Måndag morgon, solen skiner, sambon ledig och därför inga barn att skjutsa till dagis. Låter som ett perfekt tillfälle att ta hojen till jobb! Sagt och gjort, skydden på och glider sakta iväg för att inte väcka alla grannarna.
Hinner inte mer än till grannbyn Mörarp 5 minuter bort förrän jag möter polisen och deras förträffliga bilinspektörer! En Mc-polis på ca. 35 år står och spejar som en indian, får syn på mig och vinkar in. Han måste ha hört mig rätt länge då jag bara med nöd & näppe (och en liten sänkning av varvtalet) klarar dB-kraven. Konstapel D uppträder korrekt, kollar körkort, reg.nr. och jag får blåsa. Allt väl så långt. Sen kollar han hojens bakdel och undrar om det här är godkänt. ”Jag besiktigade med denna uppsättningen förra sommarn utan anmärkning” svarar jag. Nu går det snett… Konstapel D kallar på bilinspektör nr.1 (ca. 35 han med), den lille tjocke har jag valt att kalla honom. Han inspekterar och inspekterar, gnuggar på blinkersglasen och bakljuset (skiter fullständigt i att kolla att de lyser och har rätt färg).
”De är inte märkta”, säger han.
”Kanske inte på utsidan, men det är med denna uppsättningen jag besiktigade med”, svarar jag.
Den lille tjocke kallar då på bilinspektör nr. 2 (ca. 35 han med), honom kallar jag Loranga för att hans kroppstyp påminner om en flaska och hans humör var lika sprudlande trevligt som läsken! Loranga inspekterar hojens bakdel och säger tvärsäkert:
”Den här baklampan är Duells moppelampa, den är inte godkänd”.
”Inte alls, köpt i Frankrike, franskt fabrikat och dessutom E-märkt”, svarar jag.
Svaret tyder på att någon vaknat på fel sida idag, alternativt uteblivet morgonstånd:
”Den är i alla fall inte godkänd!”
”Ok, men varför sa besiktningsmännen ingenting när jag var inne förra sommarn då?” frågar jag.
Nu kommer något som idiotförklarar besiktningsmännen på SBP (vilket jag inte håller med om).
”Det har de inte kompetens och utbildning till att avgöra! Det är vårt jobb!”
Det slutar med att jag får en lapp och ger mig av, gammelgixern ylar fint vid 13000 varv… Tur de inte gjorde en dB-mätning i alla fall.
Så här står det på rapporten:
7.2.1 Positionslykta bak otillåten ändring
7.3.2 Stopplykta bak otillåten ändring
7.3.1 Körriktningsvisare otillåten ändring
7.2.4 Reflex saknas
Beslut: Att låta ackrediterad verkstad åtgärda eller prova fordonet eller att på annat sätt åtgärda bristerna och visa upp fordonet för besiktningsorgan senas den 2009-07-01
Då kommer en del frågor:
- Någon här som jobbar på SBP, vad tycker ni om Lorangas uttalande?
- Om det nu mot all förmodan är så att personalen på SBP inte är kompetenta nog att bedöma om min baklykta & blinkers är ok, varför i helvete ska jag göra en ombesiktning hos SBP?
- Ska jag visa upp den någon annanstans än SBP?
- Loranga, har du komplex för att du inte fick bli riktig polis?
- Konstapel D, du verkade vara en trevlig kille, varför skulle du kalla på Knoll & Tott?
- Duells baklykta som liknar min, art.nr. 15-736, ÄR E-märkt, är den inte godkänd för gatbruk?
/Lazlo, dag 12 utan snus
Hinner inte mer än till grannbyn Mörarp 5 minuter bort förrän jag möter polisen och deras förträffliga bilinspektörer! En Mc-polis på ca. 35 år står och spejar som en indian, får syn på mig och vinkar in. Han måste ha hört mig rätt länge då jag bara med nöd & näppe (och en liten sänkning av varvtalet) klarar dB-kraven. Konstapel D uppträder korrekt, kollar körkort, reg.nr. och jag får blåsa. Allt väl så långt. Sen kollar han hojens bakdel och undrar om det här är godkänt. ”Jag besiktigade med denna uppsättningen förra sommarn utan anmärkning” svarar jag. Nu går det snett… Konstapel D kallar på bilinspektör nr.1 (ca. 35 han med), den lille tjocke har jag valt att kalla honom. Han inspekterar och inspekterar, gnuggar på blinkersglasen och bakljuset (skiter fullständigt i att kolla att de lyser och har rätt färg).
”De är inte märkta”, säger han.
”Kanske inte på utsidan, men det är med denna uppsättningen jag besiktigade med”, svarar jag.
Den lille tjocke kallar då på bilinspektör nr. 2 (ca. 35 han med), honom kallar jag Loranga för att hans kroppstyp påminner om en flaska och hans humör var lika sprudlande trevligt som läsken! Loranga inspekterar hojens bakdel och säger tvärsäkert:
”Den här baklampan är Duells moppelampa, den är inte godkänd”.
”Inte alls, köpt i Frankrike, franskt fabrikat och dessutom E-märkt”, svarar jag.
Svaret tyder på att någon vaknat på fel sida idag, alternativt uteblivet morgonstånd:
”Den är i alla fall inte godkänd!”
”Ok, men varför sa besiktningsmännen ingenting när jag var inne förra sommarn då?” frågar jag.
Nu kommer något som idiotförklarar besiktningsmännen på SBP (vilket jag inte håller med om).
”Det har de inte kompetens och utbildning till att avgöra! Det är vårt jobb!”
Det slutar med att jag får en lapp och ger mig av, gammelgixern ylar fint vid 13000 varv… Tur de inte gjorde en dB-mätning i alla fall.
Så här står det på rapporten:
7.2.1 Positionslykta bak otillåten ändring
7.3.2 Stopplykta bak otillåten ändring
7.3.1 Körriktningsvisare otillåten ändring
7.2.4 Reflex saknas
Beslut: Att låta ackrediterad verkstad åtgärda eller prova fordonet eller att på annat sätt åtgärda bristerna och visa upp fordonet för besiktningsorgan senas den 2009-07-01
Då kommer en del frågor:
- Någon här som jobbar på SBP, vad tycker ni om Lorangas uttalande?
- Om det nu mot all förmodan är så att personalen på SBP inte är kompetenta nog att bedöma om min baklykta & blinkers är ok, varför i helvete ska jag göra en ombesiktning hos SBP?
- Ska jag visa upp den någon annanstans än SBP?
- Loranga, har du komplex för att du inte fick bli riktig polis?
- Konstapel D, du verkade vara en trevlig kille, varför skulle du kalla på Knoll & Tott?
- Duells baklykta som liknar min, art.nr. 15-736, ÄR E-märkt, är den inte godkänd för gatbruk?
/Lazlo, dag 12 utan snus