Tror att HIV-mannen har bytt identitet lr något och heter nu Ragnar Norrby...

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
"Läkare vill tillåta hiv-spridning
Sverige 22 okt 12:28

Smittskyddsinstitutet anser att det inte längre ska vara olagligt att smitta någon med hiv. Ragnar Norrby är generaldirektör på institutet och säger till Dagens Medicin att det är svårare att arbeta förebyggande mot hiv på grund av det är olagligt för de smittade att ha oskyddat sex. Han säger också att straffsatserna är väldigt hårda, i dagens läge riskerar en hivsmittad att dömas till mellan ett och tio års fängelse om denne trots vetskap om smittan har oskyddat sex.
Källa blocket.se"


// Linus
 
Last edited:

Tommy.exe

Guest
Nja.... dom ville sänka straffet va? Det finns dom som tycker att ett maxstraff på 10 år är för hårt.

Jag är alltså INTE en av dom som tycker att det är för hårt straff.

E*
Skit, nu hittar jag inte artikeln som JAG läste men det var inte den på aftonbladet iaf.....
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Nja.... dom ville sänka straffet va? Det finns dom som tycker att ett maxstraff på 10 år är för hårt.

Jag är alltså INTE en av dom som tycker att det är för hårt straff.

Sänka och sänka de vill ju att det inte ska vara straffbart alls att sprida HIV (enligt den här källan blocket.se).

Hur som, om man sprider medvetet HIV så är minst 10 år ett bra straff.
 
Last edited:

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Kan inte dom med hiv göra en "hiv klubb" så kan dom ha sex med varandra om dom känner för det?:D

Men helt seriöst så är 10 år minst tycker jag..Tycker sverige har för mesiga staff...
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Mer uppgifter:


"Vill sänka straffen för hiv-spridning
Publicerad: 22 oktober 2008, 09.00. Senast ändrad: 22 oktober 2008, 12.06

Smittskyddsinstitutet vill sänka straffet för dem som medvetet smittar andra personer med hiv. Myndigheten har sagt nej till att hjälpa polisen att hitta en smittspridare i Stockholm.

Den som i dag är medveten om sin hiv-smitta och ändå har oskyddad sex utan att upplysa sin partner om smittan gör sig skyldig till grov misshandel. Straffet kan bli uppemot tio års fängelse, en alldeles för hård påföljd menar Smittskyddsinstitutet.

– Det är inte lagen i sig jag är kritisk till utan tillämpningen av den, det vill säga att man har dömt till väldigt långa fängelsestraff, även i fall där smittan inte har spridits. Skulle det vara ett annat straff så har jag inte problem med lagen, säger Jan Albert, professor i smittskydd och ansvarig för hiv-sektionen på Smittskyddsinstitutet.

Smittskyddslagen ger läkare rätt att under tre månader låsa in hiv-smittade personer som inte följer reglerna för att förhindra spridning. Men hiv är den enda sjukdomen som också regleras i brottsbalken, och det är olyckligt menar Jan Albert.

– Man har skiljt ut hiv, trots att det finns flera andra svåra virussjukdomar som sprids på samma sätt, till exempel hepatit C. Den här praxisen kom till när hiv var något nytt och stigmatiserat och där sjukdomen var hundra procent dödlig. Så är det ju inte i dag när vi har bra bromsmediciner. Praxis borde anpassas till dagens verklighet.

I en artikel i Dagens Medicin i dag framstod det som att Smittskyddsinstitutet helt ville avkriminalisera medveten spridning av hiv. Så är det inte, säger myndighetens generaldirektör Ragnar Norrby.

– Att det är kriminellt att medvetet sprida hiv försvårar vårt preventiva arbete eftersom folk som har uppgifter om smittspridning inte hör av sig till oss. Men det betyder inte att vi vill göra det lagligt att sprida hiv. Däremot tycker vi att straffen är för höga.

Frågan har blivit aktuell sedan en åklagare bett Smittskyddsinstitutet om hjälp med att analysera prov från en hivsmittad kvinna. Analysen skulle kunna leda polisen till smittspridaren men institutet vill inte hjälpa till, trots att man har gjort det i 15 år.

– Det stämmer att vi inte velat bistå utredningarna men jag måste klart säga att jag inte är helt säker på att Smittskyddsinstitutet där har handlat korrekt. Skulle vi av Socialdepartementet eller annan instans med juridiskt stöd åläggas att utföra analyserna kommer vi naturligtvis att göra detta, säger Ragnar Norrby.

Varför vill ni inte hjälpa polis och åklagare i de här fallen?

– På grund av de åsikter vi har vad gäller de hårda straffsatser som tillämpats och då vi tror att medvetenheten om att så är fallet kan förhindra att en som tror sig vara smittad låter testa sig och att det ytterligare försvårar kontakt med och information till dem som smittats.
Källa SvD"
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har en kompis som är gynekolog och som jag diskuterat detta med, han sa i princip så här.

Problemet idag är ju inte de som låtit testa sig och därmed vet om sin hivstatus. De som idag sprider visuset helt lagligt är inte sällan unga vackra människor som är helt omedvetna om att de är hivpos. Dessa kan heller inte straffas eftersom de inte visste. Dessas underlåtenhet att testa sig stärks av nuvarande hivlagstiftning. Ty har de väl testat positivt så har de helt plötslig skyldighet att tala om sin hivstatus för en presumtiv sexpartner annars ett hårt fängelsestraff

Ett annat problem är att det är svårt att bevisa att x verkligen talat om för y att x är hivsmittad. De långa strafftiderna har även gett uphov till flera rättsfall där hivsmittade blivit utpressade av sina osmittade expartners som i efterhand hävdat att de inte blev upplysta av sin fd partner. Det är ju svårt att bevisa till skillnad från tex våldtäkt och annat.

Det stora problemet med hivspridningen idag är således inte de som testat sig och funnit att de är hivpositiva, dessa sköter sig och sin medicinering i de flesta fall. Dessutom har de ofta tack vare medicineringar så låga
virusnivåer att det många gånger är osannolikt om de ens skulle smitta vid ett hypotetiskt oskyddat samlag.

De som är problemet idag är alla otestade yngre sexuellt aktiva från 80-talet och upp. De har inte likt sextiotalisterna vuxit upp med hivkampanjerna på 80-talet och tar lätt på smittrisken pga vetskapen om dagens bromsmediciner. De är ofta omedvetna om att de är hivpos och därför omedicinerade med höga virusnivåer och har därtill mycket sex med många parters. Dessa kan inte straffas alls idag. De blir ju "upplysta" om sin hivstatus först när de åker fast.
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jo, man fick ju lite mer info när man läste SvD´s artikel.

Men fortfarande, straffskalan är ju 1-10 år.
Är man testad Hiv-pos. och är bevisad att man skiter i att tala om det för ev. sexpartners så tycker iaf. jag att 10 år är ett bra straff. Oavsett om sexpartnern blir smittad eller inte.
Om man nu oskyldigt omedvetet smittar någon annan lär man ju knappast få maxstraff.
Sedan att man inte går och testar sig ofta om man har många olika sexpartners dessutom mycket oskyddat sex, kan ju diskuteras.

Det skulle vara intressant att jämnföra domar mellan våldtäckter och smitta-medvetet-hiv-fall.
I ett våldtäkts fall är många ggr problemet att det ofta blir ord mot ord och den ev. gärningsmannen går oftast fri. Hur ligger det till i smitta-medvetet-hiv-fall? Väger den smittade sexpartnerns ord tyngre (än vid ett våldtäktsfall) om hon/han påstår att inget har sagts innnan samlag...?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har faktiskt ingen uppfattning i frågan om vad som är lämplig straffpåföljd. Jag ville bara förmedla lite av den komplexa bakgrund som gör att många läkare idag tydligen anser att straffen idag kan vara till förfång för kampen mot hiv. HAr inte läst Svd-artikeln, får ta det när jag kommer hem.

