Äntligen lite klarhet i MC stölderna

Status
Ej öppen för fler svar.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nu kan jag äntligen prata lite runt om vad som hänt med min vän 39 åringen som sitter häktad i Helsingborg. Idag stod följande i hallands nyheter.

"39 åringen hade hämtat motorcyklarna hos en kriminell gruppering mot en summa pengar. Syftet har varit att hälpa ägarna att få tillbaka sina fordon"

Detta är vad som hänt om än extremt komprimerat. Det finns en mängd personer hjälpt till att finna hojarna och eftersom polisen inte lyckades med det fick det lösas såhär.
Hade man ringt polisen när uppgifterna kommit fram hade man nog aldrig igen sett hojarna så att ringa polisen innan det var löst var inget alternativ och som vi vet blev han ju stoppad strax efter. Det är helt enkelt extrem otur över hela denna soppan.

Som jag hoppas många kan förstå är det väldigt känsligt för alla inblandade att tala om detta. Man vill inte posta något som kan antyda vilka som var inblandade i MC stölderna då dessa personer är inte folk man vill stöta sig med. Man ville helt enkelt bara ha tillbaka hojarna och gå vidare, meningen var ju att avanmäla stölden så fort hojarna var i säkert förvar.
Dettta är ju precis det sätt jag hoppats att jag ska få tillbaka min hoj på, för inte kommer polisen lösa mitt fall vad det verkar heller.

Varför polisen stoppade honom kan bara bero på att någon sett lastningen och ringt polisen eller att någon annan snackat om affären med någon som inte kunnat hålla käft.

Detta är den info jag kan ge själv, det finns andra som vet andra uppgifter i ärendet men om dom kan eller vill posta är helt upp till dom. Detta borde räcka sålänge för att lugna ner spekulationerna tills vi får mer officiell info.

Jag vill bara vara tydlig med all info eftersom hans namn kanske snart kan börja cirkulera. Jag vet att flera har ringt hans företag och pratat med folk där som inte alls har med RR att göra och som ändå vetat om det från olika delar av landet. Detta är en välkänd och en person som aldrig skulle backa att hjälpa någon som behöver hjälp och allra främst är detta sant när det gäller RR världen.

Kan vara trevligt att undvika alla " Fan vad korkat gjort" svar utan håll det snyggt tack.

/Benny

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Polisen brukar säga att allmänheten inte ska göra polisens jobb men vem ska göra jobbet om inte polisen gör det?

För övrigt verkar HN vara den mest anonymiserade tidningen i världen. Varenda jävla artikel handlar om den 24-åriga kvinnan, den 41-årige företagaren eller den 97-årige pensionären.

Jag surfar blaskan varje dag och det verkar som om att dödsrunor är det enda som skrivs där man använder namn.

"- Jättekul att vi fick ordern. Nu ska vi anställa 200 personer säger den 38-årige personalchefen för det västsvenska företaget."

Last edited:

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Hojar
Vill börja med att säga att jag förstår din ståndpunkt helt. MEN!

Är det inte så att om man nu viker sig för deras häleri och "lösensumma" på ens egna fordon, vad ska då sätta stopp för att dom gör så fler gånger. Tar några hojar och sen kör utpressning mot att man ska få tillbaka den?

Jag förstår att man kanske inte vill stöta sig mot sånna personer, MEN är det inte så att viker en efter en sig så har dom vunnit? Om istället alla skulle gå emot så skulle dom inte ha någon säker mark utanför sin lilla krets och då slutar dom ge sig på folk? Vad skulle dom vinna om dom framhävs så folk vet vem dom är och sedan så kan dom inte ens sälja dom delarna dom plockar från det dom stulit? Vad vinner dom på om ingen betalar sin lösen utan anmäler dom istället?

Lite åt samma håll som betala beskydd på en bar i gamla Chicago, Betala annars händer en olycka, du betalar för att inte få hojen stulen på detta vis istället för att låta dom betala för dom stal din hoj.

Men som sagt så förstår jag din vinkel på det hela. Bara en tanke från lilla jag :rolleyes:
"Som jag hoppas många kan förstå är det väldigt känsligt för alla inblandade att tala om detta. Man vill inte posta något som kan antyda vilka som var inblandade i MC stölderna då dessa personer är inte folk man vill stöta sig med. Man ville helt enkelt bara ha tillbaka hojarna och gå vidare, meningen var ju att avanmäla stölden så fort hojarna var i säkert förvar."

