Balansering eller inte

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Hej, har en fråga ang däck. Har monterat på nya Dunlop Roadsmart på hojen men fått vibrationer i styret efter bytet.

Däcket har en gul rund ring på sidan samt ett grönt klistermärke i form av en pil eller trekant.

Min fråga: Ska någon av dessa peka mot ventilen? I så fall vilken?

Min däckhandlare hävdar bestämt att balansering av däck är helt onödigt, men det känns ju som att han har fel.

Måste jag kränga av däcket och vrida det rätt?
/Johan

-eh, inte balansera??

Jag skulle nog allvarligt fundera på att byta däckhandlare om jag var du.

Jag har visserligen inte provat det däcket du nämner och det är ju möjligt att det har någon inbyggd ballansering men hur löser man i så fall obalans i självaste fälgen?

Vad är det för däckhandlare :va Struntar han i att balansera hjul till bilar också? Självklart ska hjulen balanseras.

Tack för svaret

Men som sagt du behöver inte kränga av och ändra detta!
Markeringen symboliserar den lättaste delen på däcket, vilken man brukar sätta vid ventilen eftersom ventilen väger.

Men självklart måste däcket balanseras! Köp aldrig däck av den däckshandlaren igen!!!

pilen är rotationsriktingen dvs de håll däcket rullar, viktigt att detta blir rätt annars förlorar du alla däckets egenskaper spec i vått ! Klart de ska balanseras men vad gäller mc så ska de för bästa resultat ske statiskt, inte i maskin! Bästa resultat ges om man gör det i enklast möjliga mc balans (axel som vilar på friktionsfria lager) maskin fattar oftast inte detta! De där med att en viss prick, ring så vara vid ventilen är en gammal myt och kan ignoneras!

pilen är rotationsriktingen dvs de håll däcket rullar, viktigt att detta blir rätt annars förlorar du alla däckets egenskaper spec i vått ! Klart de ska balanseras men vad gäller mc så ska de för bästa resultat ske statiskt, inte i maskin! Bästa resultat ges om man gör det i enklast möjliga mc balans (axel som vilar på friktionsfria lager) maskin fattar oftast inte detta! De där med att en viss prick, ring så vara vid ventilen är en gammal myt och kan ignoneras!

Nja, pilen är ett klistermärke och pekar mot fälgen så rotationsriktning är det definitivt inte....

Last edited:
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.

Tack,de däck-kurser jag varit på (Michelin,Metzeler,Bridgestone)har tvärtemot denna info,innehållit information om att det egentligen inte spelar någon roll.

Tack för den sportbike! och även om de hade varit så så hade de inte spelat någon roll eftersom de ändå ska balanseras!
Ska väll märkas på att de e skilnad på däcknasare och däcknasare1
aTT

Jag håller på med mcdäck är av rent intresse, inget man blir miljoner av direkt!

Last edited:
Snabbt, enkelt, hög precision.
Men visst kan man göra det manuellt och eller statiskt också men då ska det vara vällagrat.

Om det är snabbt eller enkelt bryr väl inte du som kund dig om? Bara det blir bra och det blir minst lika bra att balansera manellt.

Ett däck är alltid tyngst någonstans och för att undvika onödigt många vikter kan man ta hänsyn till markeringen och montera den delen av däcket vid ventilen men ett balanserat hjul är alltid ett balanserat hjul, oavsätt var markeringen hamnat.

Det där med balansering av mc-hjul är en jävla okunskap bland däckkrängare!
Slängde på däcken på fälgarna efter att dessa hade lackats...dom svor sig blåa att dessa inte inte behövde balanseras och att en av killarna aldrig gjort det på sin R1:a och att man dessutom inte kunde balansera mc-hjul! Hade själv haft ex antal vikter på fälgarna innan lackeringen och naturligtvis behövde nya sättas på fälgen...åkte till en annan firma istället...som kunde sina saker:yoparty

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick