Gixxer 750 -98 Makeover

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jag startade en tråd i teknik- och mekhörnan för att se om någon provat att sätta på kåporna från en gsxr 750 -00 på en -98 av samma modell.

Då jag nu köpt en -98 och börjat bygga så smått startar jag en tråd här istället. Hoppas någon finner den intressant! :)

Det som gjorts är alltså att jag införskaffat en Suzuki gsxr 750 -98. Den är som ni vet inte den vackrasta av hojar men tydligen ska den ha både rolig motor och roligt chassi.

Jag bifogar en bild på hur den ser ut nu, samt några photoshopade bilder på hur den är tänkt att bli.

//Linus
 

Bifogat

  • gixxer.jpg
    gixxer.jpg
    119 KB · Visningar: 123
  • 1997_GSXR750_450.jpg
    1997_GSXR750_450.jpg
    30.8 KB · Visningar: 88
  • gixxer white.jpg
    gixxer white.jpg
    48.3 KB · Visningar: 1,168
  • gixxer black & white.jpg
    gixxer black & white.jpg
    48.5 KB · Visningar: 111

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
13 mars 2009

I går fick jag hem kåpor och tank från Hell-Rider här på forumet. Jag har även beställt nya bromsslangar samt en kamkedjesträckare.
 

Bifogat

  • bak.jpg
    bak.jpg
    62 KB · Visningar: 79
  • tank.jpg
    tank.jpg
    57.7 KB · Visningar: 76
  • fram.JPG
    fram.JPG
    63.6 KB · Visningar: 90

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
14 mars 2009

Idag har jag börjat svetsa den nya bakramen. Eller jag har snarare börjat svetsa ihop protoypen av den nya bakramen.

Har använt fyrkantsprofil som är 20*20 mm och 1,5 mm tjock. Är lite osäker på hur bra det kommer att hålla, så den slutliga ramen blir nog i 2 mm gods. Eventuellt 25*20 profiler som orginalet.
 

Bifogat

  • vänster.jpg
    vänster.jpg
    137.3 KB · Visningar: 173
  • höger.JPG
    höger.JPG
    108.7 KB · Visningar: 143
Last edited:

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
?

Varför modernisera en så vacker hoj ?

En välvårdad blå/vit Gsxr750 (96-99) med "bullen" där bak är riktigt läcker..

Saken är som baken :arsele

Good luck anyway! :)
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Varför modernisera en så vacker hoj ?

En välvårdad blå/vit Gsxr750 (96-99) med "bullen" där bak är riktigt läcker..

Saken är som baken :arsele

Good luck anyway! :)

Jag tycker det är en av de fulaste hojar som gjorts. Att somliga tycker den är vacker bara för att den liknar någon antik racer är ju en annan sak... :fyllisar

:)

Samma här, men som tur är så är man tillräckligt dum för att ge sig på det ändå...:hihi

Men sen står det ju "never ending turbobygge" med! :hihi
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag tycker det är en av de fulaste hojar som gjorts....
Ändå köper du en :va Tja, 750 är den perfekta hojen egentligen.

Visst, det är inget fel på chassit så det är helt klart ett bra utgångsobjekt men jag håller med föregående talare att den är helt ok 'in action' bara man rensar bakdelen på den så den ser lite mer räcer ut *minns Whitham och Goddard rejsa dessa skönheter i slutet av 90-talet*

Spara en slant till fjädring, däck och en ny bromspump, dreva den 15/45 och droppa den 5-10 mm i gaffeln så har du en hoj du kan skämma ut de flesta nyare cyklar med bara du kan köra. Ett öppet system, TRE-mod och PC kan ge 10-15 hästar och mycket bättre gasrespons. Jag har ca 126 bakhjulshästar i min 98'a enligt dynon på Din MC.

En välanvänd gixxer som skänkt mycket glädje genom åren:
 

Bifogat

  • skruttfemtin.jpg
    skruttfemtin.jpg
    157.7 KB · Visningar: 180
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Ändå köper du en :va

Visst, det är inget fel på chassit så det är helt klart ett bra utgångsobjekt men jag håller med föregående talare att den är helt ok 'in action' bara man rensar bakdelen på den så den ser lite mer räcer ut *minns Whitham och Goddard rejsa dessa skönheter i slutet av 90-talet*

Spara en slant till fjädring, däck och en ny bromspump, dreva den 15/45 och droppa den 5-10 mm i gaffeln så har du en hoj du kan skämma ut de flesta nyare cyklar med bara du kan köra. Ett öppet system, TRE-mod och PC kan ge 10-15 hästar och mycket bättre gasrespons. Jag har ca 126 bakhjulshästar i min 98'a enligt dynon på Din MC.