MC Doktorn

Guest
Prekärt att din vän åkt fast om han nu ville hjälpa utan att blanda in polisen.
Om han nu är oskyldig till häleri och ville bara hjälpa till borde någon kunna komma fram och vittna till hans fördel.

Eller är det så att ägarna fått tillbaks sina hojar mot en viss summa utan att blanda in polisen ? det här verkar riktigt intressant vem är den hjälpsamme och vem har lejt honom ? vilka är de kriminella mc gängen?

Det ligger en hund begraven märker jag

Kanske ett fall för Kommissare Clouseau :hihi eller Poirot hette han visst

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vill börja med att säga att jag förstår din ståndpunkt helt. MEN!

Är det inte så att om man nu viker sig för deras häleri och "lösensumma" på ens egna fordon, vad ska då sätta stopp för att dom gör så fler gånger. Tar några hojar och sen kör utpressning mot att man ska få tillbaka den?

Alternativet är väl att gängen startar upp ett helt legalt försäkringsbolag så man slipper försäkra dubbelt.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
För övrigt verkar HN vara den mest anonymiserade tidningen i världen. Varenda jävla artikel handlar om den 24-åriga kvinnan, den 41-årige företagaren eller den 97-årige pensionären.

Jag surfar blaskan varje dag och det verkar som om att dödsrunor är det enda som skrivs där man använder namn.

"- Jättekul att vi fick ordern. Nu ska vi anställa 200 personer säger den 38-årige personalchefen för det västsvenska företaget."

anonym-perhaps, men du hittade dit iallafall fler än 2 ggr :tungan

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan ju även vara så att dom han hämtat hojarna från som stal från början, skojar o ringde snuten o tipsade... allt för att vara överjävliga mot samhället.

Förövrigt, så hoppas ingen här börjar tro att dessa 3 RR förare som fått sina hojar snodda iscensatt det här... Blir ju tokigt upprörd när en sådan åsikt kommer in från en som inte vet ett skvatt.

Chase

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Hojar
Alternativet är väl att gängen startar upp ett helt legalt försäkringsbolag så man slipper försäkra dubbelt.

Saken är den att det är det dom gjort fast kör skattefritt. Men som sagt. All fakta finns inte med så man kan inte peka finger, men om folk bara slutar vika sig efter dom så har dom inget att komma med till slut. Men det är jobbigt att vara den som tar första steget kan jag förstå.

Jag satte mig upp mot ett jättebolag för att dom bröt mot arbetslagen, LAS och bröt kollektivavtal. Alla klappa på ryggen och sa dom var på min siga. Slutade med att jag fick gå och kämpa ett halvt år för arbetsgivarintyg , och därmed ingen A-kassa under tiden. Men facket hjälpte gigantiskt och jag fick avgångsvederlag m.m.

Jag förstår att man bara vill ha tillbaka hojen och att dom är skrämmande. Men ingen av dom stora MC gängen skulle få godkänt av sina högsta instanser att ge sig hårt på en person som anmäler en liten stöld. inte heller skulle dom lägga ner en massa tid på att få in småpengar på sånt om folk inte gav dom lösensummor.

Men men. Alla fakta finns inte med så det är RENA SPEKULATIONER.

Om 39åringen är den goda hojfén så hoppas man han inte får ta fallet för detta ensam utan alla som backade honom innan han åkte fast ställer sig på hans sida och inte gömmer sig under snyttefilten för dom stygga pojkarna.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Spekulera inte i MC gängens namn eller den häktades namn, det resulterar förmodligen i att tråden låses.

Ja det blev en prekär situation och ja det är ett brott att lösa ut stulna saker från tjuvar men alternativet hade varit uppeldade hojar eller dumpade hojar i en sjö.......
Att folk kan fria honom tror jag redan har gjorts MEN polisen har honom häktad och behöver inte släppa honom på 3 veckor om de tror de kan få fram ytterligare info såsom namn etc vilket tyvärr gör att han sitter där tills dom är nöjda eller hela 3 veckors perioden.

