Regndäck å däcksvärmare?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Jag är på gång att köpa nya däcksvärmare, och funderar på om jag ska köpa med ställbar termostat, eller lägga dom extra 1500kr på soppa istället? Tanken var ju att kunna ha dom till regndäcken också, men behövs det värmare till dom? Vatten kyler ju rätt fort, så warm up lär ju bli tvärs om... Hur gör ni andra som racear?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Många av oss rookisar har ej däcksvärmare på regndäcken.
Man kör försiktigt i början för att rugga in dom lite, sen är det bara att gasa :tummenupp
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Efter att du har kört 100 meter genom en blöt depå så är de kalla igen. Lägg pengarna på soppa.
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Helt OK att värma regndäck. Jag skulle lagt 1500 spånn extra och köpt med termostat.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det finns en annan faktor också. Om man inte åker ut total sist på banan så kan det hända att man får stå och vänta en stund och då är dom kalla lik förbannat.

Har varit å smekt lite på ett par pro heat som greven säljer. Tycker dom verkar vara riktigt fina. Tänker på den som ej är reglerbar.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kör du inte på em/vm nivå med uppställning på gridden, mekar och elverk kan du skippa värmning av regndäcken då de blir kalla medans du åker genom depån, står och väntar vid utsläppet etc etc.
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
En sak till finns det att tänka på, det är värmen på luften i däcken.
Om man tex kör på lågtrycks däck, så blir ju stommen konstig om man inte har varmt luften innan.
Är luften varm i däcket så blir även utsidan varm snabbt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En sak till finns det att tänka på, det är värmen på luften i däcken.
Om man tex kör på lågtrycks däck, så blir ju stommen konstig om man inte har varmt luften innan.
Är luften varm i däcket så blir även utsidan varm snabbt.

Regndäck har en arbetstemp på ca 30 grader. Kommer dom över 50 grader funkar dom i allmänhet ganska dåligt. Nerkylningen från vattnet är mer effektiv än man tror. Jag använder inte värmare på regndäck.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top