En hjälm består av ett skal, Innanför skalet finns ett dämpade material, oftast typ frigolit, som ligger dikt mot skalet. Skalet finns där för att ge hjälmen slitstyrka.
Om du tar en frigolitbit, Ta tummen och tryck till, där får du då en grop i frigoliten. Den fjädrar inte tillbaka. Skalet på hjälmen består av plast eller fiber.
När skalet får en smäll så deformeras det ner i frigoliten, det bildas en grob i frigoliten sen fjädrar skalet ut igen.
Du har nu fått ett mellanrum mellan skal och frigoliten. Och frigoliten är ihoptryckt. Dvs den stötdämpande materialet har blivit tunnare på ett ställe.
Vad händer om du slår i hjälmen på samma ställe igen?
Håller med bortsett från att jag tvivlar på att höljet deformeras särskillt mycket av att man tappar hjälmen i betonggolvet.
Jag tror det behövs mer kraft vilket det t.ex blir om man har ett 10kg (trä-)skalle samt plus högre fart.
För att ge det hela lite proportioner
Antag att man tappar en hjälm vägande 0.15 kg från backspegeln på 1.5 m höjd den hinner få en hastighet på 3m/s=10km/h. Rörelseenergin är 0.5*0.15*3^2= 0.68 J Hur stor blir deformationen?
Antag att vi stoppar in en skalle(utan kropp) på 10kg i samma hjälm och gör om testet.
Rörelseenergin blir 0.5*(10+0.15)*3^2= 46 J
Alltså 68 ggr större! Hur stor blir deformationen nu?
Antag att Ben Jonson(han är inte så smart) testar den genom att tar på sig hjälmen och joggar in i en betonvägg med 5 m/s= 18km/h
Rörelseenergin blir 0.5*(10+0.15)*5^2 = 127 J
Eller 190ggr så stor som i första fallet.
Antag att Ben Jonson dessutom böjer sig framåt så att han får hela sig tyngd med sig när han träffar väggen....
Nu börjar det bli svårt räkna för vi måste ta hänsyn till kotkompressionen i nacken men någon faktor större än föregående fall måste det ju bli så jag drar till och säger att energin nu är 400ggr större än när hjälmen föll från backspegeln.
Nu är hjälmen naturligtvis förbrukad men vid denna smäll ska hjälmen fortfarande rädda skallen på Ben. Jag tror i alla fall att de skador en hjälm får av att ramla i marken endast är estetiska.