Snow-Trac

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag var liten på 70-talet så fick jag på fjällsemestrarna skidtolka med bröder och föräldrar efter en säregen men vacker röd bandfarkost upp till kalfjället på sportlovet. Väl uppe fick man titta på myskoxar genom tubkikare och dricka choklad ur termos med ryggen lutad mot timrad stugvägg tätad med vitmossa.

Är det ngn mer som kan berätta historien/historier om dessa mytomspunna svenska snövesslor, (jag vill minnas att de kallades snövesslor av de vuxna, har aldrig hört detta namn på en farkost sedan dess)

För 80-talister och senare som inte är från Norrland kan jag iaf berätta att dessa farkoster for ovanpå snön helt bekymmerslöst och att dess förare alltid var tjocka gubbar som rökte hemrullade cigaretter, skrattade, hade handsnidade lappknivar i bältet och skojade med på oss tillresta stockholmsbarn genom den skjutbara sidorutan.

Var tillverkades dessa fantastiska fordon? Jag vill ha!

[YOUTUBE-ID]DQYlyb92PPo[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]01ElcfX8n94[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
If you want to buy or sell a Snow Trac, you can mail me the information so I can hang out an advertisement on this page or you can put a note in the guestbook. No cost.
Send photos, stories and any kind of information to me so I can make these webpages more intersenting for Snow Trac fans.

http://www.klovsjo.com/snowtrac/

i sista tracen har du gubben

[YOUTUBE-ID]V1_dZCc_SpM[/YOUTUBE-ID]

här kan du köpa en

http://www.blocket.se/vi/18900688.htm?ca=1_4_s

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
If you want to buy or sell a Snow Trac, you can mail me the information so I can hang out an advertisement on this page or you can put a note in the guestbook. No cost.
Send photos, stories and any kind of information to me so I can make these webpages more intersenting for Snow Trac fans.

här kan du köpa en

http://www.blocket.se/vi/18900688.htm?ca=1_4_s

Vilka minne som återväcks när jag betraktar de där längsgående bänkarna! Jag brukade spela trött ibland som liten. Då lät de vuxna mig slippa skidtolka och jag fick istället sitta inne i den goa kabinvärmen bland ryggsäckarna, lyssnandes på motorljudet och titta ut över fjällvidderna och den långa efterföljande raden av skidtolkande genom de frostnupna rutorna :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
vart ska du köra med den ifall du köper en? är det mycket snö där så vill jag åka en sväng! (du får såklart en slant för det)

Haha, kan gissa du mös då

Jag tänkte att jag kunde ställa den hos Guw :gnissla Så kan man fara på vuxensportlov med motortema! Han har säkert redan 3-4 såna där på tomten. :D

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag kan fylla i att jag tolkat bakom en sån i edsåsdalen och upp till renfjället, men vi såg bara renar. Att få se myskoxar ser jag som ett jävla privilegium då det i dagsläget borde vara sveriges mest sällsynta djur ? Många här inne vet nog inte ens vad det är.

Som du kanske redan sett så finns dom till salu, jag har sett annonser ibland sen såg jag nu att man även kunde hyra dom förstår jag dig rätt så är tjusningen även att få skruva och pillra på dom så att hyra en är kanske inte lika kul då.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Som Ö-viking är det förstås Hägglunds BV206 som gäller. :yoparty Åkte/körde mer som barn än i lumpen.

1085551537_12.BV-206.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
bygg en själv vet jag? ramen bygger du av aluminiumprofil för att få ner vikten, höljet gjuter du av glasfiber och så knappt nån inredning alls. möjligen en stol och en ratt. sen som grädde på moset slänger du i en riktigt macho motor, typ RR Merlin! sen när du är klar så meddelar du mig så kommer jag upp och testar den åt dig!:D

edit: typ såhär, fast värre!:yoparty

[YOUTUBE-ID]y5bYl89IZiQ[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Tidningen Nostalgia hade en mycket bra artikel om Snow-Trac för nåt år sen. Den ska ligga i nån av högarna här, ska försöka rota fram den.

Vad jag känner till så fanns den aldrig i svenska armén, däremot definitivt i den brittiska och, har jag för mig, i den amerikanska.

Namnet snövessla misstänker jag kommer från Studebaker M29 Weasel, alltså ett litet bandgående översnöfordon byggt under andra världskriget. Efter kriget köptes ett antal såna av försvaret. Många av dom hamnade sen på fjällen för att köra skidturister. Tror det fortfarande finns kvar några.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Tidningen Nostalgia hade en mycket bra artikel om Snow-Trac för nåt år sen. Den ska ligga i nån av högarna här, ska försöka rota fram den.

Vad jag känner till så fanns den aldrig i svenska armén, däremot definitivt i den brittiska och, har jag för mig, i den amerikanska.

Namnet snövessla misstänker jag kommer från Studebaker M29 Weasel, alltså ett litet bandgående översnöfordon byggt under andra världskriget. Efter kriget köptes ett antal såna av försvaret. Många av dom hamnade sen på fjällen för att köra skidturister. Tror det fortfarande finns kvar några.

Mjo men just Snow-Trac:en är ju svensk iaf.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Ja, såna har jag tolkat efter. Minns framförallt första gången jag råkade ut för en, jag var väl 5-6 år. Farsan klantade sig så jag välte och vart överkörd av en tjockis som tolkade efter oss, så jag fick åka bak på soffan i den orangemålade vesslan. Vi stannade till vid en fjällstuga och käkade våfflor gjorda på snö och det var så inihelsike gott så jag får flashbacks fortfarande när våffeljärnet åker fram. Det var där jag lärde mig att man ska ha smör, socker och O'boy på våfflor och inget annat. Fula som stryk:

a98052019813500sg6.jpg

En äldre variant (Cletrac):

bild597184689747502of4.jpg

Och det finns många hemmabyggen:

bild997703949780245zk2.jpg

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Svaga minnen av tidiga modeller med folkvagnsmotor.
Hägglunds har byggt mycket.
Klarare minnen av en hembyggd älgdragare vi lånade till ett kalkningsprojekt.
Byggd på volvo 140 med dubbla växellådor och band av uppskurna traktordäck.
Slirstyrning med hjälp av bromsarna.
Killen som byggde hade fel växel i andralådan.
Gjorde nära 100 knut och vände på en femöring.
Kul!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi startar en insamling typ timeshare lägenhet fast med motortema. Du får gratis tillgång mot att du ställer upp med gårdsplan till alla fordon....

Hahaha, och vem sköter underhållet? :huvet

Sonen drog just iväg sina fyra bilar som stod och skräpade hos min far, och jag har bara hunnit ställa dit en, så jag borde ligga plus där.

Dessutom ser han alla tallar som behöver fällas som ved.

Det var även hos honom jag plogade 2km isbana i ett par vintrar så att barnen skulle få köra bil.
Det slutade med att barnen fick sitta och vänta i depån (jag plogade en sådan också) på en lucka i trafiken så att dom tog sig ut...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år