När man läser om alla sjukdomar känns det helt plötsigt ok att vara evighetssingel, gift med en träbåt :D


Jo, man fick ju lite mer info när man läste SvD´s artikel.

Men fortfarande, straffskalan är ju 1-10 år.
Är man testad Hiv-pos. och är bevisad att man skiter i att tala om det för ev. sexpartners så tycker iaf. jag att 10 år är ett bra straff. Oavsett om sexpartnern blir smittad eller inte.
Om man nu oskyldigt omedvetet smittar någon annan lär man ju knappast få maxstraff.
Sedan att man inte går och testar sig ofta om man har många olika sexpartners dessutom mycket oskyddat sex, kan ju diskuteras.

Det skulle vara intressant att jämnföra domar mellan våldtäckter och smitta-medvetet-hiv-fall.
I ett våldtäkts fall är många ggr problemet att det ofta blir ord mot ord och den ev. gärningsmannen går oftast fri. Hur ligger det till i smitta-medvetet-hiv-fall? Väger den smittade sexpartnerns ord tyngre (än vid ett våldtäktsfall) om hon/han påstår att inget har sagts innnan samlag...?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag har faktiskt ingen uppfattning i frågan om vad som är lämplig straffpåföljd. Jag ville bara förmedla lite av den komplexa bakgrund som gör att många läkare idag tydligen anser att straffen idag kan vara till förfång för kampen mot hiv. HAr inte läst Svd-artikeln, får ta det när jag kommer hem.

När man läser om alla sjukdomar känns det helt plötsigt ok att vara evighetssingel, gift med en träbåt :D

Med alla gifter som vi människor dumpar i haven lär även du vara i riskzonen för någon obotlig sjukdom om du gnider dig omkring oskyddad på din träbåt :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med alla gifter som vi människor dumpar i haven lär även du vara i riskzonen för någon obotlig sjukdom om du gnider dig omkring oskyddad på din träbåt :D

Många tycker att jag har en sån fin solbränna när jag varit på semesterveckor i skärgården med tändkulebåten.

Det är ju sot.... :brinnerup
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
De borde uppfinna ett test, 100% tillförlitligt, man kan köpa i butik för 10 spänn, där man får resultatet på en minut. Då är det bara att testa sig själv och tio-minuter-innan-stängningsdags-partnern man följt med hem, så skulle den här problematiken vara historia.

Har inte läst artikeln på Aftonbladet, men reagerade lite på att de skrivit: "Myndigheten vägrar hjälpa polisen jaga hiv-män." Finns det inga kvinnor som kan sprida HIV?
 
Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
sweet att man ska kunna ge ut dödsdommar utan att bli straffad, vart skriver man på för lagföränding..:dummer
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Den här praxisen kom till när hiv var något nytt och stigmatiserat och där sjukdomen var hundra procent dödlig. Så är det ju inte i dag när vi har bra bromsmediciner. Praxis borde anpassas till dagens verklighet.

jo men tjena, typ vi har så bra kirurgi idag att ifall man skottskadar någon så behöver det inte bli så allvarligt -eller vad.....
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
jo men tjena, typ vi har så bra kirurgi idag att ifall man skottskadar någon så behöver det inte bli så allvarligt -eller vad.....

Eller kapa fingrar på folk, man kan ju ändå sy på dom igen :va

Vill någon sälja mer bromsmedicin?

Köpa en låda?

2007_Bel-Ray_Super_DOT_4_Brake_Fluid_--.jpg
 
Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Tycker hivspridare ska botas med ett nakcscott omedelbums(direkCt )!

Men när vi ändå är inne på ämnet kan jag passa på att fråga nånting som jag har undrat över länge: Hur jävla bra är dessa bromsmedeciner nu för tiden?! Man hör från både höger och vänster att dagens ungdom inte längre är rädda för hiv för att det finns så jekla pra bråmsmedisiner..
Men för mig så är hiv fortfarande AIDS!!!!ETTETT11ELVA!>> :skrämd <<
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top