95 dB vid förbipassering blir intressant!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vid träningen idag på Falkenbergsbanan hade min R6:a med en original R1-burk 98 dB vid förbipassering ! EN (1) hoj klarade 95 dB, alla andra lät för mycket. Jobbigt... kanske man ska sätta på en SVEMO-krök på originalburken!:)

Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hm, borde det ställa till problem för en RSV1000R med allt original tro?

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
R1 med Acra (ett par timmar gammalt så välstoppat) hade 99 -100. Men då petade jag i 6:an också :( för att få den lite tystare...

Ja, hur skall vi klara det???:confused:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Hm, borde det ställa till problem för en RSV1000R med allt original tro?

Han som mätte snackade om att det var "kallt och då blir det höga värden". Om inte ett originalsystem funkar, vad ska vi göra då?:confused:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Om inte ett original räcker så får man väl svetsa på ett till. Å räcker inte det. Ja...det är väl ingen engångssvets??

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
lawner fick ju inte köra med orginalsytemet,fattar att de måste få ner ljudet men känns som vi är mer straffade än tillverkarna

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
På våra skotertävlingar så är det avdrag för väder och mätutrustning..
Det borde nästan vara samma för er då hojjarna kollas
För oss ser det ut så här..
Visad db vid 4k varv...
ex 104,8
Neddragning till närmaste jämn siffra, alltså 104
Klass 2 mätutrustning -2db
viss väderlek - 2db
alltså går man från visad 104,8 till lagliga 100db som är min gräns.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Därför att denna mätutr inte är att lita på, och det kommer vi bli lidande av!
Jag tycker att buller bör mätas vid närmaste grannen som klagar, det är väl skit samma hur högt det låter på banan?
Finns ju en massa faktorer som spelar in som man inte kan mäta med ett (vanligt instrument)!

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det roliga är att de mäter ljudvolymen på insidan av banan,de boende finns på utsidan:tummenupp
r6:eek:rnas och hondornas utblås sitter riktigt perfekt mot plåträcket de stoppat micken i,ja det går att spinna vidare på den meningen.......

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tycker att buller bör mätas vid närmaste grannen som klagar, det är väl skit samma hur högt det låter på banan?
Finns ju en massa faktorer som spelar in som man inte kan mäta med ett (vanligt instrument)!
Jag håller med fullständigt! Man mäter ju tex inne hos folk som klagar på vägbuller, inte går man å ställer sig vid vägrenen och mäter :huvet

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
det spelar ingen roll hur lågt ljud det är, mina föräldrar bor inte många stenkast från falkenbergsbanan och visst.. är dte race så hör man lite dova motorljud.. men drar grannen tex igång sin gräsklippare så överröstar den det ljudet 100ggr om.

sitter man inomhus finns dte inte en chans att höra nåt och sitter man utomhus och är en 3-4pers som pratar så hörs/märks det inte heller.

dom som klagar kommer fortsätta klaga tills dom lägger ner banan helt, det ligger i blodet hos en del att klaga på allt andra gör bara för att.. speciellt ute vid falkenbergsbanan där merparten är bittra bönder dessutom.

falkenbergsmotorklubb bör skita fullständigt i dom tycker jag, besiktningsgodkända slipons duger mer än väl :mad:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
På våra skotertävlingar så är det avdrag för väder och mätutrustning..
Det borde nästan vara samma för er då hojjarna kollas
För oss ser det ut så här..
Visad db vid 4k varv...
ex 104,8
Neddragning till närmaste jämn siffra, alltså 104
Klass 2 mätutrustning -2db
viss väderlek - 2db
alltså går man från visad 104,8 till lagliga 100db som är min gräns.

jupp.....

Under +10 C minus 1db
Under 0 C minus 2 db

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Falkenberg har alltid högre uppmätt decibeltal än andra banor av någon anledning. Har alltid varit så.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000

Nu vet jag inte om Falkenberg fått sin nya mätare, men isåfall kan du inte klaga på utrustningen. Det är en likadan mätare som alla andra banor har köpt, dock med en enklare programvara.

det roliga är att de mäter ljudvolymen på insidan av banan,de boende finns på utsidan:tummenupp
..

Och skillnaden blir vadå?

Om det är så att dom monterar micken fel kommer värdet att bli fel. Detta kommer dom att få lära sej på tisdag när vi har seminarium i Anderstorp om ljudmätning. Representanter för större delen av motorsportsverige kommer att närvara.

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Nu vet jag inte om Falkenberg fått sin nya mätare, men isåfall kan du inte klaga på utrustningen. Det är en likadan mätare som alla andra banor har köpt, dock med en enklare programvara.

De mätte med en handhållen mätare på samma sätt som de gjorde i fjol. Då hade jag 118 när jag sprang förbi och lät som en R6:a på varvstoppet! Högsta noteringen den kvällen!:)

Men ändå!! Det kan inte vara lätt att mäta med fast utrustning vid förbipassering. Om man ligger i en klunga tre man, hur ska man veta vilken som låter mycket? Och om man ligger 10 m efter en anan hoj, påverkar inte den hojens ljud mätningen av mitt? Så att 94 blir 96 dB?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
De mätte med en handhållen mätare på samma sätt som de gjorde i fjol. Då hade jag 118 när jag sprang förbi och lät som en R6:a på varvstoppet! Högsta noteringen den kvällen!:)

Men ändå!! Det kan inte vara lätt att mäta med fast utrustning vid förbipassering. Om man ligger i en klunga tre man, hur ska man veta vilken som låter mycket? Och om man ligger 10 m efter en anan hoj, påverkar inte den hojens ljud mätningen av mitt? Så att 94 blir 96 dB?

Sammanlagring vid fler fordon är 3 dbA, det betyder att man tillåter 3 extra db om man ligger i klunga. Det är dessutom så att man väntar tills man fått en enskild mätning innan nån plockas av banan.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ha ha ha... Ja, det är ju fantastiskt roligt om det inte räcker med orginalljuddämpare redan, och reglerna ska bli ännu tuffare nästa år...

Kör man vidare på det här, och håller stenhårt på dom nya reglerna, så kommer det att bli en fantastiskt rolig säsong... :D

Min gissning är då 0 förare till start i 125R och 250R, och ett fåtal i SBK, STK600. Det kommer bli sjukt många hetsiga och livliga diskussioner ute på tävlingarna i sommar...

Om inga startar så har vi ju i alla fall lyckats sänka bullret riktigt mycket... :tummenupp

Jag står fast vid vad jag sagt hela tiden! Vi kan sänka bullret med 10-15db och närmsta granne kommer fortfarande klaga. Vi kommer ju nästa år redan ha hårdare regler på banan än vad man har för att klara en besiktning av en gathoj på Svensk Bilprovning. Vilket innebär att man INTE kommer att klara en SM/SO tävling med en STD gathoj ens... Och jag lovar att även då kommer närmsta granne att klaga...

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nyfiken:

Vad blev resultatet av för hög ljudvolym (>95db) stängdes de hojar av med OMEDELBAR verkan eller fick ni fullfölja träningen?

Mvh!
// Niklas

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Samma för mig med 107 utan db killer :( Men efter min killer påsatt så klarade man gränsen :) men förlorar en pålle på slangen....

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning