Vilken "sportbil" har mest värde?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Om något år eller så vill jag nog se på en ny bil, men vad ska man välja? Vill inte pynta ur röven.

Jag vill helst ha runt 500 hk eller mer på denna bil. Där finns M6, RS6 Sedan och diverse Porches som troligen verkar "funka".

Provkörde en Q7 4.2TDI för skojs skull igår och insåg att en sådan SUV vill jag inte ha, även fast den gick bra för att vara en stor SUV på 2.5 ton.

Jag behöver en "drivers car" där man sitter med bilen o kan ratta, sladda o leka lite då och då och verkligen känna bilen. A5an 3.0TDI som jag har nu, är grym på många sätt. Bra drag, bra ekonomi och ser helt OK ut och chassit tillåter lek.

Men man är ju ett power freak o en mustig motor vill man ju alltid "ha". Det ska inte vara en liten motor med tokig överladdnig. Det ska vara gott om vrid och "motorvägsegenskaper". A5an har just nu 270hk o över 550nm.

Finns det någon här som har en bil med 500 hk över och nyare än säg 2006 års modell. Kanske man kan få åka med och / eller provköra? :)

Om ni har en schyst bil hursomhest, med iaf 400hk + får ni gärna skriva om den litegrann här... En rad eller två.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Såg precis testet av nissan GTR på top gear. (S11E04 samt S11E05) En helt klart spännande bil! Specar runt 470hk men ligger runt 500 i bänk ( enligt dom ) tog sig runt top gears bana på 1.19.7, samma tid som ferrari 430 scuderia. Återstår väl å se om den kommer till sverige kanske..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är utrymme ett krav? Om inte så har du ju grymt prisvärd prestanda i flertalet modeller av Porsche. Bra andrahandsvärde, hyffsat billiga i inköp, inte speciellt dyra i drift. Inte många andra sportbilar som slår dem på fingrarna när det kommer till det ekonomiska.
Och tack vare sin låga vikt och deras perfekta chassien så behöver du inte ha 500hk under bakluckan, även om det alltid är skoj med pulver.

Annars har du ju nyare Mustang med kompressor, men då får du på köpet dålig kvalitet och ett chassie som fungerar bra men långt ifrån perfekt. Billiga dock, men andrahandsvärdet är inget vidare. Men det är det inte på några nyare bilar för tillfället egentligen, men köper du en RS6:a tex så gör du ju en grymt dålig affär. Dessutom så kostar de mycket i alla kategorier och är inte speciellt roliga original. Eller ok, de är roliga om du bara ska använda dem till och från jobbet och posera utanför lokala macken i Karlskoga typ.

Men slutligen, mitt personliga val om jag skulle köpa en ren lekbil med bra prestanda, hyffsad ekonomi och snyggt utseende: Corvette C6 utan tvekan! Kolla på dem och provkör, med lite tuning så har du en bil med grym potential!

Vore det inte för att Honda NSX är så jävla gammal och dyr så skulle jag äga en sådan, bästa sportbilen någonsin?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Såg precis testet av nissan GTR på top gear. (S11E04 samt S11E05) En helt klart spännande bil! Specar runt 470hk men ligger runt 500 i bänk ( enligt dom ) tog sig runt top gears bana på 1.19.7, samma tid som ferrari 430 scuderia. Återstår väl å se om den kommer till sverige kanske..
Japp, sett o suttit i en. Schyst ur vinkel på alla ledder utom bakifrån där den ser tjock ut på ett fult sätt. Men annars grym bil! Dock lite för mycket pengar. Finns inte som begagnad ännu... fast kan tänka mig begagnatvärdet på en sådan inte kommer sjunka så mycket från nypris då de är få och svåra att få tag på.

Porsche är ingen direkt "bruksbil".

Glömde säga det, det behöver vara en bruksbil...

Nya 2009 års Cadilliac CTS-V är oxå nice. 564hk och en sedan. Bakhjulsdrift. Nya generationens Cadillac och den verkar GRYM. Jag vill dock ha en bra deal på en sådan, vill inte köpa en helt ny bil igen. Förlorar så mycket första året så det är löjligt.

Någon här som säljer Cadilliac :D

Dock det tråkiga med dessa monsters med massa motor är ju att de är dyra i drift o bränsleförbrukningen suger.

Näe, hittar jag inget så får jag fortsätta med A5an. Inget fel på det kanske.

Vore kul om det kommer ut 400-500hk dieselbilar i Sedan / Coupe-modeller. Finns det? Känner ni till om det kommer komma sådana om 2-3 år? Det vore sjukt nice.

En sak jag undrar är varför alla dieselbilar har så korta växlar, speciellt 1an och 2an. Jag måste växla 3 gånger för att komma till hundra. Skulle jag inte behöva det, skulle A5an göra 0-100 på låga 5 kanske snudd 4 då den accar väldigt bra, men varven tar slut otroligt fort.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Japp, sett o suttit i en. Schyst ur vinkel på alla ledder utom bakifrån där den ser tjock ut på ett fult sätt. Men annars grym bil! Dock lite för mycket pengar. Finns inte som begagnad ännu... fast kan tänka mig begagnatvärdet på en sådan inte kommer sjunka så mycket från nypris då de är få och svåra att få tag på.

Porsche är ingen direkt "bruksbil".

Glömde säga det, det behöver vara en bruksbil...

Nya 2009 års Cadilliac CTS-V är oxå nice. 564hk och en sedan. Bakhjulsdrift. Nya generationens Cadillac och den verkar GRYM. Jag vill dock ha en bra deal på en sådan, vill inte köpa en helt ny bil igen. Förlorar så mycket första året så det är löjligt.

Någon här som säljer Cadilliac :D

Dock det tråkiga med dessa monsters med massa motor är ju att de är dyra i drift o bränsleförbrukningen suger.

Näe, hittar jag inget så får jag fortsätta med A5an. Inget fel på det kanske.

Vore kul om det kommer ut 400-500hk dieselbilar i Sedan / Coupe-modeller. Finns det? Känner ni till om det kommer komma sådana om 2-3 år? Det vore sjukt nice.

En sak jag undrar är varför alla dieselbilar har så korta växlar, speciellt 1an och 2an. Jag måste växla 3 gånger för att komma till hundra. Skulle jag inte behöva det, skulle A5an göra 0-100 på låga 5 kanske snudd 4 då den accar väldigt bra, men varven tar slut otroligt fort.
Turbodieslar med mycket överladdning är lågt växlade eftersom den sänkta kompressionen gör dem orkeslösa innan turbon fyller på tryck.
Den modell jag tidigare föreslagit har mycket volym, dubbla turboaggregat (ett litet, ett stort) för att ge kraft både i botten och på toppen.
Minst lika bra komfort som en personbil för samtliga 4 passagerare.
Men det var ju spam...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Misstänker att det har med momentbegränsning att göra då dieselbilarnas växellådor får smaka en hel del.
A5:an du har är ju perfekt i dina avseenden om man bortser från prestandan, som förvisso inte är att förakta men ej heller något att höja till skyarna.
Köp en Cayenne, roligare suv är svår att hitta :D Dock kostar värstingen lite mer än vad du är villig att betala misstänker jag, och ekonomisk finns inte ens med i dess ordlista...

Om drygt ett år borde du dock få en begagnad BMW 745d 07:a för runt 350-400k med vettiga mil. Då har du lite mer klös än A5:an och skönare bil, men sportigare är kanske synd att säga...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
Mazda RX8? Inga 500hk men en förbannat skojjig bil med trevligt chassie och underbar wankelmotor.
Måste det vara ny bil? Tänkte på Lotus Omega, riktigt skoj kärra men tyvärr en gammal bil.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Kompisen hade en cl 55 amg (tills den fick smaka bergvägg ^^)
Gick riktigt bra (tog m5or) o ser bra ut med tycker jag.
Har 500 hk o trevligt ljud på köpet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Audi R8 V12TDI. Fetare oljebrännare är svårt att uppbringa.

Dodge nånting SRT8 är det bra knuff i och torkar av M5:eek:r på motorvägen. Dock är de nog långt ifrån kvalitetsmässiga. Men det är sällan sportbilars viktigaste egenskap...

Mer tyskt;
Audi RS6 Avant, familjebilen från helvetet. V10, 5.2liter, dubbelsnurrbo. Blir det bättre än så? Enorm trimpotential om man inte nöjer sig med standard 580kusar.
Samt att den driver på alla hjul, perfekt på vintern :tummenupp
Generellt rasar de i pris de första åren, som alla andra lite törstigare åkedon. Perfekt begagnatköp!

Vinnare RS6:an äter bmw till frukost och är dessutom trevligare att se på. Valet är klart :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Glöm diesel om du nu inte är kär i karaktären.. Det är ju DYRARE these days, även om man åker apmkt

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Glöm diesel om du nu inte är kär i karaktären.. Det är ju DYRARE these days, även om man åker apmkt
Åker lastbilsreggad xler voyager diesel.
Hyfsad skatt, låg försäkring.
Dricker 0,6-0,8 milen.
Kör cirkus 4000mil om året.
Har gått 36000 mil utan större mankemang.
Fortfarande bra affär.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Ja eller Merca AMG E55 kombi :) Sammalika typ.

http://www.blocket.se/vi/19543248.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/19596192.htm?ca=11_s

Jag hade ärliga problem att haka på en på essingen med K7:an:va

Så A5:an har bra ekonomi? Min A4 -05 Är den dyraste bil Jag ägt! den drar bara 0,8 uppmätt men det är ju en morgonfis i rymden av den totala ekonomin. Runt 8.000 mil är det storservice, sen är det tändstifts och luftfilterbyte vid 9.000 mil!!!:va +värdeminskning, mm fifan.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Åker lastbilsreggad xler voyager diesel.
Hyfsad skatt, låg försäkring.
Dricker 0,6-0,8 milen.
Kör cirkus 4000mil om året.
Har gått 36000 mil utan större mankemang.
Fortfarande bra affär.

Lastbilsreggad..Då lönar de sig säkert :)

De är ju helt sorgligt att dieseln kostar MER trots att det är miljövänligare (med partikelfilter)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning