Motortrim till R6 & Sxv 550 vart hittar man det?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Formula student 2009 Clear River Racing

Letar efter sidor med trim till yamaha r6 (2003) och Aprilia sxv 550 (2007)

Avgasystem är inte intressant.

Kammar, kolvar, lättade saker osv

Vad kostar ett ss-kit till en yamaha r6 och vart kan man hitta det?

Både beg och nytt är intressant.

Aprilian har jag hittat kammar till men inget mer. Dom kostade 7500kr hos speedgear.

Ett par beg Robby Moto Racing Camshafts hittade jag på ebay till r6an
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mitt enkla svar är lägg ner projektet....

SS kitt nytillverkas inte till r6 från 03 men där finns motorer att köpa beg om du absolut vill. Du skall dock tänka på att de rasar på löpande band och rasar det så kan man slänga motorn. Behöver du mer effekt byt cykel då r6 motorn snabbt blir väldigt skör om man skall plocka ur mycket mer kräm. Ett avgas+portning+luftfilter och lite bänktid för injustering är vad som är lämpligt.

SXV har jag ingen större erfarenhet av men mig veterligen tillverkas där inte särskilt mycket aftermarketdelar från Wiseco/Wössner/falicon etc. Aprilia själva har väl kitt för tävlingsåka men än en gång så kommer du säkerligen att kompromissa så mycket på hållbarheten att det inte är värt det förrän du slåss i SM toppen....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan bara ge tipps om vad som skulle sitta fint på Aprilian,,,,Porta toppen och höj kompet med hjälp av planing,, Om det nu går plana? gäller att det finns någon mm kvar fron den plana ytan till ventilsätet jag! Jag brukar nalla lite av ventilsätet för att få tiil den extra halv mm.. Vad har A-P för komretionsförhåll ORG? Den däringa tål ju lungt 13,5-1 utan att ens vara i närheten av spik på ens 95okt. Jo en viktig sak till det är väl kammkedja? Vilen typ av register vill du ha ut mer av?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mitt enkla svar är lägg ner projektet....

SS kitt nytillverkas inte till r6 från 03 men där finns motorer att köpa beg om du absolut vill. Du skall dock tänka på att de rasar på löpande band och rasar det så kan man slänga motorn. Behöver du mer effekt byt cykel då r6 motorn snabbt blir väldigt skör om man skall plocka ur mycket mer kräm. Ett avgas+portning+luftfilter och lite bänktid för injustering är vad som är lämpligt.
Avgas var som sagt inte intressant. Någon 1000 mils resa skall den inte behöva hålla för. Men har dom väldigt dålig dirftsäkerhet kanske en ss-motor inte är något att sattsa på.

SXV har jag ingen större erfarenhet av men mig veterligen tillverkas där inte särskilt mycket aftermarketdelar från Wiseco/Wössner/falicon etc. Aprilia själva har väl kitt för tävlingsåka men än en gång så kommer du säkerligen att kompromissa så mycket på hållbarheten att det inte är värt det förrän du slåss i SM toppen....
Ibland är det bara roligare att ha en crf 450 istället för crf 250.

Kommer att ha restriktor så belastningarna kommer nog inte öka något vidare på motor.

Kan bara ge tipps om vad som skulle sitta fint på Aprilian,,,,Porta toppen och höj kompet med hjälp av planing,, Om det nu går plana? gäller att det finns någon mm kvar fron den plana ytan till ventilsätet jag! Jag brukar nalla lite av ventilsätet för att få tiil den extra halv mm.. Vad har A-P för komretionsförhåll ORG? Den däringa tål ju lungt 13,5-1 utan att ens vara i närheten av spik på ens 95okt. Jo en viktig sak till det är väl kammkedja? Vilen typ av register vill du ha ut mer av?

När spikar 95 då, borde det inte ligga där i trakterna kring 13:1? Vi kommer köra på 98 oktan. 12:1 har den original.

Det är kamkedja.

Mycket kraft på lågt varv borde väll önskas, kommer ha motorn i en formelbil som skall gå på en bana likt gocart.

Får se vilken av motorerna vi väljer.
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mycket kraft på lågt varv borde väll önskas, kommer ha motorn i en formelbil som skall gå på en bana likt gocart.

Får se vilken av motorerna vi väljer.

Får nog hålla med Boris JR, glöm det. Om du ska ha motorerna i en bil så kommer du skjuta växellådorna i parti och minut. Vridmomentet du kommer använda tar död på lådan. I en hoj kan du inte använda det i samma utsträckning eftersom den går på bakhjulet om du ger max gas, i en bil kan du ge det direkt och allt vrid kommer att gå igenom lådan under en längre oxå pga skillnaden i vikt på hoj och bil. Dvs lådan blir överbelastad och packar ihop.

/J
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Avgas var som sagt inte intressant. Någon 1000 mils resa skall den inte behöva hålla för. Men har dom väldigt dålig dirftsäkerhet kanske en ss-motor inte är något att sattsa på.


Ibland är det bara roligare att ha en crf 450 istället för crf 250.

Kommer att ha restriktor så belastningarna kommer nog inte öka något vidare på motor.

Mycket kraft på lågt varv borde väll önskas, kommer ha motorn i en formelbil som skall gå på en bana likt gocart.

Får se vilken av motorerna vi väljer.

Anar jag att du funderar på att involvera dig i formula student? Med tanke på att det skall vara sveriges skarpaste bilbyggarIng som bygger bilarna för de stora universiteten så blir jag mörkrädd över vad de presterar. Med lite erfarenhet av racing istället för nötande av konstruktionsböcker skulle man komma långt i den tävlingen..

Skall du ha en motor till den tävlingen så är en r6 motor specialportad för restriktor och ombyggd med ett MS sprut rätt väg att gå. SXV motorn må vara kul att bygga på men en liggande R4 ger både mer effekt och lägre tyngdpunkt....
 

Dr.Bike

Guest
Med tanke på att det skall vara sveriges skarpaste bilbyggarIng som bygger bilarna för de stora universiteten så blir jag mörkrädd över vad de presterar. Med lite erfarenhet av racing istället för nötande av konstruktionsböcker skulle man komma långt i den tävlingen..
.


Ja man ser dem överallt.

Teoretikerna.

Med formelsamling under armen och en självsäkerhet och tro på sina räknemaskiner som kan få vilken stöddig 19-åring med svar på allt, att blekna...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Formelbil? Gokartbana? Aprilia? Om bilen inte är mycket tyngre än en gokart borde det gå.. motorn borde klara en tyngd på 180kg ev 200kg tankad.. Hellst om banan är rätt trång så man växlar offta. Vad jag skulle gjort åt den motorn är då maxat till 13,5-1 i komp och kört 98okt då spikas det inte på småkubikare,Därimot en 650cc cylle så spikas det. Skulle även porta topparna med plast och då max vridportning, Och även flyttat om insugskammen 2 grader i rotationsrikningen så man hellre får starkare drag längre ner i registret till viss förlust i högvarv. Någe mer skulle jag inte gjort. Med dessa åtgärder skulle jag tro att man får ev 3 kusar mer i topp ,,,Men ca 6-8 kus mer runt 5000-7000v,,borde lämpa sig bra bil:tummenupp
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Formelbil? Gokartbana? Aprilia? Om bilen inte är mycket tyngre än en gokart borde det gå.. motorn borde klara en tyngd på 180kg ev 200kg tankad..

Inte en chans. Aprilia har problem med hållbarheten i lådan redan i Mc applikation. Nu bygger man en bil som väger 100kg mer och dessutom har man obegränsade mängder grepp så hjulspinn lär inte förekomma. Ett vxl ras på en prilla kostar som en hel r6 motor på skroten:D .....

Jag hade satsat på en japansk R4 där vet vi att de pallar med att monteras i div bilar även med turbomatning.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Får nog hålla med Boris JR, glöm det. Om du ska ha motorerna i en bil så kommer du skjuta växellådorna i parti och minut. Vridmomentet du kommer använda tar död på lådan. I en hoj kan du inte använda det i samma utsträckning eftersom den går på bakhjulet om du ger max gas, i en bil kan du ge det direkt och allt vrid kommer att gå igenom lådan under en längre oxå pga skillnaden i vikt på hoj och bil. Dvs lådan blir överbelastad och packar ihop.

/J

Har en restriktor på 19mm om vi åker med E85 och 20mm om vi kör med 98oktan. Tror inte växellådan är något större problem dock trodde jag det också skulle vara den svaga länken.

Anar jag att du funderar på att involvera dig i formula student? Med tanke på att det skall vara sveriges skarpaste bilbyggarIng som bygger bilarna för de stora universiteten så blir jag mörkrädd över vad de presterar. Med lite erfarenhet av racing istället för nötande av konstruktionsböcker skulle man komma långt i den tävlingen..
Nu verkar du nästan vilja framställa dig själv som bäst på allt.

Tävlingen går lixom inte bara ut på att bygga en bil för att köra snabbast. Men det finns många poäng att ta genom dom dynamiska deltävlingarna.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187793
Skall du ha en motor till den tävlingen så är en r6 motor specialportad för restriktor och ombyggd med ett MS sprut rätt väg att gå. SXV motorn må vara kul att bygga på men en liggande R4 ger både mer effekt och lägre tyngdpunkt....
Ms testades på förra bilen och det var inte mycket positiva reaktioner inte heller av andra team. Nira och motec talar dock alla varmt om.

Men det är ju det positiva om man inte kommer åka med överladdning på sxv så verkar det ju fungera yperligt med en tunboy.

Har vägt våran r6 reservmotor och den väger 57kg utan insug och sxv med insug 37kg. Vi skulle kunna bygga en mycket smalare bil med sxv motorn annars med en tvärställd r6 och kardan skulle man ju kunna bygga en nästan lika smal.

R6 = 57kg + 4L olja - 59nm - 103hk- Insugsarea :5500mm^2
SXV = 37kg + 1.5L olja - 51nm - 70hk - Insugsarea :3000mm^2

Värdena på hk och nm har jag gjort i samma bänk

Våran restriktor har en area på 314mm^2

Formelbil? Gokartbana? Aprilia? Om bilen inte är mycket tyngre än en gokart borde det gå.. motorn borde klara en tyngd på 180kg ev 200kg tankad.. Hellst om banan är rätt trång så man växlar offta. Vad jag skulle gjort åt den motorn är då maxat till 13,5-1 i komp och kört 98okt då spikas det inte på småkubikare,Därimot en 650cc cylle så spikas det. Skulle även porta topparna med plast och då max vridportning, Och även flyttat om insugskammen 2 grader i rotationsrikningen så man hellre får starkare drag längre ner i registret till viss förlust i högvarv. Någe mer skulle jag inte gjort. Med dessa åtgärder skulle jag tro att man får ev 3 kusar mer i topp ,,,Men ca 6-8 kus mer runt 5000-7000v,,borde lämpa sig bra bil:tummenupp

190kg är det lättaste jag sätt. Våran vägde 300kr förra året men då med r6 motor och turbo alltså 100kg motor.

Låter som du skulle kunna ge oss lite tips. Vi har tillgång till accelerationsbänk i skolan och bredbandslamda.

Inte en chans. Aprilia har problem med hållbarheten i lådan redan i Mc applikation. Nu bygger man en bil som väger 100kg mer och dessutom har man obegränsade mängder grepp så hjulspinn lär inte förekomma. Ett vxl ras på en prilla kostar som en hel r6 motor på skroten:D .....

