Vinterpyssel med Hertigen!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Haft en projekttråd på ett annat forum men flyttar hit den nu p.g.a bristande aktivitet/inspiration där.
Har en hel busslast med ideér men allt som oftast så blir det köra istället för att skruva =) Men nu är det ju vinter... Köpte hojjen sent förra sommaren men har legat lågt med modifieringarna än så länge. Men nu är det tänkt att det ska ta fart.

Objektet är en KTM SuperDuke R. 1liter V-twin med gott om mos & låg vikt. Mer bus än så här är svårt att hitta för kurviga 70vägar. Men istället för mitt dravvel får ni en helt sanningsenlig recension av knarren här.
Dock ljuger han lite om sadeln.. Så länge man inte kör som om det vore en HD eller har högkostnadskort på apoteket så är sadeln perfekt!

Byggde om bakdelen lite i våras, det var steg 1 i processen att få till Stockholms fetaste Streetfighter! Dock tog det tvärnit efter det och inte ett skvatt hände. Men nu så.. Har eg. inga stora planer så som turbo osv. utan mer smådetaljer som ska bytas.

Men, först ut var som sagt bakdelen! Men vi börjar med hur knarren ser ut orginal!
sdr_ny003small.jpg

sdr_ny006small.jpg

sdr_ny008small.jpg

sdr_ny012small.jpg


Dags för modifiering...

Bort med sadel, backspeglar och orginalpiporna (som säkert väger upp mot 10-12 kilo och låter helt kass!). Ska inte köra helt utan backspeglar, måste bara hitta en snygg rackare att sätta på styränden vilket är lättare sagt än gjort!
Bild031.jpg


Det nya godiset! Akrapovic Titan. Underbarare ljud får man leta efter. Helt galet vad lätta dom är!
Bild032.jpg


Sista delen på grenröret väger som en påse chips ungefär..
Bild033.jpg

Bild034.jpg


På med piporna, in med reg.plåten och dit med skyltbelysningen i samma fäste där hela den gamla hållaren satt. dBkillersen åkte ur även dom efter att ny mapp fixats. Belysningen sitter perfekt men antar att man kommer få både en & två diskussioner ang. placeringen av plåten.. Men den syns riktigt bra bakifrån och är ingen miniplåt så hoppas man klarar sig ett tag iaf =) *EDIT* Hela säsong 08 gick bra!
Bild038.jpg


Då jag vill bli stoppad så sällan som möjligt är blinkers ett måste, om inte annat för ens engen säkerhet i trafiken! Hade först lite planer på ett par mini från Rizoma men eftersom dom är så pass små syns dom inte vilket som. Ne, org. blinkers då allt annat där bak bara är flyttat och hoppas länsman kan se plåten mellan ögonen då jag trots allt har bra blinkers & skyltbelysning.. Reflex är å G!
Själva modden var busenkel, två små hål i plasten och sen bara koppla ihop allt igen.
Bild039.jpg


Bild040.jpg


Dom lutar mindre än det ser ut..
Bild047.jpg


Ser väl nästan orginal ut? Eller är det jag som lurar mig själv?
Bild045.jpg


Nytvättad, och så här såg den ut denna säsong.
Bild043.jpg


Demonteringen tog fart för nån vecka sen, och nu ligger alla skruvar/prylar prydligt nerlagda i uppmärkta plastpåsar, kommer gå toksnabbt att sätta ihop den igen när det väl är dags!
happy0144.gif

Eftersom det är ett "projekt" så tänkte jag vara flödig med bilderna så fort det händer något.. Men ni får nöjja er med mobilbilder tills tomten har varit här..

Bild025.jpg


Åkte till Lelles i Uppsala för nån helg sen & kolla hur en demonterad KTMspis ser ut. Haft lite funderingar på att plocka isär min motor helt och lacka den svart inför nästa år. Men efter att ha sett vilket hästjobb det verkar vara kom jag på andra tankar.. Men får se hur det blir.. Svart motor skulle sitta som en smäck! Hämta även två stora paket.. Ni får inte se allt nu men lite bjuder jag på!

Ny tank! Den förra började se för gräslig ut (Iofs. en definitionsfråga, men är man prylbög så är man..) men nu har man en ny matt & fin. Satte på en tank-pad och tillbaka med tanklock & bränslepump också. Tog en bild på den om nån aldrig sett en sån förut?!

Bild033-1.jpg


Bild036.jpg



En annan sån där tråkig sak som byttes idag var krashpuckarna i ramen och i framhjulet. Gjorde en lowsider för nån månad sen (inte i trafik som tur va) och de är nästan sjukt hur bra R&G's skydd till SuperDuke är. Hade eg. ingen fart att tala om när jag la hojen, men hur många här kan ärligt säga att det enda ni skulle behöva byta efter en lowsider är vibrationsdämparen i styret och tre kraschpuckar? Flera "Superduke-vänner" har även dom visat prov på hur bra dessa skydd är. Väl värt att investera i för er som ska leta er ut på bana nån gång. R&G hittar ni här, dom har även lite annat smått & gott.

Bild037-1.jpg


Bild038-1.jpg


Bild039-1.jpg


Bild041.jpg



Efter puckarna tröttna jag på att skruva nyttoprylar och hoppa över på lite bling-bling istället
cool0027.gif


Täckbrickor för sving-infästningen.

Bild034-1.jpg


Bild035.jpg



CNCfräst lock till bakre bromsvätskebehållaren & kopplingen (som inte kom på bild).

Bild042.jpg


Bild040-1.jpg



Nytt lock för bromsvätskebehållare till frambromsarna.

Bild044.jpg


Bild045-1.jpg


Projektet fortsätter! Luftfiltermodifikationen tog fart för nån kväll sen!

Först en bild på den gräsligt fula orginallådan, syns inte så mycket när tanken är på plats.. Men de som inte går att trimma går att lätta, här gör vi båda två! =)

Bild03312.jpg


Bort med snorkeln och lådan. Av med filter och övre trattar.. Sen börja de svåra. Att få bort insugspaketet. Trots att jag blivit tipsad om hur man ska göra så tog det säkert en 45min innan allt var borta och undre delen på luftburken kunde tas bort.

Bild0371.jpg


Skulle eg, tagit fler bilder men efter att undre delen på burken var borta var man ju tvungen att prova stoppa på insugspaktet igen för att se hur de kommer se ut. Lite slangar på bilden som ska bort & ett HotRod-filter ska sitta längst upp över trattarna. Filtret kommer sitta i samma höjd som org. men allt under kommer vara helt naket.. Mumma! Det kommer se så rått ut. Bilderna gör inte riktigt utseendet rätta men det kommer bli en grym skillnad när tanken åker på igen.

Bild0421.jpg


Fick paket igår, woho!

Vad kan gömma sig i denna lilla låda?
Bild0311.jpg


Jo, självklart är det ett Xenonpaket som ska monteras. Vela bra länge mellan 4300k & 6000k men fastna tillslut för 6000k för att få lite "Xenonlook" men inte för överdrivet. Montage får dock dröjja tills jag börja sätta ihop hojen igen..

Bild0322.jpg


Nästa grej på inköpslistan är nog en kamera =) 2mp i mobilen och utan blixt är ingen höjdare..
 
Last edited:

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
mycket bilder! de gillas stark! de blir ju kanon dedär.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Bilder kommer det bli på allt som händer, dock ger ju kvaliten lite mer att önska.. Men från kvällen blir det inga p.g.a de mindre lyckade resultaten.


Gav mig på ett litet ful-meck.. Tänkte man skulle lacka expansionskärlet för kylaren svart för att dölja det lite mer. Sagt & gjort så köpte jag primer & mattsvart sprayfärg. Slipa, prime'a, tunna fina skikt med färgen och i rätt temp. Ser precis ut som om den vore i svart plast. Men, skiten fastnar ju inte! Färgen lossnar bara man drar lite med nageln?! WTF?! Prova att spraya på en skruv också (utan primer) och lät det torka, samma resultat! Känner mig helt dum i huve nu men hur gör man för att sprayfärg ska fästa på plast/metall? :va Är det nån ädel konst jag inte känner till? :confused: På burken står det att den fäster på de flesta material.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Bilder kommer det bli på allt som händer, dock ger ju kvaliten lite mer att önska.. Men från kvällen blir det inga p.g.a de mindre lyckade resultaten.


