Polisens bilinspektörer… (civilanställda)

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Måndag morgon, solen skiner, sambon ledig och därför inga barn att skjutsa till dagis. Låter som ett perfekt tillfälle att ta hojen till jobb! Sagt och gjort, skydden på och glider sakta iväg för att inte väcka alla grannarna.

Hinner inte mer än till grannbyn Mörarp 5 minuter bort förrän jag möter polisen och deras förträffliga bilinspektörer! En Mc-polis på ca. 35 år står och spejar som en indian, får syn på mig och vinkar in. Han måste ha hört mig rätt länge då jag bara med nöd & näppe (och en liten sänkning av varvtalet) klarar dB-kraven. Konstapel D uppträder korrekt, kollar körkort, reg.nr. och jag får blåsa. Allt väl så långt. Sen kollar han hojens bakdel och undrar om det här är godkänt. ”Jag besiktigade med denna uppsättningen förra sommarn utan anmärkning” svarar jag. Nu går det snett… Konstapel D kallar på bilinspektör nr.1 (ca. 35 han med), den lille tjocke har jag valt att kalla honom. Han inspekterar och inspekterar, gnuggar på blinkersglasen och bakljuset (skiter fullständigt i att kolla att de lyser och har rätt färg).
”De är inte märkta”, säger han.
”Kanske inte på utsidan, men det är med denna uppsättningen jag besiktigade med”, svarar jag.
Den lille tjocke kallar då på bilinspektör nr. 2 (ca. 35 han med), honom kallar jag Loranga för att hans kroppstyp påminner om en flaska och hans humör var lika sprudlande trevligt som läsken! Loranga inspekterar hojens bakdel och säger tvärsäkert:
”Den här baklampan är Duells moppelampa, den är inte godkänd”.
”Inte alls, köpt i Frankrike, franskt fabrikat och dessutom E-märkt”, svarar jag.
Svaret tyder på att någon vaknat på fel sida idag, alternativt uteblivet morgonstånd:
”Den är i alla fall inte godkänd!”
”Ok, men varför sa besiktningsmännen ingenting när jag var inne förra sommarn då?” frågar jag.
Nu kommer något som idiotförklarar besiktningsmännen på SBP (vilket jag inte håller med om).
”Det har de inte kompetens och utbildning till att avgöra! Det är vårt jobb!”
Det slutar med att jag får en lapp och ger mig av, gammelgixern ylar fint vid 13000 varv… Tur de inte gjorde en dB-mätning i alla fall.

Så här står det på rapporten:

7.2.1 Positionslykta bak otillåten ändring
7.3.2 Stopplykta bak otillåten ändring
7.3.1 Körriktningsvisare otillåten ändring
7.2.4 Reflex saknas

Beslut: Att låta ackrediterad verkstad åtgärda eller prova fordonet eller att på annat sätt åtgärda bristerna och visa upp fordonet för besiktningsorgan senas den 2009-07-01

Då kommer en del frågor:
- Någon här som jobbar på SBP, vad tycker ni om Lorangas uttalande?
- Om det nu mot all förmodan är så att personalen på SBP inte är kompetenta nog att bedöma om min baklykta & blinkers är ok, varför i helvete ska jag göra en ombesiktning hos SBP?
- Ska jag visa upp den någon annanstans än SBP?
- Loranga, har du komplex för att du inte fick bli riktig polis?
- Konstapel D, du verkade vara en trevlig kille, varför skulle du kalla på Knoll & Tott?
- Duells baklykta som liknar min, art.nr. 15-736, ÄR E-märkt, är den inte godkänd för gatbruk?



/Lazlo, dag 12 utan snus
 

Bifogat

  • IMG_1371_4.jpg
    IMG_1371_4.jpg
    26.4 KB · Visningar: 387

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
SBPs uppgift är att kontrollera att fordon är i trafiksäkert skick.
Polisens uppgift är att kontrollera att fordon är i föreskrivet skick.

En enorm skillnad.

Mjoo, men blir det inte lite moment 22 då om han ska till SPB för att få sin mc godkänd (som den var ett år tidigare) för att polisen inte tyckte att den var godkänd i det skicket?

Ett plus är ju om SPB och polisen har samma regler att gå efter vad som gäller och inte..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mjoo, men blir det inte lite moment 22 då om han ska till SPB för att få sin mc godkänd (som den var ett år tidigare) för att polisen inte tyckte att den var godkänd i det skicket?

Ett plus är ju om SPB och polisen har samma regler att gå efter vad som gäller och inte..

mja... men vid en vanlig besiktning så kryper ju inte SPB runt för att se huruvida bilen/hojen följer alla föreskrifter utan följer snarare en checklista som kontrollerar bilens trafikduglighet och inget annat.

Åker man på en ombesiktning p.g.a. av ett antal brister så kommer ju besiktningsmannen granska just dessa.

Ett typexempel på vad som kan hända är ju fallet med killen som nyss köpt en EPA som varit i trafik i 20 år men som plötsligt belades med körförbud då en nitisk bilinspektör upptäckte att den förlängts med ca 10cm någon gång under årens lopp.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Mjoo, men blir det inte lite moment 22 då om han ska till SPB för att få sin mc godkänd (som den var ett år tidigare) för att polisen inte tyckte att den var godkänd i det skicket?

Ett plus är ju om SPB och polisen har samma regler att gå efter vad som gäller och inte..


Varför ska det va så? då kan de ju inte bötfälla nån för nåt och dra in massa pengar till staten. Då blir ju deras jobb helt meningslöst och de kan bli lapplisor eller nåt.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
mja... men vid en vanlig besiktning så kryper ju inte SPB runt för att se huruvida bilen/hojen följer alla föreskrifter utan följer snarare en checklista som kontrollerar bilens trafikduglighet och inget annat.

Åker man på en ombesiktning p.g.a. av ett antal brister så kommer ju besiktningsmannen granska just dessa.

Ett typexempel på vad som kan hända är ju fallet med killen som nyss köpt en EPA som varit i trafik i 20 år men som plötsligt belades med körförbud då en nitisk bilinspektör upptäckte att den förlängts med ca 10cm någon gång under årens lopp.

Fast i just det fallet var det väl en snubbe som bytt plåtar på den, och sin egen icke godkända och sålt den som godkänd?

Var ett tag sedan jag såg det, men det var så jag uppfattade det.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
mja... men vid en vanlig besiktning så kryper ju inte SPB runt för att se huruvida bilen/hojen följer alla föreskrifter utan följer snarare en checklista som kontrollerar bilens trafikduglighet och inget annat.

Åker man på en ombesiktning p.g.a. av ett antal brister så kommer ju besiktningsmannen granska just dessa.

Ett typexempel på vad som kan hända är ju fallet med killen som nyss köpt en EPA som varit i trafik i 20 år men som plötsligt belades med körförbud då en nitisk bilinspektör upptäckte att den förlängts med ca 10cm någon gång under årens lopp.

Nja, både ja och nej. Bara för att man byter ut något betyder inte det per automatik att det är trafikfarligt, eller hur?
Jag tror att TS blinkers syns alldeles jättebra i trafiken trots att konstapeln inte tyckte det.

Varför ska det va så? då kan de ju inte bötfälla nån för nåt och dra in massa pengar till staten. Då blir ju deras jobb helt meningslöst och de kan bli lapplisor eller nåt.

Sant. Lösningen är alltså att vi helt enkelt struntar i att besiktiga våra fordon. :utlag
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fast i just det fallet var det väl en snubbe som bytt plåtar på den, och sin egen icke godkända och sålt den som godkänd?

Var ett tag sedan jag såg det, men det var så jag uppfattade det.

mja... Då är det info som kommit fram sedan jag hörde talas om det sist...

Vad jag hörde var EPAn inreggad för typ 20 år sedan. Därefter hade någon förlängt den utan att göra någon ny reg-besiktning. År efter år har den alltså fått tummen upp hos SBP men när denna nya nitiska och nyutbildade bilinspektör tog fram måttbandet blev det plötsligt stopp. Eftersom SPB därefter visste att de skulle kontrollera just huruvida fordonet följer föreskrifterna eller ej så var det alltså kört....

Så om SPB godkänner ett fordon eller ej vid en "vanlig" årlig besiktning betyder som sagt inte mycket när det gäller huruvida fordonet följer alla föreskrifter eller ej....
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag är förvånad att de inte hade synpunker på din vita nummerplåt... :rolleyes: (snygg fotoshop)

Det räcker inte med att det är E-märkt utan det måste vara rätt E-märkning också, har för mig E12 eller någonting liknande.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jo, den förtjänade jag!:) Lite mycket känslor i inlägget kanske, men 12 dagar utan snus gör i alla fall mig lättirriterad.

Jag är inne på min tjugoandra dag idag. Idag har jag bara velat döda tre personer och ett djur, så det blir bättre. :)

Besiktigade en gammal V70 idag. Mina tidigare erfarenheter av SBP är att de koncentrerar sig på de viktiga sakerna, och likaså idag. Dåliga däck och spruckna bromsslangar tycker jag är helt okej att anmärka på. Däremot funkade inte dimljusen och torkarbladen till strålkastarglasen, men "det är ju inte så viktigt".
SBP,s personal är nog inte ett dugg inkompetenta, de är väl snarare utrustade med folkvett, något som bilinspektörer saknar. Allihop.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
mja... Då är det info som kommit fram sedan jag hörde talas om det sist...

Vad jag hörde var EPAn inreggad för typ 20 år sedan. Därefter hade någon förlängt den utan att göra någon ny reg-besiktning. År efter år har den alltså fått tummen upp hos SBP men när denna nya nitiska och nyutbildade bilinspektör tog fram måttbandet blev det plötsligt stopp. Eftersom SPB därefter visste att de skulle kontrollera just huruvida fordonet följer föreskrifterna eller ej så var det alltså kört....

Så om SPB godkänner ett fordon eller ej vid en "vanlig" årlig besiktning betyder som sagt inte mycket när det gäller huruvida fordonet följer alla föreskrifter eller ej....


Kan vara olika fall. Det jag såg var med i något tv-program där de verkligen gick till botten med det hela.

Tydligen hade en tidigare ägare köpt en godkänd genomrostad epa, flyttat plåtarna till sin egen och låtsades att det var frid och fröjd.

Epa-åkare är ett jävla pack.
En kamrat tänkte köpa en i evigheter. Men alla som han ringde sa att det var "heeeelt okej, inga pjooobleeem söjju", men så fort man kollade upp det lite nogrannare innebar allihopa problem. Tror det var två st som stämde med papperna, men de var ett par jävla rosthögar med miljoner fel och typ 5år gammal bild i annonsen.

Är de verkligen så dumma i huvudet eller hoppas de att ingen ska märka något? Att dessutom ta 30papp för en trött kapad bil?! :huvet

Sorry för OT, men jag behövde lätta mitt hjärta efter att asen börjat komma ut och blockera vägarna igen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tydligen hade en tidigare ägare köpt en godkänd genomrostad epa, flyttat plåtarna till sin egen och låtsades att det var frid och fröjd.

OM så är fallet visar det ju ännu tydligare hur slaviskt SPB följer sin checklista vid vanliga årliga besiktningar och alltså kollar fordonets trafikduglighet och mer eller mindre är helt blinda för resten. Upptäcker man inte att någon bytt bil till plåtarna under flera års besiktningar så lär man ännu mindre lägga märke till om den fungerande baklyktan är E12-whatever-märkt.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Ett typexempel på vad som kan hända är ju fallet med killen som nyss köpt en EPA som varit i trafik i 20 år men som plötsligt belades med körförbud då en nitisk bilinspektör upptäckte att den förlängts med ca 10cm någon gång under årens lopp.

Japp, hade en hoj som fick en ny ram 1989, firman som satte dit den stämplade inte chassinr. eller vad som nu ska sitta där, hojen besiktades i nästan 20 år utan problem, jag blev lite förvånad när en kille ringer och frågar om hojens historik 20 år senare, den inte gick igenom besiktningen fastän det gått bra i flera år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Duells baklykta är E-märkt och godkänd, så den går bra, Biltema har också en liknande E godkänd baklykta för 99:-
Biltema har även E-godkända diodblinkers, Duells likaså.
E godkänd reflex har nog båda.

Vad jag inte begriper är varför folk än i dag när det finns snygga och godkända minialternativ åker omkring med någon annan taiwanskit som inte är E-godkända, är det verkligen så kul att stå och tjafsa med polisen vid vägkanten?
Är det så kul att panikmecka innan besiktning?

Nu senast behövde jag bara sätta fast bakreflexen för att jag hade gjort en tattarmontering för 2 år sedan som bara höll igenom besiktning, nu sitter den kvar till nästa, allt annat var redan godkänt som det var...

Det är ju inte som förr när man hade jättestänklappen som krav, då kan jag förstå att man monterade av den efter besiktning, nu är kraven bara att man ska ha E-godkända grejor + reflex och så ful är inte reflexen att man måste skynda sig hem och slita bort den innan man kräks.

OM så är fallet visar det ju ännu tydligare hur slaviskt SPB följer sin checklista vid vanliga årliga besiktningar och alltså kollar fordonets trafikduglighet och mer eller mindre är helt blinda för resten. Upptäcker man inte att någon bytt bil till plåtarna under flera års besiktningar så lär man ännu mindre lägga märke till om den fungerande baklyktan är E12-whatever-märkt.

Nästan alla Epa/A-traktorer är pappersfuskade, andelen är rätt hög bland rallybilar också, choppermotorcyklar är det väl nästan regel på att man köper ny ram med bättre vinklar men behåller dom gamla papperen och stansar in nummret och besiktar som ombyggt.
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Även bilprovnngen ska kolla om lyktorna är E-märkta, men visst händer det att dom missar en del grejer på SBP men det betyder ju inte att det är lagligt för den skull.

Angående Epa:n så var det så att någon flyttat skyltar och ramnummer från en Epa till en A-traktor vilket inte är helt ovanligt, detta upptäcktes vid en flygande kontroll då hjulbasen visade sig vara fel.
Att detta inte upptäckts tidigare beror på att traktorer inte behöver besiktigas.
Enklaste sättet att lösa problemet hade ju varit att korta bilen och steloperera bakaxeln eftersom det faktiskt inte är olagligt att bygga upp ett fordon runt en gammal identitet, eller helt enkelt regga om den till A-traktor.
Sen kan man ju tycka att den som köper ett sådant fordon bör känna till skillnaderna mellan en Epa och en A-traktor.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top