En jävla soppa som vi får hoppas löser sig snarast. Tyvärr så vet jag ju nu att jag inte kan få tillbaka min hoj på liknande sätt, vilket jag verkligen försökt!

njelger

Guest
Verkar vara många stenar kvar att vända på.
Många gråsuggor kommer nog fram.

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Okej.. Om nu affären är avklarad och han hade hämtat hojarna.
Då är väl det bara för dom 3 st hoj ägarna att ta tillbacks stöld anmälan och meddela här blå att så här ligger det till..

Dock så håller jag med en av tidigare skrivare. Att köpa tillbacks något som är sitt eget från kriminela känns ju helt absurt..
Men visst förstår jag det med. Pga rr banhojar är ju inte direkt försäkrade på det sättet. Som vanliga hojar är. Så pengar får man ju inte tillbacks..

Men det blir ju maffioså stuck på det hela..

Får bara säga att man hoppas att här 39-åringen inte kommer få några reprisalier för detta.

Chase

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Hojar
Okej.. Om nu affären är avklarad och han hade hämtat hojarna.
Då är väl det bara för dom 3 st hoj ägarna att ta tillbacks stöld anmälan och meddela här blå att så här ligger det till..

Dock så håller jag med en av tidigare skrivare. Att köpa tillbacks något som är sitt eget från kriminela känns ju helt absurt..
Men visst förstår jag det med. Pga rr banhojar är ju inte direkt försäkrade på det sättet. Som vanliga hojar är. Så pengar får man ju inte tillbacks..

Men det blir ju maffioså stuck på det hela..

Får bara säga att man hoppas att här 39-åringen inte kommer få några reprisalier för detta.

Hjälper dom andra honom så kan han casha in en fin ersättning för häktningsperioden om inte annat..

Jag skrev i en annan tråd att ni som har banhojar borde ha ett gemensamt konto där ni sätter in någon lapp så att om en av er får en hoj stulen eller helförstörd så avgör dom andra medlemmarna hur mycket som ska komma från kontot. Ett eget försäkringsbolag på så vis men ändå under föreningsmönster endast för dom som har banhojar. Men men, nog med If and maby.

Hoppas på det bästa för alla godsinnade inblandade. :pannkyss

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
Alla vet ju att man inte gör vissa saker men jag kan bara ta mig själv som exempel.

Om någon ringer mig en dag och säger att jag kan få tillbaka min hoj mot 25000 i "hittelön" vad ska jag göra?
Ringer jag polisen får jag ingen hoj och losar istället över 70000 och betalar jag inte är resultatet detsamma.
Jag hade gjort exakt samma sak utan att tveka, jag har helt enkelt inget val.

Tyvärr har jag inte råd att bara skita i att få tillbaka så mycket pengar det handlar om.....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Alla vet ju att man inte gör vissa saker men jag kan bara ta mig själv som exempel.

Om någon ringer mig en dag och säger att jag kan få tillbaka min hoj mot 25000 i "hittelön" vad ska jag göra?
Ringer jag polisen får jag ingen hoj och losar istället över 70000 och betalar jag inte är resultatet detsamma.

Tyvärr har jag inte råd att bara skita i att få tillbaka så mycket pengar det handlar om.....
Precis, och det utnyttjas ju! I synnerhet på så lättstulna saker som hojar, och som dom vet är just oförsäkrade. Och nu är det bevisat att det är en rätt smart affärsidé :(

Chase

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Hojar

Eller så fixar man möte med den som "hittat" hojen så tar man med farbror blå efter man hämtat sin hoj.

Men men, jag hoppas du hittar din hoj. Skitstörigt att folk inte kan ha sina saker i fred. :pannkyss

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Som jag ser det, så är det för mycket spekulationer fortfarande och denna diskussion gynnar verkligen inte varken RR-förarna, upphämtaren, eller den ärlige svensken.

Stänger tråden tills dess att vi får fram en historia från de involverade, efter att ärendet är avslutat. DÅ kan vi kräkas och spy precis hur mycket vi vill (eller ja, rimliga gränser då oxå).

Hoppas ni förstår! Jag försöker inte dölja eller hjälpa någon, utan vi får låta poliser och rättsväsende göra sin grej nu.

Tråd stängd.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...