RR. MC-stöldsnyheter

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Saxat från Helsingborgs dagblaska...

"Bandidosledaren misstänks vara inblandad i en härva med tre stulna tävlingsmotorcyklar. Sedan tidigare sitter en hallänning häktad i samma härva.

--------------------------------------------------------------------------HELSINGBORG. Den Bandidosledare som greps efter en razzia mot mc-gängets klubblokal i måndags, misstänks vara inblandad i en härva med tre stulna tävlingsmotorcyklar. Motorcyklarna stals från ett garage på Falkenbergs motorbana natten mot den 20 september.

Man hade inga spår efter cyklarna som värderas till 600‑000 kronor, förrän den 15 oktober. Då stoppades en lastbil på Lagmansgatan i Helsingborg och i den hittades motorcyklarna.

Lastbilen kördes av en hallänning i 40-årsåldern som själv är i motorbranschen. Han kände till att cyklarna var på vift och fick samma dag ett samtal om att de fanns i Helsingborg. Enligt uppgifter till tidningen vet hallänningen vem som ringde, men vill inte avslöja personens namn.

Hallänningen åkte ner samma dag för att hämta motorcyklarna. Enligt en källa med insyn i utredningen har han beskrivit att han kom till Planteringsvägen och att där hoppade två män med ”bikerutseende” in i lastbilen. Hallänningen har dock inte kunnat beskriva deras signalement närmre.

Tillsammans åkte de till ett garage och hjälptes åt att lasta in motorcyklarna. Hallänningen var på väg tillbaka hem när polisen satte stopp för färden. Enligt uppgift vågar hallänningen inte avslöja exakt var garaget låg någonstans.

Hallänningen sitter sedan den 17 oktober häktad misstänkt för grovt häleri.

Bandidosledarens roll i härvan är oklar. Under tisdagen hölls ett förhör med honom på polishuset, men kammaråklagare Anders Månsson är förtegen. Bandidosledaren sitter dock fortsatt anhållen misstänkt för grovt häleri.

Det finns också fler misstänkta i härvan.

– Det är aktuellt med fler frihetsberövanden inom kort. Vi har en person som är anhållen i sin frånvaro och en som vi har begärt hämtning på, säger Anders Månsson.

Senast på torsdag måste åklagaren bestämma sig om han ska begära Bandidosledaren häktad eller inte."

Just FYI...

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Den där historien är sjukt tråkig, lider verkligen med alla drabbade...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nja, jag lider inte riktigt med ALLA inblandade, men jag hoppas verkligen att den som hämtade grejerna som den gode samariten blir fri snart.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jävla soppa...snart gått 3 veckor så får hoppas han får komma hem till familj och vänner snarast.

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
För första gången i mitt liv önskar man få se texten:

"Utredningen nedlagd"

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Kan någon föärklara? Jag vet att hojarna stals på motorbanan och sågs lite här och var på motorvägen dagarna efteråt. Därefter försvann alla spår tills en hälare(?) av en slump åker fast i en poliskontroll och hojarna återfinns. Är inte allt frid och fröjd då; ni får tillbaks cyklarna och de som flörsökte tjäna pengar på er olycka åker fast. Enligt min (och SHs nACKskoTTslogik) borde ju allt vara frid och fröjd? Vore tacksam för en förklaring, ta det via PM och det nu är något känsligt som inte borde komma fram.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Halläningen släppt. Bandidosledare gripen

Han fick komma hem igår. Saxat från:

http://www.hn.se/m_standard.php?id=1014129&avdelning_1=109&avdelning_2=167&

Hallänning släppt i hälerihärva

Den 39-årige man som varit häktad i nära två veckor misstänkt häleri av tävlingsmotorcyklar har släppts på fri fot. Samtidigt har en 46-årig Bandidosledare begärts häktad för samma misstanke.

FALKENBERG. Varbergaren greps av polisen i centrala Helsingborg den 15 oktober. I hans lastbil fanns tre mc som stals på motorbanan utanför Falkenberg den 20 september.
Nu har åklagare Anders Månsson beslutat att 39-åringen inte längre behöver vara häktad:
- Risken att han skulle kunna störa polisens utredning har klingat av även om misstankarna kvarstår, säger åklagaren som i övrig vill vara tystlåten.
- Jag vill inte gå in och presentera detaljer i utredningen, skälet till det är att han inte är ensam misstänkt för brott. En är begärt häktad i dag för delaktighet i detta.
Även 39-åringens advokat Anders Olsson anser sig vara förhindrad att lämna ut detaljer från utredningen men är tydlig på en punkt:
- Min klient har konsekvent nekat till alla anklagelser. Jag tycker att han har fog för sitt nekande.
Det betyder att en tidigare uppgift från polisen om att varbergaren ska ha erkänt är felaktig.
Enligt uppgift ska 39-åringen ha fått ett telefonsamtal om att motorcyklarna fanns i Helsingborg. Han kände till stölden och ska tidigare ha erbjudit sig att hämta de tre cyklarna. När han gjorde det blev han gripen av polis.
- Jag kan inte kommentera de uppgifterna, säger Anders Olsson.
Orsaken till tystlåtenheten är troligen att utredningen berör en högt uppsatt ledare för Bandidos, enligt klubbens egen terminologi är han Europapresident.
Den 46 årige mannen greps vid en razzia mot klubbens lokaler i centrala Helsingborg på måndagsmorgonen. Polisen använde bland annat ett nytt specialfordon för att forcera dörrar och grindar.
Ytterligare två personer är misstänkta i härvan.

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Kriminella pack.
Dessvärre känner jag på mig att dom skyldiga kommer att gå fria.. :näsblod

Undrar hur mycket spaning/underrättelser polisen har. Ska bli intressant att följa det här.

Lycka till alla som står på rätt sida om lagen! :tummenupp

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Bandidos grabbarna ville väl känna på hur det var att köra riktig hoj och ingen "kromkälke"/"mutterspridare" som de annars själva gränslar.. :tuttar

Skönt att hojjarna återfunnits iallafall. :yoparty

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kan någon föärklara? Jag vet att hojarna stals på motorbanan och sågs lite här och var på motorvägen dagarna efteråt. Därefter försvann alla spår tills en hälare(?) av en slump åker fast i en poliskontroll och hojarna återfinns. Är inte allt frid och fröjd då; ni får tillbaks cyklarna och de som flörsökte tjäna pengar på er olycka åker fast. Enligt min (och SHs nACKskoTTslogik) borde ju allt vara frid och fröjd? Vore tacksam för en förklaring, ta det via PM och det nu är något känsligt som inte borde komma fram.

Det är (såklart) bra mycket mer invecklat än så. Många personer har varit inblandade i att försöka få tillbaka hojarna och tyvärr slutade det helt snett för en person. Saker och ting är således inte frid och fröjd utan det kommer ta ett tag innan dom förhoppningsvis blir det.

Man får hoppas att rättsväsendet ser till omständigheterna och förstår hur det hela ligger till.

Kan man inte bara få tag på dom som snott hojarna....

Du kan få reda på vilka det är så kan väl du åka dit o säga till dom ;)

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det verkar väl som det gått lite snett för fler än en?
Grejen är ju det att man blir automatiskt misstänkt om man hanterar stöldgods, oavsett ens intentioner.
Polisen är ju såklart väldigt intresserad av att sätta dit killar med speciella västar om de kan.

Hur som haver, det blir egenmäktigt förfarande att "stjäla" tillbaka stöldgods. Hittar man nåt måste man helt enkelt ringa polisen som kan låta en få tillbaka sin grejer på ett lagligt sätt.

X FUERA

X FUERA DESDE DENTRO
Gick med
10 Jan 2007
Hoj
KTM EXC 450 -09, Suzuki RM, Fiddy Ten7
Vad har hänt med hojjarna då? Kommer de rättmätiga ägarna få tillbaka dem eller blir de kvar i polisens förvar.....

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
Hur som haver, det blir egenmäktigt förfarande att "stjäla" tillbaka stöldgods. Hittar man nåt måste man helt enkelt ringa polisen som kan låta en få tillbaka sin grejer på ett lagligt sätt.

Riktigt så har det inte gått till. "Hittelön" har betalats ut och hojarna har återfåtts. Ingen har stulit tillbaka dom. Detta är samma sätt som jag hoppas få tillbaka min, att någon ringer och vill ha hittelönen mot att jag får tillbaka min hoj.

Polisen har sagt följande till mig. Jag får ta tillbaka min MC om jag vid en betalning kallar det Hittelön och att jag direkt efter avslutad affär kontaktar polisen. Problemet uppstår ju om jag fixar affären men skickar en polare att göra hämtningen. Eftersom han inte är ägare så blir det ju att hantera stöldgods, är jag med så blir det inte samma sak eftersom jag kan bevisa att jag är ägare och att det i dessa fallen inte finns eller är ytterst tveksamt om någon försäkring gäller så finns inte misstankar om bedrägeri heller.

Återigen spekulera om vilka som är skyldiga till själva stölden kan bli fel, inget säger att det defacto är Bandidos som gjort det heller, kan bara varit mellanhand för återbörandet bara.

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Har väldigt svårt att tro att Bandidos eller någon annan av dom större gängen skulle skickat sina egna för att sno 3st hojar, det stör deras dagliga verksamhet mer än det gynnar dom.

Min teori är att det är några lokala gangsterwanabe/halvpundare som tyckte det var en bra ide att sno hojarna för att sälja, och när det tog hus i helvete i MC Sverige så försöker dom bli av med dom genom någon större organisation (som oftast har bra kontakter med utlandet).

Min teori.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Känns litet/omständigt för att sådana element ska inblanda sig!

600lök är väl "marknadsvärdet" dvs man ska vara glad om det svarta marknads värdet är om ens 1/3 av det + en väldigt osmidig process omkring det!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati