Varför manuell kamkedjespännare? En konstig sak till fjädern?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Som rubriken lyder varför vill man byta bort en automatisk kamkedjespännare till en manuell?

Den andra saken ifrån R&D "R&D Shock Spring Adjuster Glide" vad är det?

Bifogat

• DSCF3857.JPG
    DSCF3857.JPG
    23.2 KB · Visningar: 214
  • DSCF3856.JPG
    DSCF3856.JPG
    26.5 KB · Visningar: 262
Därför automatiska har en tendens att backa och tappa kedjespänningen med fetingras som följd..

Låter ju inge bra. Hur vanligt är det att man monterar en manuell? Gör alla det eller bara dom som river motorn var 4e timma? Kan man dra den spännaren med moment eller skall man av med ventilkåpan och kolla spännet på kedjan?

Någon som vet vad den andra saken är bra för?

Den automatiska kamspännaren fjädrar tillbaka pga av svängningsfenomenen visade i bild 1 & 2. Vilket man förhindrar med en s.k. manuell vilket bara betyder att man låser fjädringsmöjligheten för spännaren.

Tex. en akut ickefungerande automatisk kamspännarenhet på en poalers Firestorm resulterade i överkuggning och 4 krokiga ventiler :huvet

Och vid injustering så gäller en aning handpåläggning för att INTE lägga för mycket tryck som resulterar i nersliten skena och tror inte kammar å vev mår så gött av de heller. Spännaren ska ju bara hjälpa till att reducera rörelser från skenan.
De kanske finna andra trådar om detta att kolla. tror inte nån motsäger detta iaf...:gnissla

Bifogat

• Kopia av ketten-rad.jpg
    Kopia av ketten-rad.jpg
    161.6 KB · Visningar: 950
Manuella spännare är kanonbra på motorer som har problem med originalspännaren som kan behöva bytas regelbundet vilket inte är helt ovanligt, som t.ex. på Honda Blackbird. Med en manuell spännare för en knapp tusing elimineras helt problemet på den hojen. Man behöver sedan inte kolla kedjespänningen oftare än när man kollar ventilspel, så det är inget extra arbete.

Vill dock tillägga att det är ett litet 90tals fenomen det där med manuell sträckare. Inte alls lika många monterar dessa längre

Dagens oljetrycks assisterade sträckare är ganska bra

På busan till exempel är det strängt förbjudet att montera manuell i hop med orginal kamkedja

Där är faktiskt den oljedämpade bättre på att jämna ut svängningar som annars får kedjan att klättra på dreven

Jag har en manuell spännare på min GSXR 750 98:a spände den i början på säsongen och när säsongen var slut tyckte jag att den hadde börjat låta lite igen (ca 200 mil). spänner jag för dåligt eller kollar jag mina ventiler för sällan?

Spände den på rent gehör. drog sakta tills den tystnade och där låste jag låsmuttern

Om den automagiska sträckaren fungerar som den ska, så ska den väl aldrig kunna slacka?

Jag har ju en sån mojäng på min gammelsuka och den verkar fungera, någon har talat om för mig att man kan behöva hjälpa den att spänna ut genom att vrida på ratten, men jag förstod aldrig hur?

Nasse: Då kanske den var för dåligt spänd eller att kedja/drev inte är stabila?. När jag monterade en manuell spännare på Blackbirden var den fortfarande helt tyst efter ett par tusen mil, när hojen såldes. Om jag minns rätt var anvisningen från APE att spännaren skulle justeras till slacket på kejdan mellan kamdreven är en 1/4". När kedja och drev har satt sig initialt ska det normalt sedan inte hända så mycket, i vart fall inte efter 200 mil.

Har satt automatspännare på alla mina hojar (som inte hade det innan), är bara självlåsande, dvs fjädern juserar ut, men den går inte tillbaka av sig själv så är det inga konstigheter. Har funkat på bilar med både större och tyngre kedjor i 20år.... Att byta till manuell på en gix750 bara för att orginalet är kass, istället för att sätta dit en automatisk som fungerar är lite, "bonnmeck" i min värld.. Hade sukka nöjt sig med att man justra kedjan vid ventilkoll, hade de väl aldrig lagt pengar på att montera en betydligt dyrare automatist jämfört med att bara lägga till en textrad i serviceprotokollet. Eller har jag helt fel? Med rätt fjädertryck har man över tiden helt rätt kedjespänning. Säkert, underhållsfritt och långlivet.

Antagligen så var det jag som spände den för dåligt. men det blir både ventil koll och kopplings byte till våren så jag får passa på och spänna kedjan samtidigt så kan jag kontrollera spelet okulärt.

Antagligen så var det jag som spände den för dåligt. men det blir både ventil koll och kopplings byte till våren så jag får passa på och spänna kedjan samtidigt så kan jag kontrollera spelet okulärt.

Den mest extrema varianten jag har sett när personer justerar manuella spännare utan att kontrollera slacket på kedjan är att dra åt spännaren tills tomgångsvarvtalet börjar minska och sedan lossa spännaren ett halvt varv :skrämd Med den metoden är det säket tyst ett tag men risken att kedjan trycker för hårt mot kedjesläpan är nog stor. Man måste dessutom ta höjd för att blocket expanderar ganska mycket i värme så det bästa är att följa fabrikantens anvisning.

Hmm ja det är ju oxå en variant. Känns nog som det är bättre o spänna något för lite än o ta i så man skiter ner sig. Den e ju ganska lätt åtkomlig på en direktinsprutad hoj

Den automatiska kamspännaren fjädrar tillbaka pga av svängningsfenomenen visade i bild 1 & 2. Vilket man förhindrar med en s.k. manuell vilket bara betyder att man låser fjädringsmöjligheten för spännaren.

Och vid injustering så gäller en aning handpåläggning för att INTE lägga för mycket tryck som resulterar i nersliten skena och tror inte kammar å vev mår så gött av de heller. Spännaren ska ju bara hjälpa till att reducera rörelser från skenan.
De kanske finna andra trådar om detta att kolla. tror inte nån motsäger detta iaf...:gnissla

Nja, nu är ju oftast inte automatiska kamkedjespännare av den typen att de tillåter flex.
De har en spärrtandsfunktion så att de är bara envägs. Dvs fjädern trycker ut spännaren vartefter kedjan töjs, men det finns ingen återgående rörelse.
Den är alltså stum bakåt.

Och helt rätt: EN manuell sträckare KRÄVER kunskap för att justeras RÄTT, annars är den farlig.

MÅNGA har monterat dessa genom åren, "för det gör man ju"....
Men sen har de helt glömt bort vad ordet manuell betyder.

Jag har fått in ett flertal hojar med manuell sträckare där det bara är guds försyn som gjort att kedjan inte kuggat över eftersom folk aldrig justerar dem!
"Öh..vaddå..justera?" säger ofta den helt ovetande kunden... :död

Dagens oljetrycks assisterade sträckare är ganska bra

På busan till exempel är det strängt förbjudet att montera manuell i hop med orginal kamkedja

Där är faktiskt den oljedämpade bättre på att jämna ut svängningar som annars får kedjan att klättra på dreven

Fråga kolon: Är den verkligen olje-DÄMPAD??
Jag inbillar mig att det bara är så, att oljan ersatt fjädern. I övrigt är det samma spärrtandsfunktion som alla andra automagiska sträckare.
Rätta mig gärna om jag har fel, det vore iofs en fin konstruktion med BÅDE spänning OCH dämpning.
Men dämpningen brukar ju annars den böjda skenan på slacksidan sköta om.

Den mest extrema varianten jag har sett när personer justerar manuella spännare utan att kontrollera slacket på kedjan är att dra åt spännaren tills tomgångsvarvtalet börjar minska och sedan lossa spännaren ett halvt varv :skrämd .

DET var ju en ny metod! :D

Visserligen är den enda metoden för gamla hojar (med sliten kedja) snarlik:
Spänn på tomgång tills det blir tyst.

Men det är (skulle jag gissa) LÅNGT ifrån varvtalsminskning och sen ½ varv upp!

Anledningen till denna metod gentemot statisk spänning, är den ofta ojämna förslitningen av kedjan där, om man roterar motorn manuellt, kan finna flera slaka partier, samt vissa mer spända.
Kör man då tomgångs-tyst-varianten så får man ett gott medelvärde på spännbehovet...

Bara som ett litet gratistips... ;)

Någon som vet vad den andra saken är bra för?

Såvitt jag kan se, utan att kolla upp det: Det är en justerbar distans.
I klartext: Du ökar och minskar fjäderförspänningen ytterligare utanför ordinarie område om du har justermöjlighet, och den ger justermöjlighet till dämpare som saknar.

Last edited:
Nja, nu är ju oftast inte automatiska kamkedjespännare av den typen att de tillåter flex.
De har en spärrtandsfunktion så att de är bara envägs. Dvs fjädern trycker ut spännaren vartefter kedjan töjs, men det finns ingen återgående rörelse.
Den är alltså stum bakåt.

Tack för den, Dr.Bike! Jag satt på händerna ett tag här framför burken. :tummenupp

På KTM/Husaberg sitter det en racklig automagisk spännare som brukar bli så sladdrig att spärrfunktionen sätts ur spel. Då fladdrar kedjan omkring och rafsar med sig en massa aluspån från kamkedjetunneln som gör att oljesilen liknar en igelkott - i dess sämsta betydelse.

Det är en justerbar distans.
I klartext: Du ökar och minskar fjäderförspänningen ytterligare utanför ordinarie område om du har justermöjlighet, och den ger justermöjlighet till dämpare som saknar.
Är det inte ett axiallager i den som gör förspänningen mer lättjusterad samtidigt som fjädern ska kunna vrida sig under fjädringsrörelsen utan att göra extra motstånd?Jänkarna verkar älska sånt där bjäfs om man kollar i ex Motocross Action.Frågan är om man märker någon skillnad?

Jag bytte till manuell sträckare på min sukka 1000 -01 på inrådan, fungera finfint i några få veckor. Sen fick jag kamkedjeras i 250 på anderstorp. 14 krökta ventiller, fyra kolvar med avtryck efter ventilerna, kamkedja av, drevet och sensorn i nedre vändpunkten åt helvete...:huvet
Jag har en manuell sträckare till salu om nån är intresserad...:rolleyes:

Tack för den, Dr.Bike! Jag satt på händerna ett tag här framför burken. :tummenupp

På KTM/Husaberg sitter det en racklig automagisk spännare som brukar bli så sladdrig att spärrfunktionen sätts ur spel. Då fladdrar kedjan omkring och rafsar med sig en massa aluspån från kamkedjetunneln som gör att oljesilen liknar en igelkott - i dess sämsta betydelse.

Och på nya XC4 motorgenrationen har de en oljespännare som suger ännu hårdare...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT