Justera kamkedjespännare.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Hejsan allihopa.

Jag köpte mig en GSX-R 750 -96 härom dagen, och givetvis rasslar det om motorn och då givetvis speciellt vid lite högre varvtal och vid gasavslag. Eftersom jag är iaf lite clever, så vet jag att det borde vara kamkedjespännaren.

Efter att ha varit ute och kikat under tanken på den kan jag också konstatera att det redan sitter en manuell spännare på den. Ägaren innan var en äldre herre (50+, kanske rent av 60+) som hade haft den i 4 år, och vad jag gissar så har han inte skruvat mer än tändstift/olja/filter på den. Så nu är det väl dags att justera den där spännaren.

Det jag funderar lite över är huruvida jag måste ta loss ventilkåpan och kolla spelet, eller om det finns nåt annat jägartips. Om det inte finns nåt jägartips på annat sätt att justera, måste jag införskaffa nån packning för kåpan eller ha på nån "flytande packning" eller liknande (vet att man använde nåt loctite-packningsgegg för 4711 år sen när man meckade moppe)?
 
Packningen till ventilkåpan är av gummi och går således inte sönder

Rekomenderar att du tar bort ventilkåpan och justerar till rätt spel

Varianten är att spänna tills det blir tyst
 
Packningen till ventilkåpan är av gummi och går således inte sönder

Okej, så den behöver alltså inte bytas? Det står nåt om "Suzuki bond No 1207b" som man ska ha på ändbopparna, vad är det egentligen man ska ha på där?

De packningar som de nämner för bultarna till ventilkåpan, är det nån generisk gummi-"bricka" som man ska ha dit (de rekommenderar att man sätter dit nya)?
 
Okej, så den behöver alltså inte bytas? Det står nåt om "Suzuki bond No 1207b" som man ska ha på ändbopparna, vad är det egentligen man ska ha på där?

De packningar som de nämner för bultarna till ventilkåpan, är det nån generisk gummi-"bricka" som man ska ha dit (de rekommenderar att man sätter dit nya)?

Det är gummibrickor japp, och även dessa går finfint att återanvända

Det suzuki rekomenderar är silikon.. Det tycker jag inte behövs på en 5mm tjock gummipackning!
Är packningen fin smörjer jag den med fett (så håller den 10 år till), annars silikon om den är lite sliten
 
Bara dra åt med fingrarna/nyckel tills det blir tyst,,,,man får en bra känsla i hur spänt det blir om skruven går lätt!! ,,ha den igång och dra åt till den blir tyst . Går den däremot tungt så du inte får någon känsla bör man ta upp kåpan för att kolla läget /spänningen..
 

Sure

Vilket fett som helst. Bara nåt så den inte torkar och fastnar

Bara dra åt med fingrarna/nyckel tills det blir tyst,,,,man får en bra känsla i hur spänt det blir om skruven går lätt!! ,,ha den igång och dra åt till den blir tyst . Går den däremot tungt så du inte får någon känsla bör man ta upp kåpan för att kolla läget /spänningen..

Å andra sidan borde man se över ventilspelen när man köpt beg cykel
 
Last edited:
Fuljusterade lite för hand idag. Drog med fingrarna tills det blev en del motstånd och det blev svårt att dra med bara fingrarna. Efter det så rasslar det fortfarande över c:a 3-4krpm och speciellt vid gasavslag. Ska man spänna mer?
 
Lånar tråden lite.. Har samma problem som TS med en gsx-r 94 den låter som en helikopter när man drar på.. behöver nog också spänna kamkedjesträckaren.. hur akut är det igentligen att fixa det?? hojen har gått 3000mil.. hur svårt kan det vara för en helt okunnig?
 
Lånar tråden lite.. Har samma problem som TS med en gsx-r 94 den låter som en helikopter när man drar på.. behöver nog också spänna kamkedjesträckaren.. hur akut är det igentligen att fixa det?? hojen har gått 3000mil.. hur svårt kan det vara för en helt okunnig?

Rasslar det är det akut. Kamkedja som går av eller packar sig vid dreven brukar kosta utbytesmotor från skroten.

Hur svårt det är? Fulmecket typ BoostIII att skruva åt tills det slutar låta fungerar bra men är inte riktigt min melodi då jag gärna hade kontrollerat kedjan och glidskenorna samt ställt spelet enl boken.
Jag har nog sett fler ras orsakade av manuella sträckare som inte justerats eller justerats för hårt än vad originalsträckarna har orsakat....
 
Lånar tråden lite.. Har samma problem som TS med en gsx-r 94 den låter som en helikopter när man drar på.. behöver nog också spänna kamkedjesträckaren.. hur akut är det igentligen att fixa det?? hojen har gått 3000mil.. hur svårt kan det vara för en helt okunnig?

Samma som med min att den låter över 3-4000rpm och mer när man motorbromsar?

Eftersom det inte blev nån skillnad när jag drog åt kamkedjesträckaren för hand så börjar jag bli orolig att det är nåt annat som låter, och att det är dyrt. Nåja, imorrn blir det till att försöka få till det på ett lite mer ordentligt sätt, med ventilkåpa av osv.

Dock hittar jag inte i servicehandboken vad det ska vara för spel (och hur det ska mätas), utan bara ett "After installing the cam chain tension adjuster, check to be sure that the adjuster work properly by checking the slack of cam chain".
 
Nu har jag skruvat isär och ställt in kamkedjespel (c:a 6mm, 1/4" som rekommenderat vid en sökning på interwebben - gixxer.com), men den låter likadant som förut. Ingenting under 3-4krpm, men över det rasslar/knackar det och vid gassläpp lite mer (speciellt vid motorbroms).

Noterade att det är för lite olja i motorn, så ska väl fylla på det. Kan det vara orsaken till missljuden? Om inte, vad kan problemet vara?

Vad kan jag kasta i för olja? Mineral, syntet eller delsyntet? 10w40/ ska det tydligen vara. Tänkte shoppa nåt på biltema.
 
Last edited:
Innan du kastar i mer olja så tappa ur den gamla och leta efter guld/silverskimmer.
 
Innan du kastar i mer olja så tappa ur den gamla och leta efter guld/silverskimmer.

Jag kastade inte i mer olja, för efter en mer korrekt inspektion visade det sig att det fanns tillräckligt med olja i.


Då återstår frågan vad som låter. Symtomen är som följer:
  • Låter som den ska vid tomgång
  • Rasslar/knackar när man kommer över 3-4000 rpm
  • Rasslar/knackar extra ljudligt när man motorbromsar
 
Jag kastade inte i mer olja, för efter en mer korrekt inspektion visade det sig att det fanns tillräckligt med olja i.


Då återstår frågan vad som låter. Symtomen är som följer:
  • Låter som den ska vid tomgång
  • Rasslar/knackar när man kommer över 3-4000 rpm
  • Rasslar/knackar extra ljudligt när man motorbromsar

Slut kamkedja då den ogillat att gå med felaktig spänning en längre tid....

Att det låter mer på avslag är inte konstigt då man hör mindre av det normala motorljudet då. Är det inte kamkedjan så låter det mest som ett vevlager tyvärr...
 
Slut kamkedja då den ogillat att gå med felaktig spänning en längre tid....

Att det låter mer på avslag är inte konstigt då man hör mindre av det normala motorljudet då. Är det inte kamkedjan så låter det mest som ett vevlager tyvärr...

Hur ser man om kamkedjan är slut. Jag tyckte den såg ok ut, men jag har ju egentligen ingen koll.

Vad innebär vevlager-ras då? Dyr++ historia? Blir man helt ruinerad om man lämnar in motorn?
 
Kolla kamkedjesträckarna, har en sån gått av slutar det inte rassla oavsett hur du spänner. Fråga inte hur jag vet det... :gnissla
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top