Köra om trots mitträcke?

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Satt och slösurfade när jag kom på detta som inträffade bra många gånger i somras:
Mitträcke, man kommer ifatt en bil, bilen börjar plötsligt köra väldigt nära högerkanten. Hur galet är det egentligen att köra om här om sikten är fri ett par hundra meter framåt på en 90-sträcka?
Jag fick nån kommentar som lät ungefär: "Är du helt galen eller?" av min polare som åkte bakom och inte följde efter. Dock så gjorde jag det tydligen såpass många gånger att han till och med till slut gjorde så han med ibland.
Fick mig dock en tankeställare när jag en gång åkte om en skåpbil på detta sätt (efter drygt 20 st exakt likadana omkörningar) och det uppenbarade sig att denna skåpbil inte alls sett mig (utan bara låg ovanligt långt till höger när jag kom ifatt honom) och det blev plötsligt obehagligt nära på slutet istället när jag kom förbi hans sidospegel. Hur vanligt är det egentligen att man som sporthojägare gör såna här omkörningar eftersom bevisligen väldigt många bilister svänger ut långt till höger när JAG närmar mig hastigt bakifrån. (det borde de ju inte göra om de aldrig blir omkörna på detta vis??)
 

Tommy.exe

Guest
Brukar åxå göra det.. å ibland är det ju inte som man tror (att dom håller ut till höger av vänlighet). Kan bli lite spännande då.....
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Jag gör det dock finns det idioter som vill prejas för att skrämmas, personer som bara inte kan köra bil och vinglar till, mobilen ringer de tittar ner och ja de vinglar till.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Förmodligen vill de inte ha backspegeln pajad :tungan

Angående omkörning: Farsan håller på och babblar om att jag ska lägga mig bakom och flasha med helljuset och greja tills de sett mig innan jag kör om,
men så kan man ju inte hålla på. Däremot så kan jag förstå att det kanske
inte är så smart att blåsa om 10bilar på raken bara för att man får plats att köra om. Vet ju själv hur många det är som sitter och sover vid ratten, och
då har jag kört runt i en stor bil som syns bättre och kräver mer planering
vid omkörning...

Sj så skulle jag se det som positivt om någon går ut till sidan, då har de ju
iallafall sett mig, och är det tillräckligt med plats skulle jag helt klart köra om.
 

ogge5

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Vad säger lagen då? Säg att man ligger på en 90-sträcka och bilen framför bara kör i 80 när man gör en sån omkörning.. Vad hade farbror blå sagt om han sett de?
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Risken finns ju att folk blir lite mer "lata" att titta i sido- och backspeglar när de kör på en väg med mitträcke, på den sidan med endast en fil.
Då kan ju tro att de är "ensamma" och inte tänker på att vara uppmärksamma på om en hojåkare på vänster sida kommer och drar om dem.
Kan ju då bli lite obehagligt..
:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förmodligen vill de inte ha backspegeln pajad :tungan

Angående omkörning: Farsan håller på och babblar om att jag ska lägga mig bakom och flasha med helljuset och greja tills de sett mig innan jag kör om,
men så kan man ju inte hålla på. Däremot så kan jag förstå att det kanske
inte är så smart att blåsa om 10bilar på raken bara för att man får plats att köra om. Vet ju själv hur många det är som sitter och sover vid ratten, och
då har jag kört runt i en stor bil som syns bättre och kräver mer planering
vid omkörning...

Sj så skulle jag se det som positivt om någon går ut till sidan, då har de ju
iallafall sett mig, och är det tillräckligt med plats skulle jag helt klart köra om.
Dom har ju ingen som helst skyldighet att släppa förbi dig, det är ju upp till dom om dom vill vara lite extra hjälpsamma eller inte. Att hålla på å blinka med heljus, tuta mm för att dom ska flytta på sig retar bara upp folk. Flyttar dom på sig uppenbart medvetet, blås om, gör dom det inte, ligg kvar å vänta, det är ju trots allt bara nån km till nästa 2filiga bit.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Dom har ju ingen som helst skyldighet att släppa förbi dig, det är ju upp till dom om dom vill vara lite extra hjälpsamma eller inte. Att hålla på å blinka med heljus, tuta mm för att dom ska flytta på sig retar bara upp folk. Flyttar dom på sig uppenbart medvetet, blås om, gör dom det inte, ligg kvar å vänta, det är ju trots allt bara nån km till nästa 2filiga bit.

Farsans tjat rör inte just den typen av väg utan all väg... förmodligen menar han främst den milen 90väg vi har in till stan, tvåfilig väg utan mitträcke.

