Vad heter blues-snubben?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Letar efter youtubeklipp på en snubbe som spelar blues på en sunkig gitarr och stampar takten på en låda, han sitter utomhus på vad som ser ut som en bilträff. Finns även klipp där han är gäst på nån talkshow typ Jay Leno.

Men jag kommer inte på vad han heter!

Jag gillar!

Ska jag någon gång byta namn tänker jag heta John Lee Hooker. Slå upp cool i en ordbok så ser du denne man.
Då får du (antar jag?) smörja in dig med skokräm.
Slår du upp cool svensk så hittar du:
[YOUTUBE-ID]E_d95AuTvhY[/YOUTUBE-ID]
Slår du upp "coolest ever cracker" så:
[YOUTUBE-ID]31n-8ffVFVg[/YOUTUBE-ID]

Bra, eller egentligen väldigt bra, svensk bortglömd bluesplatta som inte ens finns på Youtube: See you in hell, blind boy med Fjellis. Hett tips!!!!

Grymm platta. Tror det var Jörgen "ja ni vet HD åkaren mitt ibland oss" som tipsa om Fjellis.
Lika så tipsade han om Seasick Steve.

Vill du hitta bra och udda Blues, kika om inte han kan komma in i tråden.

Grymm platta. Tror det var Jörgen "ja ni vet HD åkaren mitt ibland oss" som tipsa om Fjellis.
Lika så tipsade han om Seasick Steve.

Vill du hitta bra och udda Blues, kika om inte han kan komma in i tråden.

Tack, här är den jag tycker coolaste låten Seasick Steve lirade när han var i sthlm.

Så skön refräng " I started out with nothing" ...and I still got most of it left :D

[YOUTUBE-ID]KlKzRhEEJ_I[/YOUTUBE-ID]

Den gamle grävmaskinisten T-model Ford som gjorde påhejad av sina arbetskamrater gjorde skivdebut sent i livet är en annan favvo. Skönt slö stil :

[YOUTUBE-ID]IPtbjAuuUoY[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]JOGfbzmHVK4&feature=PlayList&p=B7C92A097C0DB12D&index=4[/YOUTUBE-ID]

Burnside är också lika nice laid-back :D

[YOUTUBE-ID]1V9mb__6yVY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

John Campbell är en annan favorit, såg lyssnade på honom sthlm, -91 tror jag. Han dog tyvärr bara några år senare. Spelade ganska kraftfull blues. Jag minns att jag blev berörd emotionellt av att höra och se honom spela. Jättelik gestalt, 2 meter lång.

Om man tycker att han ser lite spooky ut så var det sviterna efter en gammal motorcykelolycka på sin HD. Porslinsöga och en massa gamla stygn i ansiktet.
Men det var cancer som till slut orsakade hans alldeles för tidiga död samma år som detta spelades in. :(

[YOUTUBE-ID]f-csuxRIZrI[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Kikade upp lite mer på Sjösjuke Steve och karln är ju fantastisk!

Ser ut som en skitig hillbilly med knappt några tänder kvar, en tresträngad sliten gitarr och någon form av kartong som trumma. :hihi
Men liret och känslan är nästan oslagbar, sweet!
En sak jag reagerade på är att han låter hemskt lik en annan känd bluesgubbe, Billy Gibbons.

På tal om det Jörgen skrev om att bli emotionellt påverkad av någon så hade man nog med största sannolikhet blivit det av herren nedan om man hade fått uppleva honom i verkligheten, Howlin Wolf.

Man skulle levat för en sådär 30-40 år sedan. :(

[YOUTUBE-ID]A1FK620bS7A[/YOUTUBE-ID]

Bra skit.
Stack-O-Lee blir bra mycket bättre när Christina Ricci dansar seksigt i videon :drool
[YOUTUBE-ID]hn_PF4L470w[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]S1VdV5oCmK4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
En till udda herre, som har något man fascineras av, är Watermelon Slim. Vette tusan vad det är, men man fastnar bara.

[YOUTUBE-ID]WeMRIu43qjg[/YOUTUBE-ID]

Edit: En till, högst betydande musiker, inom blues är ju Robert Johnson. Kanske lite för "känd" i dessa sammanhang, men mycket längre tillbaka än såhär kommer man nog inte.

[YOUTUBE-ID]Yd60nI4sa9A&feature=PlayList&p=B1D4959D983683D7&index=11[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Så skön refräng " I started out with nothing" ...and I still got most of it left :D

Faan vad du är kung!
En utav mina favvolåtar inom blues när man är på seasick spåret. Körde ner till Göteborg en rengig dag i vintras. Helt plötsligt var han där! I started....
Tu tu train som spåret efter det sen blev resan lite bättre.

Inom Blues så lyssnar jag gärna till dej. Vår smak(det jag sett på SH) ligger grymt nära varandra. Har det med förnamnet och göra?
Själv är jag inte så bevandrad men du verkar desto mer.:Bugar

Last edited:
Faan vad du är kung!
En utav mina favvolåtar inom blues när man är på seasick spåret. Körde ner till Göteborg en rengig dag i vintras. Helt plötsligt var han där! I started....
Tu tu train som spåret efter det sen blev resan lite bättre.

Inom Blues så lyssnar jag gärna till dej. Vår smak(det jag sett på SH) ligger grymt nära varandra. Har det med förnamnet och göra?
Själv är jag inte så bevandrad men du verkar desto mer.:Bugar

Jag är inte bevandrad jag heller, jag har bara samlat på mig det jag tycker låter vackert, så gick det 41 år helt plötsligt.

En svart kille som jag tycker är grym ända sean jag första gången hörde honom är Byther Smith. Han har en så grym timing. Han spelar lite som Otis Rush.
Byther Smiths bästa låt tycker jag är Moneytree, grymt tryck och timing. Jag har den på skiva hemma men har inte hittat den på tuben eller spotify. Skivan heter Housefire, se om du kan hitta den på nätet eller i en butik!

Men om du har Spotify så gå in där och lyssna på tex låtarna "What is this" samt "Play the Blues on the Moon" med Byther Smith

Sista låten är skönt ironisk, "Im soo proud of America, I play the blues standing on the Moon" :D

Men alla låtarna med Byther Smith på Spotify är bra. Docjk finns inte Housefire-pallat på Spotify. På YT ligger mest en massa dåliga liveupptagningar med Byther Smith.

Här är en legendarisk livespelning från 1969 med en annan duktig gitarrist/sångare, den västerhänte Buddy Guy. Där han långt innan begreppet unplugged visar att han kan mer än elgura :D

[YOUTUBE-ID]GADzJ6rl-Do&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
*/ ?>
Back