Däck till Kawasaki ZR-7S

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hej.
Jag har en Kawasaki ZR-7S.
Så här ser de ut för de som inte vet: Kawasaki zr7s @ motorcycle.com

Idag har jag dessa däck:
Bak:
BRIDGESTONE BATTLAX BT020R RADIAL 160/60ZR17 (69W)

Fram:
BRIDGESTONE BATTLAX BT020F RADIAL 120/70ZR17 (58W)

Dessa däcken satt på när hojen köptes begagnad förra året.
Bakdäcket är nästan inget mönster kvar på i mitten så det måste jag byta. Framdäcket är lite mer kvar men börjar också bli slitet.

Jag undrar om någon har några bra tips på vilka däck jag ska välja. Om jag ska försöka hitta likadana eller likvärdiga eller satsa på något annat.

Jag har hittills bara kört allmän väg och mestadels i fint väder. Men är naturligtvis bra om det är hyfsat bra grepp i vått underlag också. Kan eventuellt bli någon mc semester.
Hittills har jag inte kört bana, men jag ska till ring Knutstorp den 30:e April på en BKK kurs och det är inte alls omöjligt att det blir andra bankörningar efter det (för skojs skull då, kommer inte tävla med denna hojen).
På allmän väg kör jag väldigt blandat. Ibland rätt lugnt, ibland drar jag på så mycket hojen orkar accsa på raksträckorna. Accelerera i långsträckta kurvor är det skönaste. :)
Vill gärna ha lite livslängd i däcken också så man inte måste byta efter ett par hundra mil igen.

Hojen har snart gått 1100 mil och jag skulle tro att det är samma däck sen hojen var ny (02).

Sen är det ju lite bråttom också eftersom jag måste byta åtminstone bakdäcket innan 30:e April.
Hojen och jag befinner oss i Halmstad om man ska köpa från någon lokal firma. Om man ska beställa däck på nätet så måste de finnas i lager med kort leverans tid.

Undrar också om man kan se när däcken är tillverkade och hur man kan utläsa det, så man inte får däck som legat på någon hylla i flera år.

Vill du ha sportigare däck (oftast lite spetsigare profil och lite annan blandning) kan bl.a. dessa funka om de finns i storlek:

Bridgestone BT016
Dunlop Qualifier/Qualifier 2
Metzeler Sportec M3
Michelin Pilot Power 2CT

Vill du ha lite mer som de du har nu, som troligen håller lite längre:

Bridgestone BT021
Dunlop Roadsmart
Michelin Pilot Road 2CT
Pirelli Diablo Strada

Sen finns det ännu mer baninriktade däck, men det är väl inte aktuellt...

Du tror det är samma däck nu som när hojen var ny dessutom, det betyder att vilket val somhelst av de här kommer att göra det till en ny hoj. Det är inte hur mycket mönster det är kvar som avgör egentligen om det är dags att byta. Även om det är vad lagen går efter :)

Edit: Du kan ju tjuvkika i TRX-tråden annars om du hittar nåt om däck. De kör samma dimension som du :tummenupp

Last edited:
Tack för ditt inlägg Jåke

Sen finns det ännu mer baninriktade däck, men det är väl inte aktuellt...

Nej inte "racing däck" jag är ute efter utan mer en kompromiss mellan touring körning och sport körning.

Du tror det är samma däck nu som när hojen var ny dessutom, det betyder att vilket val somhelst av de här kommer att göra det till en ny hoj. Det är inte hur mycket mönster det är kvar som avgör egentligen om det är dags att byta. Även om det är vad lagen går efter :)

Kan man se när däcken är tillverkade ?

Edit: Du kan ju tjuvkika i TRX-tråden annars om du hittar nåt om däck. De kör samma dimension som du :tummenupp

Jag antar att du menar denna: TRX-tråden

Den är på 238 sidor nu. Finns det något bra sätt att söka efter inlägg med nyckelord, exempelvis "däck" i tråden utan att sitta och bläddra igenom alla sidor ?

