ta bort strypning xj600 -92

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Storfors
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
Har en 50 hästars yamaha xj 600 s diversion, har tagit ur den 40 %-iga strypningen i insugsgummit, undrar om någon vet hur man avstryper en sådan ?

alltså, ja den får mer luft, o ja trottlarna öppnar fullt när man testar med fingrarna.men vad ska man sätta i för munstycken ??
just nu låter den bara mer, som en 740 utan luftfilter !

har hittat ett dynojet kit nytt på utförsäljning för 200 kr- steg 1,
vet inte riktigt vad steg 1 innebär, men det är väl andra munstycken o nål va ?

ska just nu ner i källaren o lyfta bort förgasarna ( byta ut torra insugsgummin.

har googlat runt o läst olika forum ang detta o läser att dyno inte är ett kvaliteval.
någon som kan ge lite ljus i frågan.

ps. är min första hoj,köptes i sommras körde 700 mil, sen hoppa kamkedjan 2 kugg såå nu har den ny kamkedja, ringar o tätningar.ventilerna klara sig, lite tur i eländet.

skulle vara enormt tacksam för hjälp o tips från någon som VET.tack

xj600
xj600s
secaII
 
Jag inbillar mig att kamkedjan inte var så lång att spännaren var i botten, dvs, byt kamkedjespännare också, annars kommer den nya kedjan också hoppa!

Fråga Dr.Bike här på forumet om vad han tycker om Dynojet, han brukar mumla något om polskt bly i nålar och munstycken :hihi Skämt åsido, dom sägs slitas ner rätt bra, och man kan få samma effekt, nästan, med orginalgrejer som är rätt inställda/bytta. I synnerhet i långa loppet. Men det var ju ett bra pris, och kan ju kanske vara värt det :) Orginalgrejer kostar ju en slant också...
 
Dög inte den andra tråden? :P

Som sagt har du cv-förgasare så behöver du antagligen inte byta nålarna alls. Med tanke på att den har 60 hk orginal och snart 20 år på nacken så är det inte säkert du märker någon större skillnad.
 
jo den tråden ä la bra, men ville vara säker på att det blev läst.
cv-förgasare ?? hänger inte med där. det sitter mikuni i den.

dr.bike ja olje-gurun hehe, jo jag har läste nåt om slitna säten mm med dynojet.

snackade just nyss med yamahacenters verkstad han sa att det finns fyra olika main jet.. han mailade över en sprängskiss jag fattar noll av
 
jo den tråden ä la bra, men ville vara säker på att det blev läst.
cv-förgasare ?? hänger inte med där. det sitter mikuni i den.

dr.bike ja olje-gurun hehe, jo jag har läste nåt om slitna säten mm med dynojet.

snackade just nyss med yamahacenters verkstad han sa att det finns fyra olika main jet.. han mailade över en sprängskiss jag fattar noll av
Cv-förgasare aka vakumförgasare. Posta sprängskissen så kan vi nog klura ut det.
 
Jag inbillar mig att kamkedjan inte var så lång att spännaren var i botten, dvs, byt kamkedjespännare också, annars kommer den nya kedjan också hoppa!

jo faktiskt, så lång var den. blev helt tyst efteråt.kört 500 välvarvade mil efter o funkat bra.ska ändå säljas snart.
 
Har kollat mina main jet = huvudmunstycken.
Sitter ju redan de största i.. förgasare/cylinder 1 och 4 storlek 105, cylinder 2 o och 3 102,5

Har tänkt på en sak, samma munstycken satt ju i innan jag skar bort insugsstrypningen, som nån ovan skrev så har jag vacumstyrda trottlar, frågan är för om en kalibrering / justering / synkronisering med 4 st vacum-mätare skulle göra skillnad i saken.Har en haynes repair n service bok.

ang gammal o sliten o inte skulle kännas skillnad att få 10-12 hk extra, 62 hk var den ny ostrypt,min strypt till 50hk.säg så här då:10-12hk är ju alltid 10-12hk, o javisst den kan va sliten dock renoverad i sommras 6600 mil i skrivande stund, ok sliten: vi påstår att min har tappat 10hk då och är på 40hk nu OCH med 10hk till ostrypt 50hk, nog fasen borde väl d kännas, för man kommer väl aldrig ifrån att 10 hk ökning alltid är just det.

10 hästar på mina 50 är ju 20 %.

Någon av er som tror något ? tack för tidigare o kommande svar o hjälp.Fredda/ Värmland
 
Last edited:
Om du ändå ska sälja den, varför hålla på att trimma den, när du inte byter sånt som borde bytas? :va

jae d fråga jag mig själv igår oxå faktiskt... hehe.
tänkte att hade jag börjat karva insugsgummina så skulle jag göra klart.
o att det skulle bli lättare att sälja den då den förhoppades bli mkt piggare.

inte byter d som borde bytas ?? avgas o sånt lr ? 4-1 mm ?

börjat kika på hojar jag inte haft råd att försäkra tidigare då jag var 29 förra säsongen o nu kan ta en 30+ försäkring.
intressanta hojar är:
gsxf 750 från 98-99 men väger ju 240 k fulltankad
vfr 800 98 vikt har jag för mig 195
fazer 600 98-02
 
Kolla tändstiften! Vit -grå stift går varma och behöver större mainjets. Brun-svarta behöver mindre mainjets. Kör på fullgas och döda motorn. Skruva ut stiften och kolla. På så sätt kollar du stiften när dina mainjets arbetar.
Man har större mainjets på mittencylindrarna för bättre kylning. Testa med 115 på alla cylindrar och kolla stiften. Det skadar garanterat inte motorn, snarare kyler bättre. Varför inte göra ett större hål i luftburken och skaffa ett KN-luftfilter? Öppnar du upp luftvägarna på ett ställe bör du göra det hela vägen. Öppnare ljuddämpare????
 
tack för tips o råd, tagit förnuftet ( jag aldrig haft ) till fånga o plockar ihop den org, synkar förgasarna o vacumet, polerar upp skrället,säljer den o köper nyare större hoj
 
Kolla tändstiften! Vit -grå stift går varma och behöver större mainjets. Brun-svarta behöver mindre mainjets. Kör på fullgas och döda motorn. Skruva ut stiften och kolla. På så sätt kollar du stiften när dina mainjets arbetar.
Man har större mainjets på mittencylindrarna för bättre kylning. Testa med 115 på alla cylindrar och kolla stiften. Det skadar garanterat inte motorn, snarare kyler bättre. Varför inte göra ett större hål i luftburken och skaffa ett KN-luftfilter? Öppnar du upp luftvägarna på ett ställe bör du göra det hela vägen. Öppnare ljuddämpare????

:Bugar
ja jävlar du !!! kolla just stiften.. VITA eller vitgrå mer
dags att tacka yamahacenter ännu en gång för dåliga felaktiga råd...

synd att jag inte kollade stiften när du skrev om det, utan när jag satt dit förgasarna,nya gummin med strypning o limmat på trattarna o luftburken.:huvet
 
:Bugar
ja jävlar du !!! kolla just stiften.. VITA eller vitgrå mer
dags att tacka yamahacenter ännu en gång för dåliga felaktiga råd...

synd att jag inte kollade stiften när du skrev om det, utan när jag satt dit förgasarna,nya gummin med strypning o limmat på trattarna o luftburken.:huvet

Mainjets kostar 20 spänn/st på Touringbutiken. Dom har bytt ägare och heter Bengts touringbutik nånting idag. Beställde själv och fick hem ett par förra veckan. Jobbet gör du lätt själv. Av med tanken bara, så kommer du åt att lossa förgasarna....

/Good luck
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top