Gav mig på ett litet ful-meck.. Tänkte man skulle lacka expansionskärlet för kylaren svart för att dölja det lite mer. Sagt & gjort så köpte jag primer & mattsvart sprayfärg. Slipa, prime'a, tunna fina skikt med färgen och i rätt temp. Ser precis ut som om den vore i svart plast. Men, skiten fastnar ju inte! Färgen lossnar bara man drar lite med nageln?! WTF?! Prova att spraya på en skruv också (utan primer) och lät det torka, samma resultat! Känner mig helt dum i huve nu men hur gör man för att sprayfärg ska fästa på plast/metall? :va Är det nån ädel konst jag inte känner till? :confused: På burken står det att den fäster på de flesta material.


Ha ha ha, sorry att jag garvar men texten lät så jävla skönt hopplös.

Skitfärg, ordentlig skakad.
Tur att du har hela vintern på dig att klura.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ha ha ha, sorry att jag garvar men texten lät så jävla skönt hopplös.

Skitfärg, ordentlig skakad.
Tur att du har hela vintern på dig att klura.

Låter som en härlig kombination av kass färg och fet plast.
Inte många sprayfärger som fäster bra på fet plast. Den enda jag vet som sitter kvar efter fler år/vintrar säljs inte längre då företaget som gjorde den köptes upp....
Testa riktig 2komp billack med lite mjukmedel i tryckt på sprayburk.
-Det borde fungera. Kolla med www.umeabilfarg.se
Kan inte dem hjälpa dig är jag rädd att du är ganska rökt:D
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Fet plast är ett H-vete att lacka. Då det egentligen inte är en del som syns så mycket kan du ju fuska lite.
Det som dök upp i mitt huvud nu var att klä in den istället. Du kan ju kolla med nån bildekorfirma om nån passande film. Annars kan du ju testa med spraylim och vanlig svart sopsäck. Värmepicka borde göra jobbet lättare oavsett material.

...Bara lite brainstorming :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tror jag ska leta reda på ett svart klistermärke i typ 400x400mm och sätta runt expansionskärlet istället. Var nere i garaget en sväng nu och doppar man det i bensin så kommer färgen rinna rakt av. Verkar inte som den fastnat för fem öre då jag prova badda lite med en trasa, inte ens svärtat ner plasten :mad:



Plocka även bort SAS-systemet så jag kan modda klart luftburken samt mappa med TuneBoy sen i vår. Vitsen med SAS är att den tar luft ifrån org.luftburken och skjuter in i avgasportarna. På så sätt så spär man ut avgaserna för att klara emissionkraven :miljövänlig
Sen leder ju devisen att det som inte går att trimma går att lätta.. Typ 300, högt placerade, gr som försvann nu.. Se upp i vår på Gelleråsen :yoparty

Dock har ju KTM världens guide till hur detta ska göras. Den bakre är plättlätt då den bara sitter helt synligt, men den främre.. Oj oj, så här i efterhand hade jag nog hellre plockat bort kylare osv. som KTM säger man ska göra. 3-4 röka, helt blodig om knogarna och allmänt förbannad, men fick bort skiten och dit med ett par graverade täckbrickor (inte mina på bilden men likadana).

Bild0323.jpg

sas_epc_removal.jpg


Sen en mer teknisk fråga. Kan man eloxera/anodisera/kemnickelbehandla andra material än aluminium :confused: Vore snyggt om alla synliga skruvar vore svarta.. Men hittar inget färdigt kit och åka runt halva stan för att hitta rätt skruvar är inget som lockar, & sprayfärg ska vi inte ens prata om :huvet
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Men du, det går ju utmärkt att köra än, de e ju inte vinter nu heller.
Eller nä just det, du e ju en finåkare :D

Härligt med pimpning av hertigen, den kommer bli grym,!!
Eller förresten, den e ju redan grym :tummenupp
Gillar detaljerna med locken o täckbrickorna!

Men du, att du inte plockar av expansionskärlet.
Antingen skiter du i det helt = kolla nivån lite oftare, eller så köper du en snygg behållare o fixar till.
Skit i plastburken helt enkelt, ja då menar jag bokstavligt :tungan
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Sen en mer teknisk fråga. Kan man eloxera/anodisera/kemnickelbehandla andra material än aluminium :confused: Vore snyggt om alla synliga skruvar vore svarta.. Men hittar inget färdigt kit och åka runt halva stan för att hitta rätt skruvar är inget som lockar, & sprayfärg ska vi inte ens prata om :huvet

Ja och nej men i princip kan man det. :D

Har funderat på att beställa ett kit men inte kommit mig för att göra det ännu:
“Cold” Black Oxide Solution
Borde funka tycker jag.