Jag hade satsat på en japansk R4 där vet vi att de pallar med att monteras i div bilar även med turbomatning.

Finns flera team som kör med aprilian i formula studentbilarna.

En hint om hur bra det går att få en sånhär bil att gå
http://video.google.com/videoplay?d...l=7&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Jag tillsammans med fyra andra skall ansvara för motorn vi överväger att strunta i turbo och kompressor pga vikten. Varför kanske ni tänker men när man måste bygga spjäll-restriktor-turbo-plenum-insug kanske ni förstår att det inte blir något monster. Någon elektrisk styrning av gasen som fly-by eller liknande får vi inte använda, annars har ideér som respons kommit upp.

Jag tycker twin:en vore roligt eftersom den utecklar nästan lika mycket som rad-fyran och har mycket mindre insugsarea alltså borde den inte påverkas lika mycket av restriktorn. Den är enkel att mappa och kräver inget nytt styrsystem som r6an kommer göra om vi skall labba med tändning osv för pc3 verkar ju inte mycket att hänga i julgranen.

Aprilian är ju något dyrare men styrsystemen vi kollar på kostar mellan 15000kr och upp om vi skulle använda r6an.

Hur man simluerar en mindre insugsarea och hur man kompenserar detta kanske är något ni kan? Vi har sett att många som kör med sug har gjort volymen mellan restriktor och insug stor.

Vore ju väldigt uppskattat om man kunde ta hjälp av den samlade kunskapen här!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har en restriktor på 19mm om vi åker med E85 och 20mm om vi kör med 98oktan. Tror inte växellådan är något större problem dock trodde jag det också skulle vara den svaga länken.


Nu verkar du nästan vilja framställa dig själv som bäst på allt.

Tävlingen går lixom inte bara ut på att bygga en bil för att köra snabbast. Men det finns många poäng att ta genom dom dynamiska deltävlingarna.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187793

Ms testades på förra bilen och det var inte mycket positiva reaktioner inte heller av andra team. Nira och motec talar dock alla varmt om.

Men det är ju det positiva om man inte kommer åka med överladdning på sxv så verkar det ju fungera yperligt med en tunboy.

Har vägt våran r6 reservmotor och den väger 57kg utan insug och sxv med insug 37kg. Vi skulle kunna bygga en mycket smalare bil med sxv motorn annars med en tvärställd r6 och kardan skulle man ju kunna bygga en nästan lika smal.

R6 = 57kg + 4L olja - 59nm - 103hk- Insugsarea :5500mm^2
SXV = 37kg + 1.5L olja - 51nm - 70hk - Insugsarea :3000mm^2

Värdena på hk och nm har jag gjort i samma bänk

Våran restriktor har en area på 314mm^2



190kg är det lättaste jag sätt. Våran vägde 300kr förra året men då med r6 motor och turbo alltså 100kg motor.

Låter som du skulle kunna ge oss lite tips. Vi har tillgång till accelerationsbänk i skolan och bredbandslamda.

Jag är inte expert på allt men jag har en del tekniskt kunnande och en aning erfarenhet av specialbyggen. Jag är helt fel person att göra en hållfasthetsmodullering på en hjulupphängning, däremot kan jag i många fall avgöra om en hjulupphängning är vettigt konstruerad. Jag vet jur reglementet är utformat då jag avsåg att involvera mig i projektet sist jag bodde i Sverige. De FS projekt jag än så länge sett har alla haft en touch av ingenjörlekstuga istället för raceåkare och mycket riktigt så har alla svenska bilar brustit i rätt basala saker vilken raceåkare som helst hade kunnat förutspå.

Ibland behöver man inte uppfinna hjulet igen och det är faktiskt inte fel att snegla mot vad racingvärlden använder istället för att försöka göra egna lösningar på allt. Detta är framförallt viktigt för er då där till synes alltid blir tidsnöd i slutet och utprovning och intrimmning hinns inte alltid med i önskad omfattning.

Snegla mot befintliga formelvagnar:
Vad har de för chassiemått?
Hur är hjulvinklarna?
Hur är viktfördelningen?
Hur stor effekt plockar de ut?
Hur är hjulupphängningarna gjorda?

Utgå sedan från det och använd alla era skarpa hjärnor så kommer ni att få en bil som åker ifrån många....

Om man föredrar MS eller NIRA o dyl är väl en smaksak finns förespråkare i båda lägren, anledningen till MS är väl mest priset då ni har en begränsad budget. VEMS är annars ett bra alternativ med stor funktionalitet till lågt pris...

Jag avråder fortfarande från att åka med SXV motorn då hållbarheten kommer att bli värdelös. Dessutom är bredden på en r6 motor inget problem från första början då den fortfarande inte är mycket bredare än vad cockpit blir. Dessutom kan man vid tiltning av cylindrarna få en låg och fin tyngdpunkt. Längsmonterad motor och kardan skulle jag skippa, bortsett från den ökade komplexiteten så skall man alltid undvika att vända kraften fler gånger än nödvändigt för att minimera förlusterna.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag var med och byggde luleå bil för några år sedan. Den hade en r6 motor och vägde in på 182 kg. Vridmoment och lättkördhet samt låg vikt var prio för oss och vi klarade oss bra med tanke på resurserna, hör av dig om du har några funderingar.

Det finns ett par lag som kör med yamaha 450 motor och det fungerar. Med tanke på hur insatt Boris verkar i formula student så skulle jag ta hans kommentarer med en nypa salt.

Mvh
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Jag tycker absolut som dig med chassie/hjulupphängning om att man bör spana in fungerande koncept och det har jag sett att dom som har hand om den delen av bilen är i full fart med.

En del skolor ger ju poäng och sätter detta som kurser, det kan ju bli "lätta poäng" för en del men det drar ju med sig en annan skara folk. På Kau har våran projektledare inte garanterat poäng utan ser mer gärna att personer med genuint intresse samlas och bygger denna bil.

Du beskrev ungefär förra årets projekt, det var till och med så illa att första provkörningen gjordes i England på Silverstone. Iår tänker vi mer bygga enkelt och får gott om tid.

Vore intressant med mer bakrund till uttalandet om hållbarheten hos Aprilian är värdelös:confused: Gällande växellådan vet jag en person som lyckats rasa lådan och han har gjort det två gånger (på grus) Fredrik eriksson (sm 2a? på Aprilia)

Jag var med och byggde luleå bil för några år sedan. .....

oj det var väldigt låg vikt. Hur klarade ni er genom tävlingen då?

Att få mycket vrid långt ned är ju vad man är ute efter på en så snäv bana med r6an original kräver ju så himla mycket varv. Hur modifierades eran motor?

Sitter du på massa uträkningar, faq osv ifrån erat bygge kunde det ju vara roligt att ta del av.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vore intressant med mer bakrund till uttalandet om hållbarheten hos Aprilian är värdelös:confused: Gällande växellådan vet jag en person som lyckats rasa lådan och han har gjort det två gånger (på grus) Fredrik eriksson (sm 2a? på Aprilia)

Har aldrig själv monterat en SXV motor i en bil men där finns 2 saker som får mig att tro att hållbarheten inte kommer att bli den bästa.

1. Där rasas en del lådor i den motorn redan i originnalutförande. Har själv sett en endurolåda och 2st motardlådor gå åt fanders. I sig inget unikt utan bara en bekräftelse på att Aprilia byggt en motor avsedd för racing utan att ta till med jättemarginaler när det gäller hållfasthet. Riktiga racemotorer skall rasa det bekräftar att de inte har en massa dökött.....