Jag köpte den inte för att den var snygg, utan för att den är prisvärd! (hoppas jag) :)

Den har k&n filter och helsytem från yoshimura, men jag vet inte om den är bänkad och den saknar pc så frågan är ju hur mycket de andra prylarna ger utan det?

Hur vet jag om den har TRE-mod?

Sålde min fireblade i vintras och köpte den här för att jag vill ha en billig, men bra hoj, som jag inte behöver vara rädd för att vurpa så jag får se hur mycket pengar jag lägger på nya fjädringskomponenter. Jag märker nog ingen större skillnad ändå. :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Den har k&n filter och helsytem från yoshimura, men jag vet inte om den är bänkad och den saknar pc så frågan är ju hur mycket de andra prylarna ger utan det?

Hur vet jag om den har TRE-mod?

Sålde min fireblade i vintras och köpte den här för att jag vill ha en billig, men bra hoj, som jag inte behöver vara rädd för att vurpa så jag får se hur mycket pengar jag lägger på nya fjädringskomponenter. Jag märker nog ingen större skillnad ändå. :)
Risken är stor att din hoj går magert utan Powercommander. Jag fick ca tolv hästar med PC och bänkning. TRE-modden är en liten cylindrisk plupp inkopplad på växellägesgivaren (lurar hojen att det är femman hela tiden och ger vassaste tändkurvan) så den finns bakom cylinderraden under insprutningsbryggan om du har nån. Gav rätt stor skillnad på de lägre växlarna (1-3) tyckte jag.

Bra däck och frisk fjädring är som dag o natt på en hoj. Klart du märker det :) Sund inställning vid hojköpet :tummenupp Personligen tycker jag att funktion går före form så min ser ut som skit men går som fan, hehe
 
Last edited:

mickelin

Guest
You go, Linus! Bygg som bara attans! När den rullar kommer du förbi Uppsala så kör vi den en vända i bänken och ställer in chassit för dig. Det där är en av de absolut mest underskattade hojarna numera... Sen fixar vi turbo nästa vinter....:yoparty
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
You go, Linus! Bygg som bara attans! När den rullar kommer du förbi Uppsala så kör vi den en vända i bänken och ställer in chassit för dig. Det där är en av de absolut mest underskattade hojarna numera... Sen fixar vi turbo nästa vinter....:yoparty
Wow, den perfekta kompisen! Gör som han säger Linus :tummenupp
 

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
har en likadan hoj.......håller med dej att dom e inte vackra orginal...bra val på bakdel.....själv har jag 03ans r1 del de ser bra ut........vad blir de för färg!?
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
You go, Linus! Bygg som bara attans! När den rullar kommer du förbi Uppsala så kör vi den en vända i bänken och ställer in chassit för dig. Det där är en av de absolut mest underskattade hojarna numera... Sen fixar vi turbo nästa vinter....:yoparty

Jag kör en print screen på det där så du inte kan backa sedan! :yoparty :banana

Risken är stor att din hoj går magert utan Powercommander. Jag fick ca tolv hästar med PC och bänkning. TRE-modden är en liten cylindrisk plupp inkopplad på växellägesgivaren (lurar hojen att det är femman hela tiden och ger vassaste tändkurvan) så den finns bakom cylinderraden under insprutningsbryggan om du har nån. Gav rätt stor skillnad på de lägre växlarna (1-3) tyckte jag.

Bra däck och frisk fjädring är som dag o natt på en hoj. Klart du märker det :) Sund inställning vid hojköpet :tummenupp Personligen tycker jag att funktion går före form så min ser ut som skit men går som fan, hehe

Jag får leta efter TRE-modden annars kostade den ju inte många kronor. Att bra däck gör skillnad har jag ju märkt, men jag har aldrig brytt mig om att mixtra med fjädringen. Det verkar så krångligt. :)

Håller med om att funktion går före form, men eftersom det är kul att skruva men jag inte förstår mig på motorer får jag bygga om annat istället. :)

har en likadan hoj.......håller med dej att dom e inte vackra orginal...bra val på bakdel.....själv har jag 03ans r1 del de ser bra ut........vad blir de för färg!?

Nu är kåporna svarta och det är väl inget fel med det, men vi får se vad som händer. Ska ju få skiten att sitta först innan jag lackar. :)
 
Last edited:

mickelin

Guest
Printa ut den sidan, du! Jag blir så entusiastisk över gamla gixxers. Nostalgi och avsaknad av en, antar jag. Hur går det med bygget?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top