Värmeproblem

Honda xx

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
Honda CBR 1100 xx
Har en gammal Honda Superblackbird -99 (insprut) med monterad turbo, många delar från mcxpress
Den vill gå varm för mig.
Även om jag kört försiktigt.. och vetten tempen är bra så kan den koka när jag stannar. Varför? någon som har någon bra idé???
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Inget man egentligen kan göra något speciellt åt annat än att köra väldigt fett på tomgång och lågvarv och hyffsat högtänt. Det är de tjocka krökarna som leder tebax värme till topplocket.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
testa med att vira värmebandas (stavning) runt grenröret + att du kopplar om elfläkten så du kan starta den manuellt en stund förre innan du börjar kör inne i stan. de har funkat kanon på pappas hoj iallfall :tummenupp
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Utöka vattenvolymen i systemet , oljekylaren är det inga fel på original.
Montera vattenmantel på oljan och flytta oljefiltret.
 

Honda xx

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
Honda CBR 1100 xx
Har virat bandage runt gren rör och utblåset startar fläckten manuellt oxå, men kylar vattnet är kallt tills jag stannar och slår av motorn då kokar det..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
det kan nog var som brink säger att värme leds tillbaka med grenröret.
det borde ju förvärras av att ha röret lindat av värmeisolering eftersom det då inte kyls av fartvinden, slit bort skiten o testa.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag skulle nog checka termostaten

Eventuellt kan du ha läckage i topp packningen , då trycker man in gaser i vattenmanteln och då kokar det vid avslag

Brukar dock förvärras snabbt om man kör riktigt hårt

Har dock haft kundhojar som kört riktigt länge i detta stadie, men efter en riktig stekarrunda så har man svart på vitt att packningen givit upp


Linda INTE grenrören med bandage, Mycke dumt då man höjer tempen rejält i
grenrörs materialet med urkolning och sprickbildning som påföljd
 

Honda xx

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
Honda CBR 1100 xx
bytt termostat utan verkan.. hur märker man om topplockspackningen läcker?
Har en 2 millemeters alu packning och en delad orginal packning på vardera sida

kört stenhårt oftast problemet blir varken bättre eller sämre om man kör lungt, märker inget värmeproblem vill hårdkörning , bara när jag kör sakta i stan eller just när jag stannar

kör max ryck 1,0 276 på hjulet är jag bromsade hojenvisade det sig inga värme problem
 
Last edited:

PeterFZR1000

Åka fort...
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
TSW Eagle 45
Jag har haft samma problen med att värmen kommer efter! Min topp packning (har dubbla)var trasig och då fick jag gaser i kylsystemet. Jag märkte det på oljan då den var lite ljusare i färgen. Fick in lite vatten i oljan så det blev kondens!!

Diskuteras just nu här på sporthoj:

http://www.sporthoj.com/forum/showth...5907:confused:
 
Last edited:

Honda xx

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
Honda CBR 1100 xx
oljan ser fin ut men det är ungefär 5-6 millmeter förmycket på stickan, kan det påverka?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det lär ska finnas utrustning for att kolla förekomsten av avgaser i kylvattnet
Har skälv aldrig provat , men kolla med nå större bilverkastad om dom har sådant
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Det lär ska finnas utrustning for att kolla förekomsten av avgaser i kylvattnet
Har skälv aldrig provat , men kolla med nå större bilverkastad om dom har sådant
Det är nog PH-test du tänker på tror jag.Om det förekommer koldioxid i kylvattnet ger det en viss färg på teststickan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fått rätsida på problemet?

Nyfiken fråga, men det är inte så att det är inkopplat nån vattenkylning till turbon? Punktkokning i lagerhus är inte ovanligt. Speciellt i system med låga flöden (läs, hojmotor med sina små vattenpumpar..)

Vad blir skillnaden för materialet i rören om man lindar med bandage eller keramcoatar som man gör på ex. rallyfordon med snurrbo? (iofs lindas många rör med bandage inom racing men...) Det där med urkolning eller sprickbildning var intressant.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det lär ska finnas utrustning for att kolla förekomsten av avgaser i kylvattnet
Har skälv aldrig provat , men kolla med nå större bilverkastad om dom har sådant

Det går fint att göra med en konventionell avgasmätare. Förekomst av HCx skvallrar om läckage

Koldioxid däremot ska man inte förlita sig på, det förekommer fritt i luften..
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top