2a. Alla lådor börjar rasa när du monterar dem i bilar. Många 1L sporthojslådor håller för 4-500 hk i överladdade MC utan att rasa men när de monteras i en bil även om man bara tar ut 300hk så börjar de rasa.
Detta brukar hänföras till:
Högre vikt ger längre tid kring vridmomentstoppen
Obegränsat med grepp gör att du kan glömma hjulspinn eller bakhjulsåka
Avsaknad av ryckutjämning

2b. Snegla mot KTM, sålänge deras RFS motorer rullar i MC håller de bra men redan när de monteras i en Quad så börjar den högre vikten och ökade greppet ställa till problem. Lådorna rasar och så även vevarna pga flexet.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Vi kom 4a av 13 bilar i tävlingen. Bygger du Lunds bil? De var våra grannar på silverstone när vi va där.

Ang bilen så var modifikationerna på motorn inte så omfattande som man kan tro. Mest kringutrustning som fixades , insug, avgas torrsump, slirkoppling samt mappning. 6e växeln var borttagen också pga det inte behövdes samt att vi sparade lite vikt.

Vi fick till en bra karaktär på motorn med ca 90 hk. I en såpass lätt bil så räckte det. Vi använde r6 motorer i ett par år och aldrig några problem med växellådorna.

Ang överladdning så skippade vi det pga högre vikt, mer saker som kan gå sönder samt att det faktiskt inte behövs.

Ett hett tips är att man oftast inte har förare som är nog vana av racerbilar vilket gör att en lättkörd bil är tokigt värdefullt.


Länk till ltus formelbilar.

http://www.ltu.se/tfm/cooperation/castt/rel-edu/d1104
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Nej jag är med på Karlstad Universitets bil.

Insug och bortplockning av 6e växeln skapar många frågor.

Efter förra årets projekt är nog årets koncept enkelt, med tanke på hur mycket dom ville men tiden rann iväg.

Väldigt imponerande hur ni lyckats pressa vikten på era bilar.

Vi skall besluta nu på onsdag vilken motor det blir. R6 eller sxv, sxv skulle göra bilen 25kg lättare med någon mindre vrid/hk men finns det någon substans bakom boris uttalande blir ju r6 mer lockande. Dock lär vi ju ha en extramotor med oss. Med slirkoppling på bilen som lär skona lådan lite så undrar man ju om det blir något problem. Men visst blir det ju mer tryck på lådan när inte längre ekipaget vrider sig (stegrar)

Vad tycker du vargen?
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Nej jag är med på Karlstad Universitets bil.

Insug och bortplockning av 6e växeln skapar många frågor.

Efter förra årets projekt är nog årets koncept enkelt, med tanke på hur mycket dom ville men tiden rann iväg.

Väldigt imponerande hur ni lyckats pressa vikten på era bilar.

Vi skall besluta nu på onsdag vilken motor det blir. R6 eller sxv, sxv skulle göra bilen 25kg lättare med någon mindre vrid/hk men finns det någon substans bakom boris uttalande blir ju r6 mer lockande. Dock lär vi ju ha en extramotor med oss. Med slirkoppling på bilen som lär skona lådan lite så undrar man ju om det blir något problem. Men visst blir det ju mer tryck på lådan när inte längre ekipaget vrider sig (stegrar)

Vad tycker du vargen?


kolla på de här bilarna (bara några exempel av många)

http://www.joanneum-racing.at/en/boliden_jr08__start.php

http://www.fsae.rmit.edu.au/

Båda baserade på mindre motorer från endurosvängen. Och de funkar. Mycket bra tillochmed.

Så om ni verkligen får bra deal på en motor från aprilia och verkligen vill ha den så go for it. Bilen kommer nog att väga betydligt mindre eftersom allt runtomkring också dimensioneras för den mindre motorn så ni tjänar säkert mer än 25 kg.

MEN

rad 4or från japanska hojjar får man för en spottstyver. Det finns delar. Ni får bra med effekt (bra på banor som är lite långsträckta samt vissa andra event). Och ni behöver inte oroa er för växellådan.

Hur ni än bestämmer er så är ett tips att inhandla en slirkoppling om detta inte finns monterat original eftersom det gör bilen mycket mer lättkörd (det är jätteviktigt) samt torrsump alternativt fixar iordning tråget. (torrsump gör dock att ni kan sänka motorn en del).

Ett stort problem på luleås bilar var att kedjespännaren belastades väldigt mycket vilket. Vi löste det med en "vagga" där man kunde spänna kedjan genom att flytta bak diff och drivaxlar litet. Det fungerade jättebra för oss och vi har inte haft några problem med det sen dess.

Vi byggde kolfibermonocoque men det är mycket jobb motför vinsten. Satsa på rörram är mitt tips.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Så om ni verkligen får bra deal på en motor från aprilia och verkligen vill ha den så go for it. Bilen kommer nog att väga betydligt mindre eftersom allt runtomkring också dimensioneras för den mindre motorn så ni tjänar säkert mer än 25 kg.


Vi byggde kolfibermonocoque men det är mycket jobb motför vinsten. Satsa på rörram är mitt tips.

Startade en tråd på Apriliaforum
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?p=2005433#post2005433

Tydligen vann Texas A&M med Aprilia motorn i sin bil 2007:)

Fick även länk till en som bygger turbokart utan restriktor på den motorn.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=159543

Skall undersökas och röstas om.

Monocoque verkar väldigt anvamcerat och bökigt om något skulle behöva ändras/lagas.

Spännaren hade nog våra pöjkar också löst bra förra året.
 

Bifogat

  • P7120224.jpg
    P7120224.jpg
    113.2 KB · Visningar: 175
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har kollat in lite av bilarna och har kommit fram till att en honda xr650 motor skulle sitta fint och vara klart hållbarast! Växellådådan kan inte gå sönder på en xr den håller för mig!! Och jag har ju plågat i metersnö och över 100hk inte en repa på dreven...I prisdakar får dom inte ens sönder växellådorna på xr!.. Vikten ligger väl på ca 40kg TROR jag"" Utan turbo kan jag klämma ut ca 78-82 hk och minst lika mycket i nm,,Med orginal ventiler och fjädrar! Den enda förstärkning av motrn är då Falcone vevstake som måste i! man skulle få bättre drag ut ur kurvor med xr motorn Apilian verkar lite väl trött på lägre varven. Xr motorn med detta trim drar som en traktor från tomgång till varvstopp och har höga siffror redan på 3000v både nm och hk. En sådan motor hittar man ju på Blocket eller ebay för under 10000kr!! Och vill man dessutom turbomata så är det ju inget problem:tummenupp
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Har kollat in lite av bilarna och har kommit fram till att en honda xr650 motor skulle sitta fint och vara klart hållbarast! Växellådådan kan inte gå sönder på en xr den håller för mig!! Och jag har ju plågat i metersnö och över 100hk inte en repa på dreven...I prisdakar får dom inte ens sönder växellådorna på xr!.. Vikten ligger väl på ca 40kg TROR jag"" Utan turbo kan jag klämma ut ca 78-82 hk och minst lika mycket i nm,,Med orginal ventiler och fjädrar! Den enda förstärkning av motrn är då Falcone vevstake som måste i! man skulle få bättre drag ut ur kurvor med xr motorn Apilian verkar lite väl trött på lägre varven. Xr motorn med detta trim drar som en traktor från tomgång till varvstopp och har höga siffror redan på 3000v både nm och hk. En sådan motor hittar man ju på Blocket eller ebay för under 10000kr!! Och vill man dessutom turbomata så är det ju inget problem:tummenupp

600 kubik är gränsen.. Så då måste man bygga om den lite. Men annars så skulle det vara en solklar motor. Turbo tror jag inte ens skulle vara värt besväret. Man får inte SÅ mycket mer med turbo när man endå har restriktorn.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top