Crossen VÄGRAR starta... typ

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Crossen VÄGRAR starta... typ... HJÄLP!

Tja!
Crossnewbi här igen...

Köpte en ny(are) cross i helgen. Var uppe och testade den, funkade fint (starta på 2a kicken) så jag slog till.

Kom hem, startade den, (2a kicken igen) funkade fint. Lät den stå på tomgång i ca 5 minuter, o sen skulle jag iväg. Kom ca 200 meter, sen dog den. Lät som det var soppatorsk. Det var dock lite soppa i den, men fyllde på för säkerhetsskull.

Sen vägrade den starta, försökte kicka igång den 100 gånger, samt springa igång den men helt utan resultat. Drog den även efter en 4hjuling för att få igång den, kom igång ett par sekunder ett par gånger, men det lät som bäst bara typ: *böööööö* som regel när jag gasade.

Det går ju såklart inte att säga vad som är felet, men någon som har några tips på vad det kan vara?

Kan den ha:

Blivit toksur?
Något knas med avgassystemet?
Knas med förgasaren?
Nåt filter som är kaijko?
Nåt annat jag bör kolla?



I övrigt: kan man reklamera ett privatköp jag gjort på blocket eftersom crossen inte funkar?

MVH

:huvet :confused:

Ny fråga på sida 2:
Öhh, var ute helgen efter jag bytte tändstift, o skulle ut o köra...

Kickade igång crossen (typ 3e kicken), lät den INTE stå på tomgång utan körde iväg direkt. Funkade KANON!!! i ca 250 meter, sen dog den, precis som förra gången alltså. Lät typ som soppatorsk, och gick itne alls att kicka igång igen.

Skruva loss tändstiftet och lät det torka lite, skurva in det igen efter ca 2h, och sen starta den igen...

Vad är problemet egentligen? Varför blir den så übersur? (antar jag?) och vad kan jag göra åt det? Nån SH-stjärna som har nån tanke om detta?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har den dekomp?

Håll in den o kicka runt så den får tömmas. Sen provar du som vanligt.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
inte jätte mekaniker men steg för steg
Luktar det bensin ur avgassystemet ?
Ta loss tändstiftet, kommer det gnista ?
Luktar det bensin ur cylindern ?
Sen kan det vara allvarligt
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
1. Kolla stiftet. Blött = byt annars byt ändå.
2. Är inte stiftet blött / luktar bensin kolla om något munstycke har satt sig.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om det var en tvåtaktare som du lät stå på tomgång i fem minuter kan det nog vara stiftet som förstördes.

/J
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
ja stiftet var fuktigt längst ut/ner...

köper ett nytt o testar det till o börja med då. *håller mina tummar*

borde det inte typ torka om man drar den efter en 4-hjuling i flera minuter förresten?

(fan va ni e grymma förresten:yoparty )

slå på bensinkran?

check
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
ja stiftet var fuktigt längst ut/ner...

köper ett nytt o testar det till o börja med då. *håller mina tummar*

borde det inte typ torka om man drar den efter en 4-hjuling i flera minuter förresten?

(fan va ni e grymma förresten:yoparty )



check


Nej, har det en gång pajat så är det kört. Det kan se ok ut när du tar ur det och kollar gnistan med stiftet "löst". Sedan när det sitter på plats och det blir lite kompressionstryck inblandat kan gnistan ta en annan väg och hojen vägrar starta.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Exakt samma problem med min 125 KTM. Köpte nytt tändstift, funkade prima i ca 10 timmar. Sen fick man köpa nytt :D :tuttar
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Nej, har det en gång pajat så är det kört. Det kan se ok ut när du tar ur det och kollar gnistan med stiftet "löst". Sedan när det sitter på plats och det blir lite kompressionstryck inblandat kan gnistan ta en annan väg och hojen vägrar starta.