Jag håller aldrig på och blinkar och grejar för att folk ska flytta på sig, däremot så händer det att jag roar mig med att köra ifrån folk som gör det, hehe.
Iallafall de som bara kör om och sen lägger sig och segkör framför.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Kör om på vänster sida, blinkar med helljuset först.
Tar lite säkra före osäkra.:tungan
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vid fullgasväxlingar och stoppies så tenderar ljusbilden att få folk å tro att man blinkar. Kan hjälpa till inför omkörning på smalt ställe. Bra tips.
Ett annat bra tips e å köra på bana. Fast där e de inte en jävel som flyttar på sig utan alla försöker komma först... :va Knepigt det där...

Jag kör alltid om, finns det inte plats på vänster så tar vi högersidan. :tummenupp
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Knappt nån som har nåt emot det alltså? Hur är det med farbror blå då? Om han skulle se en sådan här företeelse? Eller bryr han sig inte då han vet att man drar ifrån han på 2 sekunder? Om det inte är mc-polis alltså. Eller det spelar ju ingen roll förresten. De feta BMW asen de har till hojar får ju knappt plats där det är mitträcke trots att de inte kör om :D
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Man kan ju fundera på vad som händer om bilen vinglar till.
Sen får man väga för- och nackdelar och ta ett beslut om det är värt det.
Svårare än så är det väl inte.
Det är väl ungefär lika riskabelt som att köra om på backkrön eller i kurva utan sikt. Det gör ju många utan att blinka så...
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Knappt nån som har nåt emot det alltså? Hur är det med farbror blå då? Om han skulle se en sådan här företeelse? Eller bryr han sig inte då han vet att man drar ifrån han på 2 sekunder? Om det inte är mc-polis alltså. Eller det spelar ju ingen roll förresten. De feta BMW asen de har till hojar får ju knappt plats där det är mitträcke trots att de inte kör om :D

Finns väl ingen speciell regel om att det skulle vara förbjudet att köra om om man håller sig inom filen, om nu bilen ser dig och går ut till högerkanten och det finns plats och omkörningen sker på ett säkert sätt med rätt hastighet så borde de det inte vara några problem egentligen..?!
Om du däremot bränner förbi i 150 km/h och med alldeles för liten marginal till framförvarande bil och inte håller ett säkert avstånd kan du nog räkna med att få snuten efter dej för vårdlös körning.. :näsblod
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Finns väl ingen speciell regel om att det skulle vara förbjudet att köra om om man håller sig inom filen, om nu bilen ser dig och går ut till högerkanten och det finns plats och omkörningen sker på ett säkert sätt med rätt hastighet så borde de det inte vara några problem egentligen..?!
Om du däremot bränner förbi i 150 km/h och med alldeles för liten marginal till framförvarande bil och inte håller ett säkert avstånd kan du nog räkna med att få snuten efter dej för vårdlös körning.. :näsblod

Håller nog med dig, men det är vad jag TROR.

-Det finns ingen skylt innan vajerräcket som betyder omkörning förbjuden.
-Du passerar ingen heldragen linje.
-På "vanlig väg" är det tillåtet att köra om då man möter om man inte korsar mittlinjen.

Varför skulle det vara annorlunda vid vajerräcken? Säkert en "lucka" i lagen. Nästa sommar ser vi omkörning förbjuden-skyltar innan varenda vajerräcke... :gnissla
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
om man får köra om inne i stan så länge man håller sig inom samma körfält så tror jag det är samma regel här. På vänster sida förstås.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Läste på bike.se förut om att köra om vid köer, mellan bilarna.
Enligt någon där (kommer inte ihåg vem eller vad han hade för källa) så skulle det vara lagligt att köra om mellan bilarna så länge man höll sig på vänster sida i högerfilen... alltså det är ok att köra om om man gör det på vänster sida.
Och skulle snuten se det så uppskattar de säkert att man gör det i vettig
hastighet. Fast jag är tveksam till att de försöker följa efter om man kör om i 10-30km/h över hastighetsbegränsningen på en vajerväg (har dock ingen egen erfarenhet av hur kul de tycker det är att jaga hojar i knepiga situationer).
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Om du däremot bränner förbi i 150 km/h och med alldeles för liten marginal till framförvarande bil och inte håller ett säkert avstånd kan du nog räkna med att få snuten efter dej för vårdlös körning.. :näsblod

Finns nog ingen som stannar och tar reda på vad de vill i det fallet, dock skriver väl alla att de gör det.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel

Det ska enligt denna personen vara lagligt att köra om vid köer t.ex. (som den diskussionen gällde) att köra om på vänster sida i höger körfält. Det är alltså en regelrätt omkörning sålänge den görs på vänster sida.

Vet dock inte om polisen skulle hävda att det var vårdslös körning om man gör detta då trafiken går i vanligt tempo.

Detta ansåg jag vara relevant eftersom att man även här avser att passera på vänster sida i körfältet.

Edit: Oj såg att jag även skrivit fel... ändrar mitt tidigare inlägg...
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top