Bygga en dräpar racer!!!

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Efter en långtids letande efter ett lämpligt objekt att bygga BoTT hoj av har jag nu äntligen hittat rätt:) Det blev en Honda SP1 00 med ca 3000 mil på mätar, en tidigare ägare, svensksåld och reggad. Hojens tidigare ägare hade kört ner i ett dike med den. Vilket resulterade i spräckt och bucklig framfälg, skev vänsterskiva, tilltryckt vänster kylare, trasig toppkåpa och mindre sprickor/repor på resterande kåpor. Bägge Yoshimura sliponen blev ordenkligt buckliga:( men resten av hojen verkar ha klarat sig riktigt bra:tummenupp .

Nu inleds operation dräpar racer! men först lite "före" bilder av utgångsobjektet.
 

Bifogat

  • v fram start.JPG
    v fram start.JPG
    131.4 KB · Visningar: 186
  • v bak start.JPG
    v bak start.JPG
    143.9 KB · Visningar: 179
  • H bak start.JPG
    H bak start.JPG
    135 KB · Visningar: 172
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Väl inne i operationsalen börjar demonteringen av alla tunga trasiga orginalkåpor. Vid närmare inspektion upptäcktes att vänsterkylare troligtvis varit i backen förut eftersom svetsfogar för att täppa igen hål i kylaren hittades. Men den senaste kraschen verkar ha mulat till kylare ytterliggare, när jag sen trycksatte kylaren fann jag fövånat att den var tät och inte läckte:banana det hade jag aldrig trott.

Bakramen verkar vara tillverkad för den amerikanska marknaden med tanke på den överdimentionerade skjutsdelen. Detta är ju i och för sig inte så konstigt eftersom alla vet ju att tjejerna over there är "lite" tjockare än våra svenska honor:tuttar .

Efter att ha läst lite trådar om SP1an så verkar det som att stötdemparna orginal inte är de bästa. Därför kommer en uppdatering med åtminstånde öhlinsfjädrar i framgaffeln att göras. Som tur är verkar det som att jag inte behöver byta bakdämparen eftersom den redan är av det ädla märket:tummenupp .

Framfälgen är i riktigt dåligt skick med intryckt vänster fälgbana och en spricka på ca 5cm nån cm från ekrarna. Är det bara att slänga fälgen eller går den att rikta och svetsa sprickan?
 

Bifogat

  • spricka.JPG
    spricka.JPG
    71.8 KB · Visningar: 145
  • fälg.JPG
    fälg.JPG
    111.7 KB · Visningar: 140
  • kylare med vatten.JPG
    kylare med vatten.JPG
    88 KB · Visningar: 157
  • utan kåpor.JPG
    utan kåpor.JPG
    91.5 KB · Visningar: 154
  • utan bakkåpa.JPG
    utan bakkåpa.JPG
    105.6 KB · Visningar: 149
  • inne kåpor.JPG
    inne kåpor.JPG
    86.5 KB · Visningar: 128
  • bakdämpare.JPG
    bakdämpare.JPG
    82.2 KB · Visningar: 156

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Har fälgen fått en smäll mitt för en eker kan navet ha tryckts till. Jag hade bytt ut den.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Har fälgen fått en smäll mitt för en eker kan navet ha tryckts till. Jag hade bytt ut den.


Det hade jag inte änns tänkt på men det är nog troligt att navet också har fått sig en smäll. Det måste ju har varit en hyfsat kraftig smäll för att fälgen ska spricka tycker man. Det blir nog till att leta efter en annan fälg och en ny vänster bromsskiva.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Nu är det dax att labborera med kylarsystemet och byta glykolvattnet mot vatten med endast vattenpumpsmörning i. Med tanke på att vänsterkylare såg ut att vara i rätt dåligt skick så testade jag att montera en annan frontmonterad vattenkylare och större oljekylare. Det såg riktigt lovande ut men sen när jag testa att montera de nya kraschkåporna var vattenkylaren för bred:(.

Man kan ju undra om orginalkylarna på sidan av hojen räcker för kylning en riktigt varm sommar racedag, hur är det ni som tävlar med SP1or räcker orginalkylarnas kylförmåga?. På skoj testade jag att frontmontera orgkylarna, men kopplingarna för slangarna blir helt fel då så det blir nog till att placera orgkylarna på sina ursprunglinga placeringar. Fast det vore kul med den större kylaren som inte fick plats, såga lite kåpor...:gnissla

Passade även på att göra en pairmod, lite packning på tub och två plastbitar tätar bra och väger lite:tummenupp.
 

Bifogat

  • pairmod hylla.JPG
    pairmod hylla.JPG
    67.3 KB · Visningar: 121
  • pairmod bakrecylle.JPG
    pairmod bakrecylle.JPG
    90.2 KB · Visningar: 148
  • dubbelkylare.JPG
    dubbelkylare.JPG
    97.2 KB · Visningar: 143
  • gsxr kylare.JPG
    gsxr kylare.JPG
    91.6 KB · Visningar: 135
  • tömning kylare.JPG
    tömning kylare.JPG
    97 KB · Visningar: 122

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Jag hade en sp-2 förut. Man kan fixa lite med kylar-fläkten, istället för att fläkten ska suga in luft till kylaren så ändrar man riktningen på luften så blir det mycket efektivare.
Det kommer säkert någon och förklarar mycket bättre snart :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har jag ju visserligen ingen erfarenhet av SP1, men lite VTRF har jag pillat med, och dom där kylarna tycker jag sitter lite skumt. Det känns som att det inte kan blåsa så mycket luft genom dom, så jag hade nog satt dit en annan kylare.
Inget vetenskapligt, bara en känsla :)
En tjockare kylare som är lite smalare kanske kan funka? :va
Hur har andra twinnar kylarna? Det finns ju en del att kika på :)
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Det kanske räcker om du kan optimera/leda luftflödet bättre genom kylarna. Oftast går det att göra en del bättre än vad som är original...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja och/eller se till att "all" luft som leds in verkligen passerar genom kylaren och inte tar sig ut andra vägar.
Ja, jag tappade skumgummitätningen som sitter mellan kylarn och sidokåpan på min banretta, och den blev mycket varmare pga det. Ett 1,5 kvadratdecimeter stort hål är ju en klart lättare väg för luften än igenom kylaren.
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Ja, jag tappade skumgummitätningen som sitter mellan kylarn och sidokåpan på min banretta, och den blev mycket varmare pga det. Ett 1,5 kvadratdecimeter stort hål är ju en klart lättare väg för luften än igenom kylaren.

Stämmer precis, men det räcker oftast med betydligt mindre utrymmen där luften kan passera för att kylningen ska minska.
Det finns nästan alltid saker man kan förbättra med väldigt små kostnader :)
 

desmoquattro

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Bray Hill
Hoj
Ducati 848 Speciale
Nu är det dax att labborera med kylarsystemet.QUOTE]

Jag har scannat in lite bilder till dig på Colin Edwards SP-2 WSB från tidningen Motorcycle Racer, men av någon anledning så funkade inte min 'bränn session' så jag har bilderna på en annan dator men du kanske har en e-post som jag kan skicka dom till? Dom har nämligen en ganska enkel lösning på vattenkylen...

//P
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Nu är det dax att labborera med kylarsystemet.QUOTE]

Jag har scannat in lite bilder till dig på Colin Edwards SP-2 WSB från tidningen Motorcycle Racer, men av någon anledning så funkade inte min 'bränn session' så jag har bilderna på en annan dator men du kanske har en e-post som jag kan skicka dom till? Dom har nämligen en ganska enkel lösning på vattenkylen...

//P

Det låter bra! du har ett PM väntandes i inkorgen.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
En del har hänt med hojen sen senaste uppdateringen av tråden. Vissa lyckade och vissa mindre lyckade konstruktioner och lösningar har gjorts på hojen. Fast jag vet inte om jag vågar lägga upp blid bevis på de misslyckade moddarna:näsblod man vill ju inte bli helt utskrattad innan man änns har kört första tävlingen:gnissla .

Just nu håller jag på och flyttar all el från bakramen ner i ramen, det har varit klurigare än jag trodde. Kablarna är inte gjorda för att flyttas runt på hojen har jag märkt:rolleyes: men än så länge har jag sluppit kapa någon kabel och det känns ju skönt:).

Tändspolen till den bakre cylindern har jag flyttat ner till säkringshållarfästet på vänster sida av hojen precis ovanför generatorkåpan. Tändspolen passade riktigt bra där och sitter inte i vägen för något, en extra jordningskabel behövdes bara monteras. Cdi-boxen har jag flyttat ner innanför ramen, mellan bakre cylindern och ramens insida på hojens vänster sida. Det var precis att den fick plats, mellan cylindern och boxen är det nu bara ett mellanrum på ca 3mm. Boxen fästes enkelt med kordborrbandtejp mellan ramen och boxen, det sitter riktigt bra faktiskt:tummenupp

Den där metallklumpen med kylflensar på, vet inte om det är laddningregulatorn eller vad den heter?:va I och med att den har kylflensar tänkte jag att den kan nog inte sitta innanför ramen där den inte får någon kylning utan den måste nog sitta lite friare. Därför tillverka jag ett fäste för den så att den kan monteras brevid bakstötdämparen, där får den förhoppningsvis tillräckligt med kylning.

Här kommer lite bilder på moddarna.
 

Bifogat

  • laddningsrelät uppifrån.JPG
    laddningsrelät uppifrån.JPG
    92.3 KB · Visningar: 151
  • laddningsrelät underifrån.JPG
    laddningsrelät underifrån.JPG
    74.3 KB · Visningar: 138
  • cdi boxen.JPG
    cdi boxen.JPG
    120.7 KB · Visningar: 138
  • tändspolen.JPG
    tändspolen.JPG
    82.7 KB · Visningar: 120
  • ramen utan hjul.JPG
    ramen utan hjul.JPG
    102.2 KB · Visningar: 139
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Kul med byggtrådar :)

Laddning regulatorn kommer kommer garanterat att få tillräcklig kylning där du placerat den. Den kommer dessutom att sitta på ett ställe där den inte är utsatt vid en vurpa :tummenupp
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Det har varit lite segt på uppdateringsfronten men det ska det bli ändring på! Här kommer några bilder från plastningen av luftburken.
 

Bifogat

  • andra lagret.JPG
    andra lagret.JPG
    89.7 KB · Visningar: 123
  • härdad i luften 3.JPG
    härdad i luften 3.JPG
    79.9 KB · Visningar: 114
  • härdad i luften 2.JPG
    härdad i luften 2.JPG
    79.3 KB · Visningar: 115
  • härdad i luften.JPG
    härdad i luften.JPG
    71.2 KB · Visningar: 113
  • glasfiber med härdare.JPG
    glasfiber med härdare.JPG
    132.8 KB · Visningar: 122
  • glasfiber utan härdare.JPG
    glasfiber utan härdare.JPG
    91.6 KB · Visningar: 113
  • glasfiber början.JPG
    glasfiber början.JPG
    126.7 KB · Visningar: 122
  • plastfolie.JPG
    plastfolie.JPG
    118.4 KB · Visningar: 142

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Och sista bilden på en hyfsat klar botten på burken, nu är det bara den bakre väggen som saknas. Samt lite gummitätningar och bygga ett luftfilter såklart:tummenupp
 

Bifogat

  • lufthål.JPG
    lufthål.JPG
    92.6 KB · Visningar: 189
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top