Ok ok, där ser man. Var iväg på lunchen o chacka ett nytt stift, så ska jag ut och byta stift ikväll, så håll tummarna för mig vetja :)

Något annat man bör göra utöver det? Eller äre bara o kicka o kicka? ;)

... Återkommer med resultatet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok ok, där ser man. Var iväg på lunchen o chacka ett nytt stift, så ska jag ut och byta stift ikväll, så håll tummarna för mig vetja :)

Något annat man bör göra utöver det? Eller äre bara o kicka o kicka? ;)

... Återkommer med resultatet

Ställa in gapet på stiftet korrekt enligt instruktionsboken innan du skruvar i det.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
När du fått igång den kan det vara läge att inte låta den stå så länge på tomgång :tummenupp
Stiftet går, dålig kylning och dålig smörjning. Crossar är inte gjorda för tomgång och puttrande direkt.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
ställa in gapet? huh?
köpte ett stift som var just till en Honda cr 125, -98 som jag hade iaf. Mer än det vet jag inte, och någon instruktionsbok har jag inte :(

De ska inte behövas, När du köper det å om du har sagt att det ska vara till en just Honda cr 125 98 så ska de inte vara nåra problem. Själv har ja aldrig ställt "gapet" De funkar fejnt ändå
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ställa in gapet? huh?
köpte ett stift som var just till en Honda cr 125, -98 som jag hade iaf. Mer än det vet jag inte, och någon instruktionsbok har jag inte :(

Det finns inga motorcyklar som har tillnärmelsevis lika mycket underhåll per körtimme som en cross. 1h underhåll för 2 h körning kan du räkna med. Så jag skulle skaffa mekhandboken om du inte kan aktuell cross utantill vad gäller serviceåtgärder och åtrdagningsmoment mm

Man knackar alltid till rätt elektrodavstånd innan man monterar ett stift. Gäller alla bensinmotorer.
 

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Det finns inga motorcyklar som har tillnärmelsevis lika mycket underhåll per körtimme som en cross. 1h underhåll för 2 h körning kan du räkna med. Så jag skulle skaffa mekhandboken om du inte kan aktuell cross utantill vad gäller serviceåtgärder och åtrdagningsmoment mm

Man knackar alltid till rätt elektrodavstånd innan man monterar ett stift. Gäller alla bensinmotorer.

Eller så har man billiga grejjer och kör tills nått händer sen fixar man eller skrotar... :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eller så har man billiga grejjer och kör tills nått händer sen fixar man eller skrotar... :tummenupp

Jo men vare sig man väljer förebyggande underhåll eller avhjälpande underhåll så är det mycket meck. Avhjälpande brukar bli mycket mer meck ty då byter man ju tex kolven när den pajat, isf innan, osv

Min minnesbild från cross/enduro-tiden är att om man körde en helg så är de inhandling av slit- och förbrukningsdelar plus minst en mekkväll om man ska vara klar att köra nästa helg igen. Har man en gammal maskin kan det ofta vara mer än så i början om den inte skötts rätt av förre ägaren :D
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Kör du 4-takt så kan följande ske:

Fukt i förgasaren, dränera den och det funkar.
Insugsventilerna har gett upp, byt.
CDI boxen har gett upp, byt.
Toksur, spring, bogsera tills den startar.

Vet själv hur det är att kicka i 40min, springa tills man svimmar osv.
Ja man är ungefär lika trött som efter ett 3 timmars pass på banan.

Men det är värt det!

Jo men vare sig man väljer förebyggande underhåll eller avhjälpande underhåll så är det mycket meck. Avhjälpande brukar bli mycket mer meck ty då byter man ju tex kolven när den pajat, isf innan, osv

Min minnesbild från cross/enduro-tiden är att om man körde en helg så är de inhandling av slit- och förbrukningsdelar plus minst en mekkväll om man ska vara klar att köra nästa helg igen. Har man en gammal maskin kan det ofta vara mer än så i början om den inte skötts rätt av förre ägaren :D

Det har väl hänt en del sen dess ;)

Byta luftfilter, smörja kedjan, tömma kompen i gaffeln, tvätta och tanka sen är man redo igen :yoparty


Var 5 timme däremot så får man skita ner sig lite med service.

Eller du har fan rätt man får byta grejer hela tiden haha
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top