Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Därför automatiska har en tendens att backa och tappa kedjespänningen med fetingras som följd..
...
På busan till exempel är det strängt förbjudet att montera manuell i hop med orginal kamkedja
Där är faktiskt den oljedämpade bättre på att jämna ut svängningar som annars får kedjan att klättra på dreven
Antagligen så var det jag som spände den för dåligt. men det blir både ventil koll och kopplings byte till våren så jag får passa på och spänna kedjan samtidigt så kan jag kontrollera spelet okulärt.
Den automatiska kamspännaren fjädrar tillbaka pga av svängningsfenomenen visade i bild 1 & 2. Vilket man förhindrar med en s.k. manuell vilket bara betyder att man låser fjädringsmöjligheten för spännaren.
Och vid injustering så gäller en aning handpåläggning för att INTE lägga för mycket tryck som resulterar i nersliten skena och tror inte kammar å vev mår så gött av de heller. Spännaren ska ju bara hjälpa till att reducera rörelser från skenan.
De kanske finna andra trådar om detta att kolla. tror inte nån motsäger detta iaf...![]()
Dagens oljetrycks assisterade sträckare är ganska bra
På busan till exempel är det strängt förbjudet att montera manuell i hop med orginal kamkedja
Där är faktiskt den oljedämpade bättre på att jämna ut svängningar som annars får kedjan att klättra på dreven
Den mest extrema varianten jag har sett när personer justerar manuella spännare utan att kontrollera slacket på kedjan är att dra åt spännaren tills tomgångsvarvtalet börjar minska och sedan lossa spännaren ett halvt varv.
Någon som vet vad den andra saken är bra för?
Nja, nu är ju oftast inte automatiska kamkedjespännare av den typen att de tillåter flex.
De har en spärrtandsfunktion så att de är bara envägs. Dvs fjädern trycker ut spännaren vartefter kedjan töjs, men det finns ingen återgående rörelse.
Den är alltså stum bakåt.
Är det inte ett axiallager i den som gör förspänningen mer lättjusterad samtidigt som fjädern ska kunna vrida sig under fjädringsrörelsen utan att göra extra motstånd?Jänkarna verkar älska sånt där bjäfs om man kollar i ex Motocross Action.Frågan är om man märker någon skillnad?Det är en justerbar distans.
I klartext: Du ökar och minskar fjäderförspänningen ytterligare utanför ordinarie område om du har justermöjlighet, och den ger justermöjlighet till dämpare som saknar.
Tack för den, Dr.Bike! Jag satt på händerna ett tag här framför burken.![]()
På KTM/Husaberg sitter det en racklig automagisk spännare som brukar bli så sladdrig att spärrfunktionen sätts ur spel. Då fladdrar kedjan omkring och rafsar med sig en massa aluspån från kamkedjetunneln som gör att oljesilen liknar en igelkott - i dess sämsta betydelse.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |