Ursprungseffekt?

Abrakadabra

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Ja
Jag ringde nyss försäkringsbolaget och frågade varför mig hoj var försäkrad enligt en viss effekt när det står i regbeviset att den har ett lägre värde. Svaret jag fick var att de var tvungna att gå på ursprungseffekten. :va

Hojen är fortfarande strypt men försäkringen kostar samma som den inte skulle vara det. Vad är tanken bakom strypningen om man inte får lägre premie?
 
Många stryper hojarna till 25kw för att man med "A begränsad" endast får köra just 25kw.

Förr ströps det för fulla muggar, men hur många tror du behöll strypningarna i?
Därför går de nästan alltid på ursprungseffekt.
 
Som vanligt får skötsamma lida för att för många fuskar.

Därför betalar man på 25kW hojar fulleffektspremie.

Därför blir det ovanligare och ovanligare att med avställbara försäkringar.
 
Som vanligt får skötsamma lida för att för många fuskar.

Därför betalar man på 25kW hojar fulleffektspremie.

Därför blir det ovanligare och ovanligare att med avställbara försäkringar.

Jepp pillandet med att strypa hojar, besiktiga och sedan ta bort har definitivt hjälpt till att försämra dessa regler men att fuskare skulle påverka att ditt fordon inte gå att ställa av är väl lite mer långsökt? Mer ett sätt för bolagen att förenkla sitt arbete. Vill du ställa av så bara byt ägare till sambo eller familjemedlem, vill du inte ja då har du en fullgod försäkring året runt, kan köra hoj när du vill och händer det hojen något är man skyddad. Jag personligen tycker ju att kunden själv ska få bestämma om han vill ha den försäkrad eller inte under en tid såpass lång som 6 mpnader då ett fordon inte används.
 
[...]men att fuskare skulle påverka att ditt fordon inte gå att ställa av är väl lite mer långsökt? Mer ett sätt för bolagen att förenkla sitt arbete. Vill du ställa av så bara byt ägare till sambo eller familjemedlem, vill du inte ja då har du en fullgod försäkring året runt, kan köra hoj när du vill och händer det hojen något är man skyddad. Jag personligen tycker ju att kunden själv ska få bestämma om han vill ha den försäkrad eller inte under en tid såpass lång som 6 mpnader då ett fordon inte används.

Problemet var väl att folk ställde på och av dag för dag vilket det knappast var tänkt.

Men att folk ställer av fordonet om det inte ska användas på några månader har nog ingen haft synpunkter på...
 
Ok, strypningen har tappat syftet, för vem vill köra med mindre effekt än vad man betalar för?

Ta bort alla strypningar eftersom försäkringsbolagen skiter i dem.
 
Ok, strypningen har tappat syftet, för vem vill köra med mindre effekt än vad man betalar för?

Ta bort alla strypningar eftersom försäkringsbolagen skiter i dem.

Kan ju ha att göra med att alla inte har körkort för obegränsat?
 
Hur menar du, skulle den gå som mellanhoj nu?

Såg nu att jag läste lite fel.
Läste det som att du menade att strypningar överlag var onödigt.
Förstår dock om du inte vill ha kvar strypningen på din om du har A-kort.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top