Är jag gnällig? Eller har jag rätt att bli förbannad?
Detta har hänt!
Angående brister vid reklamation av Yamaha YZF R1 med reg.nr. xxxx
I slutet av mars 2009 köpte jag en fabriksny R1 hos Lelles MC i Uppsala.
Jag fick hem den och hann åka ca 30 mil vid kanske 3 tillfällen. Därefter vägrade mc:n att starta, efter otaliga försök till att få igång den, gav jag upp och kontaktade Lelles MC med frågan: Vad ska jag göra nu?
Svaret var att det bara är att lämna in den till närmaste verkstad auktoriserad av Yamaha. För mig var detta det självklara förfarandet men ville dubbelkolla för att slippa problem senare.
Trots att jag trodde att jag garderat mig genom att ringa och fråga i förväg så kunde jag inte ana vilka problem som väntade mig och hur enormt svårt det skulle visa sig vara att få reparationen utförd under en rimlig tid.
Den 7 april kontaktade jag MCvaruhuset i Stockholm och fick då till svar att garantiärenden ska tas om hand av min återförsäljare. Detta lät konstigt, enligt garantivillkoren gäller motorcykelns garanti i hela Europa.
Efter detta märkliga svar kontaktade jag istället Yamaha Center i Haninge, som också var lite motvilliga till att ta emot min garantireparation först men som till slut gick med på att ta emot den. De kom dock med ett förbehåll, att man inte kunde titta på den på en gång. Motorcykeln bärgas till Haninge den 8 april. Efter viss övertalning sa de att de skulle felsöka och beställa den aktuella delen så att det skulle bli mindre väntetid. Felsökning görs och man kommer fram till att det är en givare, delen ska komma på tisdagen veckan efter (Jag hade bokat bandag på söndagen samma vecka som reservdelen beräknades komma)
På tisdagen ringde jag och frågade om jag ska avboka min bandag eller om det finns en chans att de hinner klart med reparationen. Svaret är att det inte är några problem, slutet på veckan ska jag få mc:n. Jag ringde igen på fredagen och får denna gång svaret att de omöjligen hinner, jag får vänta! Denna gång blir beskedet att det ska bli klart på måndag veckan efter. Min mc skulle prioriteras först på måndag morgon sa de.
Jag ringde måndag efter lunch för att höra om jag kan hämta den. Ännu en gång blir svaret: Nja den är inte klar. När jag frågar om de ens har tittat på den än svarar de: Nej vi har inte hunnit men vi kollar i eftermiddag. Nu är de andra gången de inte levererar under den tid de själva lovat! På tisdag kl 16 ringer verkstaden för att be om den röda nyckeln, förmodligen är det första gången som de ens rör min mc.
Jag åker dit med nyckeln och blir informerad om att de ska fortsätta med min mc dagen efter. Nu är jag börjar fruktansvärt frustrerad, främst för att jag inte kan få ett klart besked.
Det går ytterligare ett par dagar och jag får beskedet att delen är bytt men att motorcykeln fortfarande inte startar. Jag trodde att de då skulle sätta igång omedelbart och felsöka igen men det sker inte. Det går ytterligare ett par dagar för att fastställa att det är fel på startmotorn. Delen beställs på en gång och jag får beskedet att det tar 3-4 dagar att få hem en reservdel (tidigare har man sagt att det tar 2 dagar). Efter en vecka har det inte kommit någon del.
Trots att jag ringer varje dag morgon och eftermiddag, struntar verkstaden i att ta reda på vad som hänt med delen, utan de bara väntar.
Nu har det gått ca fyra veckor, och fortfarande står den på verkstaden, jag har fortfarande inte fått ett klart besked om när jag får tillbaka min nya mc. Jag ringer generalagenten efter att ha tröttnat på verkstaden och återförsäljaren Lelles MC. Det visar sig dock att generalagenten har en hel del märkliga åsikter.
För det första påstår även han att man ska vara tacksam att Yamaha Center i Haninge tagit in den för garantireparation, fastän de inte har sålt den. Beskedet var klart och tydligt, man kan varken förvänta sig bra service eller ställa krav om det inte är där man köpt sin mc. Jag påtalar för honom att garantin gäller i hela Europa oavsett vart man köpt den, och självklart ska jag kunna förvänta mig samma service överallt. Generalagenten delar inte alls min åsikt!
Efter andra samtalet till generalagenten, blev han otroligt irriterad över att jag ringde igen. Mitt krav var enkelt, jag vill ha tillbaka min mc då den nu stått på verkstad i fyra veckor vilket var längre tid än jag hunnit åka med den. Det struntar han i och vill inte att jag ringer honom igen (kontakterna med generalagenten sköttes av servicechefen på Yamaha Sweden Stefan Pålsson).
Efter ytterligare några dagar ringer jag upp servicechefen på Yamaha Sweden igen och möts av en otroligt otrevlig person som i princip, dock inte ordagrant, ber mig dra åt helvete och sluta ringa till honom. Nu är jag rejält sur och har inte längre lust eller skäl att dölja det! Mitt arga sätt får honom, ironiskt nog, att lugna sig och bli trevlig. Får beskedet att det är Yamaha Center som har slarvat och Yamaha Center i sin tur hävdar att generalagenten har gjort fel. Den som drabbas är jag, jag betalar många tusenlappar för en helt ny mc som jag inte kan använda.
Efter fyra och en halv vecka får jag tillbaka min mc och vill nu självklart ha ersättning för den tiden som den stått still på Yamahaverkstaden.Vid det här laget tycker även Stefan Pålsson att jag är berättigad till ersättning från verkstaden för att det tagit så lång tid. Jag kontaktar verkstadschefen på Yamaha Center i Haninge som säger att han ska kontakta Yamaha Sweden om det och återkomma. Ingen kontaktar mig.
Idag den 28 maj får jag en påminnelse från bärgningsfirman varpå jag ringer till Yamaha Center eftersom de sa att de skulle stå för bärgningen men har uppenbarligen inte betalat. Jag passar på att påminna om mina ersättningskrav och får då till svar att Yamaha Sweden har sagt blankt nej till allt! Vad är det som pågår, inte nog med att man nekar mig ersättning som jag anser att jag är berättigad till enligt garantivillkoren, man kontaktar inte ens mig för att upplysa mig om beslutet. Jag finner inga ord för att beskriva graden av brist på servicekänsla, proffsighet och konsumentvård! Detta är helt enkelt INTE acceptabelt.
Det står klart och tydligt i garantibeviset att vid garantireparation skall det inte uppstå kostnad eller olägenhet för ägaren, båda har skett.
Jag kräver kompensation i form av:
• Ersättning för bärgning till verkstad accepterat
• Försäkring för en månad xxx kr
• Finansieringen för en månad xxx kr
• Samt plåster på såren
Denna information kommer jag självklart att sprida ut, dels för att det ska kosta att inte sköta sig och dels för att skydda mcköpare som tror att de kan köpa en mc i en annan stad än de själva bor. Uppenbarligen är garantin inte mycket värd om man lämnar in den hos en annan verkstad än där man köpt den.
Trodde aldrig att ett företag som Yamaha skulle agera på detta sätt.
Detta har hänt!
Angående brister vid reklamation av Yamaha YZF R1 med reg.nr. xxxx
I slutet av mars 2009 köpte jag en fabriksny R1 hos Lelles MC i Uppsala.
Jag fick hem den och hann åka ca 30 mil vid kanske 3 tillfällen. Därefter vägrade mc:n att starta, efter otaliga försök till att få igång den, gav jag upp och kontaktade Lelles MC med frågan: Vad ska jag göra nu?
Svaret var att det bara är att lämna in den till närmaste verkstad auktoriserad av Yamaha. För mig var detta det självklara förfarandet men ville dubbelkolla för att slippa problem senare.
Trots att jag trodde att jag garderat mig genom att ringa och fråga i förväg så kunde jag inte ana vilka problem som väntade mig och hur enormt svårt det skulle visa sig vara att få reparationen utförd under en rimlig tid.
Den 7 april kontaktade jag MCvaruhuset i Stockholm och fick då till svar att garantiärenden ska tas om hand av min återförsäljare. Detta lät konstigt, enligt garantivillkoren gäller motorcykelns garanti i hela Europa.
Efter detta märkliga svar kontaktade jag istället Yamaha Center i Haninge, som också var lite motvilliga till att ta emot min garantireparation först men som till slut gick med på att ta emot den. De kom dock med ett förbehåll, att man inte kunde titta på den på en gång. Motorcykeln bärgas till Haninge den 8 april. Efter viss övertalning sa de att de skulle felsöka och beställa den aktuella delen så att det skulle bli mindre väntetid. Felsökning görs och man kommer fram till att det är en givare, delen ska komma på tisdagen veckan efter (Jag hade bokat bandag på söndagen samma vecka som reservdelen beräknades komma)
På tisdagen ringde jag och frågade om jag ska avboka min bandag eller om det finns en chans att de hinner klart med reparationen. Svaret är att det inte är några problem, slutet på veckan ska jag få mc:n. Jag ringde igen på fredagen och får denna gång svaret att de omöjligen hinner, jag får vänta! Denna gång blir beskedet att det ska bli klart på måndag veckan efter. Min mc skulle prioriteras först på måndag morgon sa de.
Jag ringde måndag efter lunch för att höra om jag kan hämta den. Ännu en gång blir svaret: Nja den är inte klar. När jag frågar om de ens har tittat på den än svarar de: Nej vi har inte hunnit men vi kollar i eftermiddag. Nu är de andra gången de inte levererar under den tid de själva lovat! På tisdag kl 16 ringer verkstaden för att be om den röda nyckeln, förmodligen är det första gången som de ens rör min mc.
Jag åker dit med nyckeln och blir informerad om att de ska fortsätta med min mc dagen efter. Nu är jag börjar fruktansvärt frustrerad, främst för att jag inte kan få ett klart besked.
Det går ytterligare ett par dagar och jag får beskedet att delen är bytt men att motorcykeln fortfarande inte startar. Jag trodde att de då skulle sätta igång omedelbart och felsöka igen men det sker inte. Det går ytterligare ett par dagar för att fastställa att det är fel på startmotorn. Delen beställs på en gång och jag får beskedet att det tar 3-4 dagar att få hem en reservdel (tidigare har man sagt att det tar 2 dagar). Efter en vecka har det inte kommit någon del.
Trots att jag ringer varje dag morgon och eftermiddag, struntar verkstaden i att ta reda på vad som hänt med delen, utan de bara väntar.
Nu har det gått ca fyra veckor, och fortfarande står den på verkstaden, jag har fortfarande inte fått ett klart besked om när jag får tillbaka min nya mc. Jag ringer generalagenten efter att ha tröttnat på verkstaden och återförsäljaren Lelles MC. Det visar sig dock att generalagenten har en hel del märkliga åsikter.
För det första påstår även han att man ska vara tacksam att Yamaha Center i Haninge tagit in den för garantireparation, fastän de inte har sålt den. Beskedet var klart och tydligt, man kan varken förvänta sig bra service eller ställa krav om det inte är där man köpt sin mc. Jag påtalar för honom att garantin gäller i hela Europa oavsett vart man köpt den, och självklart ska jag kunna förvänta mig samma service överallt. Generalagenten delar inte alls min åsikt!
Efter andra samtalet till generalagenten, blev han otroligt irriterad över att jag ringde igen. Mitt krav var enkelt, jag vill ha tillbaka min mc då den nu stått på verkstad i fyra veckor vilket var längre tid än jag hunnit åka med den. Det struntar han i och vill inte att jag ringer honom igen (kontakterna med generalagenten sköttes av servicechefen på Yamaha Sweden Stefan Pålsson).
Efter ytterligare några dagar ringer jag upp servicechefen på Yamaha Sweden igen och möts av en otroligt otrevlig person som i princip, dock inte ordagrant, ber mig dra åt helvete och sluta ringa till honom. Nu är jag rejält sur och har inte längre lust eller skäl att dölja det! Mitt arga sätt får honom, ironiskt nog, att lugna sig och bli trevlig. Får beskedet att det är Yamaha Center som har slarvat och Yamaha Center i sin tur hävdar att generalagenten har gjort fel. Den som drabbas är jag, jag betalar många tusenlappar för en helt ny mc som jag inte kan använda.
Efter fyra och en halv vecka får jag tillbaka min mc och vill nu självklart ha ersättning för den tiden som den stått still på Yamahaverkstaden.Vid det här laget tycker även Stefan Pålsson att jag är berättigad till ersättning från verkstaden för att det tagit så lång tid. Jag kontaktar verkstadschefen på Yamaha Center i Haninge som säger att han ska kontakta Yamaha Sweden om det och återkomma. Ingen kontaktar mig.
Idag den 28 maj får jag en påminnelse från bärgningsfirman varpå jag ringer till Yamaha Center eftersom de sa att de skulle stå för bärgningen men har uppenbarligen inte betalat. Jag passar på att påminna om mina ersättningskrav och får då till svar att Yamaha Sweden har sagt blankt nej till allt! Vad är det som pågår, inte nog med att man nekar mig ersättning som jag anser att jag är berättigad till enligt garantivillkoren, man kontaktar inte ens mig för att upplysa mig om beslutet. Jag finner inga ord för att beskriva graden av brist på servicekänsla, proffsighet och konsumentvård! Detta är helt enkelt INTE acceptabelt.
Det står klart och tydligt i garantibeviset att vid garantireparation skall det inte uppstå kostnad eller olägenhet för ägaren, båda har skett.
Jag kräver kompensation i form av:
• Ersättning för bärgning till verkstad accepterat
• Försäkring för en månad xxx kr
• Finansieringen för en månad xxx kr
• Samt plåster på såren
Denna information kommer jag självklart att sprida ut, dels för att det ska kosta att inte sköta sig och dels för att skydda mcköpare som tror att de kan köpa en mc i en annan stad än de själva bor. Uppenbarligen är garantin inte mycket värd om man lämnar in den hos en annan verkstad än där man köpt den.
Trodde aldrig att ett företag som Yamaha skulle agera på detta sätt.