Dovt brölande Slip-on/Bolt-on

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Hej!

Har precis inhandlat en V-twin, SV1000 -03 och letar nya pipor till denna.
Letat runt på internet och youtube för att hitta någon info om olika ljudbilder system ger...

Jag är ute efter en så lågt dovt brölande som möjligt, vill inte att hojjen ska låta som en super vässad gräsklippare.... inte så :yoparty precis.

Om jag säger att Akropovic och Yoshimura är system som ger lägre dovare muller, är jag helt fel ute? Någon som har koll på detta, just att det gäller en V-twin också.

Är alltså ute efter en mörkt dovt bröl, inte högt smatter som bara låter fan.

Tacksam för all hjälp, vill beställa snart!

/Johan
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Silmoto brukar ge dovt ljud på duccarna iallafall.

Brukar vara mer påverkan om du väljer kolfiber eller alumium/titan. Titan ger helt klart en bra kompromiss mellan dovhet och lite lätt metallisk klang a la BMW M3. Men kolla INTE på prislappen!:brinnerup
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Twinljud är nog väldigt subjektivt. Min uppfattning är att kolfiber ger dovare ljud än titan. Runda rör ger annat ljud än ovala osv...det är nog en djungel som kräver provlyssing skulle jag påstå.

Lycka till i ditt val och twinmuller är (nästan) aldrig fel oavsett!:tummenupp
 

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-----
Jag har ett VIPER bolt-on på min TLR, det mullrar rätt gött tycker jag! Nämnas bör att inte har testat med något annat så jag kan inte jämföra olika på samma hoj!
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
http://www.youtube.com/watch?v=5WEwnAWmLUc
finns ett par rör som heter nikko och finns att handla på s-racing.
inte så jävla dyra som devil och dom andra dyrare märkena.
hör med bjn på sv1000 tråden,han har sådana på sin hoj.
finns bilder att kolla på i hans garage och det ser förbannat snyggt ut.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
räkna med o stoppa om burken om du vill ha dovt ljud inte vasst bröligt, stånkor och tvinnars pulser går hårt åt ullen i dämparen.
river isär akrat på xren igen nu igen ,går runt 3-400 mil mellan omstoppningarna för mig
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Allt ljud är subjektivt men majoriteten skulle nog säga att kolfiber ger ett dovare ljud än alu och titan. Å andra sidan finns det variationer även där: mina Akra Titan på förra SP1 lät dovare än de Leo Vince SBK Titan som sitter på min SP2 nu. Fast jag gillar nog Leo Vince´n bättre, Akra´t var lite diskret (klarade besiktiningen -och då låter de ju för lite...:yoparty)

Har hört både SV med Yoshi RS3, Micron & Remus Evo Carbon. Jag gillade Yoshimullret bäst:tummenupp

Kompisen hade inga problem att sätta igång billarm med sin gamla TLR med Micronpipor:D
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Twinljud är nog väldigt subjektivt. Min uppfattning är att kolfiber ger dovare ljud än titan. Runda rör ger annat ljud än ovala osv...det är nog en djungel som kräver provlyssing skulle jag påstå.

Lycka till i ditt val och twinmuller är (nästan) aldrig fel oavsett!:tummenupp

Att kolfiber ger dovare ljud har jag hört fler säga tidigare och nu kommer det upp igen.. så det är väl bokat då. Sen så kanske ett runt rör ger mer "volym"=mer muller? Kanske.. Provlyssning är ju så svårt! Borde finnas en seriös ljudbank eller nåt.... Youtube är inte mycket att ha tycker jag. Man vet inte alls vad dom spelat in ljudet med för grejer. Tack!

Jag har ett VIPER bolt-on på min TLR, det mullrar rätt gött tycker jag! Nämnas bör att inte har testat med något annat så jag kan inte jämföra olika på samma hoj!

Det låter ju intressant.. motorerna är ju från samma familj så att säga. Hur beter det sig när du gasar på rejält? Håller mullret i sig eller övergår det till ett vassare smatter?

Allt ljud är subjektivt men majoriteten skulle nog säga att kolfiber ger ett dovare ljud än alu och titan. Å andra sidan finns det variationer även där: mina Akra Titan på förra SP1 lät dovare än de Leo Vince SBK Titan som sitter på min SP2 nu. Fast jag gillar nog Leo Vince´n bättre, Akra´t var lite diskret (klarade besiktiningen -och då låter de ju för lite...:yoparty)

Har hört både SV med Yoshi RS3, Micron & Remus Evo Carbon. Jag gillade Yoshimullret bäst:tummenupp

Kompisen hade inga problem att sätta igång billarm med sin gamla TLR med Micronpipor:D

Fler som nämner just att kolfiber mullrar mer, så jag är mest inne på det. Sen just Leo Vince tycker jag har en tendens till att bara låta mycket? Smatter så att säga.. Har jag fel? Ljudbilden ändras oftast mycket på ett slipon när man gasar på.
Just Yoshi RS3 har jag tittat på till hojjen, så det känns ju bra att höra!
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Att kolfiber ger dovare ljud har jag hört fler säga tidigare och nu kommer det upp igen.. så det är väl bokat då. Sen så kanske ett runt rör ger mer "volym"=mer muller? Kanske.. Provlyssning är ju så svårt! Borde finnas en seriös ljudbank eller nåt.... Youtube är inte mycket att ha tycker jag. Man vet inte alls vad dom spelat in ljudet med för grejer. Tack!



Det låter ju intressant.. motorerna är ju från samma familj så att säga. Hur beter det sig när du gasar på rejält? Håller mullret i sig eller övergår det till ett vassare smatter?



Fler som nämner just att kolfiber mullrar mer, så jag är mest inne på det. Sen just Leo Vince tycker jag har en tendens till att bara låta mycket? Smatter så att säga.. Har jag fel? Ljudbilden ändras oftast mycket på ett slipon när man gasar på.
Just Yoshi RS3 har jag tittat på till hojjen, så det känns ju bra att höra!

Mna, jag tycker nog ovalt låter bättre än runt.

Leovince SBK kolfiber har polaren på sin VTR, tycker de låter dovt o mullrigt, betydligt dovare än mitt.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Kolla för fan inte youtube, dom komprimerar filmerna skamligt mycket. Jag hade kollat på ett scorpion system kanske? eller termignoni.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Grannen åker tl1000s - och den låter faktiskt mer än min 1098:a med öppna termisar, som inte är överdrivet tyst - vill minnas det är ixil på den, låter murrigt. :)

/J
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Det låter ju intressant.. motorerna är ju från samma familj så att säga. Hur beter det sig när du gasar på rejält? Håller mullret i sig eller övergår det till ett vassare smatter?

Tror inte det finns någon hoj där avgasljudet inte övergår till tjut/smatter på höga varv när det blir tätare mellan "smällarna". Vill du ha putter får du köra på låga varv. Själv så älskar jag ljudet när man drar på från låga varv på högsta växeln :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top