Träningsrapport Gelleråsen 090727 eller "Vi hade i alla fall tur med vädret".

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Träningsrapport Gelleråsen 090727 eller "Vi hade i alla fall tur med vädret".

Mjaha, träningsrapporten då...

I vanlig god ordning tog allting mycket längre tid än man tror (Donington GP måste kollas, lasta bilen, tanka, osv) så jag kom inte iväg från Stockholm förrän 22.00 på söndagkvällen. Då hade jag naturligtvis inte ätit heller, så i samband med tankningen införskaffades födoämnen på Preem. Den delikata pastasalladen intogs sedan i bilen på E4/E20 medan jag styrde bilen med knät. Tur att bilen har farthållare så jag slapp ett extra moment med att hålla ner gaspedalen.

Efter två och en halv timme var jag så framme i Gelleråsens grandiosa depå. Alla skitiga tävlingsmänniskor hade lämnat drivor med däck och annan bråte, så viss försiktighet iakttogs under letandet efter lämplig depåplats. Till slut hittade jag en fin plats nära ett elskåp, vilket var nödvändigt eftersom jag inte äger en superproffsig 100-meters sladdvinda. Jag var kissnödigast i Värmland, och eftersom jag är från Stockholm och befann mig på landet ville jag friluftskissa på gräsmattan. Jag stegade ut i natten och ner i nån form av insjö. Det verkade ha regnat, för vattenpölarna ute på gräset hade kunnat utgöra boplats för valfri fiskart.

Sen rullade jag ut min fina skumgummimadrass (jag har testat liggunderlag, men fann dessa icke människovärdiga i kombination med plywoodgolv i skåpbilar) och sovsäcken. Kudden hade jag tagit med mig från min säng hemma för maximal trevnad. När det hela var klart gled jag ner i sovsäcken. Så fort jag la huvudet på kudden började det regna. Vilken lycka!

Jag hade mina bensindunkar och en fulltankad hoj i "sovrummet", så jag var lite orolig att jag om jag överhuvudtaget vaknade skulle göra det med en hejdundrande huvudvärk. Det var dock inga problem och jag vaknade tjugo över sju och skådade en mulen himmel. Ingen annan var vaken, så jag försökte sova lite till. Tjugo i åtta hade alla snoozat i tio minuter efter att klockan ringt första gången och det började bli liv och rörelse utanför bilen. Jag ålade mig ur sovsäcken och klev ut. Säkert sexton grader varmt var det! Perfekta förhållanden. Irrade runt och letade efter inskrivningen och hittade Nitrous Ladarp i box nummer tre. Lämnade över min noggrant ifyllda ansvarsbefrielseblankett och köpte el till däckvärmarna jag lånade 2006. Eventuellt ska jag lämna tillbaka dom sen.

Halv nio var det förarmöte. Vi fick veta en del saker vi redan visste och några nya. Sen lastade jag ur fullblodet, rullade på däckvärmarna jag lånade 2006 och gick för att äta frukost. I min enfald förväntade jag mig frukostbuffé a'la bike week, men måndagen efter bjöds inget sånt. Man kunde välja mellan kexchoklad, äggmacka eller pastejmacka. Jag valde äggmacka och kaffe.

Medan jag mumsade i mig detta började folk cirkulera på banan. Massa trista fyrtaktare som lät rätt illa. Jag fylldes av prestationsångest och skräck. Sist jag var på Gelleråsen med rekord i tankarna stod jag på öronen på RAKAN av alla ställen. Det ville jag inte upprepa. Släntrade iväg till min depåplats och klädde om. Startade hojen på depåstöden och varmkörde till alla grannars oförställda glädje. Jag tror dom kan ha blivit lite sura för att jag var en dryg timme sen med mitt varvande. Tvåtaktare ska som bekant startas 08.00.

När jag var nöjd och glad med motortemperaturen rullade jag av däckvärmarna och gav mig ut på mina sprillans nya däck. Jag har aldrig tidigare kört ut på en bana med etikettklistret kvar på däcken, så jag var lite orolig att jag skulle trilla på rakan eller nåt annat pinsamt ställe. Eftersom tok har tur hände inget skrämmande eller pinsamt och jag ökade farten lite försiktigt. Efter fem varv glömde jag däcken och körde som vanligt, dvs ganska sakta. Jag körde ungefär tjugo varv och tyckte att allt borde vara inkört och klart. Det duggade lite smått, så det blev ingen jättelång paus.

Ut och på't igen. Nu tyckte jag att jag hittade runt hyfsat, men startade inte laptimern av rädsla för besvikelser. Körde tjugo varv igen och var lite smått självsäker/självgod eftersom jag faktiskt körde om folk. Oj, vilken succé.

Nästa pass gick också fint, ingen laptimer nu heller. Körde väl tjugofem varv och bestämde mig för att dra igång laptimeriet nästa pass.

Så var det dags. Nu skulle jag köra 16-tider stabilt, och startade laptimern. Åkte runt i fem varv och försökte göra rätt innan jag tittade på laptimern på varv sex. Den måste ha varit trasig för på displayen stod det 1.21,47. Jag sa "WHAAAAT?!" högt för mig själv och överraskade mig själv med att ha missat bromspunkten med en bit. Fan. Nästa varv också förstört. Jag blev förbannad och tog i så det knakade. Laptimern envisades med att håna mig. Sen kände jag att jag lyckades ganska bra genom alla böjar fram till snabbvänstern innan depåsvängen. Jag tog i lite extra genom snabbvänstern och koncentrerade mig på att få till depåsvängen korrekt. Jag fick till den så himla korrekt att jag skrämde mig själv lite genom att åka fortare än förut, vilket ledde till att jag fegsläppte gasen på fel ställe. Motorcykeln tackade för kaffet genom att sladda lite med framhjulet så jag slog på igen, för det ska man säger dom. Ääääntligen kom jag under 1.20 och blev lite glad för min otroligt feta rekordtid på 1.19,6. Tog i ännu lite till, men fegade lite i depåsvängen vilket förvisso gjorde att jag inte tappade framhjulet denna gång, men istället körde ett varv på 1.19,8. Helvete! Jag skulle ju köra fortare, inte långsammare. Jag tog i ännu lite mer, men då blev det yxigt och dåligt och tiderna kröp upp på fel sida om 1.20. Sura miner! Efter 28 varvs slitande gav jag upp och åkte in för att äta lunch. Det var antagligen energibrist som gjorde att jag körde så jävla sakta, eftersom min självinsikt inte följde med till Karlskoga denna dag.

Gick till Pit Stop Café och skulle köpa mat. Chili con carne kändes inte så lockande så det fick bli ännu en äggmacka och mer kaffe. Efter kaloriintaget gick jag runt lite och fiskade efter heta tips från de snabba grabbarna. Jag fick tips som "men med den där måste det ju gå att hålla fullt genom hela depåböjen" och "gasa mer och bromsa mindre", men gasa fullt genom hela depåböjen vågar jag inte, och det andra tipset har jag fått redan för femton år sen. Jag har inte lyckats omsätta det i praktik ännu, bara.

Sen började det regna. Feck. Jag hängde kvar till halv fem för att se om det skulle klarna upp, men även om det slutat regna hade det inte hunnit torka upp.

Jag fick allså vackert åka hem med all prestationsångest kvar i kroppen. Det har gnagt sen dess och jag är på lite dåligt humör. Jag vill skylla på banan och vädret. Får jag det?

Hoppas det är träning på Sviestad nästa vecka, för jag vill bli av med den obehagliga känslan av att vara sämst i världen.

Bah.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ahhh äntligen en svart och sarkastisk racerapport från dig.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det hade varit roligare och bättre för mig om jag varit snabb också. Var kan jag köra motorcykel i licensformat de närmaste två veckorna?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Fiver-humlan anordnar körning på Anderstorp på måndag! Jag åker dit och misslyckas lite, tror jag.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Fiver-humlan anordnar körning på Anderstorp på måndag! Jag åker dit och misslyckas lite, tror jag.

Eller så gör du det enkelt för dig, och köper Crallans TZ 250 och blir per automatik snabbare. ;)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Eller så gör du det enkelt för dig, och köper Crallans TZ 250 och blir per automatik snabbare. ;)


Meeeen... Om jag kör 1.19 på Gelleråsen med en räääser kommer jag att bli rullad i tjära och fjädrar av alla andra rättrogna. Enklare att harva runt på en damcykel, för då kan jag skylla på den. Eller banan. Eller vädret.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Meeeen... Om jag kör 1.19 på Gelleråsen med en räääser kommer jag att bli rullad i tjära och fjädrar av alla andra rättrogna. Enklare att harva runt på en damcykel, för då kan jag skylla på den. Eller banan. Eller vädret.
Du har alltid undertecknad som livboj. Köp Crallans nu så hinner du tisdagsträna och sedan köra B-race. :7peta
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det var inte jag!

Jag åker strax till Anderstorp för att göra succé även där. Rapport kommer, förhoppningsvis med nya rekordtider i bagaget.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Det var inte jag!

Jag åker strax till Anderstorp för att göra succé även där. Rapport kommer, förhoppningsvis med nya rekordtider i bagaget.

När har du någonsin gjort succé slowass?

Ey, by the way. Tisdag, Sviestad vi delar din hoj? =)
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Snart så ska jag också ut och vingla för första gången sen 2005 typ. Du kan nog agera hare med din RS åt mig på min 600.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hare var ordet. I morse när jag vaknade i depån på Anderstorp spöregnade det. Jag blev förbannad och åkte hem. Noll meter motorcykel körda, fem miljarder mil skåpbil körda.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Hare var ordet. I morse när jag vaknade i depån på Anderstorp spöregnade det. Jag blev förbannad och åkte hem. Noll meter motorcykel körda, fem miljarder mil skåpbil körda.

Men vad har vi sagt Mattias, ut och kör ändå vafan. Man lär sig på att köra när det är blött också goddamn! Fego!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hare var ordet. I morse när jag vaknade i depån på Anderstorp spöregnade det. Jag blev förbannad och åkte hem. Noll meter motorcykel körda, fem miljarder mil skåpbil körda.
Helt rätt. Vem fan vill tjöra när det regnar? Nej, Sörebo-metoden (som nu även Greven använder sig av) är det enda rätta.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag behöver inte öva på att köra sakta, det kan jag redan. Att vara kall och blöt är inte njutbart. Vänta ut vädret är det inte heller. Tur att det var så satans skoj att köra fyrtio mil hem igen.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top