GSX-R k6 felkod c46

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Åkte på FI-lampan idag när jag skulle ut och köra och undra naturligtvis vad som kunde vara fel. Körde in hojen i garaget och satte hojen i "dealer mode". Nu visar den felkod c46 som verkar vara detta vanliga problemet med någon SET ventil för avgassystemet, speciellt på 750 k6 som jag har. Går fel som detta på garantin? Ska ringa suzuki imorgon tänkte jag men kanske vet någon redan nu :)
 

Hudik

Guest
Detta var vad jag fick fram, vet inte om det hjälper ?
 

Bifogat

  • c46.jpg
    c46.jpg
    74.6 KB · Visningar: 191

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det är avgas spjälet inget att bry sig om igentligen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är avgas spjälet inget att bry sig om igentligen...

Förutom att du troligen tappar effekt......

Är anledningen till felkoden att du plockat bort avgaspjället? Om inte så hade jag motionerat det och smort det lite så att det inte kärvar. Nödlösningen är att öppna sojället fullt och najja fast det där, sedan använder man ett motstånd för att lura ECU.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Förutom att du troligen tappar effekt......

Är anledningen till felkoden att du plockat bort avgaspjället? Om inte så hade jag motionerat det och smort det lite så att det inte kärvar. Nödlösningen är att öppna sojället fullt och najja fast det där, sedan använder man ett motstånd för att lura ECU.

Är inte spjället i öppet läge om man plockar bort elmotorn? :va
Tog jag för givet när jag plockade bort min för ett par veckor sen.

Motstånd? jag bara klippte en av sladdarna som gick in i ecun, men det var kanske inte rätt gjort? FI-lampan slocknade iaf. :rolleyes:

Det där med att man tappar effekt, gäller det även om man låter spjället vara fullt öppet? Iofs inte så noga för min del då jag knappast har någon nytta av all den effekt som finns.
 

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
banhoj
är inte spjället i öppet läge om man plockar bort elmotorn? :va jo
tog jag för givet när jag plockade bort min för ett par veckor sen.

Motstånd? Jag bara klippte en av sladdarna som gick in i ecun, men det var kanske inte rätt gjort? Fi-lampan slocknade iaf. :rolleyes:
jo det e ok

det där med att man tappar effekt, gäller det även om man låter spjället vara fullt öppet? Iofs inte så noga för min del då jag knappast har någon nytta av all den effekt som finns.
nej

.......
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är inte spjället i öppet läge om man plockar bort elmotorn? :va
Tog jag för givet när jag plockade bort min för ett par veckor sen.

Motstånd? jag bara klippte en av sladdarna som gick in i ecun, men det var kanske inte rätt gjort? FI-lampan slocknade iaf. :rolleyes:

Det där med att man tappar effekt, gäller det även om man låter spjället vara fullt öppet? Iofs inte så noga för min del då jag knappast har någon nytta av all den effekt som finns.

Jag har inte inspekterar spjället på just din modell men det vanliga är att spjället är stängt by default och öppnas av motorn så plockas motorn bort lär spjället stå i stängt läge.

ECU känner av resistansen i spjällmotorn och klipper du tråden kommer den att gå mot oändligheten och ECU får felaktig input. Om detta leder till annan mapp på just din hoj vet jag inte men rent generellt så är det inte bra....
Detta korrigeras med ett motstånd så man lurar ECU att spjället finns....

Spjället finns där av 2 anledningar. Dels av ljudskäl men även för att minska tappet i mellanregistret. Ett spjäll man surrat fast öppet gör att du tappar en del effekt i mellanregistret....

Ha spjället kvar om du inte köper ett +10kkr helsystem.....
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Förutom att du troligen tappar effekt......

Är anledningen till felkoden att du plockat bort avgaspjället? Om inte så hade jag motionerat det och smort det lite så att det inte kärvar. Nödlösningen är att öppna sojället fullt och najja fast det där, sedan använder man ett motstånd för att lura ECU.

Kan vara så att man tappar efekt men inte vad jag märkt mitt spjäll är öppet hela tiden.
Men helsystem har väl inte äns såna där spjäll?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan vara så att man tappar efekt men inte vad jag märkt mitt spjäll är öppet hela tiden.
Sen om man byter till helsystem så TROR jag att det inte sitter nåt sånt där spjäll så vad det gör för nytta i så fall förstår jag inte men nån nytta är väl tänken att det ska göra.

Visst när man byter till helsystem sitter där inget spjäll men på de system som ursprungligen är byggda för att gå med spjäll så skall man ha det kvar. Brittisk MC press har testat att bänka med spjället spärrad i olika lägen och att ta bort det helt. Resultatet var att man inte vann något på att plocka bort eller inaktivera det utan man bara förlorade effekt i mellanregistret av att låta det stå öppet.

För lägre vikt och bättre knuff skaffa helsystem eller gilla läget och låt originalgrejerna sitta kvar och fungera som det var tänkt. De där japanska ingenjörerna är rätt kluriga ibland...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag har inte inspekterar spjället på just din modell men det vanliga är att spjället är stängt by default och öppnas av motorn så plockas motorn bort lär spjället stå i stängt läge.

ECU känner av resistansen i spjällmotorn och klipper du tråden kommer den att gå mot oändligheten och ECU får felaktig input. Om detta leder till annan mapp på just din hoj vet jag inte men rent generellt så är det inte bra....
Detta korrigeras med ett motstånd så man lurar ECU att spjället finns....

Det du skriver stämmer oftast men...

På Suzuki gsxr 1000 05 så är spjället öppet by default, det är fjäderbelastat och stannar i öppet läge utan motorn.
Jag har hört flera rykten om att det brukar finnas en oftast brun kabel att klippa till ECU för att lura den att inte visa felkod.

Har dock aldrig provat kabeklippartrixet själv dock.
På min hoj satt en speciell bricka på motorn för att den skulle tro att allt var rätt monterat och justerat.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
det gick inte på garantin i varje fall :( men det finns ju en hel del info kring det bl.a. en hel del trådar på gixxer.com .

Tycker det är dåligt av Suzuki att inte ta sig an detta då det verkar drabba varenda k6/k7 mer eller mindre, hojen har liksom gått precis över 800mil och är helt oskruvad.

Tack för hjälpen, får fixa till det i helgen!
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Ahhh det förklarar varför min FI lampa börjar blinka efter lite körning... :)
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Visst när man byter till helsystem sitter där inget spjäll men på de system som ursprungligen är byggda för att gå med spjäll så skall man ha det kvar. Brittisk MC press har testat att bänka med spjället spärrad i olika lägen och att ta bort det helt. Resultatet var att man inte vann något på att plocka bort eller inaktivera det utan man bara förlorade effekt i mellanregistret av att låta det stå öppet.

För lägre vikt och bättre knuff skaffa helsystem eller gilla läget och låt originalgrejerna sitta kvar och fungera som det var tänkt. De där japanska ingenjörerna är rätt kluriga ibland...

Okok vet du hur mycke effekt man förlorar i mellan registret av att ha det öppet?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top