kn-filter eller bmc nån skillnad?

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
nån som vet om det är någon större skillnad på kn / bmc-filter med tanke på att kn är nästan dubbelt så dyrt till min TLR.
 

mickelin

Guest
Till stor del får man vad man betalar för men i luftfiltervärlden verkar det variera med vilket år det är. Jag har goda erfarenheter av bägge sorterna men är lite mer "pro" BMC än K&N. Kolla aktuella testresultat för bägge sorterna om du är tveksam. Återförsäljare brukar ha resultaten tillgängliga. Fast kan du så köp ett skumgummifilter, det tror jag ger mest för pengarna...
 

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Jag letade luftfilter som ett svin till min CBR.. Alla sidor jag var inne på (många!) sa att Hondas orginalfilter var lika bra om inte bättre än K/N, BMC.. you name it.. Effekten skulle inte påverkas ett smack eller ljudet.

Till slut fann jag några sidor som sa att BMC har ett race luftfilter som skall tydligen vara bättre än orginal. En vecka senare fick jag tag i ett på tradera till ett mycket bra pris :yoparty

Blev ett gött insugsljud med den på men när jag några veckor senare monterade på ett Jardine slipon så ville den inte gå rent men ljudet i kombo med sliponet blev underbart! (Videon gör inte ljudet rättvisa)

http://www.youtube.com/watch?v=oZGvA5fSfII&feature=channel


EDIT: Läste det som om du ägde en VTR.. Men det är en Suzuki du har så då vet jag inte hur bra orginal filter du har. My bad..
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag letade luftfilter som ett svin till min CBR.. Alla sidor jag var inne på (många!) sa att Hondas orginalfilter var lika bra om inte bättre än K/N, BMC.. you name it.. Effekten skulle inte påverkas ett smack eller ljudet.

Till slut fann jag några sidor som sa att BMC har ett race luftfilter som skall tydligen vara bättre än orginal. En vecka senare fick jag tag i ett på tradera till ett mycket bra pris :yoparty

Blev ett gött insugsljud med den på men när jag några veckor senare monterade på ett Jardine slipon så ville den inte gå rent men ljudet i kombo med sliponet blev underbart! (Videon gör inte ljudet rättvisa)

http://www.youtube.com/watch?v=oZGvA5fSfII&feature=channel


EDIT: Läste det som om du ägde en VTR.. Men det är en Suzuki du har så då vet jag inte hur bra orginal filter du har. My bad..

BMC vann senaste testet i England, gav 1,2hkr, men fungerade också bra som filter, man vill ju inte fylla motorn med grus
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
skillnaden är nog marginell men det bästa med dessa filter att man kan tvätta dom om och om igen vilket du inte kan göra med pappfiltret.
 

Dr.Bike

Guest
Ingen större skillnad.
Och inget av dem tar dig till effekthimlen heller.
Prisskillnaden stavas "känt märke"
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Du kan också köra på Pipercross till TLR:en. Skumgummifilter som ersätter hela plattan som orginalfiltret sitter skruvat i, dvs den öppnar upp så det blir större hål där ramair-rören går in i luftburken.

Boove är importör av pipercross: http://www.boove.se/?sid=2818&kate=56
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Du kan också köra på Pipercross till TLR:en. Skumgummifilter som ersätter hela plattan som orginalfiltret sitter skruvat i, dvs den öppnar upp så det blir större hål där ramair-rören går in i luftburken.

Boove är importör av pipercross: http://www.boove.se/?sid=2818&kate=56
Du kan läsa mitt inlägg ovan, de testade ett 10tal filter, i bänk och mot smuts, filtret FÅR inte vara för öppet om du inte vill riskera motorn.:fakta
(vet inte vad du går på , men det kan ju vara reklam??:felämne )
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Du kan läsa mitt inlägg ovan, de testade ett 10tal filter, i bänk och mot smuts, filtret FÅR inte vara för öppet om du inte vill riskera motorn.:fakta
(vet inte vad du går på , men det kan ju vara reklam??:felämne )

Filtrerar ett skumgummifilter sämre eller vad menar du? Själv vet jag inte, men man kör ju med skumgummifilter i crossar och dom körs ju i ganska dammiga miljöer. Ett skumgummifilter måste rengöras och inoljas oftare i alla fall.

Då jag och TS har likadan hoj och jag nyligen beställt ett Pipercross till mig själv så tyckte jag det var relevant att påpeka fördelarna med nämnda filter.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Filtrerar ett skumgummifilter sämre eller vad menar du? Själv vet jag inte, men man kör ju med skumgummifilter i crossar och dom körs ju i ganska dammiga miljöer. Ett skumgummifilter måste rengöras och inoljas oftare i alla fall.

Då jag och TS har likadan hoj och jag nyligen beställt ett Pipercross till mig själv så tyckte jag det var relevant att påpeka fördelarna med nämnda filter.
Frågan i tråden var ju egentligen vilket som var bäst, jag refererade till ett test, sen är det ju synnerligen marginell skillnad i HKR. Sen får alla följa sin övertygelse:tummenupp
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Frågan i tråden var ju egentligen vilket som var bäst, jag refererade till ett test, sen är det ju synnerligen marginell skillnad i HKR. Sen får alla följa sin övertygelse:tummenupp

Det jag menar är att på just TLR så har pipercross fördel gentemot och k&n / BMC då det öppnar upp luftburken. Så bara för att BMC var bäst i ett specifikt test så kanske det inte är bästa valet för TS hoj.

Har du länk / referens till testet för övrigt? Vore kul att läsa :)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Det jag menar är att på just TLR så har pipercross fördel gentemot och k&n / BMC då det öppnar upp luftburken. Så bara för att BMC var bäst i ett specifikt test så kanske det inte är bästa valet för TS hoj.

Har du länk / referens till testet för övrigt? Vore kul att läsa :)

Kan inte ge dig en länk. Prenumererar på 5 engelskatidningar, ska rota igenom dem för att se i vilken det stod:tummenupp
 

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
man får ju hoppas att alla filtren renar som de ska sen e de nog så att man betalar en hel del för namnet,kn kostar mellan 1000-1300 o bmc 750kr
såg på länken att pipercross kostade 850kr så det var ju ok sen får man ju som sagt fundera på om man ska ha skum eller bomullsfilter finns kanske fördelar med båda
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Du kan läsa mitt inlägg ovan, de testade ett 10tal filter, i bänk och mot smuts, filtret FÅR inte vara för öppet om du inte vill riskera motorn.:fakta
(vet inte vad du går på , men det kan ju vara reklam??:felämne )

Pipercross i utförandet till TLR har större filteryta. Vilket innebär mer genomsläpp vid samma filtrertäthet, således ingen skit i motorn.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag återkommer när ingen verkar lyssna: Med Pipercross monterat på FastBikes (augusti nr) Fireblade, så TAPPADE man hkr genom hela registret!!!

I Performance Bikes test i jan 09 numret, så testade man de vanligaste filter som används. Det i särklass bästa filtret var BMC RACE, det gav 2.25hkr, ex KN gav1,28 och det mesta av det på topp. BMC gav ökning från 5000 varv och uppåt. Utan att vara Einstein, så begriper jag inte varför man skall köra pipercross:fatta!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror att man skjuter sig i foten om man tror att ett annat filter av sig själv ska ge mer effekt. Ska motorn ge mer effekt så måste den både kunna få i sig mer luft, få ur sig mer avgaser och sprut/fuggar måste justeras till dom nya förutsättningarna. När hojen lämnar fabriken så har den byggts för att vara driftsäker, klara buller, klara miljö mm, och då är självklart sprut/fugge anpassat för det också, för att ge bästa effekt efter givna förutsättningar. När förutsättningarna ändras kommer fabrikens inställningar inte vara optimala längre, och i många fall ge sämre effekt i slutändan.

Så är det bara max effekt man är ute efter så måste hela kedjan förändras, och hojen måste upp i bänk och justeras in! :fakta
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
:fyllisar
Jag tror att man skjuter sig i foten om man tror att ett annat filter av sig själv ska ge mer effekt. Ska motorn ge mer effekt så måste den både kunna få i sig mer luft, få ur sig mer avgaser och sprut/fuggar måste justeras till dom nya förutsättningarna. När hojen lämnar fabriken så har den byggts för att vara driftsäker, klara buller, klara miljö mm, och då är självklart sprut/fugge anpassat för det också, för att ge bästa effekt efter givna förutsättningar. När förutsättningarna ändras kommer fabrikens inställningar inte vara optimala längre, och i många fall ge sämre effekt i slutändan.

Så är det bara max effekt man är ute efter så måste hela kedjan förändras, och hojen måste upp i bänk och justeras in! :fakta

I testet jag refererar till använde de alla parametrar, med bänk powercommander luft temp fuktighet osv. Hojen var en 08 blade med Akrapovic slipon utan valve. Ung de mods de flesta gör själv.:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag återkommer när ingen verkar lyssna: Med Pipercross monterat på FastBikes (augusti nr) Fireblade, så TAPPADE man hkr genom hela registret!!!

...Utan att vara Einstein, så begriper jag inte varför man skall köra pipercross:fatta!

Kanske för att TS frågar om en helt annan hoj än den i testen? Ingen ifrågasätter Dina hänvisningar till testet på en Fireblade men kompletterar på ett artigt sätt med specifik information för TLR

Dessa tre inlägg har en poäng när det gäller just TLR. Om än genomsläppligheten är något lägre med Pipercross så kan detta kompenseras av en avsevärt större area?

Pipercross i utförandet till TLR har större filteryta. Vilket innebär mer genomsläpp vid samma filtrertäthet, således ingen skit i motorn.

Det jag menar är att på just TLR så har pipercross fördel gentemot och k&n / BMC då det öppnar upp luftburken. Så bara för att BMC var bäst i ett specifikt test så kanske det inte är bästa valet för TS hoj...

Du kan också köra på Pipercross till TLR:en. Skumgummifilter som ersätter hela plattan som orginalfiltret sitter skruvat i, dvs den öppnar upp så det blir större hål där ramair-rören går in i luftburken...

Förekom förresten DT-1 i testen? Jag har det filtret i min Daytona?:)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
:fyllisar

I testet jag refererar till använde de alla parametrar, med bänk powercommander luft temp fuktighet osv. Hojen var en 08 blade med Akrapovic slipon utan valve. Ung de mods de flesta gör själv.:tummenupp
Japp, många sätter på andra ljuddämpare, men frågan är hur många som byter filter också, och sen verkligen mappar hojen? Det kostar ju ändå en bra slant, 2-3000kr att få det gjort :(
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top