Rasad vev, LC4

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Under en onsdagskörning rasade vevlagret på min 620 EGS från 97. Nu undrar jag om man kan köpa nytt lager och låta någon med en sån där hydraulisk press sätta i det nya lagret. En ny vev kostar upp mot 4k plus lite andra lager, kolv, ringar, packningar...:brinnerup

Detta skulle jag vilja få svar på:

1. Vad för lager sitter i veven och var får man tag på det? - Svarad på!
  2. Vem kan sätta i nytt lager, pressa ihop vevhalvor och rikta en vev? Jag känner till VRM, vilka andra rekommenderas?
  3. Någon som säljer bättre begagnad vev/kolv?
  4. Vad gör man om veven är skadad på insidan, dvs lagerbanan? Det var mkt guldfärgat spån/delar i moton

Cylinder klarade sig, annars hade jag letat helt ny motorn nu. Vad gäller kolven, smidd eller gjuten? Orginal eller annat? Vad är billigast/mest hållbart?
Tack i förväg till alla som försöker hjälpa till! :Bugar

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sitter på ett vevparti till en 625 -02. Passar?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Sitter på ett vevparti till en 625 -02. Passar?
Kanske passar, det kanske bara är borrningen som skiljer och inte slaglängden mellan 625cc och 609cc. Jag ska kika på detta, om någon vet så hojta till!

EDIT/ Själva veven passar enligt sprängskisser, men jag vet inte hur det är med vevhalvorna. Det sitter ju annat tändsystem på min (SEM) än på 625 (Kokusan). Vet inte hur svänghjulet skulle passa då.

Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Kanske passar, det kanske bara är borrningen som skiljer och inte slaglängden mellan 625cc och 609cc. Jag ska kika på detta, om någon vet så hojta till!

EDIT/ Själva veven passar enligt sprängskisser, men jag vet inte hur det är med vevhalvorna. Det sitter ju annat tändsystem på min (SEM) än på 625 (Kokusan). Vet inte hur svänghjulet skulle passa då.
Har en 640 lc-4 spis annars .en -01:a som gått ca 1100 mil.Hör av dig om det verkar intressant.Tror materialkostnaderna uppgår till vad jag begär för den.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Man byter undantagslöst vevstaksbult, vevlager och vevstake samtidigt. Säljes alltid i "kit". Vevstaken ÄR en del av lagret. Kostar kanske 1500-2000kr
Om du känner till VRM så finns det väl inte så mycket att fundera på.

Mats

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Man byter undantagslöst vevstaksbult, vevlager och vevstake samtidigt. Säljes alltid i "kit". Vevstaken ÄR en del av lagret. Kostar kanske 1500-2000kr
Om du känner till VRM så finns det väl inte så mycket att fundera på.

Mats
Tråkigt att veven kostar mellan 3-4k (fanns två att välja mellan 58430015044 CON.ROD REPAIR KIT för 3000kr, 58030015044 CONNECTING ROD REPAIR SET LC4 4200kr, förstår inte skillnaden)

Men då vet jag att veven inte är nåt att spara, fråga ett avklarad!

Är VRM enda alternativet?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Finns mängder av beg lc4 delar på tyska ebay. Ropa in en vev och hoppas den är fräsch. Repkitten är väl dyra för att det skall vara lönt jämfört med helt ny vev

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Finns mängder av beg lc4 delar på tyska ebay. Ropa in en vev och hoppas den är fräsch. Repkitten är väl dyra för att det skall vara lönt jämfört med helt ny vev
Du vet inte vad en vevstake heter på tyska?

Jag söker på KURBELWELLE vilket jag förstår är vevaxel, men jag är ju egentligen bara ute efter veven. Du har väl LC4-delar upp till näsan, ingen vevstake till övers?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx

Jag söker på KURBELWELLE vilket jag förstår är vevaxel, men jag är ju egentligen bara ute efter veven. Du har väl LC4-delar upp till näsan, ingen vevstake till övers?

KurbelWelle är vevaxel, troligtvis helt komplett i det här fallet.
Pleul heter vevstaken.

Mats

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Lösa stakar säljs inte billigare då de inte finns som pirat och en beg stake pressas inte ihop igen då passningen på storändan inte blir bra. Men en komplett beg vev är inte dyr....
Hade du haft nya motorgenerationen hade jag haft några vevar över.

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -99
  1. Vem kan sätta i nytt lager, pressa ihop vevhalvor och rikta en vev? Jag känner till VRM, vilka andra rekommenderas?

http://www.stigsmotormekaniska.se/ är ett alternativ, fixar lager slipar, riktar etc. Är väl kanske lite långt bort dock?

// J

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lösa stakar säljs inte billigare då de inte finns som pirat och en beg stake pressas inte ihop igen då passningen på storändan inte blir bra. Men en komplett beg vev är inte dyr....
Hade du haft nya motorgenerationen hade jag haft några vevar över.
Jag tittar lite på vad ebay har att erbjuda, och tyvärr blir det inte billigt om det måste vara till just en 620. 299€ är det billigaste jag hitttar.

Vad gör att nya vevar inte passar? Är det tändningen, dvs att svänghjulet inte passar, som jag misstänkte eller nåt annat? Ser att vissa skriver specifikt att veven är för elstart, gör det någon skillnad? Jag har ju bara kick.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad jag kan SE så verkar det inte skilja annat på vevarna mellan nyare (625cc) och äldre (609cc) hojar annat än att slaglängden är 78mm på de nya och 76mm på de äldre. Vad gäller fästet för svänghjul så SER det lika ut.

Någon som kan bekräfta detta?

Om jag klämmer i en nyare vev i min motor skulle man väl kunna dra en likhet med att planar toppen 1mm, eftersom kolven vänder 1 mm högre upp (dock även 1mm längre ner). Balansaxeln är ju exakt samma på nyare och äldre modeller, så det borde inte bli helt knas med vibrationer iaf. Skulle detta funka?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag råkar nog ha en 105mm cylinder med beggad kolv liggande till pre03 gjutningen om du vill ha....

Använd i rally för att bygga 690cc monster.....

RobRas

Guest
Vad gäller kolven, smidd eller gjuten? Orginal eller annat? Vad är billigast/mest hållbart?
Tack i förväg till alla som försöker hjälpa till! :Bugar

Vad är det för några nackdelar och fördelar med gjutna- respektiva smidda? Har för mig att jag har läst det någonstans här men jag kan inte komma ihåg vad jag läste eller vad tråden hette..

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag råkar nog ha en 105mm cylinder med beggad kolv liggande till pre03 gjutningen om du vill ha....

Använd i rally för att bygga 690cc monster.....
Med den kolven och original vev kulle jag då få 658cc, med ny typ av vev skulle jag få drygt 675 cc. Den nya kolven skulle väl då väga mer, ge mer obalans, osv. Dessutom är det stora problemet veven, kolv är relativt lätt att få tag på.

Jag tror du bara försöker bli av med prylar till någon som inte vet bättre :tungan

Du har inte lust att istället spekulera i om en nyare vev i min gamla spis skulle medföra några negativa effekter? Kan min nuvarande cylinder vara för kort nertill så att när kolven vänder finns risk för att oljeskrapringen tittar ut? För mkt komp när squishet blir 1mm mindre, kan man då sätta i en extra topppackning? Finns det andra aspekter?

Jag ser följande alternativ i dagsläget:

1. Nya originaldelar (kolvpaket, vev, sedan någon som får sätta ihop veven, kommer kosta ca 7k)
2. Begagnat motsvarande vevparti (blocket/ebay) och ny kolv
3. Begagnat vevparti från 625cc-hoj och ny kolv, om detta funkar vore det ju guld!
4. Helt ny motor (fick erbjudande om en 640 motor, men blir ju problem med bl.a el, mer vikt och säkert andra saker)
5. Något annat sätt jag säkert inte tänkt på

Nu på hojen sitter redan en portad topp som jag gärna vill återanvända, vilket kanske gör sig bra ihop med en moderat volymökning.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Med den kolven och original vev kulle jag då få 658cc, med ny typ av vev skulle jag få drygt 675 cc. Den nya kolven skulle väl då väga mer, ge mer obalans, osv. Dessutom är det stora problemet veven, kolv är relativt lätt att få tag på.

Jag tror du bara försöker bli av med prylar till någon som inte vet bättre :tungan

Du har inte lust att istället spekulera i om en nyare vev i min gamla spis skulle medföra några negativa effekter? Kan min nuvarande cylinder vara för kort nertill så att när kolven vänder finns risk för att oljeskrapringen tittar ut? För mkt komp när squishet blir 1mm mindre, kan man då sätta i en extra topppackning? Finns det andra aspekter?

Jag ser följande alternativ i dagsläget:

1. Nya originaldelar (kolvpaket, vev, sedan någon som får sätta ihop veven, kommer kosta ca 7k)
2. Begagnat motsvarande vevparti (blocket/ebay) och ny kolv
3. Begagnat vevparti från 625cc-hoj och ny kolv, om detta funkar vore det ju guld!
4. Helt ny motor (fick erbjudande om en 640 motor, men blir ju problem med bl.a el, mer vikt och säkert andra saker)
5. Något annat sätt jag säkert inte tänkt på

Nu på hojen sitter redan en portad topp som jag gärna vill återanvända, vilket kanske gör sig bra ihop med en moderat volymökning.

Jag är bara sucker för massor av CC ur LC4 motorerna då de svarar väldigt bra på borrökning. Kolven väger inte mer men däremot ger högt komp och stor volym lite mer vibbar....
Har själv en 105x82 replica på fabrikscyklarna från LC4 Dakar eran. Tyvärr ger 82mm slag värdelös hållbarhet så vanligen får den gå som 80mm vilket ger bra hållbarhet....

Vevpartierna från kokusangenerationen passar inte på de äldre tyvärr. Repkitten är billiga i USA och är små nog för att slinka genom tullen i ett bubbelplastkuvert.

640 konvertering vore säkert trevligt men all el är lite meck. Hans om erbjöd dig motorn får gärna PMa mig jag kan säkert behöva lite mer delar.....

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vevpartierna från kokusangenerationen passar inte på de äldre tyvärr.
Vad är det som inte passar då? Du får gärna specifiera.

Du nämnde även repkit från USA, tips på vart man kan vända sig?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad är det som inte passar då? Du får gärna specifiera.

Du nämnde även repkit från USA, tips på vart man kan vända sig?

Konan till svänghjulet och ev ingreppet på kopplingsidan (men det sistnämda bör gå att klara sig utan)

www.ktmtalk.com shop online 15% på rek cirkapriser och vänliga när det gäller alternativa fraktmetoder....

Besök även deras dealer forum för bra handlare....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024