ostrypt motorcykel, A-körkort med begränsning, konsekvenser?

Williamst

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2009
Hoj
daytona
hejsan!

Jag har nyligen köpt en hoj och lika nyligen tagit A körkort med begränsning.
Hojen som jag köpt är en triumph daytona 675 och den har 126 "snälla" hästar:banana
Men eftersom jag är 18 måste jag ju ha den strypt (enligt reglerna) vilket man är mindre glad för :huvet
Hojjen är försäkrad på min far.
Nu till problemet. Jag vill ta bort strypningen, men min far är så paranoid att han tror att HAN kommer råka illa ut med lagen om jag kör hans motorcykel ostrypt. Min far tror att det räknas som något slags medhjälp till brott.

- Kan han verkligen råka illa ut?
- Om jag kör en farsans hoj ostrypt och det händer något, gäller fortfarande alla delar av försäkringen?
- Finns det några fler risker med att köra med den ostrypt ifall jag har A-körkort med begränsning?

tack på förhand!

1: Nej han kan inte råka illa ut
2: Det beror på vilken försäkring det är.. finns ju såna som bara gäller för personer över t ex 25 år.. men om inte så är fallet så borde det gälla även om någon annan kör hojen ( ? lite osäker dock)
3: Om du blir stoppad av polisen och dom märker att den inte är strypt så blir du av med kortet.. Inget att rekomendera alltså om du inte tänker "dra" polisen vid varje kontroll. Jag blev själv stoppad redan första veckan och fick blåsa och visa körkort. Sen när dom såg att jag var 19 så tog dom snabbt reda på om den var strypt eller inte.

- Finns det några fler risker med att köra med den ostrypt ifall jag har A-körkort med begränsning?

givetvis finns det risker du kan ju bli påkörd bakifrån för att den rör på sig för sakta :D

1: Nej han kan inte råka illa ut
2: Det beror på vilken försäkring det är.. finns ju såna som bara gäller för personer över t ex 25 år.. men om inte så är fallet så borde det gälla även om någon annan kör hojen ( ? lite osäker dock)
3: Om du blir stoppad av polisen och dom märker att den inte är strypt så blir du av med kortet.. Inget att rekomendera alltså om du inte tänker "dra" polisen vid varje kontroll. Jag blev själv stoppad redan första veckan och fick blåsa och visa körkort. Sen när dom såg att jag var 19 så tog dom snabbt reda på om den var strypt eller inte.

1. Du har inte möjlighet att hänvisa mig till en lagligt skriven text så at säga?^^
2. Försärkingen är IF och den gäller för alla som kör hojjen tror jag, dock vet jag inga specifika regler om körkort osv, du vet inget mer antar jag?
3.Den kommer ju givetvis fortfarande vara reggad som 25 kw, men vara ostrypt, då är det enda dom kan göra att testa köra den, right? och hur ofta händer det? någon?^^

tack för snabbt svar slif!

1. Du har inte möjlighet att hänvisa mig till en lagligt skriven text så at säga?^^
2. Försärkingen är IF och den gäller för alla som kör hojjen tror jag, dock vet jag inga specifika regler om körkort osv, du vet inget mer antar jag?
3.Den kommer ju givetvis fortfarande vara reggad som 25 kw, men vara ostrypt, då är det enda dom kan göra att testa köra den, right? och hur ofta händer det? någon?^^

tack för snabbt svar slif!

har ingen laglig text, men föreställ dig att hojen blir stulen och tjuven kör för fort och blir stoppad.. då är det ju tjuven som får böter/straff och inte din pappa. Du kan ju t ex ha lånat hojen utan att han vet om det.

Om den är reggad som 25 kw så gäller inte försäkringen i vilket fall.. du måste ju ha den försäkrad på rätt effekt.

edit: en liten parantes på försäkringen: om den gäller eller inte är bara relevant om du råkar ut för en sån allvarlig olycka att du inte kan ta hem hojen innan försäkringsbolaget får syn på den. Annars är det egentligen bara att åka hem och sätta på strypningen innan man anmäler skadan. Värre är det om du blir skadad och inte kan ta dig från platen etc

Dom kan enkelt kolla upp vilken typ av strypning som är till den modellen om du har en känd modell. Triumph är nog inget undantag. Däremot kan det vara svårare att se om du har en modell där det inte finns färdiga strypningar och du måste tillverka en egen och bänka efteråt. Dock märks det VÄLDIGT tydligt vad som är på 126 hästar jämfört med 36 hästar, tyvärr :)

Last edited:
jag e också grymt sugen på att plocka bort strypningarna i min hoj sen.. tänkte att om man slänger på nån form av varvtalsbegränsare som man snabbt kan koppla på ifall polisen vill låna den en runda

har ingen laglig text, men föreställ dig att hojen blir stulen och tjuven kör för fort och blir stoppad.. då är det ju tjuven som får böter/straff och inte din pappa. Du kan ju t ex ha lånat hojen utan att han vet om det.

Om den är reggad som 25 kw så gäller inte försäkringen i vilket fall.. du måste ju ha den försäkrad på rätt effekt.

edit: en liten parantes på försäkringen: om den gäller eller inte är bara relevant om du råkar ut för en sån allvarlig olycka att du inte kan ta hem hojen innan försäkringsbolaget får syn på den. Annars är det egentligen bara att åka hem och sätta på strypningen innan man anmäler skadan. Värre är det om du blir skadad och inte kan ta dig från platen etc

Dom kan enkelt kolla upp vilken typ av strypning som är till den modellen om du har en känd modell. Triumph är nog inget undantag. Däremot kan det vara svårare att se om du har en modell där det inte finns färdiga strypningar och du måste tillverka en egen och bänka efteråt. Dock märks det VÄLDIGT tydligt vad som är på 126 hästar jämfört med 36 hästar, tyvärr :)

Om jag beskriver det såhär då.
Ifall du sätter dig i en bil och du vet att föraren har druckit och är för onykter för att köra, så får du som passagerar en påföljd.
Och jag undrar om det blir samma i min situation, att min pappa vet om att jag tar bort strypningen, då kanske han kan åka på "hjälp till olovlig körning" eller något i den stilen.

Om jag beskriver det såhär då.
Ifall du sätter dig i en bil och du vet att föraren har druckit och är för onykter för att köra, så får du som passagerar en påföljd.
Och jag undrar om det blir samma i min situation, att min pappa vet om att jag tar bort strypningen, då kanske han kan åka på "hjälp till olovlig körning" eller något i den stilen.

Svaret är nej, din pappa kan inte råka ut för någoting mer än att dagen du kvaddar hojen kan försäkringsbolaget säga att dom inte vill betala något om dom misstänker att hojen är ostrypt och kollar upp det och får fram att den just var ostrypt. I Sverige är det föraransvar som gäller, föraren ansvarar för att hojen ger och uppfyller det den lovar på pappret :tummenupp

Använd sökfunktionen på forumet så får du svar.

kunde tyvärr inte hitta något ämne som berörde exakt min historia, dvs om den riktiga ägaren av hojjen råkar illa ut osv, om det finns får du gärna länka

Svaret är nej, din pappa kan inte råka ut för någoting mer än att dagen du kvaddar hojen kan försäkringsbolaget säga att dom inte vill betala något om dom misstänker att hojen är ostrypt och kollar upp det och får fram att den just var ostrypt. I Sverige är det föraransvar som gäller, föraren ansvarar för att hojen ger och uppfyller det den lovar på pappret :tummenupp

Okej tack så mycket för informationen!:)

Last edited:
Eller så kör du med strypningarna i 2år och du behöver inte oroa dig ett smack. Är inte det lättast. Känns som att körglädjen förtas om man oroar sig när man är ute och kör.

Om du skadar allvarligt och dom märker att hojjen inte är regelrätt så är det inte omöjligt att du inte får ut något på vare sig hojförsäkringen eller livsförsäkringen.

Kanske värt att tänka på....

Last edited:
Inte för att vara den men det dyker upp en sån här tråd varje vecka. Testa att sök innan du skapar en ny tråd...

Finns inte lagen om strypta hojar av en anledning?

Eller du e så klart tävlingsförare och redan van vid 137Hk?

Jag är inte helst säker på hur det ligger till men tror att din pappa kan råka illa ut oxå.
Lånar du ut din bil till en person som du vet har druckit så kan väl du oxå få straff för det?
Samma om man lånar ut hojen/bilen till nån som man vet inte har körkort?
Men jag är som sagt inte säker.

Last edited:
Du kan åka dit, men chansen är förhållandevis liten. Jag är 19 år och har kört min ostrypt ända sen jag tog kortet precis efter jag fyllt 18. Du kan höra med chrolo här på forumet, han har koll. :D

Jag är inte helst säker på hur det ligger till men tror att din pappa kan råka illa ut oxå.
Lånar du ut din bil till en person som du vet har druckit så kan väl du oxå få straff för det?

Är du en sån här person som brukar lämna in hojen för att byta luft i däcken? :gnissla

precis så tänkte jag också, men jag vill få det bekräftat av någon kunnig

men skriv över din egen hoj på dig själv så slipper du oroa dig över vad som skulle hända din far...

Det kommer inte ta många sekunder för polisen att märka att den är o strypt. Och i och med att dom ser att du bara har A begränsad och kör en sporthoj som är strypt enligt dig, så tror jag nog att dom har en minut över till att provköra den skall du se.

Sen undrar jag verkligen om försäkringen gäller, OM du smäller och den är o strypt. Och du inte kan få hem hojen.

Men å andra sidan så förstår jag dig, kör själv en ktm 625 o stryp på A bgr. Men skillnaden mellan 25kw och 37kw är inte lika lätt att märka, som 34hk och 126...

Vurpade med min hoj aldeles i början och allt gick bra, och precis när jag skulle köra därifrån efter en paus så hade en förbipasserande person ringt polisen och dom kom. Så även om du klarar dig och ska åka hem så finns det alltid andra som ringer till polisen när dom ser en olycka... Lyckligtvis för min del så nöjde dom sig med att det stod 25kw i reg beviset, även ifall ena polisen frågade ett antal ggr om den verkligen var stryp. Hade tur den dagen.

Blev en hel del text nu, men om du tycker att det är värt det så visst kör o strypt, men blir du väl stoppad med den hojen så kan du nog räkna med att polisen tar en testtur

Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...