Såhär lätt är det och sälja sin MC m,m

Dalmasen

The Lonely Ninja Rider
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Kawasaki ZX-10R -04
ja nu har det börjat smyga sig på att folk skriver å frågar å klagar varför det tar så lång tid och få sin mc såld blablabla... sätt ett vettigt pris för vad ni har , och träna upp sälj vanan så ska det nog gå bättre ska ni se..

Sj verkar man inte ha några problem med det.. sen på 24 dagar har jag fått
följande sålt...

Yamaha YZF 600R Thundercat -96,nylackad,nyservad blabla för 32 000
Ducati 750SS -95,nya remmar,servad för 34 000
Kawasaki ZZR 600 -91,oservad för 18 000
Yamaha FZR 1000 -87 för 17 500
Samt Kåpset med tank till FZR 1000 för 2 000...

Se inga problem , för rimliga priser och servade + besiktade...

Nu skröt jag lite.. ja vet.. men men ;)...
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Jag la precis ut en Volvo 745 med lätt skadad front för 3000kr! Verkar vara rimligt pris om man jämför med andra! :fakta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Som jag ser det så är det stora problemet med att sälja mc på nätet att man får kontakt med en massa människor man för det första inte visste fanns, för det andra att man inte förstår hur de blev till och för det tredje så vill man att de inte ska finnas till längre.
 

schizophrana

Guest
Som jag ser det så är det stora problemet med att sälja mc på nätet att man får kontakt med en massa människor man för det första inte visste fanns, för det andra att man inte förstår hur de blev till och för det tredje så vill man att de inte ska finnas till längre.



ord!

*tiiiooo*
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Som jag ser det så är det stora problemet med att sälja mc på nätet att man får kontakt med en massa människor man för det första inte visste fanns, för det andra att man inte förstår hur de blev till och för det tredje så vill man att de inte ska finnas till längre.

:D:D:D

"Jomen jag ska bara jobba ihop lite pengar och så, kommer väl och kollar om nån månad. Sjysst hoj"


Det är INTE lätt att sälja hoj!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
De senaste 24 dagarna har jag:

* Lämnat in en tenta.
* Missat en kursstart.
* Köpt en tågbiljett för 1 kr.
* Lagat mat, minst en gång.
* Tittat på fler än ett avsnitt av samma tv-serie på en kväll.

Vilken trevlig tråd, är det fler som har gjort nåt sen mitten på mars?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag sålde nyligen en hoj för mer än dubbelt mot vad jag gav.
Ganska bra affär :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur mycket hade du lagt ut på den då?
Men det är ändå bra gjort! :tummenupp
Själv går jag alltid på minus när jag köper och säljer...

Minus går man bara när man slarvar och/eller har brådis. De gånger jag sålt fordon och samtidigt varit i extremt behov av pengar och/eller annat fordon har jag sålt med en mindre förlust, men de gånger jag haft vad jag behövt i fråga om pengar och fordon och bara sålt för att man inte skulle ha just det fordonet längre (som när man sålde av sista 125:an exempelvis) så har jag tagit min tid, fixat till det som behövt fixas till och sen väntat länge på en köpare som kunde tänka sig att betala vad jag ville ha. Kontentan av det hela: Gör saker och ting ordentligt och skynda långsamt så vinner du i längden:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har man inte brådis och grejjerna i ordning så självklart är chansen för en god affär större. Samtidigt så om man har en hoj som bara är ett eller två år gammal så är det betydligt svårare/omöjligt att gå plus. Men det vet man ju om när man köper nytt.:)


Minus går man bara när man slarvar och/eller har brådis. De gånger jag sålt fordon och samtidigt varit i extremt behov av pengar och/eller annat fordon har jag sålt med en mindre förlust, men de gånger jag haft vad jag behövt i fråga om pengar och fordon och bara sålt för att man inte skulle ha just det fordonet längre (som när man sålde av sista 125:an exempelvis) så har jag tagit min tid, fixat till det som behövt fixas till och sen väntat länge på en köpare som kunde tänka sig att betala vad jag ville ha. Kontentan av det hela: Gör saker och ting ordentligt och skynda långsamt så vinner du i längden:tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De senaste 24 dagarna har jag:

* Lämnat in en tenta.
* Missat en kursstart.
* Köpt en tågbiljett för 1 kr.
* Lagat mat, minst en gång.
* Tittat på fler än ett avsnitt av samma tv-serie på en kväll.

Vilken trevlig tråd, är det fler som har gjort nåt sen mitten på mars?

Sedan mitten av mars kommer jag inte ihåg så mycket men jag vet att jag har:
åkt X2000
åkt flygplan
åkt tunnelbana
åkt mc (kört)
åkt bil och sålt bil
hyrt bil
haft diarré
skrivit en tenta, fått resultatet på två
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De senaste 24 dagarna har jag: Eh, eeeeh....

...eeehhm.... Eh?

ÄH!

Får återkomma när jag gjort nått.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har man inte brådis och grejjerna i ordning så självklart är chansen för en god affär större. Samtidigt så om man har en hoj som bara är ett eller två år gammal så är det betydligt svårare/omöjligt att gå plus. Men det vet man ju om när man köper nytt.:)

Som markus antyder så var jag väl lite väl snabb att säga att man bara går minus när man slarvar och har bråttom, Självklart faller nya saker i värde ganska snabbt. Men som du säger kan man ju inte göra annat än att räkna med att en splitt ny båge kommer vara värd bra mycket mindre än vad man köpte den för något år senare, och vad jag menade var att all förslust där utöver uppkommer på grund av tidspress och slarv:) Förlust när man säljer sin R1:a från 07 ett år senare är ofrånkomligt, men om man bara tar tid på sig att hitta rätt köpare och ser till att ha grejerna i bra skick så förlorar man inte mer än man måste iallafall. Det var det jag menade:)

Hur menar du nu, gjorde jag en dålig affär när jag sålde min bil igår som jag haft i 52 månader? :confused: Jag "förlorade" jättemycket, vad det nu betyder.

Se ovan:)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hojfolk är ändå någorlunda vettiga. Försök att sälja en vattenskoter! Hade min ute för snorbra pris och hade plåtat den framifrån, underifrån, snett baifrån så man ser mätarna, från sidan samt i motorrumet. De flesta ville ha fler bilder?! På vad? Sen ville alla ha garantier på att den var 100% nyservad och hel och att inget skulle hända inom 2 år. Köp en ny i så fall! :mad:
Fick det såld till slut av nån velkuk som gjorde en grym affär.

Dessutom var det ett gäng göteborgare som ringde och skulle sätta mig på plats. "är den svensksåld?" -Nä, import från usa. "Ja då är den 20k för dyr, vettu. Är den inte svensksåld så är den inte CE märkt å dyr att försäkra och bla bla,, Jag ska tala om hur det ligger till..."

Då var man tvungen att avbryta och förklara att i princip 100% av skotrarna fram till 2000 och 95,8 % fram till 2004 är import då de var förbjudna i sverige och den skotern Jag sålde hade aldrig tagits in i sverige så han kunde omöjligen ha refferens! :mad:

Göteborgare...

Minus går man bara när man slarvar och/eller har brådis. De gånger jag sålt fordon och samtidigt varit i extremt behov av pengar och/eller annat fordon har jag sålt med en mindre förlust, men de gånger jag haft vad jag behövt i fråga om pengar och fordon och bara sålt för att man inte skulle ha just det fordonet längre (som när man sålde av sista 125:an exempelvis) så har jag tagit min tid, fixat till det som behövt fixas till och sen väntat länge på en köpare som kunde tänka sig att betala vad jag ville ha. Kontentan av det hela: Gör saker och ting ordentligt och skynda långsamt så vinner du i längden:tummenupp

:40-talistsosse:whip

Minus på vad? På den enstaka affären eller i långa loppet? Ett företag som resonerar så kommer konka per omgående.

Vill man ha något sålt är en femtusing back på affären inget att bråka om. För den får man: en snabb affär, pengarna loss till det man behöver dem till, möjlighet att lösa en taskig sits eller göra en ännu bättre affär.

Sitter man med en gammal bil till ett överpris i månader och tror att man gör en bra deal när man väl får den såld blir man blåst och grinig i längden.

Snabba affärer med kalkulerat svinn är bra och långsamma snåljåpsaffärer höjer bara blodtrycket.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:40-talistsosse:whip

Minus på vad? På den enstaka affären eller i långa loppet? Ett företag som resonerar så kommer konka per omgående.

Vill man ha något sålt är en femtusing back på affären inget att bråka om. För den får man: en snabb affär, pengarna loss till det man behöver dem till, möjlighet att lösa en taskig sits eller göra en ännu bättre affär.

Sitter man med en gammal bil till ett överpris i månader och tror att man gör en bra deal när man väl får den såld blir man blåst och grinig i längden.

Snabba affärer med kalkulerat svinn är bra och långsamma snåljåpsaffärer höjer bara blodtrycket.

Som jag sa så kommer man inte ifrån det nödvändiga svinnet (fler mil, fler år, fler skador, allt annat som sänker priset), men genom att vänta på en köpare som kan tänka sig att betala det man vill ha och inte sälja till första bästa köpare som dyker upp och säger "jag tar den om jag får trettielva procent rabatt!". Vidare kan man minimera svinnet genom att se till att smådefekter som exempelvis trasiga lampor och dylikt är åtgärdat och att ha hojen (exempelvis) i snyggt ocg respektabelt utseende. En tvätt eller vilken sorts recond som helst gör en hel del för intrycket vilket hjälper till när man vill få hojen såld till ett förmånligt pris:) Så visst, ingen förlust alls är väl nästan omöjligt. Men onödigt stor förlust är inte alls omöjligt:)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Som jag sa så kommer man inte ifrån det nödvändiga svinnet (fler mil, fler år, fler skador, allt annat som sänker priset), men genom att vänta på en köpare som kan tänka sig att betala det man vill ha och inte sälja till första bästa köpare som dyker upp och säger "jag tar den om jag får trettielva procent rabatt!"...

Man får ju ha en lägsta säljlimit bestämd och känna av intresset. Är det svalt så hivar jag i alla fal iväg beroende på situation. Ska man bara sälja något man inte använder så är det ju en sak men ska man köpa ny hoj eller kasta pengarna på ett erbjudande man fått så kan diffen vara acceptabel.

Tycker Jag i alla fall men då köper och säljer jag skit hela tiden.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top