar järnet ute i trafiken.
Har kört med samma bakdäck som dig på sviesta med exakt samma resultat, arbetar på att ta mig ända ut till kanten, men har fortfarande ca 4-5mm kvar. =)
Så länge däcken inte är 10 år och har blivit backelit så kan man nog köra ända ut til kanskten på vanlig väg förutsatt att man kan undvika grus.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag har PilotRoad på min hoj, dvs. den äldre varianten. Det går utmärkt att nöta längst ut på dessa, jag har dock inte kört snabbare än typ. 50km/h när det tagit emot lite i foten/fotpinnen. Känner att jag också är lite feg av mig då jag vet att det går att köra snabbare men det här är min första sommar på hoj, kanske nästa år :) .
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
4-5 mm? Ja, då kan jag nog utan större risk låta lite till av gummit få bekanta sig med asfalten. :) Har själv ca 1,5 - 2 cm kvar till kanten.
 

_rills_

Guest
Kan ett bra tips vara, att köra i en stor rondell (vid en tidpunkt det inte är trafik där) och öka hastigheten lite grand för varje varv? :va

Kan man räkna med att fotpinnen tar i innan däcket släpper, efter ett par någorlunda lugna varv tills gummit fått upp temperaturen?

ne fotpinnen bör inte ta i, beror på vad man har för hoj, men på bana körde jag me knäskrap utan att fotpinnen tog i...Jo lite temp är bra, rondell kan fungera, men passa dig för trafik, man syns dåligt emd fullt nerlägg.

På bana har jag ända ut i kanten, på gata, no way...

Jo på bana är jag också hela vägen ut på kanten, men törs och vill inte på gata.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Ja, man har ju sett de som kört på bana, att de har en liten krullig gummikant längst ut på däcket. Men de kör väl knappast med sporttouringdäck? Hur stor är risken för en lowsider med lite hårdare däck? Eller det är bara att chansa, undersöka saken i praktiken och hoppas på det bästa? :hihi

Montera krashpuckar på hojen.
Hitta en rondell eller stor asfalterad yta. Sväng, häng och ut med knät o prova, Prova lite olika sittställningar som funkar för dig och din hoj.
Ordentligt varma däck är ett måste.

http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Så mycket har jag kvar på min 125a efter landsvägskörning :yoparty :yoparty


:rolleyes: :tungan
 

Bifogat

  • IMG_0051.JPG
    IMG_0051.JPG
    63.1 KB · Visningar: 382
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Rekommenderar absolut inte att träna i rondell, kan vara väldigt halt!

Jo, jag har läst att dieselspill och annat skit verkar trivas just i rondeller.



Hmmm... Får nog ta och testa det hela på bana istället. Rätt mycket säkrare.

Montera krashpuckar på hojen.
Hitta en rondell eller stor asfalterad yta. Sväng, häng och ut med knät o prova, Prova lite olika sittställningar som funkar för dig och din hoj.
Ordentligt varma däck är ett måste.

Tror inte det finns kraschpuckar att montera till min hoj. Har i alla fall inte hittat några hittills. Det närmaste jag kommit i kraschpucksväg är när jag sätter på packväskorna. :)

Dessutom är det en dålig idé att sätta ner knät i asfalten. Har bara GoreTex-kläder, utan plastpuck på knäna. :gnissla
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Pilot Road 2ct funkar i alla fall såpass bra på bana att en nybörjare som jag kommer längst ut på kanten med gummikrull på däcket som resultat. :banana
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja, man har ju sett de som kört på bana, att de har en liten krullig gummikant längst ut på däcket. Men de kör väl knappast med sporttouringdäck? Hur stor är risken för en lowsider med lite hårdare däck? Eller det är bara att chansa, undersöka saken i praktiken och hoppas på det bästa? :hihi

På bilderna till höger ser det ut som Avon Azaro ST 46/47, vilka är rena och skära skitdäck. Har fått en hel del bakhjulssläpp och tyvärr ett framhjulssläpp (dvs en lowsider) pga av de där däcken.


a) kör försiktigt om du kör med dessa däck.
b) byt asap till andra däck.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top