Kan man se när däcken är tillverkade ?
Japp, de är nånstans märkta med 4 siffror t.ex 4208 vilket betyder produktionsvecka 42 2008. Men däck från 2007 behöver inte "automatiskt" vara gamla. De är inte färskvara på så sätt sålänge de inte använts, bara de lagrats rätt vilket däcksfirmor i allmänhet gör.

Jag antar att du menar denna: TRX-tråden

Den är på 238 sidor nu. Finns det något bra sätt att söka efter inlägg med nyckelord, exempelvis "däck" i tråden utan att sitta och bläddra igenom alla sidor ?
Precis den. Om du läser nåt inlägg i tråden så finns det "Sök i denna tråd" vid första inlägget på sidan. Du kan söka på däck, Michelin, Pirelli, 160 eller nåt annat som verkar relevant bara i just den tråden.

Jag har kollat lite idag.

Hittade ett test i Bike där de testade några olika däck, bland annat de Dunlop Raodsmart som Jåke nämnde.
Har hört med 2 lokala ställen, lååånga leveranstider :mad:
Även kollat dackonline.se men de säger att de tar flera dagar bara för betalningen att gå igenom och att de inte skickar mot faktura eller postförskott. :(

Ett av de lokala ställena säger att de brukar ha Michelin Pilot Road 2 i lager, men inte just nu, att de förhoppningsvis får in i början på nästa vecka. Å andra sidan så har en kollega beställt mc byxor på samma ställe och de skulle ta några dagar i 2-3 veckor nu...

De andra stället så säger de att de inte heller kan få fram Dunlop roadsmart på flera veckor. Han sa att det fanns något annat Dunlop D207 som jag skulle kunna få tag i om jag ringer före 10:00 imorgon.

Annars sålde de Avon också där han sa att de har bättre leveranser. Fanns Avon Storm ST eller Avon Viper Sport.

Kan något av de nämda däcken vara bra alternativ?
I samma bike tidning (Bike 4. 2009, Sid 76 - 77)
Så testar de även Avon Viper Sport och ger det 4 av 5 i betyg (Dunlop Roadsmart får 5 av 5)
(Motorcykeln de testar med är Honda CBF 600 som också har 120/70 och 160/60).

Kanske bäst att Satsa på Avon Viper Sport om man kan skaka fram såna på kort tid. Eller har Jåke eller någon annan bättre tips ?

JKanske bäst att Satsa på Avon Viper Sport om man kan skaka fram såna på kort tid. Eller har Jåke eller någon annan bättre tips ?
www.hojdack.se har Roadsmart i dina storlekar i lager. Även sportigare Michelin Pilot Power, de är mer lika 207:orna om jag inte misstar mig. Det tar 3 dagar att få hem (jag beställde i fredags, ett par Power One ligger på uthämtningsstället nu idag).

Vianor är partner och lägger om billigt, men tyvärr bara på lösa hjul.

Gummiverkstäder räknar tyvärr inte april och knappt maj som hojsäsong, så de tar inte hem däck förrän mitten på maj. MC är väldigt lågprioriterat...

Last edited:
www.hojdack.se har Roadsmart i dina storlekar i lager. Även sportigare Michelin Pilot Power, de är mer lika 207:orna om jag inte misstar mig. Det tar 3 dagar att få hem (jag beställde i fredags, ett par Power One ligger på uthämtningsstället nu idag).

Vianor är partner och lägger om billigt, men tyvärr bara på lösa hjul.

Jåke du är underbar :kär :krama :yoparty :D :banana :Bugar :tummenupp

Gummiverkstäder räknar tyvärr inte april och knappt maj som hojsäsong, så de tar inte hem däck förrän mitten på maj. MC är väldigt lågprioriterat...

:dummer
Bor alla som jobbar på gummi verkstad i Norrland eller ? :va
April är säsong i södra Sverige. :fakta

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...