bakbroms ligger på

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag böt precis från offroad till motardhjul och har märkt att min bakbroms ligger emot, den är varm efter körning. Det är dessutom aningen trögt att rulla hojen även när den ligger i friläge.
Är det nåt man ska oroa sig för?

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Du har inte bytt bromsbelägg nyligen? Kanske är skivan på motardhjulen lite tjockare och du har för mycket bromsvätska i.

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Och ja, det är något du ska oroa dig för.

Om det blir för varmt kommer grejerna expandera och till slut nypa.

Det kan bli lite jobbiga konsekvenser av det. På min 640 fastnade en sten som gjorde att bromsen låg på. Nu körde jag bara lågfart just då så jag blev lite förvånad när motorn blev slöare och slöare och tillsist dog.

Tror inte det är så bra om det händer när man ligger och pumpar motorväg. Då kan nog fler delar ta skada...

/Lucky9

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag har inte bytt bromsbelägg och jag hade motardhjulen på i höstas utan några problem så jag förstår inte riktigt varför de ligger på nu.. Jag har inte bytt/fyllt på bromsvätska heller. Det ända jag justerat nu i våras var att jag vinklade upp bromspedalen men det borde ju knappast påverka.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
hoppas det... :p
skulle kunna vara det som är felet. tyckte jag var noga med inställningen men får se över det där.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Och ja, det är något du ska oroa dig för.

Om det blir för varmt kommer grejerna expandera och till slut nypa.

Tror inte det är så bra om det händer när man ligger och pumpar motorväg. Då kan nog fler delar ta skada...

/Lucky9

Hände mig förra våren. Hade en 320mm skiva som var lite si och så, den låg emot såpass mkt att bromsen nöp och jag vurpade helvete. Skrapade upp hela fossingen på ovansidan ner till ben. Fick lägga mig under kniven för att få det löst. 2 månader med en obrukbar fot är inte roligt.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag var nere och kikade idag: Problemet uppstår när man drar åt hjulaxel muttern. Det krävs inga större krafter heller, skruvar jag med fingrarna så funkar det men såfort jag drar lite med nyckel så ligger bromsen på..
Vad kan detta bero på? Det jag kan komma på är att hjulet och därmed bromsskivan trycks in mot inre bromsbelägget när jag drar åt muttern?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag var nere och kikade idag: Problemet uppstår när man drar åt hjulaxel muttern. Det krävs inga större krafter heller, skruvar jag med fingrarna så funkar det men såfort jag drar lite med nyckel så ligger bromsen på..
Vad kan detta bero på? Det jag kan komma på är att hjulet och därmed bromsskivan trycks in mot inre bromsbelägget när jag drar åt muttern?
Är du säker på att det är bromsen då?Om du tagit i för kung och fosterland när du dragit åt bakhjulet någon gång är det lätt att förstöra hylsan mellan hjullagren och då förspänner man lagren sedan när man drar åt.Pressa in kolven i botten på bromsoket så att det inte finns en möjlighet att beläggen ligger åt och testa igen.Och kolla så att du inte slarvat bort någon distans till bakhjulet.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
jag är säker på att bromsen ligger emot iaf för skivan blir varm.
man känner även att hojen blir mer svårrullad när jag dragit åt muttern.
jag har inte dragit särskilt hårt nån gång, använt nyckeln som följer med i verktygsväskan och den är inte särskilt lång.
hur får man ut kolvarna?
hade svårt att komma åt att trycka tillbaka bromsbeläggen..

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
jag är säker på att bromsen ligger emot iaf för den blir varm.
man känner även att hojen blir mer svårrullad när jag dragit åt muttern.
hade svårt att komma åt att trycka tillbaka bromsbeläggen..
Tryck oket in mot hjulet så pressar du isär beläggen.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Ok uppdatering:
Jag var nere och drog ut hjulaxeln igen. Det verkar som att problemet är att hjulet trycks ut för mycket åt höger (sett bakifrån) så att det inre bromsbelägget trycker mot bromsskivan. På bilden nedan ser man oket bakifrån.

DSC00846-1.jpg

En sak jag undrar över: Ska det vara en liten glipa mellan den distans, eller vad det nu är som sitter mellan bromsoket och hjulet, och hjulet? Se bilderna nedan: jag kunde nämligen inte få in denna distans mer, det tog tvärstopp metall mot metall.

DSC00845.jpg

DSC00844.jpg

Jag kan heller inte flytta in oket närmare hjulet eftersom bromsoket ligger i ett spår med en hake som hindrar det från att åka närmare hjulet, bild nedan:

DSC00847.jpg

Last edited:

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Hoj
Kawa zx9r -99
Du måste ha satt någon distans fel eftersom skivan inte centrerar i oket.
Ta isär igen och mät distanserna samt ta reda på vilken som ska sitta var så kommer det nog funka.
Det är vad jag tror iallafall.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag gissar att det är den där distansen som är för långt ut men jag är inte säker. vill inte smälla på för hårt med hammaren heller, kändes väldigt stumt när jag försökte få in den sist. Nån som vill kika på sin motard? kanske lägga upp en bild?

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Vet inte hur distansen sitter men kolla så hjullagrena bottnar som de ska.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...