Mitt Katanabygge

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
I förrgår sålde jag min R-1100 och samma kväll åkte jag iväg och hämtade upp en katana i delar som jag blev erbjuden för ett par veckor sen.

Dealen var ett Katana chassie med R-1100 gaffel, Sving, bromsar och hjul.
 

Bifogat

  • Banditmotor.jpg
    Banditmotor.jpg
    166.6 KB · Visningar: 243
  • R1100 sving.jpg
    R1100 sving.jpg
    132.1 KB · Visningar: 196
  • R delar.jpg
    R delar.jpg
    182.8 KB · Visningar: 156

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
I förrgår sålde jag min R-1100 och samma kväll åkte jag iväg och hämtade upp en katana i delar som jag blev erbjuden för ett par veckor sen.

Dealen var ett Katana chassie med R-1100 gaffel, Sving, bromsar och hjul.

Jag började bygget med att jag ville ha dit svingen.
Länkaget till 1100 funkade inget bra med mina idéer sen däremot hade jag en till från nyare R-750.
Den svingen hade dessutom exakt lika längt mellan svingaxel och hjulaxel i CC avstånd som katanan. Jag kollade på den svingen då jag har den kvar.

Den första modofieringen jag gjorde var att fräsa ner bredden på svingen 2.5mm på vardera sida sen passade den in i ramen.

Nästa sak var att stärka upp ramen under och sätta dit ett undre fäste.
Centralstödsöronen åkte av samtidigt
 

Bifogat

  • Centralst.jpg
    Centralst.jpg
    131.2 KB · Visningar: 175
  • Undre färste sving.jpg
    Undre färste sving.jpg
    128.1 KB · Visningar: 193

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du har de du gör då =) alltid coolt med katanor. jag vill äga en i mitt liv men de lär inte hända. :huvet
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Att ta en sving från Gsx-R 750 var en chansning och det tog mycket funderingar fram och tillbaka om det skulle bli bra.
Jag kollade mycket på bilder nätet innan jag satt dit det övre fästet för jag vill inte att rumpan skulle bli för hög.
Efter att jag konstaterat att det kan fungera så var nästa steg att komma på en lösning på hur jag kan få dit dämparen vettigt.
Dessutom kunna ha möjligheten att kunna sänka hojen lite om så önskas.

Så här blev resultatet.

Jag använde mig av ett 40x40x2 fyrkantsrör som jag lockade i ändarna.
Själva stötdämparfästet använde jag mig av plattjärn 50x4 som jag bockade till och svetsade fast i fyrkantsröret.
 

Bifogat

  • Övrefäste sing2.jpg
    Övrefäste sing2.jpg
    143.8 KB · Visningar: 173
  • Övre fäste sving1.jpg
    Övre fäste sving1.jpg
    155.9 KB · Visningar: 165
  • Övre färste sving.jpg
    Övre färste sving.jpg
    129.3 KB · Visningar: 220
  • sving.jpg
    sving.jpg
    138.5 KB · Visningar: 247
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Nästa steg var att montera dit bakhjul, framgaffel och kaross för att se hur hojen kommer se ut när den är färdig.

Först på med alla grejer utom karossen för att se stuket.

Det som jag gillade skarpt när jag kommit så här längt är bakhjulet.
Precis så brett som jag var ute efter.
 

Bifogat

  • Chassie 3.jpg
    Chassie 3.jpg
    251.1 KB · Visningar: 224
  • Chassie 2.jpg
    Chassie 2.jpg
    247.4 KB · Visningar: 285
  • Chassie 1.jpg
    Chassie 1.jpg
    250.5 KB · Visningar: 171
  • Framgaffel.jpg
    Framgaffel.jpg
    159.7 KB · Visningar: 190

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Sen var det dags för karossen.
det var två skäl för att göra det.
För det första ger inspiration att fortsätta. Det andra är att kolla om några modifieringar krävs för att få allt att passa.

När jag monterade dit den första gången så kom kärlekskänslorna direkt men det var en sak som inte stämde.
Jag tyckte frontkåpan satt för lågt, vilket jag tyckte var konstigt då jag använde mig av originalfästena.
Jag gav mig ut på nätet igen för att titta på andra katanor och mycket riktigt.
Linjerna stämde inte.
 

Bifogat

  • Kaross.jpg
    Kaross.jpg
    196.6 KB · Visningar: 309

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag fick ta loss allting igen och höja undre fästena till kåpställningen samt korta ner övre fästet sen satt kåporna som dom ska.


Det är så långt jag hunnit idag.

Återkommer imorgon med mera info.
 

Bifogat

  • Kaross 1.jpg
    Kaross 1.jpg
    225.8 KB · Visningar: 214
  • Kaross 2.jpg
    Kaross 2.jpg
    249.3 KB · Visningar: 192
  • Kaross 3.jpg
    Kaross 3.jpg
    255 KB · Visningar: 167
  • Kaross 4.jpg
    Kaross 4.jpg
    247.6 KB · Visningar: 163

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Sen var det dags för karossen.

När jag monterade dit den första gången så kom kärlekskänslorna direkt men det var en sak som inte stämde.
Jag tyckte frontkåpan satt för lågt, vilket jag tyckte var konstigt då jag använde mig av originalfästena.
Jag gav mig ut på nätet igen för att titta på andra katanor och mycket riktigt.
Linjerna stämde inte.

är det inte ett GSX 1100E chassi som är moddat med Katanafästen, då kan ju dom kommit lite fel
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
är det inte ett GSX 1100E chassi som är moddat med Katanafästen, då kan ju dom kommit lite fel


Japp:tummenupp det är det.

/U

Nästa steg var att montera dit bakhjul, framgaffel och kaross för att se hur hojen kommer se ut när den är färdig.

Först på med alla grejer utom karossen för att se stuket.

Det som jag gillade skarpt när jag kommit så här längt är bakhjulet.
Precis så brett som jag var ute efter.


Var det en -01 gaffel du använde? Du får gärna dela med dig av måtten? Övre+undre diameter obelastad längd och axeldiameter.

/Uffe
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Japp:tummenupp det är det.

/U




Var det en -01 gaffel du använde? Du får gärna dela med dig av måtten? Övre+undre diameter obelastad längd och axeldiameter.

/Uffe

01 gaffeln gav jag upp.
Anledningen är att den är kullagrad och inte en siffra rätt i jämförelse med katanakronan.
Gaffeldiametrarna stämmer inte heller så jag kunde inte använda benen heller.
750´n är 52mm och 1100án är 50mm.

Vill du ha den. Ge ett bud.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
01 gaffeln gav jag upp.
Anledningen är att den är kullagrad och inte en siffra rätt i jämförelse med katanakronan.
Gaffeldiametrarna stämmer inte heller så jag kunde inte använda benen heller.
750´n är 52mm och 1100án är 50mm.

Vill du ha den. Ge ett bud.


Är det en komplett framända?

/U
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Jag bara bugar för er med tid och energi att skapa!!:Bugar:Bugar:Bugar
Själv är man nöjd med en bira och 1 timma framför tv:n utan att ens bättre hälft skriker!:D
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Coolt bygge!! önskar att jag hade samma energi, då hade jag kanske fått fingrarna ur...... och förtsätta med mitt Katana projekt. Som är jäkligt likt ditt, R-motor, GSXR 1000 sving, USD-gaffel, 17tums hjul.


01 gaffeln gav jag upp.
Anledningen är att den är kullagrad och inte en siffra rätt i jämförelse med katanakronan.
Gaffeldiametrarna stämmer inte heller så jag kunde inte använda benen heller.
750´n är 52mm och 1100án är 50mm.

Vill du ha den. Ge ett bud.

??????????
GSXR 750 gafflar är 54mm vid nedre kronan och 50mm vid övre och 1100 är 56mm vid nedre och 52mm vid övre, om du använder GSXR 750 90-95 gaffelkronor passar 750 01 gaffeln rakt av förutom styrstopp. Men 750 gafflar är lite kort på Katanor om man inte vill ha dragrace stuk
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top