Bryr du dig om bensinförbrukningen?

Bryr du dig om bensinförbrukningen när du kör hoj?

• Antal röstningar
    0

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
När du är ute och kör hoj på sommaren, bryr du dig om hur mycket soppa hojen drar då?

Jag känner att när jag kör hoj så skiter jag totalt i hur mycket hojen drar, visst om jag ska på mc-semester eller nåt så försöker jag minska lite på förbrukningen.

Men nu när jag kör bil på vintern så försöker jag få ut varenda liten meter ur bensinen, och dessutom känns det skittråkigt att tanka.
Men när jag kör hoj så tycker jag det känns rätt okej att tanka, även om man alltid vill ha lägre pris.

Tänker inte alls på bränsleekonomin då jag kör hoj. Känns inte så farligt då tanken rymmer 15-20 liter max.
20€ så har jag roligt i hundratals kilometer! :D

Med bilen däremot är det en helt annan grej, hatar att tanka!

Skall jag köra långt och plöja motorväg så försöker jag ligga på en så låg förbrukning som möjligt. Annars kör jag så det blir roligt.

bryr mig ej direkt om bränsle förbrukning då mc för mig är 90% hobby åka och hyffsat billig ändå i drift (bränsle).
använder den dock även till pendlande till och från jobbet och lite annat pendlande med.
kommer dock att använda den mer och mer som nytto fordon i sommar/framtiden oh kommer då ta det lugnare på gas rullen för att få ut några mer mil per tankning.

Jag tycker att det är kul när jag kan se att den motor man byggt inte är onödigt törstig. Det är ju en fjäder i hatten när man tex lagd ned mycket jobb på bränsle-, tändmapp, gasväxling och avgassystem. Dessum är det bra att kunna köra 100-110 km/h på motorväg med som nu 0.45 l/mil när man har en 9-literstank som jag. Så om hojen helt plötsligt skulle dra en liter milen när jag transportkör till säg Rörkenbanan i Uppsala så skulle jag definitivt bry mig.
Det skulle ju vara som att plötslig halvera både tankvolym och aktionsradie, Om bränsleförbrukningen plötsligt skulle öka är det ju dessutom ett tecken på att det sannolikt hänt ngt med motorn, i likhet med om tex oljeförbrukningen plötsligt skulle gå upp. Upp till 40% trottelöpning är min bränsle- och tändmapp konstruerad för ekonomi och att hålla rent förbränningsrummen, AFR 13.5. Över 40% tps är det effekt och kylning som är prioriterat så där kör jag AFR=12.5 och tändningen avanceras alltmer.

Men rent ekonomiskt är ju inte hojens bränsleförbrukning så intressant, jag kör bara ca 700-800 hojmil per sommar så det blir ju inte mer än kanske 500 liter bensin som bränns i hojen per år.

Last edited:
Jag mins när soppan kostade 2.99 och jag tyckte att det var dyrt.

Två tior var lagom för de flesta, utom för chingis som åkte på en 75kg:s-variant av Maico 125, på den gick det bara i en tia. (För att de skulle kunna regbesikta den som 75kg så satt det en plåt fastsvetsad i tanken så att den bara rymde ett par liter, men den gick som fan)

Så tacka fan för att man bryr sig, 10 spänn för en liter, det är hutlöst. Det är ju därför som man åker Ducce, Guzzi och Harley, eller hur?

Allt var bättre förr, hojarna var snyggare, vägarna bättre, pattarna hängde inte lika mycket, det var snö på vintern och abborarna var större.

Jag har inte kört så länge, men 1985 när jag 18 år gammal tankade min Kawa trepip gick det på ca en 50-lapp att fylla hennes 16-literstank.

Men det var ju åas som att spotta en törstig kamel i halsen, 16 pannor kunde hon suga i sig från stan till Bålsta om man körde som en tonåring :D

Ja hojarna var coolare helt klart och på mackarna fanns det både bensin och reservdelar! :D

Jag mins när soppan kostade 2.99 och jag tyckte att det var dyrt.

Två tior var lagom för de flesta, utom för chingis som åkte på en 75kg:s-variant av Maico 125, på den gick det bara i en tia. (För att de skulle kunna regbesikta den som 75kg så satt det en plåt fastsvetsad i tanken så att den bara rymde ett par liter, men den gick som fan)

Så tacka fan för att man bryr sig, 10 spänn för en liter, det är hutlöst. Det är ju därför som man åker Ducce, Guzzi och Harley, eller hur?

Allt var bättre förr, hojarna var snyggare, vägarna bättre, pattarna hängde inte lika mycket, det var snö på vintern och abborarna var större.

Just nu är det ju ett nöje att tanka bilen. För hojens skull spelar det aldrig nån roll. Det är inte det som är det dyraste känns det som.

Hur kan man bry sig om furbrukningen när det gäller hojen:va
Det är helt ombegripligt för mig, har man råd me en hoj har man råd med soppan:tummenupp
Enda gången ja tänker på soppan är när det är långt till macken och det tryter i tanken!

Däremot den sura bruksbilen bryr ja mig om!

Det spelar bara roll när man ska långt för att stanna så lite som möjligt för att stoppen tar tid:)

jag älskar o tanka :D, speciellt på statoil nära mig :D, pga snygg brud hehe så jag råpiskar mcn för att få tanka så ofta som möjligt o stå o se snygg ut i skinnställ framför henne haha :D

men svaret på din fråga så bryr jag ig inte så mycket som med bil, mår illla varje gång man ska tanka den, dricker som ett djur :(

Klart man bryr sig. Allt under litern per mil är ett nederlag. Bara att kamma till sig och gasa mer nästa vända...

Pendlar man med hojen så kan jag tänka mig att man kör lugnt. Gäller nog de flesta.

jag bryr mig inte om hur mycket värken hojen eller bilen drar ;). man har ju roligt för pengarna.

men kör man volvo 940 turbo som är lite moddad så får man inte vara snål :D

Bryr mej när det är långt till macken och gula lampan lyst länge, annars inte.

Hojen går ju som bäst när man bara 1/4 tank, så det gäller ju att köra upp dom första 3/4 så fort som möjligt!

Eller tänker jag fel nu?

(Jörgen verkar ha tagit fasta på det med sin fickplunta till tank)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman