POWER PILOT 2CT vs POWER ONE STREET, fakta för veliga.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
PILOT POWER 2CT vs POWER ONE STREET, fakta för veliga.

Har sedan en tid varit sugen på Power One street men velat eftersom det inte funnits några tester annat än i varma länder, och jag med stor säkerhet kommer åka både gata o bana med samma däck i början på säsongen. Mailade lite frågor till Hojdäck.se och fick ett så pass bra svar att jag tänkte dela med mig lite;

Fråga 1.
Hur fungerar den nya power one street i lite svalare temperaturer, som nu under våren. Låt säga 10 grader ute o ibland lite kallare i backen? Jag pratar gatåkning. Blir däcket tillräckligt varmt under vardagskörning för att ha bra fäste vid en hård inbromsning, eller är däcket egentligen ett racedäck som måste köras hårt/värmas med däcksvärmare för att ha bra fäste? Alla tester hittills är ju bara i varma länder…

Svar 1:
Power One Street har nya gummiblandningar med SCT, Synthetic Component Technoloy som ger en ultrasnabb uppvärmningstid och förbättrar prestandan vi låga temperaturer. Du skall inte behöva köra däcket extremt hårt på gatan för att få upp en bra arbetstemperatur i däcket. Givetvis är Pilot Power 2CT ett vassare däck när det är riktigt kallt i asfalten eller regn pga. att däcket har 100% Silica.

Fråga 2.
Hur fungerar power one street när det är blött i JÄMFÖRELSE med power 2ct? (Det sistnämna är ju mycket bra när det är blött). Samma här, jag refererar till vardagskörning. (På bana tvekar jag inte på att däcket är bra. Regnar det där är det slutåkt alternativt regndäck.)

Svar 2:
Nope, Power One Street är utvecklat för att fungera bra på våt asfalt men Pilot Power 2CT är nog snäppet vassare pga. 100% silica i gummiblandningen.

Övrigt:
Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor. Det är många med mig som undrar över dessa egenskaper, just för att många åker både gata o bana och Power One street endast figurerar i tester som gjorts i varma länder.

Svar:
Största skillnaden mellan Pilot Power 2CT och Power One Street är att Power One har en mycket vassare 3-lagers stomme som har en mycket bättre styrresponce och en mönsterdesign som gör att däcket blir ett slicks vid nedläggningsvinklat från 45-60 grader. Power One Street har mycket vassare gummiblandning som tål riktigt hård körning på motorbana utan att protestera. Skillnaden i varvtid på Portimao är ca: 5 sek mellan Power One Street och Competition. Det vittnar om hur bra prestande Michelin lyckets få i i ett gatdäck.

När det är 10 C och/eller regn på gata är Pilot Power 2CT oslagbart men Power One Street är ett mycket vasst däck som även fungerar bra under dessa förutsättningar. Däck är alltid en kompromiss och det är omöjligt att göra ett däck som skall prestera optimalt från +10 C på gatan till att klara 300km/h och de påfrestningar som blir på en motorbana.

Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tack för detta, mycket intressant.. Det är bla dessa 2 däck jag väljer mellan nu.. Nackdelarna med Power One borde alltså främst vara livslängden kontra PP2ct (en gissning) annars verkar ju power one vara tillräckligt bra för kasst väder på gata samt grymmt för bana :yoparty (men så långsam som man är så räcker nog dom flesta däck även till banan haha)

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
någon som kan däckens livslängd och orkat räkna fram "pris per säsong" för båda, vid bana/väg eller blandad?

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tack för intressant läsning. Jag tillhörde en av de som undrade! :tummenupp

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Mycket intressant. Tack! Jag funderar på precis samma sak som du. Har idag PP2CT, men det blir nog Power One till sommaren.

Finns några av de tester du nämner på nätet? Länkar?

Återigen, tack!

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Sitter själv i samma sits och kan inte bestämma mig.:confused: Sportec M3 börjar släppa lite väl ofta på banan nu men funkar ypperligt på gata. Kör mest gata men vid bankörningarna vill jag kunna känna att jag har bra grepp. Just nu står det mellan nya Racetec k3 interact och Corsa III. Har tyckt bäst om Metzeler/Pirelli,men kanske får testa Power one då det verkar vara rätt däck för mitt sätt o köra kanske. Våtgreppet bryr jag mig inte så mycket om,men jag vill att dom skall funka hyfsat när det är kallt i backen. Någon som kört gata/bana med Racetec K3 eller Corsa III som har lust att dela med sig?

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Sitter själv i samma sits och kan inte bestämma mig.:confused: Sportec M3 börjar släppa lite ofta på banan nu men funkar ypperligt på gata. Kör mest gata men vid bankörningarna vill jag kunna känna att jag har bra grepp. Just nu står det mellan nya Racetec k3 interact och Corsa III. Har tyckt bäst om Metzeler/Pirelli,men kanske får testa Power one då det verkar vara rätt däck för mitt sätt o köra kanske. Våtgreppet bryr jag mig inte så mycket om,men jag vill att dom skall funka hyfsat när det är kallt i backen. Någon som kört gata/bana med Racetec K3 eller Corsa III som har lust att dela med sig?
Skadar ju inte att prova, Michelindäcken kommer som sagt upp i arbetstemp grymt snabbt vilket är en stor fördel på gatan. Inget av däcken är ju nåt för svenska kalla och blöta vårvägar egentligen, men det kanske har mindre betydelse :hihi

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Det man ska ha klart för sig är ju att hela anledningen till att jämföra de båda däcken, eller andra däck med för den delen, är ju att jag söker en KOMPROMISS. Och det har ju alltid sina nackdelar.
Ska jag ha ett bra bandäck, bortsett från rena slicks, ja då finns det många bra däck att välja mellan.

Det som fick mig att vakna var egentligen en bandag med SMC förra året i september. Temperaturen var ca 8-9 grader och blåst, rätt kymigt. Jag hade Battlax 016 bak och Pirelli Dragon Supercorsa fram vilket gav mig en av mina bästa bandagar hitills trots det kalla vädret.

MEN sen hade däcken svalnat någon timme och jag stod i kö för en bromsövning. Tog det försiktigt i början men andra bromsprovet nöp jag till ordentligt, men inte värre än en hård inbromsning på vanlig 70-sträcka när nån gör något dumt framför dig, och fick då låst framdäck o gled i 5 meter innan jag låste upp och fick ta omtag.

Då satt jag perfekt och var förberedd! Ute i det vilda hade jag kanske gått omkull.
NU TILL DET VIKTIGA: Mina kompisar med Pilot Power 2CT hade mycket bättre bromsverkan o avslutade lekfullt med stoppies. DET är skillnaden som väckte mig.
Pirelli är en grymt däck, har vunnit många tester, även nyligen, så ingen skugga över det. Men det finns däck som är bättre att köra gata med en svensk vårdag...

Hade jag inte letat efter en kompromiss eftesom jag vill kunna åka fort på banan, så hade jag tagit 2ct direkt.
Livslängden är aldrig lång på sportdäcken men efter att ha kört mycket 2ct så måste jag säga att det är ett av de bättre. Power One Street räknar jag med tar slut fortare.

Senare på säsongen kommer jag köra med slicks på bana, och då kommer jag byta tillbaka till 2CT på gatan.

Skadar ju inte att prova, Michelindäcken kommer som sagt upp i arbetstemp grymt snabbt vilket är en stor fördel på gatan. Inget av däcken är ju nåt för svenska kalla och blöta vårvägar egentligen, men det kanske har mindre betydelse :hihi

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
MEN sen hade däcken svalnat någon timme och jag stod i kö för en bromsövning. Tog det försiktigt i början men andra bromsprovet nöp jag till ordentligt, men inte värre än en hård inbromsning på vanlig 70-sträcka när nån gör något dumt framför dig, och fick då låst framdäck o gled i 5 meter innan jag låste upp och fick ta omtag.

DET är skillnaden som väckte mig.
Pirelli är en grymt däck, har vunnit många tester, även nyligen, så ingen skugga över det. Men det finns däck som är bättre att köra gata med en svensk vårdag...
Det sammanfattar ju anledningen till att gatdäck har sitt berättigande väldigt bra :tummenupp

Power One ersätter f.ö. Pilot Race, fast i fler versioner/blandningar från gatversionen via bandäcken (eg. skurna slicks) till 16,5 tums slicks & regndäck.

Last edited:

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Tack för denna info! Precis detta man söker när man funderar över däck-köp så ett stort tack för denna matnyttiga info.
Har 2ct och är grymt nöjd!

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Det sammanfattar ju anledningen till att gatdäck har sitt berättigande väldigt bra :tummenupp

Power One ersätter f.ö. Pilot Race, fast i fler versioner/blandningar från gatversionen via bandäcken (eg. skurna slicks) till 16,5 tums slicks & regndäck.

Power Race hette dom faktiskt. :) Är det bara jag som har svårt att hitta infórmation om de nya däcken? På michelins hemsida finns de inte med. Då visas bara Power Race-däcken. Märkligt. Det blir Power-One till våren iaf. Hoppas de är lite bättre i kyla än vad Power Racen var.:näsblod

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Power Race hette dom faktiskt. :) Är det bara jag som har svårt att hitta infórmation om de nya däcken? På michelins hemsida finns de inte med. Då visas bara Power Race-däcken. Märkligt. Det blir Power-One till våren iaf. Hoppas de är lite bättre i kyla än vad Power Racen var.:näsblod
Var fortfarande för trött för att hålla reda på sånt :) Men Power One hittar du iaf på www.michelinpowerone.com (inte för att den säger så mycket)

SuperBike har skrivit kort om dem redan åxå på www.superbike.co.uk (snabb jäkel den där Kenny) :hihi

Se bara till att beställa Road/Track versionen då, eller A, de är mjukast och gjorda för lägst temperaturområde :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...