Fundering kring el, koppla laddare *med bild*

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Antar att man kan koppla laddare till seriekopplade batterier utan att man behöver bryta seriekopplingen(scenario 1), även att man kan seriekoppla laddarna (scenario 2).

Vad händer i följande fall om någon laddare går sönder? Laddarna kan ju gå sönder så att de inte längre leder ström, eller så att de bara inte laddar (tänker mig laddaren som en transformator).

Jag vill kunna ladda 6 st 12V batterier med 6 st billiga laddare (72V laddare kostar skjortan!)
 

Bifogat

  • laddare.png
    laddare.png
    22.7 KB · Visningar: 254

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Om du kopplar enligt den nedre bilden (serie) så kommer du inte att uppnå mer än den laddström var laddare klarar av fast då fördelat på alla batterier, en "osmart" inkoppling som skall undvikas av flera skäl. Ett ex är att om en laddare "dör" upphör laddningen troligen helt. Ponera även att det blir avbrott i något av batterierna och att laddarna kanske ger 20volt utan belastning, då får du 120V från laddarna(rätt vanligt att billiga laddare ger stora överspänningar när de är utan last eller har låg last).

Med det övre alternativet funkar laddarna som "tänkt" dvs de kan ladda enligt sina prestanda var för sig. Om en laddare "dör" kommer det batteri den laddar att tappa laddning men då det sitter i serie lär det "laddas" av kringliggande batterier så länge dessa är anslutna mot någon förbrukare så någon direkt kris lär det inte bli så länge det inte är själva batteriet som dör (kortis/avbrott).

Det man skall tänka på är hur hög den totala spänningen blir när man kopplar batterierna i serie och med en laddare/batteri. Ponera att var laddare ger 14Volt vilket då leder till att du får en spänning på 84volt istället för 72, man bör med andra ord tänka sig för innan man bygger en egen design och kolla vilka spänningar dessa laddare kan ge över ett batteri som är dåligt på att utgöra en last vid laddning.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Borde det inte gå att ladda varje batteri för sig. Att du kopplar in varje laddar över sitt eget batteri bara?
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Vad är det för batterier? Somliga tycker inte så bra om att bli överladdade.

Är det så att du behöver 72V till något och inte vill koppla isär när du ska ladda?

Vad ska du ha de 72 volten till? Har de med fönstertittare att göra? :crash

Somliga intelligenta (och dyrare) laddare laddar inte kontinuerligt utan
laddar lite, slutar ladda och mäter, laddar lite ... osv.
Sådana kan nog bli lite förbryllade av scenario 2. Men de brukar inte vara
de som är billiga.

I de billiga brukar det bara sitta en transformator och en likriktare (och
kanske en säkring och en ampere-mätare.)
Men 6 st blir ju inte så billigt i alla fall.
Ett alternativ kanske är att meka ihop något själv med EN transformator
och EN likriktare. Särskilt om du hittar något begegnat skrot.
Med vilken strömstyrka vill du ladda?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Koppla ihop alla batterier separat i en plugg med 12 pinnar, sen på motorcykeln sätter du en plugg som seriekopplar ihop batterierna.

Sen gör du en annan plugg till laddarna där du laddar alla batterier separat.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
@ Putte: Tittat på bilden?

@ BostonGurka: AGM batterier på ca 25-30 Ah. Typ http://www.global.se/images/Subdata/documents/evx_12300.pdf

Vill inte koppla loss alla batterier utan ha de i serie då det skulle underlätta en hel del.

Ska inte grilla fönstertittare med, är till mitt elduro-projekt (länk i signatur).

Laddarna jag tänkt använda är de billigaste jag kan hitta: http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20090323.p.Batteriladdare
09_41817_b.jpg


@ GUW: Förstår inte riktigt vad du menar, men anledningen till att jag startar tråden är om det dels går att ladda batterier i serie, var för sig, och om man måste koppla varje laddare enskilt till varje batteri, då det skulle underlätta att seriekoppla laddarna. Vill undvika att ha en koppling med 12 sladdar på hojen om det går att lösa med två sladdar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
@ Putte: Tittat på bilden?

@ BostonGurka: AGM batterier på ca 25-30 Ah. Typ http://www.global.se/images/Subdata/documents/evx_12300.pdf

Vill inte koppla loss alla batterier utan ha de i serie då det skulle underlätta en hel del.

Ska inte grilla fönstertittare med, är till mitt elduro-projekt (länk i signatur).

Laddarna jag tänkt använda är de billigaste jag kan hitta: http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20090323.p.Batteriladdare
09_41817_b.jpg


@ GUW: Förstår inte riktigt vad du menar, men anledningen till att jag startar tråden är om det dels går att ladda batterier i serie, var för sig, och om man måste koppla varje laddare enskilt till varje batteri, då det skulle underlätta att seriekoppla laddarna. Vill undvika att ha en koppling med 12 sladdar på hojen om det går att lösa med två sladdar.

Koppla varje laddare över varsitt batteri enligt alternativ #1 i ditt första inlägg, det kommer att funka vare sig du har pulsade laddare eller vanliga dumma laddare av äldra modell. Du behöver inte bryta seriekopplingen.
Har du bara 1 laddare kan du göra likadant och bara skifta till näsa batteri när det första blivitt fulladdat. Men det tar ju längre tid än med många laddare förstås.

Mvh
Jörgen
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Koppla varje laddare över varsitt batteri enligt alternativ #1 i ditt första inlägg, det kommer att funka vare sig du har pulsade laddare eller vanliga dumma laddare av äldra modell. Du behöver inte bryta seriekopplingen.
Har du bara 1 laddare kan du göra likadant och bara skifta till näsa batteri när det första blivitt fulladdat. Men det tar ju längre tid än med många laddare förstås.

Mvh
Jörgen
Risken med att seriekoppla laddarna blir då att om en laddare går sönder slutar laddningen och att spänningen från laddarna överstiger laddningespänningen för motsvarande 72V batteri (som seriekopplingen av batterier kan ses som) med risk att förstöra/slita på batterierna?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Risken med att seriekoppla laddarna blir då att om en laddare går sönder slutar laddningen och att spänningen från laddarna överstiger laddningespänningen för motsvarande 72V batteri (som seriekopplingen av batterier kan ses som) med risk att förstöra/slita på batterierna?

Ja det är en aspekt. En annan är ju att jag tror att laddarnas karaktäristik är anpassad för att verka mot ett batteri och inte sitta kopplade i serie med varandra.
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Risken med att seriekoppla laddarna blir då att om en laddare går sönder slutar laddningen och att spänningen från laddarna överstiger laddningespänningen för motsvarande 72V batteri (som seriekopplingen av batterier kan ses som) med risk att förstöra/slita på batterierna?

Ok! Nu förstår jag vad du skall använda "lösningen" till, mao så föreligger ingen risk att du bränner det som batterierna är kopplade till då du inte använder el-enduron under laddningen, blir lite jobbigt med sladden annars:D

Då du kopplar laddarna var för sig över var batteri och laddarna i sig är galvaniskt skiljda från från varandra och nätet så kommer de att "hänga i luften" så att säga och med det menas att de inte kan påverka varandra eller de närliggande batterierna oberoende om en eller flera laddare går sönder (eller batterier). Det du skall ta hänsyn till är hur respektive batteri laddas med hänsyn till ström, spänning, ev pulsladdning osv. Har du kollat om det inte finns någon möjlighet till sponsring av detta projekt, typ Cetek eller liknande borde ju kunna hjälpa dig.

Så länge laddarna är helt galvaniskt skiljda mellan nät och utgångarna kan det omöjligen innebära några problem att seriekoppla en massa laddare och batterier och "vanliga" transformatorladdare med likriktarbrygga är även de separerade genom primär/sekundärlindningarna. "vanliga" moderna laddare som använder PWM teknik mm är även de galvaniskt skilda så det bör inte vara några problem oavsett vilka "vanliga" laddare du väljer.

När man laddar ett serie batteri enligt den konstellation du använder är det störst risk för överspänningar om man laddar alla batterierna med en laddare dvs seriellt med 72V, anledningen till detta är att om ett batteri har låg resistans ex pga kortis så kommer de andra batterierna att laddas med för hög spänning.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
@ BostonGurka: AGM batterier på ca 25-30 Ah. Typ http://www.global.se/images/Subdata/documents/evx_12300.pdf

Vill inte koppla loss alla batterier utan ha de i serie då det skulle underlätta en hel del.

Ska inte grilla fönstertittare med, är till mitt elduro-projekt (länk i signatur).

Laddarna jag tänkt använda är de billigaste jag kan hitta: http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20090323.p.Batteriladdare
09_41817_b.jpg

Sammanlagt ca tre hästkrafttimmar i batterierna, före alla förluster, om
jag har räknat rätt? Och två dygn att ladda med Lidl-laddarna.

Max rekommenderad laddström verkar vara 9A.

Jag tror billigaste sättet att få tag på laddström är att åka till närmaste
sopstation och skruva ur en trave kraftaggregat från skrotade PCar när
ingen ser. De kan ge 10A på +12V utan att vara märkvärdiga.
7 st sådana så har du närmare 1 kW laddeffekt för 0 kr,
istället för 43W för 480 kr hos Lidl.

Använd pengarna som blir över till att meka ihop en snäll laddregulator som
skonar batterierna. Går det inte att göra något fiffigt med din
kontrollenhet kopplad baklänges?
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Sammanlagt ca tre hästkrafttimmar i batterierna, före alla förluster, om
jag har räknat rätt? Och två dygn att ladda med Lidl-laddarna.

Max rekommenderad laddström verkar vara 9A.

Jag tror billigaste sättet att få tag på laddström är att åka till närmaste
sopstation och skruva ur en trave kraftaggregat från skrotade PCar när
ingen ser. De kan ge 10A på +12V utan att vara märkvärdiga.
7 st sådana så har du närmare 1 kW laddeffekt för 0 kr,
istället för 43W för 480 kr hos Lidl.

Använd pengarna som blir över till att meka ihop en snäll laddregulator som
skonar batterierna. Går det inte att göra något fiffigt med din
kontrollenhet kopplad baklänges?
Till att börja med ska väl tilläggas att jag endast har begränsade kunskaper inom ellära. Det mest grundläggande alltså, och några mer omfattade ekonomikurser har jag inte heller gått. Men 0 kr i jömförelse mot 480 (7 st för560) kr behövs ingen utbildning för att förstå fördelarna med.

Hur är det egentligen med strömstyrkan? Jag får max ut 10A ur vägguttaget. Fördelat på 6-7 batterier, blir tillåten laddström max 1,43 -1,67A. Max effekt på PSU:erna borde då bli totalt 10*230=2300W, ca 300W st alltså. Vad är det man måste göra för att få detta att fungra? Vad gör laddregulatorn?


Batteriet med 30Ah (tidigare länkat till) väger för mkt, jag kommer gå ner i kapacitet, nåt i den här stilen http://www.global.se/images/Subdata/documents/77240.pdf 26Ah,
http://www.global.se/images/Subdata/documents/evx_12260.pdf 26Ah och längre livslängd
eller http://www.celltech.se/produkter/upload_pdf//CT28-12S.pdf 28 Ah.

Max laddström per batteri ligger omkring 8A.

"Koppla baklänges"? Menar du att återvinna energi när man bromsar, sk regenerativ bromsning? Kontrollenheten jag tänkt köpa tillåter ej detta, tror inte det blir värt den extra kostnaden om jag skulle införa detta (finns olika sätt att lösa men innebär ökad komplexitet och kostnad).
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det kräver en del att bygga in laddreglering i ett psu - speciellt om man skall få in full kapacitet samt att få maximal livslängd.

Typ.

1.känna av batterispänning - 2.börja ladda med 14,4v , 3.känna av sänka laddspänning till 14v osv.
Så du måste in o böka i deras elektronik - dom ger ju bara 12v om med det laddas inte ett blyacc.


Biltemas små kapslade blyaccar är dom enda batterierna på biltema med kvalite och livslängd - kolla priset o testa ett provex - dom jag köpt har kunnat jmf mot proffsacc.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Hur är det egentligen med strömstyrkan? Jag får max ut 10A ur vägguttaget. Fördelat på 6-7 batterier, blir tillåten laddström max 1,43 -1,67A. Max effekt på PSU:erna borde då bli totalt 10*230=2300W, ca 300W st alltså. Vad är det man måste göra för att få detta att fungra? Vad gör laddregulatorn?

Enklaste sättet att se det på är att energi inte försvinner.

Effekten som elektriciteten överför är lika med spänningen multiplicerad
med strömmen.
P=U*I

Om man bortser från förlusterna i kraftaggregaten kan du få ut
230V*10A=2300W
ur vägguttaget.

Vid 72V kan du teoretiskt få ut
2300W/72V=32A

Är batterierna seriekopplade går samma ström genom alla batterierna.

Om max laddström ar 10A är max laddeffekt 72V*10A=720W
Det du då behöver i vägguttaget är 720W/230V=3.13A

Batterier mår inte bra av att laddas med för hög ström, för hög spänning
eller för länge.

En laddregulator reglerar en eller flera av dessa.

"Koppla baklänges"? Menar du att återvinna energi när man bromsar, sk regenerativ bromsning? Kontrollenheten jag tänkt köpa tillåter ej detta, tror inte det blir värt den extra kostnaden om jag skulle införa detta (finns olika sätt att lösa men innebär ökad komplexitet och kostnad).

Kontrollenheten reglerar ju också ström/spänning. Den kanske kan fås att fungera
som laddregulator också.

Det kräver en del att bygga in laddreglering i ett psu - speciellt om man skall få in full kapacitet samt att få maximal livslängd.

Typ.

1.känna av batterispänning - 2.börja ladda med 14,4v , 3.känna av sänka laddspänning till 14v osv.
Så du måste in o böka i deras elektronik - dom ger ju bara 12v om med det laddas inte ett blyacc.


Biltemas små kapslade blyaccar är dom enda batterierna på biltema med kvalite och livslängd - kolla priset o testa ett provex - dom jag köpt har kunnat jmf mot proffsacc.

Om man laddar batterierna i serie behöver man bara använda en enda regulator.
(Det kan ju vara bättre att använda en laddare per batteri. Men det allra
bästa är ju en laddare per cell, fast det kan man ju ändå inte ha eftersom
de sitter gömda inne i batterierna.)
Seriekopplar man sju PSUer har man 84V.
En förlustregulator som begränsar spänning och ström enl batteritillverkarens
spec är bättre än ingen regulator och är inte så svår att pilla ihop.
(Är Lidl snikna (Kan det vara möjligt?) har deras laddare ingen regulator alls.)
De flesta prylarna som behövs hittar man i de extra PSUer man snott på
sopstationen. Och den behöver inte vara inbyggd i något PSU.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det kräver en del att bygga in laddreglering i ett psu - speciellt om man skall få in full kapacitet samt att få maximal livslängd.

Typ.

1.känna av batterispänning - 2.börja ladda med 14,4v , 3.känna av sänka laddspänning till 14v osv.
Så du måste in o böka i deras elektronik - dom ger ju bara 12v om med det laddas inte ett blyacc.


Biltemas små kapslade blyaccar är dom enda batterierna på biltema med kvalite och livslängd - kolla priset o testa ett provex - dom jag köpt har kunnat jmf mot proffsacc.
Biltemas sortiment har för lite Ah och skulle man börja parallellkoppla seriekopplade batterier blir det ändå mer vikt/Ah även om det är billigare, blir dessutom extra vikt för kablar, för att inte tala om extra jobb.

Tror jag kommer hålla mig till lidl-laddarna. Väntar på mailsvar ang batterier och laddare från några batteri-leverantörer. Får se vilka priser jag får, just nu ligger jag på knappt 30 kr/Ah i ett batteri, ungefär 4300kr för 6 batterier på 26Ah och sedan laddare för 480 kr.

Att krångla med PSU:er och dyl är jag inte road av så en femhunka för att slippa det och att ladda kanske 10 gånger längre tid kan jag leva med.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har inhandlat mina laddare nu. Lite lustigt att det står "Charging voltage: 600mA" på kartongen (dock står det rätt på svenska).

Det som jag ska göra med laddarna är att koppla bort 230V-kontakten (de två piggarna) och koppla ihop alla laddare så man istället bara använder en kontakt. Varje enskild laddare skall även få en egen strömbrytare, så om batterierna behöver laddas olika mkt kan man stänga av laddning på de batterier som laddas klart först. Laddaren indikerar med en diod när batteriet är färdigladdat.

Teknisk data.

Typbetckning: Laddstation för bly/syrabatteri

Artikelnummer: 99 411
Nominell spänning: 100-240V (10W max)
Nominell frekvens: 50Hz
Utspänning: 2V, 6V, 12V
Laddström: 600mA (7,2 VA max)
Batteriets kapacitet: Max 12Ah
Skyddsklass: IP 20
Dimensioner (L x B x D): 82 x 56 x 80mm
Vikt: 125g
Anslutningskabel: 190 cm
Med polväxlingsskydd och diodindikering

Funktionsanvisning
Till skillnad från enklare laddstationern[!] har laddströmmen i denna automatiska laddstation inget fast värde och beror på flera faktorer. Detta är t.ex. det laddbara batteriets laddningstillstånd, typen av laddbart batteri resp. det laddbara batteriets kapacitet. Dessutom spelar det roll hur mycket det laddbara batteriet är urladdat.
Om det laddbara batteriets[!] har använts med hög effekt, förekommer hög startström vid uppladdningen, vilken sedan minskar efter en kort tid. Detta betyder att laddströmmen avtar med ökad spänning i det laddbara batteriet.

Batteriet är fulladdat när den gröna dioden slocknar. Den röda dioden lyser om klämmorna har anslutits på fel sätt.

Vad skulle en maxgräns för batteriets kapacitet göra för nytta? Mina batterier jag ska ladda har 26Ah, laddaren är gjord för max 12Ah. Kan det tänkas vara för att laddaren inte skall vara på i mer än 20 timmar i sträck?

Nedan ser ni bilder på en laddare som jag köpt. Går det att "trimma" en sådan laddare att lämna mer effekt? Just nu är max ström 600mA, går det att få upp detta, tex genom att byta till ett mindre motstånd i laddaren?
 

Bifogat

  • laddare1.jpg
    laddare1.jpg
    60.3 KB · Visningar: 107
  • laddare2.jpg
    laddare2.jpg
    80.7 KB · Visningar: 100
  • laddare3.jpg
    laddare3.jpg
    92.3 KB · Visningar: 92
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top