EDIT:
Håller på med lite hobby-anodisering av aluminium själv, har en liten guide hur man kan göra om du är intresserad av att söla själv: http://gpz900r.se/files/anodisering/DIY Anodisering av Aluminium.doc

(Har lite bilder på anodiserade/färgade delar till GPZ900:an i Garaget)
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Då typ allt jag äger som har något elektriskt i sig gått sönder de senaste två veckorna så ligger projektet nere en vecka eller två. Den här jefla förbannelsen nån har gett mig måste dö ut först, excorsism någon? :näsblod
Det enda som klarat sig är nog kylskåpet och hojen. Lever på pizza, kebab & kina (och får GÅ ner & hämta maten :u_land) och vägrar gå ner i garaget, hoppas ni har förståelse :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Plocka även bort SAS-systemet så jag kan modda klart luftburken samt mappa med TuneBoy sen i vår. Vitsen med SAS är att den tar luft ifrån org.luftburken och skjuter in i avgasportarna. På så sätt så spär man ut avgaserna för att klara emissionkraven :miljövänlig

Det är tack och lov inte så uselt att det är utspädning allena som är syftet med systemet. Det avvägda tillskottet av syre gör att oförbrända kolväten förbränns i avgasröret.

Vill inte ge dig dåligt samvete ang att du strippat bort SAS-systemet, bara säga hur det funkar.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vill inte ge dig dåligt samvete ang att du strippat bort SAS-systemet, bara säga hur det funkar.

:D Slänger gamla kylskåp i skogen bara för att jeflas med folk..
Men kul att du kunde SAS'en. Jag har aldrig orkat sätta mig in i vad det eg. gör då de kopplas ur automatisk med KTM's map för akrapipor. Men nu blev man en lärdom rikare! :tummenupp



Hämta upp de nya filtret idag också. Dock inte klar än då jag stötte på lite patrull. Får inte insugspaketet att sitta så hårt som de borde så inväntar lite support innan jag skruvar fast allt ordentligt. Men ett provmontage och en liten bild bjuder jag allt på :yoparty

Bild036-1.jpg
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Projekt insugsljud alá kompressor är nu nästan helt klart :yoparty

Börja om från början var enda rätta. Så, upp med insugspaketet igen..

Bild031-1.jpg


På med gummidistanserna. Det var här jag hade hjärnsläpp igår. Hade på något sätt lyckas montera dom upp&ner :gnissla Borde jag eg. sätt på en gång, men men. Tog styvt 4sek i garaget idag innan jag insåg min tabbe :D Så, på med gummidistanserna åt rätt håll!

Bild032-1.jpg


Men den här jefla förbannelsen jag har över mig just nu visade sig sen igen. Lyckades dra av ena bulten till slangklämmorna med bara en hylsa, förlängningsskaft och handkraft. Helt otroligt att ALLT jag tar i verkar gå sönder nuförtiden :va

Bild0361.jpg


Nåväl, efter en sväng till järnhandlaren satt äntligen insugspaketet fast, ordentligt. På med två oringar som distans för bottenskivan..

Bild038-2.jpg


Dit med bottenskrivan..

Bild039-2.jpg


Filter & trumpeter på plats! Lägg även märke till det nya svarta expansionskärlet (hänger löst) :nöjd & belåten

Bild042-1.jpg


Toppskiva, tempsensor och vevhusventilation på plats! Synd man bara har en sunkmobil att fota med, det ser så sjukt bra ut :yoparty Ska bara dit med en klick silikon över och under filtret för att verkligen få det tätt för tjuvluft. Men järnhandeln hade varken orange't eller rött silikon på hyllan så det får bli nån annan gång..

Bild040-2.jpg


Nästa övning vette tusan vad det blir.. Lacka alla synliga skruvar svarta kanske? Hmm.. Får se..
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Som av en slump kom jag över ett nytt styre idag. Rätt färg och givetvis KTM orginal. Inte provmonterat än men det känns riktigt bra när man bara håller i det. Lite lägre och lite mindre vinkel :tummenupp

Bild0312-1.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Projekt insugsljud alá kompressor är nu nästan helt klart :yoparty

Börja om från början var enda rätta. Så, upp med insugspaketet igen..



På med gummidistanserna. Det var här jag hade hjärnsläpp igår. Hade på något sätt lyckas montera dom upp&ner :gnissla Borde jag eg. sätt på en gång, men men. Tog styvt 4sek i garaget idag innan jag insåg min tabbe :D Så, på med gummidistanserna åt rätt håll!



Men den här jefla förbannelsen jag har över mig just nu visade sig sen igen. Lyckades dra av ena bulten till slangklämmorna med bara en hylsa, förlängningsskaft och handkraft. Helt otroligt att ALLT jag tar i verkar gå sönder nuförtiden :va



Nåväl, efter en sväng till järnhandlaren satt äntligen insugspaketet fast, ordentligt. På med två oringar som distans för bottenskivan..



Dit med bottenskrivan..



Filter & trumpeter på plats! Lägg även märke till det nya svarta expansionskärlet (hänger löst) :nöjd & belåten



Toppskiva, tempsensor och vevhusventilation på plats! Synd man bara har en sunkmobil att fota med, det ser så sjukt bra ut :yoparty Ska bara dit med en klick silikon över och under filtret för att verkligen få det tätt för tjuvluft. Men järnhandeln hade varken orange't eller rött silikon på hyllan så det får bli nån annan gång..

Bild040-2.jpg


Nästa övning vette tusan vad det blir.. Lacka alla synliga skruvar svarta kanske? Hmm.. Får se..

Djäklar vad du bygger! :tummenupp
Maffigt filter!

Det enda jag tycker är fult är att du lackat ramen protesfärgad
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Det enda jag tycker är fult är att du lackat ramen protesfärgad

:lol :lol


Ja jäklar vad det händer grejer.
Har du lussnat på suget än, borde bli fin sång i det stora filtret med trattar i :D

Du får ta o dra ett par repor i södralänken tunneln, fin resonans därinne o så e det tort o fintäven såhär års.
Säg bara till när för jag vill också lyssna :tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Djäklar vad du bygger! :tummenupp
Maffigt filter!

Det enda jag tycker är fult är att du lackat ramen protesfärgad

:4skrika Det är på G.. Men har tusen självborrade hål i plånboken just nu & var 4e stackare ska bort från jobbet så får låta spenderarbyxorna för icke hojprylar ligga i tvätten tills det blir klart vilka som får gå. Men om nån har en duglig kompaktkamera till salu så skicka ett PM :tummenupp

Hur går det med ny skinndräkt BTW? Hittat nå? Vi får ta en kväll & diskutera jänkeskrot VS. Alpmoppe :fyllisar


:lol :lol


Ja jäklar vad det händer grejer.
Har du lussnat på suget än, borde bli fin sång i det stora filtret med trattar i :D

Du får ta o dra ett par repor i södralänken tunneln, fin resonans därinne o så e det tort o fintäven såhär års.
Säg bara till när för jag vill också lyssna :tummenupp

Nope, vill ju inte riskera att repa den nya tanken i onödan så provstart blir det inte förrän nån gång i Mars kanske.. Men sen så, kommer vina över hela Årsta när jag laddar på i tunneln :yoparty Sen ska Hertigen in hos Tommy & Crew @ Effektbolaget för att vrida ur de sista hästarna.

Har vägt bra länge mellan enkelheten/supporten på en PCIII'a eller göra det på riktigt med en TuneBoy, men slog idag till på en TB :tummenupp
Även beställt nya handtag, lite plastdelar, styrändar osv. Nya justerbara fotpinnar har jag mailat om för pris, samt att killen som ska CNC'a ett par nya broms- & kopplingsgrepp borde vara klar för beställning vilken dag som helst. Dock dröjjer det väl en stund innan man fått hem något, men sen så.. :yoparty Ska du ha in HorHondan här sen när du ger upp? Grannen drar nog 12dec. som det ser ut nu, skulle ringt dig i helgen & berättat men glömde bort. Let me know!
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top